Fyra av tio blinkar inte...

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Blinkers i all ära. Det är naturligtvis ett stort problem att folk inte använder blinkes men ett tusen gånger större problem, tycker jag, är att allt för få inte kan hålla avstånd till framförvarande!
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Folk har annat för sig i bilen helt enkelt.

Pratar i telefon, smink, lyssna radio, ta hand om barnen, fippla med GPS listan kan göras låååång.
Sen finns det ju dem som bara skiter i också.

Vid Järva/Frösunda avfarten brukar man ibland kunna glida förbi en herre i mittfilen som har Dagens Nyheter utvikt över ratten/instrumentpanelen som han kikar upp över lite nu och då i morgontrafiken.
Vid sådana tillfällen önskar jag att det fanns betongsuggor på sprejburk så man kunde få stopp på idioten:gnissla

Blinka gör han för övrigt inte heller....
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
. En vanlig människa som är beredd har en reaktionstid på 0,25 sekunder medans någon som inte är beredd har mellan 1 och 2 sekunder. Jag är ingen superstjärna på matte men i 100km/h borde man ta sig 28 meter per sekund. Kör man 120 får man en ökad bromssträcka med samma skillnad. Men det förutsätter att man bromsar överhuvudtaget, annars är det helt klart farligare. (inte att jag skyller bort mig, det är bara intressant att räkna påt)

Inte för att vara så, men av de erfarenheter jag har av att köra i södra sverige så har folk mycket mindre koll och gör mycket mer oväntade rörelser och det bidrar väl också till min åsikt.

...

Hade missat svaret...

För mycket fel för att jag skall orka replikera. Du växer nog till dig och tills dess är jag nöjd med att du finns norröver.

Här i södern är det flera stycken ute och kör samtidigt, (högre trafiktäthet), kanske det som är överraskande och då blir tydlighet än viktigare. Det är inte nödvändigtvis det du hinner uppfatta som utgör största hotet. Om du inte uppfattar ett hot, är det därmed inte farligt?

(Min erfarenhet säger mig att halkan här nere är lömskare och mer svårbemästrad än norrut. När morgondiset osynligt fryser till av tilltagande vind på morgonen, då är det lurigt. Det var ju inte halt när du började köra. En effekt av att vi ligger mer i temperaturområden från +/-5 från nollan).

Sluta gagga nu och friska upp körkortskunskaperna, så slipper vi älta det uppenbara.
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
jag blinkar bara om jag behöver det. Känns ju dumt o blinka när inte en själ ser det :D
Det är de du inte ser som verkligen behöver veta när du tänker svänga eller byta fil. Eftersom du inte ser dem tar du inte heller hänsyn till dem när du svänger/byter fil. Om du använder blinkers ger du dem iaf en möjlighet att undvika en olycka.

Att byta fil eller att svänga kan farligt om andra trafikanter inte är beredda på det. Det borde du som motorcyklist känna till. Det är säkert många fler än jag här som har varit med om en nära döden-upplevelse tack vare bilister som tänker som du.
 
  • Gilla
Reaktioner: pw

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Jag har en teori om varför folk inte använder blinkers. För oss som faktiskt använder blinkers kan det vid en första anblick verka helt befängt att inte göra det. Man behöver ju faktiskt bara flytta ett finger för att åstadkomma en eller flera av följande positiva effekter.
-Minska risken för att man blir påkörd.
-Minska risken för att man kör på någon.
-Minska andra trafikanters irritation.
-Öka framkomligheten.
-Slippa få böter för att inte ha använt blinkers (teoretiskt sett en risk iaf).

Var och en av dessa anledningar, i synnerhet de två första, borde ju vara tillräcklig orsak att använda blinkers. Att flytta ett finger är ju hur lätt som helst. Så varför är det så många som inte gör det?

Svaret är att det krävs något som vi vanliga människor inte tänker på, nämligen en mental ansträngning. För oss vanliga människor är den nämligen såpass liten att den inte märks. För de mindre lyckligt lottade är processen att tänka ut när man ska använda blinkers alltför ansträngande när de samtidigt är upptagna med att framföra sitt fordon. Att exempelvis växla ner, bromsa, vrida på ratten, (förhoppningsvis) titta om det kommer någon bil i korsningen och (förhoppningsvis) titta i backspegeln och över axeln tar helt enkelt så stor del av deras koncentration att det blir ett för stort besvär för dem att samtidigt använda blinkers. Att just dessa personer är mindre begåvade än oss andra gör också att de kan förtränga nyttan med blinkers och intala sig själva att det inte behövs.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag har en teori om varför folk inte använder blinkers. För oss som faktiskt använder blinkers kan det vid en första anblick verka helt befängt att inte göra det. Man behöver ju faktiskt bara flytta ett finger för att åstadkomma en eller flera av följande positiva effekter.
-Minska risken för att man blir påkörd.
-Minska risken för att man kör på någon.
-Minska andra trafikanters irritation.
-Öka framkomligheten.
-Slippa få böter för att inte ha använt blinkers (teoretiskt sett en risk iaf).

Var och en av dessa anledningar, i synnerhet de två första, borde ju vara tillräcklig orsak att använda blinkers. Att flytta ett finger är ju hur lätt som helst. Så varför är det så många som inte gör det?

Svaret är att det krävs något som vi vanliga människor inte tänker på, nämligen en mental ansträngning. För oss vanliga människor är den nämligen såpass liten att den inte märks. För de mindre lyckligt lottade är processen att tänka ut när man ska använda blinkers alltför ansträngande när de samtidigt är upptagna med att framföra sitt fordon. Att exempelvis växla ner, bromsa, vrida på ratten, (förhoppningsvis) titta om det kommer någon bil i korsningen och (förhoppningsvis) titta i backspegeln och över axeln tar helt enkelt så stor del av deras koncentration att det blir ett för stort besvär för dem att samtidigt använda blinkers. Att just dessa personer är mindre begåvade än oss andra gör också att de kan förtränga nyttan med blinkers och intala sig själva att det inte behövs.


Det finns en anledning till att inte blinka när man kör hoj. De har en tendens att aldrig fungera :) Jag kan inte komma ihåg många månader av mina år på MC när jag haft fungerande blinkers. Antingen så har de gått av för att man legat och simmat med hojen eller så har de vibrerat sönder. Det sista har mer varit ett problem de sista åren när jag kört motard... Dessvärre har det gjort att jag vant mig av med att blinka. Brukar vifta lite med armar och ben istället när det passar :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det finns en anledning till att inte blinka när man kör hoj. De har en tendens att aldrig fungera :) Jag kan inte komma ihåg många månader av mina år på MC när jag haft fungerande blinkers. Antingen så har de gått av för att man legat och simmat med hojen eller så har de vibrerat sönder. Det sista har mer varit ett problem de sista åren när jag kört motard... Dessvärre har det gjort att jag vant mig av med att blinka. Brukar vifta lite med armar och ben istället när det passar :)

Lite vilseledande om de sitter kvar, men armarna använder jag också enligt devisen att man kan inte vara för tydlig. Sprattla med benen tror jag inte ngn begriper, hade nog undrat vad problemet var och tittat efter något som hakat upp sig eller vill trilla loss.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag har en teori om varför folk inte använder blinkers. För oss som faktiskt använder blinkers kan det vid en första anblick verka helt befängt att inte göra det. Man behöver ju faktiskt bara flytta ett finger för att åstadkomma en eller flera av följande positiva effekter.
-Minska risken för att man blir påkörd.
-Minska risken för att man kör på någon.
-Minska andra trafikanters irritation.
-Öka framkomligheten.
-Slippa få böter för att inte ha använt blinkers (teoretiskt sett en risk iaf).

Var och en av dessa anledningar, i synnerhet de två första, borde ju vara tillräcklig orsak att använda blinkers. Att flytta ett finger är ju hur lätt som helst. Så varför är det så många som inte gör det?

Svaret är att det krävs något som vi vanliga människor inte tänker på, nämligen en mental ansträngning. För oss vanliga människor är den nämligen såpass liten att den inte märks. För de mindre lyckligt lottade är processen att tänka ut när man ska använda blinkers alltför ansträngande när de samtidigt är upptagna med att framföra sitt fordon. Att exempelvis växla ner, bromsa, vrida på ratten, (förhoppningsvis) titta om det kommer någon bil i korsningen och (förhoppningsvis) titta i backspegeln och över axeln tar helt enkelt så stor del av deras koncentration att det blir ett för stort besvär för dem att samtidigt använda blinkers. Att just dessa personer är mindre begåvade än oss andra gör också att de kan förtränga nyttan med blinkers och intala sig själva att det inte behövs.

Kampanj för VV att satsa på?

"Är du sinnesslö?"

"NEJ!"

"BLINKA då!"

Bild på polisman som samtalar med truckerkepförsedd yngling i bmw och alternerat med medelålders män i standard tjänstebil,stooora tavlor efter vägarna.

Henrik
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top