FY FAN FÖR IF!Triumph försäkring!

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Lt Jake skrev:
Det är fruktansvärt dyrt att driva företag i Sverige
Det stämmer inte till fullo. Sverige har bland de lägre bolagsskatterna i världen så att påstå att det är fruktansvärt dyrt att driva storföretag (som försäkringsbolag är) i Sverige är fel.

Fördyrande omständigheter är dock att det allmänna skattetrycket är så pass högt och det påverkar ju säkert kostnaden för skadereparationer osv, men det förklarar inte hur det kan vara så stor skillnad mot amerikanska försäkringspriser.

Min gissning är att det i USA är en betydligt större marknad, ett större försäkringskollektiv ger väl antagligen större riskspridning och på så sätt pressas premierna.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Scorpionfighter skrev:
Fick precis veta att de har höjt sina premier då jag fick min försäkring höjd från 6800kr till 10660 kr på min Speed Triple då man är över 25 och bor mitt i mörkaste småland!

Det finns ingen logik i dessa priser!!
Låt oss säga att det såldes 20st Speed Triple -05.

Om alla som köpte dem skaffade försäkring via If och hade premien 6.800kr/år så innebär det att If fick in 136.000kr på försäkringspremierna för Speed Triple -05.

En sprillans ny Speed Triple kostar 109.990kr.

Då behövs det ingen raketforskare för att inse att det inte behövs särskilt många skrotade Speed Triple innan kalkylen på 6.800kr/år spricker.

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Hoj
Honda VFR 03
sgtpepper skrev:
Det stämmer inte till fullo. Sverige har bland de lägre bolagsskatterna i världen så att påstå att det är fruktansvärt dyrt att driva storföretag (som försäkringsbolag är) i Sverige är fel.

Fördyrande omständigheter är dock att det allmänna skattetrycket är så pass högt och det påverkar ju säkert kostnaden för skadereparationer osv, men det förklarar inte hur det kan vara så stor skillnad mot amerikanska försäkringspriser.

Min gissning är att det i USA är en betydligt större marknad, ett större försäkringskollektiv ger väl antagligen större riskspridning och på så sätt pressas premierna.

Bolagsskatten är låg - däremot kostar kollektivavtal, arbetsgivaravgifter och löner mycket (för att inte tala om alla administrativa kostnader en företagare har pga lagar.)

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
Da Fris skrev:
Är verkligen inte svinrik, menar bara att JAG inte tycker det är så farligt hög årspremie för en helförsäkring.
Sen kan jag oxå förstå mångas chock när de höjer försäkringarna från 6700:- till 10600:- på ett år.....

Kan kanske bero att i deras olyckstatistik så ökade olyckorna dramatiskt med Triumph-cyklar o klart dom höjer då ..
Men vad vet jag .. :)

Nine

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
-00, Triumph TT 600
Hmm, ja det ligger en hel del sanning i vad Kris955 skriver. Det blir till att köra på Hel/Half. och hoppas att man inte skrotar helt. Silvertejp ftw.

Sedan skall ju prylarna "åldras" med värdighet just som en annan :D lite repor blir det ju.

Att trafikförsäkringen är så dyr, antar jag beror på, att om det blir en olycka så blir det ofta personskador vilka man kan anta är omfattande och dyra.

På 4 år har man ju en 20k över att repa hojen för om man kör halvförsäkring eller till något annat gott.

Sedan får man ju "nöjet" att byta bolag. Skall bli skoj och se vad SMC-försäkringen innebär eg.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Esquire skrev:
Låt oss säga att det såldes 20st Speed Triple -05.

Om alla som köpte dem skaffade försäkring via If och hade premien 6.800kr/år så innebär det att If fick in 136.000kr på försäkringspremierna för Speed Triple -05.

Då behövs det ingen raketforskare för att inse att det inte behövs särskilt många skrotade Speed Triple innan kalkylen på 6.800kr/år spricker.
Stämmer inte riktigt eftersom det finns fler typer av hojar än bara S3 -05 i den försäkringsklassen hos IF, och detta ger en betydligt större inbetalad summa. Men naturligtvis blir ju antalet potentiellt krashade hojar också större.

mrmartin

Aspirerande självmordskandidat
Gick med
9 Nov 2006
Hoj
Triumph S3 07. (utrustad som 08 v1)
T509 skrev:
1917321 Har en speed triple i trygghansa och premien är 4050kr hel/hel, bor i malmö och ja hojen står på mig!!!! GSXR1000 kostar mig 6000 halv/hel vilket jag tycker är rimmligt också.

Har varit av med kortet 2 ggr på 2 år och dom tar inte hänsyn till det.

Hur lyckades du med den bedriften?

/ Martin

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Själv bytte jag till IF:s Triumph MC-försäkring -04. Fick då betala 6780:- för min S3-02:a.
Gick från Tennant försäkring (tidigare Susab) som höjde från 5367:- (hel/hel, samma som IF) till 73936:- :mad:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
*Larre* skrev:
2617841 Själv bytte jag till IF:s Triumph MC-försäkring -04. Fick då betala 6780:- för min S3-02:a.
Gick från Tennant försäkring (tidigare Susab) som höjde från 5367:- (hel/hel, samma som IF) till 73936:- :mad:

Det är en ganska kraftig höjning! :)

carlb

jaaa backelit jaaaa
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
Triumph D675, KTM 250 EXC, Wilier Izoard
Esquire skrev:
1946480 Låt oss säga att det såldes 20st Speed Triple -05.

Det är personskaderna som är dyra för ett försäkringsbolag. En 20 åring som hamnar i rullstol efter en vurpa kostar miljoner som alla med mcförsäkring delar på.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Då ligger den i samma försäkringsklass som Triumph 675, jag ger även 10660:- för den.

Känns som man får lite mer "effekt" för pengarna ;)

Så troligen har de inte höjt klassen hojen låg i utan bytt klass på modellen till SPORT

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
*Larre* skrev:
2617841 Själv bytte jag till IF:s Triumph MC-försäkring -04. Fick då betala 6780:- för min S3-02:a.
Det var nog så att du fick "fel" premie första året och detta rättades sen till andra året...lr har ja fel???

Vet nämligen fler som råkat ut för det hos Tennant...:huvet

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Scorpionfighter skrev:
1916774 Fick precis veta att de har höjt sina premier då jag fick min försäkring höjd från 6800kr till 10660 kr på min Speed Triple då man är över 25 och bor mitt i mörkaste småland!

Det finns ingen logik i dessa priser!!

Tyckte att If var skitbra innan då de höll sig i ramen med bra priser!!
Men nu är jag bara besviken!! :kocko

Jag har nu ringt runt till en massa bolag och pratat
Det som är postivt som jag kunde hitta är att Folksam håller på att utveckla ett nytt försäkringssystem som ska gynna de som går en kurs med smc varje vår..de har inte utvecklat det färdigt än.
jag har alltid fått mycke lägre priser på försäkrings premier när ja ringt å kollat med Folksam, hade folksam på min första hoj oxå, men ja har IF till bilen.

men Folksam för min del är mycke billigare på hoj försäkringar än något annat bolag.

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Att tänka på INNAN man förkastar IF är att man får 20% rabatt om man har 4 försäkringar hos dem.
T.ex: IF :1st MC : 12000/år
FOLKSAM:1st bil : 4000/år
LF :1st hemförsäkring: 1500/år
Summa : 17500/år

Lägg till någon billig försäkring, kanske en olycksfallsförsäkring :rolleyes: för 100/månad och flytta alla förs. till IF så får vi:

IF: 1st MC : 9600/år
IF: 1st bil : 3200/år
IF: 1st hemförsäkring: 1200/år
IF: 1st olycksfallsf. : 960/år
Summa : 14960/år
Billigare MED en förs. till alltså! :tummenupp

De har: 2 förs= 10%
3 förs= 15%
4 eller fler förs= 20% rabbat FRÅN DAG 1!!!

Lycka till! :tummenupp

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
vad gör man i mörkaste småland? Hur gör man för att få ligga? kontaktannons i snålnytt?

Suzuka mannen

this is what life`s all about
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
repsol 1000 rr 05:
om alla hade kört med skallen o inte tok kört hela tiden så hade inte olyckorna skett i samma omfattning som det görs idag... o då hade inte försäkringarna varit så dyra.. kör bana o lek där... inse fakta att sporthojjar hör hemma på bana o det e där man ska leka... premien för hojjar kommer inte sjunka förrens olycksstatistiken gör det.. sen e det ju synd att det drabbar dem som sköter sej o råkar köra i vält på rullgrus osv. men det e tack vare dem som klotar hoj efter hoj

mvh rickard

wolfman

I live for this shit !
Gick med
1 Jun 2003
Hoj
-04 Gixxer 1000
Hmmm....strange. Man skulle kunna tro att merparten här inne jobbade för eller hade personligt vinstintresse i försäkringsbolagen såsom de direkt far upp ur stolen å försvarar försäkringsbolagen så fort någon tar upp sitt missnöje eller funderingar angående dessa bolag å deras finfina premier..

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Mikey skrev:
2623754 Det var nog så att du fick "fel" premie första året och detta rättades sen till andra året...lr har ja fel???

Vet nämligen fler som råkat ut för det hos Tennant...:huvet
Nja... Det jag vet är att vissa andra hos Tennant också fick en rejäl höjning det året precis som jag. Hade då varit kund där med diverse mc-försäkringar sen -99 då dom för min del fram till dess varit billigast.

Med fakturan i brevet låg en folder typ "Höjda premier" som beskrev hur dom fått ökade kostnader för ersättning vid skador. Detta till trots var jag nästan säker på att en decimal kommit fel, en höjning på några tusen hade väl varit överkomligt ändå. Vid det omedelbara telefonsamtalet fick jag av en skamsen handläggare det bekräftat att den verkliga höjningen var ett faktum.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln