Fuska med mönstretdjupet på däcken.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
ola_sandin skrev:
Istället för att lägga tid på att försöka fixa mönsterdjupet, så stick till jobbet och tjäna in pengar till ett nytt däck. Ett däck till en gammal cb kan ju inte kosta mer än 7-800kr.
endå pengar.. :D Vad ska jag med bra däck på den till för.. ska inte använda den mer om 2 månader.. kan förstå att det är oförsåeligt för er andra ekonomiskt oberoende människor dehär men jag skiter i vicket.. bara inte däcket exploderar på besiktningen så är de lungt.. kan likaväl köra på fäljarna ser så mycket bryr jag mig. aja ok då inte riktigt .. :rolleyes:
Ska nog prova vinkelslipen.. smäller däcket så återstår ju bara att byta däck..

eightball

Attero Dominatus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Vad jag inte kan fatta är varför man vill äventyra sin egen och andras säkerhet bara för att man inte vill / har råd att köpa ny slang även om man "bara" ska åka fram och tillbaka från jobbet.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
PM:a regnumret på din RGV så jag aldrig råkar köpa den. Förebyggande underhåll verkar inte vara din starka sida.

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Jag gjorde det i samma syfte en gång. Tog en fyrkantsfil enbart i mittenspåret medans jag snurrade på däcket. Var dessutom på en CB125 -81!!

Dock är det inte mer än några enstaka millimeter till corden. Corden har jag numer lärt mig att man kör bort på ett par mil. När corden är borta smällere direkct om du kör på något vasst.

Alltså: Köp ett nytt däck :)

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
philsson skrev:
..........
Ang vinkelslip.. funkar det?. känns som man kommer igenom däcker rätt snart.. ska man köra med vanlig slipskiva då eller?. :rolleyes:

Jodå vinkelslip funkar...men kör minst en centimeter djupt.:kocko

Du fixar väl inte hojen för att nån besiktningsgubbe ska bli nöjd utan det är väl för din egen säkerhet som hojen ska vara trafiksäker :fatta!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det finns mycket riktigt mönsterskärare, används mycket riktigt i rallycross/folkrace.

MEN, dom däck man skär är mjuka slicks, jag har med lyckat resultat skurit nytt mönster i gamla hårda terrängdäck till en bil, men det går skitsakta och ryker utav h-vete, trots att jag körde högsta temperaturen på kniven.
Däcken blev dock kanonbra när dom var skuren, vad jag gjorde var att dela stora klackar till mindre, och dessutom skar jag i vinkel vilket gjorde att jag fick mycket bättre fäste.

Ett utslitet MC däck är för tunnt för att skära nytt i, det är inte många mm gummi kvar, och råkar du kapa kord-trådar kan du få otäcka effekter sen...

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
philsson skrev:
endå pengar.. :D Vad ska jag med bra däck på den till för.. ska inte använda den mer om 2 månader.. kan förstå att det är oförsåeligt för er andra ekonomiskt oberoende människor dehär men jag skiter i vicket.. bara inte däcket exploderar på besiktningen så är de lungt.. kan likaväl köra på fäljarna ser så mycket bryr jag mig. aja ok då inte riktigt .. :rolleyes:
Ska nog prova vinkelslipen.. smäller däcket så återstår ju bara att byta däck..

Men om besiktningsmannen inte diggar din mönsterskärning, så åker du på ombesikting + ett nytt däck och en massa onödig tid på att skära däck.

Om du ändå inte ska ha hojen mer än 2 månader, så är det ju skit samma om den inte går igenom besiktingen, man har ju en månad på sig att fixa felen.

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
finns de ingen däckhandlare el likn som kan förbarma sig över dig o ge dig ett beg då som håller ett tag iaf. :va

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
philsson skrev:
Köpte en CB nyligen med inte så mycket kvar på bakdäcket.. resten av däcket ser bra ut men inte just på mitten. Tänkte om någon kunde ge mig tipps på hur jag kan slita ner ett hål på 1mm som ser trovärdigt ut.. vill bara besiktiga skiten.. kom inte och säg att jag ska köpa nytt däck bara.. :D
Försökte att sätta upp hojen på centralstödet med växel i och trycka en mejsel mot däcket.. resultatet blev ett jättesmalt skärsår trots att jag hade mejlseln horizontellt.

Lugn i stormen! 75% av slitytan skall ha godkänt mönsterdjup. Alltså, är det bara slitet i mitten och bra på sidorna så skall det gå igenom besiktningen.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
ola_sandin skrev:
Men om besiktningsmannen inte diggar din mönsterskärning, så åker du på ombesikting + ett nytt däck och en massa onödig tid på att skära däck.

Om du ändå inte ska ha hojen mer än 2 månader, så är det ju skit samma om den inte går igenom besiktingen, man har ju en månad på sig att fixa felen.
Jo det är sant.. ang att man har en månad på sig och det existerar inte i mitt fall då hojen inte vart påställd sedan 94..

Föresten grabs. jag trodde det fanns mycket gummi tillgodo.. men om det är så tunt med gummi som ni säger så är det nog ingen bra ide att skära i dom.. :(

Kawwa skrev:
Lugn i stormen! 75% av slitytan skall ha godkänt mönsterdjup. Alltså, är det bara slitet i mitten och bra på sidorna så skall det gå igenom besiktningen.
Stämmer detta?.. isf är det lungt.. då det verkar som om föregående ägare bara kört rakt fram.. sidorna har minst 4mm kvar.. :3freak

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Kawwa skrev:

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm

8 kap. Hjulsystem m. m.
Däck och däckmontering

9 § Slitbana får inte vara mer nött än att det kvarvarande profildjupet i huvudmönstret uppgår till 1,0 mm, varvid skall bortses från slitagevarnares ribbor.

16 § Däck som mönsterskärs skall vara lämpade för mönsterskärning. Mönsterskärningen skall utföras med metod som godkänts av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.

Last edited:

Elsmedo

Har påven en strutluva?
Gick med
23 Apr 2005
Hoj
trajumf äräss!!
philsson skrev:
Köpte en CB nyligen med inte så mycket kvar på bakdäcket.. resten av däcket ser bra ut men inte just på mitten. Tänkte om någon kunde ge mig tipps på hur jag kan slita ner ett hål på 1mm som ser trovärdigt ut.. vill bara besiktiga skiten.. kom inte och säg att jag ska köpa nytt däck bara.. :D
Försökte att sätta upp hojen på centralstödet med växel i och trycka en mejsel mot däcket.. resultatet blev ett jättesmalt skärsår trots att jag hade mejlseln horizontellt.

Jomen,visst går det...jag själv mönstrade däcken med en relativ stor
fil å det blev ett sjuhelsiket driv,men å andra sidan så var det på en
självgående gräsklippare... :kocko CB:n behöver du inte besiktiga,den går väl under benämning moped :hihi

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
philsson skrev:
Jo det är sant.. ang att man har en månad på sig och det existerar inte i mitt fall då hojen inte vart påställd sedan 94..

Föresten grabs. jag trodde det fanns mycket gummi tillgodo.. men om det är så tunt med gummi som ni säger så är det nog ingen bra ide att skära i dom.. :(

Stämmer detta?.. isf är det lungt.. då det verkar som om föregående ägare bara kört rakt fram.. sidorna har minst 4mm kvar.. :3freak

har försökt mig på lite efterforskning i ämnet då jag kom på att detta var taget från personbilsreglementet. Har ännu inte hittat några regler om detta för MC.

Så. Det verkar som jag har sovit ett par år! Det står inte längre något om 75% om bildäck heller, utan just huvudmönster där med. Så 1.6mm gäller för bildäck och 1.0mm för mc-däck.

Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jamenjaaaaa, nu får du ge dig.
Ta fram oljekannan och olja beläggen i bromsarna med, det ger ju allra minst 10häst till. Åk till däckhandlarn och kräng på ett beggat godkänt däck för en hundring ist om du ska snåla på säkerheten.
//Tobbe

Viru

Which one of you faggots is gay?
Gick med
15 May 2003
Hoj
DB11
jag tycker du ska prova vinkelkapsmetoden o sen filma hela proceduren!!!så vi får nått skoj att titta på här på SH.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
smefan skrev:
Jomen,visst går det...jag själv mönstrade däcken med en relativ stor
fil å det blev ett sjuhelsiket driv,men å andra sidan så var det på en
självgående gräsklippare... :kocko CB:n behöver du inte besiktiga,den går väl under benämning moped :hihi
hittils kört till jobbet som moped.. monterade av skyllten för att det skulle vara mer trovärdigt.. Det funkar i brist på annat transportmedel men jag känner mig inte bekväm med att köra ett avställt fordon..

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
philsson skrev:
hittils kört till jobbet som moped.. monterade av skyllten för att det skulle vara mer trovärdigt.. Det funkar i brist på annat transportmedel men jag känner mig inte bekväm med att köra ett avställt fordon..

Detta blir bara bättre å bättre! :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...