Tommy.exe
Guest
Massa tramseri
Jo, jag har andra saker att bekymra mig om. må väl!
Massa tramseri
Jo, jag har andra saker att bekymra mig om. må väl!
Folk har annat för sig i bilen helt enkelt.
Pratar i telefon, smink, lyssna radio, ta hand om barnen, fippla med GPS listan kan göras låååång.
Sen finns det ju dem som bara skiter i också.
. En vanlig människa som är beredd har en reaktionstid på 0,25 sekunder medans någon som inte är beredd har mellan 1 och 2 sekunder. Jag är ingen superstjärna på matte men i 100km/h borde man ta sig 28 meter per sekund. Kör man 120 får man en ökad bromssträcka med samma skillnad. Men det förutsätter att man bromsar överhuvudtaget, annars är det helt klart farligare. (inte att jag skyller bort mig, det är bara intressant att räkna påt)
Inte för att vara så, men av de erfarenheter jag har av att köra i södra sverige så har folk mycket mindre koll och gör mycket mer oväntade rörelser och det bidrar väl också till min åsikt.
...
Det är de du inte ser som verkligen behöver veta när du tänker svänga eller byta fil. Eftersom du inte ser dem tar du inte heller hänsyn till dem när du svänger/byter fil. Om du använder blinkers ger du dem iaf en möjlighet att undvika en olycka.jag blinkar bara om jag behöver det. Känns ju dumt o blinka när inte en själ ser det
Jag har en teori om varför folk inte använder blinkers. För oss som faktiskt använder blinkers kan det vid en första anblick verka helt befängt att inte göra det. Man behöver ju faktiskt bara flytta ett finger för att åstadkomma en eller flera av följande positiva effekter.
-Minska risken för att man blir påkörd.
-Minska risken för att man kör på någon.
-Minska andra trafikanters irritation.
-Öka framkomligheten.
-Slippa få böter för att inte ha använt blinkers (teoretiskt sett en risk iaf).
Var och en av dessa anledningar, i synnerhet de två första, borde ju vara tillräcklig orsak att använda blinkers. Att flytta ett finger är ju hur lätt som helst. Så varför är det så många som inte gör det?
Svaret är att det krävs något som vi vanliga människor inte tänker på, nämligen en mental ansträngning. För oss vanliga människor är den nämligen såpass liten att den inte märks. För de mindre lyckligt lottade är processen att tänka ut när man ska använda blinkers alltför ansträngande när de samtidigt är upptagna med att framföra sitt fordon. Att exempelvis växla ner, bromsa, vrida på ratten, (förhoppningsvis) titta om det kommer någon bil i korsningen och (förhoppningsvis) titta i backspegeln och över axeln tar helt enkelt så stor del av deras koncentration att det blir ett för stort besvär för dem att samtidigt använda blinkers. Att just dessa personer är mindre begåvade än oss andra gör också att de kan förtränga nyttan med blinkers och intala sig själva att det inte behövs.
Det finns en anledning till att inte blinka när man kör hoj. De har en tendens att aldrig fungera Jag kan inte komma ihåg många månader av mina år på MC när jag haft fungerande blinkers. Antingen så har de gått av för att man legat och simmat med hojen eller så har de vibrerat sönder. Det sista har mer varit ett problem de sista åren när jag kört motard... Dessvärre har det gjort att jag vant mig av med att blinka. Brukar vifta lite med armar och ben istället när det passar
Jag har en teori om varför folk inte använder blinkers. För oss som faktiskt använder blinkers kan det vid en första anblick verka helt befängt att inte göra det. Man behöver ju faktiskt bara flytta ett finger för att åstadkomma en eller flera av följande positiva effekter.
-Minska risken för att man blir påkörd.
-Minska risken för att man kör på någon.
-Minska andra trafikanters irritation.
-Öka framkomligheten.
-Slippa få böter för att inte ha använt blinkers (teoretiskt sett en risk iaf).
Var och en av dessa anledningar, i synnerhet de två första, borde ju vara tillräcklig orsak att använda blinkers. Att flytta ett finger är ju hur lätt som helst. Så varför är det så många som inte gör det?
Svaret är att det krävs något som vi vanliga människor inte tänker på, nämligen en mental ansträngning. För oss vanliga människor är den nämligen såpass liten att den inte märks. För de mindre lyckligt lottade är processen att tänka ut när man ska använda blinkers alltför ansträngande när de samtidigt är upptagna med att framföra sitt fordon. Att exempelvis växla ner, bromsa, vrida på ratten, (förhoppningsvis) titta om det kommer någon bil i korsningen och (förhoppningsvis) titta i backspegeln och över axeln tar helt enkelt så stor del av deras koncentration att det blir ett för stort besvär för dem att samtidigt använda blinkers. Att just dessa personer är mindre begåvade än oss andra gör också att de kan förtränga nyttan med blinkers och intala sig själva att det inte behövs.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |