FY FAN FÖR IF!Triumph försäkring!

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Fick precis veta att de har höjt sina premier då jag fick min försäkring höjd från 6800kr till 10660 kr på min Speed Triple då man är över 25 och bor mitt i mörkaste småland!

Det finns ingen logik i dessa priser!!

Tyckte att If var skitbra innan då de höll sig i ramen med bra priser!!
Men nu är jag bara besviken!! :kocko


Jag har nu ringt runt till en massa bolag och pratat
Det som är postivt som jag kunde hitta är att Folksam håller på att utveckla ett nytt försäkringssystem som ska gynna de som går en kurs med smc varje vår..de har inte utvecklat det färdigt än. På han jag pratade med så skulle detta givetvis sänka premiern avsevärt. Har också hört att det ska löna sig mer om man inte tidigare är straffad för fortkörning eller varit skyldig för nån trafikskada...just nu får man hoppas på att det kommer bli bättre i framtiden!!.

Har också sett att bilsport & mc försäkrar nu sporthojjar och det är faktiskt billigare än IF Triumph försäkring med ca lite mer än 800 kr..
Det enda minuset är att hojjen måste vara inlåst i garage.
Det kostar 9779kr hos bilsport & mc och hos if 10660kr.

Alltid något!.
:3freak
 
Last edited:

snabbyamaha

i ide
Gick med
2 Jan 2006
Ort
Hemma
Hoj
Snabb sak...y...
Välkommen till verkligheten. Vi som kör riktiga "Sporthoj" ....ar har haft det så länge....
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Försäkring

Hannez: Om du köper en vara baserat på att det medföljer en vettig försäkring och den sedan höjs med 40%, då tycker du det är en självklarhet och höjer inte på ögonbrynen? Ge killen en ärlig chans istället...

Sanningen är nog att lite för många speed trpples gjorde en marksyning och nu ser helst bolaget att de försvinner, för de lär knappast ha räknat fel på 40% förra året (i så fall får nog någon sparken).

Ring runt och kolla så hittar du säker något bättre.
 

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
I ärlighetens namn tycker jag inte det är mycket att gnälla över. Jag behöver bara tänka två sekunder för att sätta den njutning min S3 skänker mig i förhållande till det billiga priset 885:-/månad hel/hel.

Jämför man sedan vad en sporthoj skulle kosta som skänker samma glädje anser i alla fall jag att det fortfarande är billigt.......
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
rookie skrev:
Det verkar som folk tror att F-bolagen är nån slags ideela föreningar eller nåt istället för vinstdrivande företag...

Kan meddela att en del(FÖR MÅNGA) tror samma sak om Mc-butiker...
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Da Fris skrev:
I ärlighetens namn tycker jag inte det är mycket att gnälla över. Jag behöver bara tänka två sekunder för att sätta den njutning min S3 skänker mig i förhållande till det billiga priset 885:-/månad hel/hel.

Jämför man sedan vad en sporthoj skulle kosta som skänker samma glädje anser i alla fall jag att det fortfarande är billigt.......
ja om man är svinrik kanske ja, men om man inte är det:huvet
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Givetvis förstår jag mycket väl att försäkringspremien har legat lite väl lågt och att deras beräkningar stämmer säkert bra.
Men tycker fortfarande att höja med 40% är väl tilltaget..


Slår vad om att de går med vinst. Men att den inte blir som de har räknat med!. De har alltid en viss marginal och deras policy är att höja vinsten för varje år. Då är det bara för oss försäkringstagare att se glada ut och betala!Bara för att "vinsten inte blev tillräcklig".

Givetvis ställer det till en massa problem och många i dagens läge väljer faktiskt motorcykel efter försäkringspremie.

Man vill ha råd att ha lite kul förutom att sitta å betala på en försäkringspremie.

P.s Jag hade lugnt godtaget en höjning med ca 15-20% det hade vart mer normalt.
 
Last edited:

destruid

Carpe Diém!
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Mariestad
Hoj
Lean Mean Wheelie Machine
Måste bara gå in o säga att jag tycker IF är bra med sina priser, en del bilar jag har haft har vart hälften så billiga på if jämfört med andra bolag.
Häromdagen försäkrade jag min hoj o ringde runt lite o kollade och kom fram till att if var billigast! ger 408:-månad hel/hel och jag är 21år!rätt okej! :)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Scorpionfighter skrev:
Fick precis veta att de har höjt sina premier då jag fick min försäkring höjd från 6800kr till 10660 kr på min Speed Triple då man är över 25 och bor mitt i mörkaste småland!

Det finns ingen logik i dessa priser!!

Tyckte att If var skitbra innan då de höll sig i ramen med bra priser!!
Men nu är jag bara besviken!! :kocko

Bara att byta försäkringsbolag och vara "otrogen", finns säkert billigare alternativ, skyller de på att de har huvudförfallodag, byt ägare en dag...se till att hojen är avställd dock, så du el nya ägaren för en dag INTE får trafikförsäkringsföreningen på dig/er...
 
Last edited:

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
Mr.PB skrev:
ja om man är svinrik kanske ja, men om man inte är det:huvet
Är verkligen inte svinrik, menar bara att JAG inte tycker det är så farligt hög årspremie för en helförsäkring.
Sen kan jag oxå förstå mångas chock när de höjer försäkringarna från 6700:- till 10600:- på ett år.....
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Ähhh.......

När IF petade Daytonan -02 från märkesförsäkringen utan förvarning höjdes premien från 4700:- till 23000:- förmodligen pga av alla "billiga" klotningar.

Du äger numer en ganska vanlig klothoj.... :)
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Scorpionfighter skrev:
Fick precis veta att de har höjt sina premier då jag fick min försäkring höjd från 6800kr till 10660 kr på min Speed Triple då man är över 25 och bor mitt i mörkaste småland!

Det finns ingen logik i dessa priser!!

Tyckte att If var skitbra innan då de höll sig i ramen med bra priser!!
Men nu är jag bara besviken!! :kocko


Byt bolag!
 

eightball

Attero Dominatus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Scorpionfighter skrev:
Fick precis veta att de har höjt sina premier då jag fick min försäkring höjd från 6800kr till 10660 kr på min Speed Triple då man är över 25 och bor mitt i mörkaste småland!

Det finns ingen logik i dessa priser!!

Tyckte att If var skitbra innan då de höll sig i ramen med bra priser!!
Men nu är jag bara besviken!! :kocko


välkommen i gänget........förstår att du tycker att det suger, men så är det att köra sporthoj...tyvärr :( , men det finns ju ett alternativ, köp en "cromsläde" :huvet och få ner försäkringen
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag ringde mitt bolag häromdan för att teckna en ny försäkring, samt höja ersättningsskyddet på min hemförsäkring. Passade samtidigt på att fråga hur den framtida premiebilden ser ut och, jodå, jag kan nog räkna med en sänkning i år! :banana

Motiveringen var att de inte ser så mycket till vilken typ av hoj/bil man kör, utan mer till VEM som kör. :tummenupp
Tydligen skulle 88% av kunderna se en sänkning i år och resterande skulle få sig en höjning istället. De 12% som drabbas av en höjning var främst 16-17åringar.

Tyckte redan att premien var överkomlig, drygt 2200kr hel/hel, "avställningsbar". Kanske beror på att man börjar bli vuxen...

-26 år
-Fast jobb (ja, det spelar faktiskt roll vad du jobbar med när de sätter premien)
-Aldrig nyttjat försäkringen
-Inga prickar på kortet
-Tre bilar, hoj och hemförs i samma bolag

Och tro det eller ej, men detta är också ett vinstdrivande företag!
Kan någon förklara varför utgifterna för ett försäkringsbolag skulle vara så mycket högre i Sverige än i USA?

Btw, köper du en flong sporthoj här så är avbetalning+förs antagligen mindre än vad man betalar för enbart försäkring i Sverige.

OK, the flame is out there... :tungan
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
som tex hannez du/ ni verkar ju nästan glada över att det höjs, är det kul?

sitter själv och är rädd för en höjning men får ju inte veta premierna innan jag ställt på cyklarna
 

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Scorpionfighter skrev:
Fick precis veta att de har höjt sina premier då jag fick min försäkring höjd från 6800kr till 10660 kr på min Speed Triple då man är över 25 och bor mitt i mörkaste småland!

Det finns ingen logik i dessa priser!!

Tyckte att If var skitbra innan då de höll sig i ramen med bra priser!!
Men nu är jag bara besviken!! :kocko

Men altså ta inte avtals försäkringarna? Ta halvförsäkring eller trafikförsäkring och betala månadsvis.
 

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
MC försäkring

Kolla Bilsport & MC i Växjö. Vet iof sej inte vad dom tar för en sporthoj men ett ex är: Yamaha 1300 XJR ägaren över 40 o i liten stad, strax över 4000:- om året. Kan vara värt och höra....


:squid
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top