Funnybiken, landmärke eller räjsbike?

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Aha. Vet du nån bra sida med info om dessa surgeportar? Känns som att jag behöver läsa på lite mer om dom.

Något liknande görs ju i jetmotorer också där luft blöds av mellan kompressorstegen för att underlätta starten, har aldrig greppat hela teorin bakom det bara.

Tyvär inte, Faktum är att dom hadde missat att göra slitzen på detta aggregat

Så jag ringde leverantören och fick lite tips om placering
Så då fick det bli heltratt i stället för att bara svarva upp spår

Tanken är väll att det blir liksom flödesstopp när det blir riktig fart på luften och kompressorn tar sin luft längst ut på bladet i stället för en bit in

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Lite påbörjat laddrör (saknar ett stycke dock)

Jäkla kinesisk apmetall

Rörböjarna ser ju fina ut tills man kapar i dom, Godstjockleken skiljer nog med det dubbla mellan ytter och inner radie i böjen

Sen är dom nog bland det mjukaste man kan uppbringa i aluminium väg

(skulle valt rostfritt i stället)

Bifogat

• P1000385.jpg
    P1000385.jpg
    228 KB · Visningar: 286
  • P1000386.jpg
    P1000386.jpg
    228 KB · Visningar: 267

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Lite påbörjat laddrör (saknar ett stycke dock)

Jäkla kinesisk apmetall

Rörböjarna ser ju fina ut tills man kapar i dom, Godstjockleken skiljer nog med det dubbla mellan ytter och inner radie i böjen

Sen är dom nog bland det mjukaste man kan uppbringa i aluminium väg

(skulle valt rostfritt i stället)

hehe apmetall,fan vilka fina bitar du gör :Bugar

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lite fräsövningar igen då

Än så länge väldigt grovt uthackad startmotorkåpa
Som kommer att ligga som distans i mellan höger motorplåt och motorblocket

Bifogat

• P1000388.jpg
    P1000388.jpg
    218.5 KB · Visningar: 255
  • P1000389.jpg
    P1000389.jpg
    224.3 KB · Visningar: 263

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag är sjukt imponerad av dina billettprylar, dels för att dom ser bra ut men mest för att jag vet precis hur jävulusiskt mycket slit det ligger bakom att handveva fram något liknande ur en solid aluminiumklump.:Bugar

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag är sjukt imponerad av dina billettprylar, dels för att dom ser bra ut men mest för att jag vet precis hur jävulusiskt mycket slit det ligger bakom att handveva fram något liknande ur en solid aluminiumklump.:Bugar

Tack tack , Vi får väl bilda klubben för riddarna av de runda matningsbordet:D

Det jag inte förstår är hur tusan du fräser dina järngrejer

du måste ha riktigt vassa verktyg, för mig blir de mest blåa spånor och kass yta:huvet

czon

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
knappt någon för tillfället!!!
vad jag inte fattar är hur du hinner med allt, visst det är 24 timmar på ett dygn men ändå, du verkar ju ha 34 timmar på dina dygn men bra blir det!! vh uffe

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack tack , Vi får väl bilda klubben för riddarna av de runda matningsbordet:D

Det jag inte förstår är hur tusan du fräser dina järngrejer

du måste ha riktigt vassa verktyg, för mig blir de mest blåa spånor och kass yta:huvet

Ha ha!:D

Vassa fräsar och mycket skärvätska, jag har ett par polare som plockar med sig skrotade fräsar från jobbet och byter mot kaffe hos mig. En del har knappt synbart slitage och är av helt annan kvalitet än de där kinesiska rispinnarna man köper på Jula.

Jag har till och med planfräst chromevanadium-hylsor med dom.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ha ha!:D

Vassa fräsar och mycket skärvätska, jag har ett par polare som plockar med sig skrotade fräsar från jobbet och byter mot kaffe hos mig. En del har knappt synbart slitage och är av helt annan kvalitet än de där kinesiska rispinnarna man köper på Jula.

Jag har till och med planfräst chromevanadium-hylsor med dom.

Aha de är så de går till

Jag får nog ta ner tantens kaffemaskin till garaget å hoppas på tur:D

vad jag inte fattar är hur du hinner med allt, visst det är 24 timmar på ett dygn men ändå, du verkar ju ha 34 timmar på dina dygn men bra blir det!! vh uffe

Tack tack , Problemet är ju mest att det är för många timmar kvar på dygnet då pengarna tagit slut :D

Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ska se om det går att rota fram lite fler laddtryckssjuka göteborgare som vi kan skeppa upp till dig för bättra på kassan!

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ska se om det går att rota fram lite fler laddtryckssjuka göteborgare som vi kan skeppa upp till dig för bättra på kassan!

Har startat lobbyverksamhet för att ordna detta.

BBT är såld till The Land of Glenn.
Hystar med ett mycket smittsamt turbovirus i plenumet som kommer spridas från Fiskekyrkan till Scandinavium !

har gjort några fina dekaler inför hämtningen av hojen.
BBT 1100 Goa kubik och Glennedition !:D

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har startat lobbyverksamhet för att ordna detta.

BBT är såld till The Land of Glenn.
Hystar med ett mycket smittsamt turbovirus i plenumet som kommer spridas från Fiskekyrkan till Scandinavium !

har gjort några fina dekaler inför hämtningen av hojen.
BBT 1100 Goa kubik och Glennedition !:D

Se där ja:tummenupp
O grattis till försäljningen!

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
Tack tack , Vi får väl bilda klubben för riddarna av de runda matningsbordet :D
Intressant,

Jag råkar ha ett fint gammalt Haas "automatic digital indexing head" liggandes på hyllan och du har garanterat bättre nytta av en dylik apparat än jag just nu. Du får gärna låna den.

Så vad är en Haas "automatic digital indexing head"? Googla på t.ex. http://www.google.com/search?hl=en&newwindow=1&safe=off&q=+haas++5c&btnG=Search&aq=f&aqi=&aql=&oq= så får man ett hum om vad det är frågan om

Indexern är alltså en programmerbar stegmotorstyrd maskin som går att använda för allt möjligt när det gäller tillverkning av diverse frästa och svarvade pryttlar. Varför inte till en Funny Bike-räjshoj?

Kolla videon på http://www.youtube.com/watch?v=Y4KhjrsuwZE&feature=related eller en modernare modell med samma funktioner på http://www.youtube.com/watch?v=ytYIcBF2tMI&NR=1 men principen är densamma på min 5C.

För en titt på min egen Haas index-maskin så besök gärna den lilla verkstadssidan på http://Harley-Fucking-Davidson.com
- Klicka var som helst för att gå vidare in och klicka sen på "Throttlebody" i vänstermenyn.
- Rulla ner och klicka på bild 26 och vidare till typ 31 eller så så klarnar det nog vad det är frågan om.

Visst, gammal maskin men det är definitivt ingen leksak. Lättprogrammerad, det tar kanske 10 sekunder att knappa in en delning på 13. Eller varför inte 129 när andan faller på?

Hör av dig om det är intressant, det vore riktigt kul om den här maskinen kom i drift igen och gjorde lite nytta.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jaha , Det va så det blev

Det blev faan inte bättre:D

Bifogat

• P1000392.jpg
    P1000392.jpg
    222.7 KB · Visningar: 188
  • P1000391.jpg
    P1000391.jpg
    224.8 KB · Visningar: 190
  • P1000390.jpg
    P1000390.jpg
    217.5 KB · Visningar: 187

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Intressant,

Jag råkar ha ett fint gammalt Haas "automatic digital indexing head" liggandes på hyllan och du har garanterat bättre nytta av en dylik apparat än jag just nu. Du får gärna låna den.

Så vad är en Haas "automatic digital indexing head"? Googla på t.ex. http://www.google.com/search?hl=en&newwindow=1&safe=off&q=+haas++5c&btnG=Search&aq=f&aqi=&aql=&oq= så får man ett hum om vad det är frågan om

Indexern är alltså en programmerbar stegmotorstyrd maskin som går att använda för allt möjligt när det gäller tillverkning av diverse frästa och svarvade pryttlar. Varför inte till en Funny Bike-räjshoj?

Kolla videon på http://www.youtube.com/watch?v=Y4KhjrsuwZE&feature=related eller en modernare modell med samma funktioner på http://www.youtube.com/watch?v=ytYIcBF2tMI&NR=1 men principen är densamma på min 5C.

För en titt på min egen Haas index-maskin så besök gärna den lilla verkstadssidan på http://Harley-Fucking-Davidson.com
- Klicka var som helst för att gå vidare in och klicka sen på "Throttlebody" i vänstermenyn.
- Rulla ner och klicka på bild 26 och vidare till typ 31 eller så så klarnar det nog vad det är frågan om.

Visst, gammal maskin men det är definitivt ingen leksak. Lättprogrammerad, det tar kanske 10 sekunder att knappa in en delning på 13. Eller varför inte 129 när andan faller på?

Hör av dig om det är intressant, det vore riktigt kul om den här maskinen kom i drift igen och gjorde lite nytta.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Låter ju intresant , men det verkar som man måste gå i skolan igen för å lära sig en sån där heheh

Men det vore skoj att kika på den

Peter

Snyggt!

Å det var den där blanka, fina saken som skulle sitta väl synlig va?! :D

JAA jävlar , Bakom högra motorplåten SUCK

Får väl göra den i lexan eller nått så man kan kika in:D

Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sådärja nu börjar det se ut som en karta över Afrika

Men som sagt inte ser man mycket utav startkåpan inte (gömd)

Bifogat

• P1000393.jpg
    P1000393.jpg
    202.3 KB · Visningar: 124
  • P1000394.jpg
    P1000394.jpg
    216.3 KB · Visningar: 134
  • P1000395.jpg
    P1000395.jpg
    206.6 KB · Visningar: 128
  • P1000396.jpg
    P1000396.jpg
    225 KB · Visningar: 136

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
ducati
Ser fram emot att se dej med nya hojen i sommar:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...