FY FAN FÖR IF!Triumph försäkring!

Phasma

Ny medlem
Gick med
30 May 2005
Ort
Sverige
Hoj
Flera....
Triumph...

Hej!

Måste säga att IF ändå håller humana priser mot tex Trygg Hansa. Kollade upp vad de vill ha för min trajja....23080 SEK mot de 7000 sek jag ger idag.....och jag såg ingen höjning gällande detta.......Med Hondan samma sak...ger 3000 sek idag och Trygg Hansa vill ha 13200 SEK....och ja...båda är prisuppgifter gällande samma typ av hoj etc......bara olika bolag.

Vad kan man säga.....kolla runt, kolla villkor och tillägg och ta ett beslut. Det kostar att köra hoj...så är det bara.

Ha en god tur!

:)
mvh
S#3
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Har en speed triple i trygghansa och premien är 4050kr hel/hel, bor i malmö och ja hojen står på mig!!!! GSXR1000 kostar mig 6000 halv/hel vilket jag tycker är rimmligt också.

Har varit av med kortet 2 ggr på 2 år och dom tar inte hänsyn till det.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
if:
dr800 200kr i mån halv i ca 6 mån.
xr600 200kr i mån hel i helåret.
zxr750 300 kr halv ca 7 mån.

typ 5700 va :va
helt ok tycker jag :rolleyes: :)
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Det kan vara så att en del inte har fått någon höjning än beror lite på när man skaffade försäkringen på året skaffade min i mars förra året försäkringsbolaget måste då alltså informera mig om en höjning minst 30 dagar innan den nya försäkringspremiern börjar gälla så jag har en chans att välja om jag vill behålla försäkrningen el byta ..

så det blir till att ringa runt imorgon!!
 

skalman77

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda 600 Hornet
Har också Honda försäkring hos IF

Fick mitt försäkringsbrev idag på posten, och blev också lite irriterad. Inte för att försäkringen egentligen är dyr, utan mer för att de gjort om vilkoren för Hondaförsäkringen. Hade räknat med en säkning av min -02 Hornet från 4.650:- till ca 3.200:- pga att den blivit över 4 år gammal. Men fick istället se en höjning till 5.160:-. Tur att hojen blev 4 år så man inte hade fått ännu högre premie... :tungan
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Scorpionfighter skrev:
Givetvis förstår jag mycket väl att försäkringspremien har legat lite väl lågt och att deras beräkningar stämmer säkert bra.
Men tycker fortfarande att höja med 40% är väl tilltaget..

Från att varit riktigt billiga ligger de fortfarande bra till i premie. Sedan de fick finska ägare för ett par år sedan har de gjort feta höjningar på sina försäkringar. Det går ju bra att höja 40% eftersom många inte byter försäkringsbolag med en gång men sen försvinner kunderna. Nu är de ett minne blott bland de som kan gotta sig åt mina försäkringspremier. :tungan
 

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Scorpionfighter skrev:
Det kan vara så att en del inte har fått någon höjning än beror lite på när man skaffade försäkringen på året skaffade min i mars förra året försäkringsbolaget måste då alltså informera mig om en höjning minst 30 dagar innan den nya försäkringspremiern börjar gälla så jag har en chans att välja om jag vill behålla försäkrningen el byta ..

så det blir till att ringa runt imorgon!!

Tror alla If:s märkesförsäkringar förfaller i Mars underlättar väl administrationen.
 

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen
Nysse skrev:
Ähhh.......
När IF petade Daytonan -02 från märkesförsäkringen utan förvarning höjdes premien från 4700:- till 23000:- förmodligen pga av alla "billiga" klotningar.

Exakt Agne! Jag hade då en sådan (T595 Daytona). Ena dagen hade jag en
årspremie på 4600:-, sedan kom nya försäkringsbrevet på 21.500:-
Anledningen till den drastiska höjningen var ju faktiskt att den STRÖKS helt
ur den förmånliga Traja-försäkringen.

40%!!! Bahh...jordnötter! :D

Som grädde på moset sjönk givetvis 2:a handsvärdet som en sten samma dag.
Jag tackar ändå IF, sålde hojen med brakförlust och köpte min första 916.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Lugn skrev:
Jag ringde mitt bolag häromdan för att teckna en ny försäkring, samt höja ersättningsskyddet på min hemförsäkring. Passade samtidigt på att fråga hur den framtida premiebilden ser ut och, jodå, jag kan nog räkna med en sänkning i år! :banana

Motiveringen var att de inte ser så mycket till vilken typ av hoj/bil man kör, utan mer till VEM som kör. :tummenupp
Tydligen skulle 88% av kunderna se en sänkning i år och resterande skulle få sig en höjning istället. De 12% som drabbas av en höjning var främst 16-17åringar.

Tyckte redan att premien var överkomlig, drygt 2200kr hel/hel, "avställningsbar". Kanske beror på att man börjar bli vuxen...

-26 år
-Fast jobb (ja, det spelar faktiskt roll vad du jobbar med när de sätter premien)
-Aldrig nyttjat försäkringen
-Inga prickar på kortet
-Tre bilar, hoj och hemförs i samma bolag

Och tro det eller ej, men detta är också ett vinstdrivande företag!
Kan någon förklara varför utgifterna för ett försäkringsbolag skulle vara så mycket högre i Sverige än i USA?

Btw, köper du en flong sporthoj här så är avbetalning+förs antagligen mindre än vad man betalar för enbart försäkring i Sverige.

OK, the flame is out there... :tungan

Står och packar flyttlådorna nu
:banana
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
FUBAR skrev:
Står och packar flyttlådorna nu
:banana
Du, allt är inte honung här borta heller... :rolleyes:

Men visst är det märkligt att två vinstdrivande företag med samma inriktning kan ha så olika priser på sina tjänster. Skiljer förutsättningarna verkligen så mycket? Vad är det isf som skiljer?

Märkligt... :va
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Scorpionfighter skrev:
Fick precis veta att de har höjt sina premier då jag fick min försäkring höjd från 6800kr till 10660 kr på min Speed Triple då man är över 25 och bor mitt i mörkaste småland!

Det finns ingen logik i dessa priser!!

Tyckte att If var skitbra innan då de höll sig i ramen med bra priser!!
Men nu är jag bara besviken!! :kocko

Kolla LF, jag betalar 8.000:- hel/hel för min Daytona.
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
skalman77 skrev:
Fick mitt försäkringsbrev idag på posten, och blev också lite irriterad. Inte för att försäkringen egentligen är dyr, utan mer för att de gjort om vilkoren för Hondaförsäkringen. Hade räknat med en säkning av min -02 Hornet från 4.650:- till ca 3.200:- pga att den blivit över 4 år gammal. Men fick istället se en höjning till 5.160:-. Tur att hojen blev 4 år så man inte hade fått ännu högre premie... :tungan


... Men IF´s honda försäkringar suger ju tycker jag... 25000 i självrisk på vagnskada är lite väl saftigt tycker jag...

diver6 skrev:
Kolla Bilsport & MC i Växjö. Vet iof sej inte vad dom tar för en sporthoj men ett ex är: Yamaha 1300 XJR ägaren över 40 o i liten stad, strax över 4000:- om året. Kan vara värt och höra....

ehh... de senaste åren har inte Bilsport tagit sporthojar överhuvudtaget...

Det blev för dyrt sa dom...
 

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Triumph S3
Skulle också kolla lite försäkringar i veckan och såg då att dom ändrat premien för min Speed triple. Visserligen så tycker jag det är rätt ok iaf för hel/hel även om det alltid är störande med oväntade höjningar. Som tur är så tecknade jag den sent förra året så den gamla premien gäller ett år framåt.

Tar man i åtanke att Triumph Speed Triple 05 sålt väldigt bra vad jag förstått och att det fanns en gäng klotade när min var på service så kan jag förstå att premien ökat för detta året.

Med busiga leksaker så kommer det mer utgifter. Nåt man får ta helt enkelt även om det verkar galet att du har nästan samma premie som jag har som bor i Stockholm.
 

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Danderyd, Sthlm
Hoj
XS500
Lugn skrev:
Jag ringde mitt bolag häromdan för att teckna en ny försäkring, samt höja ersättningsskyddet på min hemförsäkring. Passade samtidigt på att fråga hur den framtida premiebilden ser ut och, jodå, jag kan nog räkna med en sänkning i år! :banana

Motiveringen var att de inte ser så mycket till vilken typ av hoj/bil man kör, utan mer till VEM som kör. :tummenupp
Tydligen skulle 88% av kunderna se en sänkning i år och resterande skulle få sig en höjning istället. De 12% som drabbas av en höjning var främst 16-17åringar.

Tyckte redan att premien var överkomlig, drygt 2200kr hel/hel, "avställningsbar". Kanske beror på att man börjar bli vuxen...

-26 år
-Fast jobb (ja, det spelar faktiskt roll vad du jobbar med när de sätter premien)
-Aldrig nyttjat försäkringen
-Inga prickar på kortet
-Tre bilar, hoj och hemförs i samma bolag

Och tro det eller ej, men detta är också ett vinstdrivande företag!
Kan någon förklara varför utgifterna för ett försäkringsbolag skulle vara så mycket högre i Sverige än i USA?

Btw, köper du en flong sporthoj här så är avbetalning+förs antagligen mindre än vad man betalar för enbart försäkring i Sverige.

OK, the flame is out there... :tungan

Jag kan förklara det. Av samma anledning som gör att en hantverkare kostar ca 350kr/h+moms i Sverige men bara ca 20$/h i Staterna. Det kallas "svensk skattepolitik" och den kan du tacka sossarna för. Det är fruktansvärt dyrt att driva företag i Sverige, och det gäller även för försäkringsbolaget, dessutom så blir ju tjänsterna som försäkringsbolaget måste köpa in (verkstad etc) dyrare av samma anledning.

mvh/J.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Mr Helmut skrev:
som tex hannez du/ ni verkar ju nästan glada över att det höjs, är det kul?

sitter själv och är rädd för en höjning men får ju inte veta premierna innan jag ställt på cyklarna
Du behöver inte "Ni:a" mig! Det är helt ok med du!

Jag önskar alla inget bättre än att det vore gratis att köra motorcykel! Jag vill alla väldigt väl egentligen. Vad jag dock inte förstår är hur något kan lägga sig i deras prissättning. Det krävs enormt mycket kunskap om If's ekonomi och hur det är lämpligt att räkna fram en premie och jag är väldigt osäker på om han i detta fallet sitter inne med den kunskapen. Tycker man inte tjänsten är värd priset så försöker man motivera en prutning eller så hittar man något annat företag som leverar samma tjänst!

ething skrev:
Hannez: Om du köper en vara baserat på att det medföljer en vettig försäkring och den sedan höjs med 40%, då tycker du det är en självklarhet och höjer inte på ögonbrynen? Ge killen en ärlig chans istället...

Sanningen är nog att lite för många speed trpples gjorde en marksyning och nu ser helst bolaget att de försvinner, för de lär knappast ha räknat fel på 40% förra året (i så fall får nog någon sparken).

Ring runt och kolla så hittar du säker något bättre.
Så har det väl varit för alla som haft sporthojar försäkrade dom senaste åren?
 

Lemmel

Den reser sig när jag gasar!
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Kungälv
Hoj
KTM RC8R -11, Suzuki GR650 -83
Har en Honda Hornet 600, IF höjde försäkringen med 52% :va fast den är iofs ändå billig :D
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Jag förstår inte allt det snack och gnäll om försäkringspriser. Om man läser alla inlägg som klagar, så är det oftast helförsäkring man klagar på. Alltså insiterar många på at ha vagnskadeförsäkring, dvs att försäkringen pungar ut om man själv klantar till det. Se det i ögonen. Kul leksaker leker man mera entusiastiskt med och trillar och skadar oftare. Var ska försäkringsbolagen få pengar från till att betala alla DYRA skador?

Varför inte inse att för många klantskallar krashar och man inte vill vara med att betala. Om man själv inte krashar ofta så kan man nöja sig med halvförsäkring som täcker stöld men inte egna klantiga skador. Om man krashar en gång vart 3 eller 4 år så har man sparat pengarna och kan klara sina egna utgifter. Allt måste kanske inte fixas på märkesverkstad på dyraste sätt. "Tillräckligt" kanske är billigare. Dessutom kan man själv välja hur mycket hojen skall fixas efter en skada. Man behöver väl inte vara 100% orginalfixerad med en hoj som är 3 år gammal.

Men det är klart. Om man planerar at trilla och krasha ofta och man absolut insisterar på att hojen altid ska se fabriksny ut, också efter 3 år, ja så ska man kanske inte klaga på att försäkringen kostar. Det är ju svindyrt at reparera 100% orginal.

Man kunde överväga sina alternativ och sitt val innan man gnäller på försäkringen. Man måste inte betala 10-20.000 för en helförsäkring. Man kan ta en halv och själv betala sine egna klant-skador. Om andra vållar skador på din hoj så betalar deras försäkring. Du betalar bara dina egna klantigheter.

P.S. Jag krashar också ibland. Och då får jeg skylla mig själv, och besluta hur mycket jag vill investera i reparationer. Kanske lite nu, och lite mera lite senare. Måste inte fixa allt på en gång. Kan inte skylla på andra och behöver inte brödföda ett helt försäkringssällskap eller betala tonåringarnas krashar.

Detta bara för att påpeka att det finns alternativ till helförsäkring.

Däremot håller jag med om att trafikförsäkringen - som är det minsta man måsta ha för att få lov att köra - är en aning för dyr.

Kris955
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top