Trist att du gav upp!
Slutade för strax över ett år sen. Menar att det fysiska begäret varar 50-70h nånting. Rökt över ett par decennier och aldrig känt att jag vill sluta, hävdat trivselargument etc. Är inget under av självdisciplin men fixade det ändå.
För min del har kaffet varit den springande punkten när jag tänkt sluta, det är så oerhört starkt förknippat. Ta huvudvärken,(som är extrem), och avstå kaffe också i en vecka, (för att preventera återfallsrisken). Det är fysiskt jobbigare att avstå kaffe och du kommer alltså att koncentrera dej på det och rökningen minskar i betydelse. Kanon, fast du mår skit! Eftersom båda preparaten triggar en i ett socialt sammanhang, även om begären finns när man är själv också, var iaf jag tvungen att avstå både kaffe och cigg till en början. Alkohol torde vara helidiotiskt att ens överväga innan man bevisligen blivit av med beteendet.
Till saken hör att jag har en löjligt låg alkoholkonsumtion och inte ens är frestad av denna substans. I händelse av ölintag uppstår dock ett gastkramande röksug! (Häver i mej bortåt ett 1/2-1 flak årligen).
Underskatta inte hur vi svarar på belöning. Lade 40 spänn om dagen i en väl synlig hög, vilket är ganska motiverande iaf om man är snål, som jag. 14 600kr/år... (Nytt blås, dynojet och bänkning, nya sulor, spunna slangar...)Satte också ett stort kryss i almanackan varje kväll, så man går till sängs med en inte så liten känsla av triumf, nästan mer värt än pengahögen!
Tuggummi är inget annat än ett sätt att hålla nikotinbehovet vid liv, byta en kostnad mot en annan, samt hålla rökfixeringen igång. Ytterdestomera smakar tuggummina inget vidare. Nästan beredd att slå vad om att tobaksbolagen och tuggummiproducenterna är i maskopi, vadå konspirationsteoretisk?
Belöning och att aktivt byta ut handlingen "röka" mot exempelvis fylla på med vätska, tror jag är modellen, (jag skötte i vart fall inte vätskebalansen). Man kan inte bara ta bort en vanemässig handling, den måste ersättas med en konstruktiv istället!
Kan jag med min grad av självdisciplin sluta, vill jag nog tro att alla kan! Säjer inte fördenskull att det är lätt. "Cold turkey" är grejen och "ont skall med ont fördrivas". Därefter skall man belönas, och det är viktigt.
Är du inställd på seger eller nederlag?
Sluta röka nu, om du vill det! (Men lägg av när du stiger upp, dvs rök inte den första. Skippa morgonkaffet!).
Pau brännet!! (Skånskt uttal).
Mina 40 spänn/dag
Edit;
(Skriv ut mitt präktiga inlägg och läs varje gång du skulle rökt/ är frestad att röka. Givetvis kommer du att hata mej inom ett dygn, varför jag hoppas vi aldrig ses. Förhoppningsvis tar vreden ut sej i lite anamma och du blir av med rökningen, något vunnet).