Fyra av tio blinkar inte...

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Såg ni i filmen att grisen inte blinkade? och ändå kan de bötfälla ifall man gör en miss själv!! :S

Om den aktuella korsningen hade skyltar som nedanstående kan jag förstå att folk inte blinkar. Det måste man väl inte i den typ av korsningar. Den huvudled man kör på svänger åt höger (och ingen väg går rakt fram). Ska man svänga har man bara vänster att välja på och då måste man givetvis blinka.

2n6yyw5.jpg

Någon som vet var korsningen i filmen ligger och kan kolla upp skyltning?

Last edited:

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Tror det var nånstans runt 500kr i böter om man inte använder blinkers. Kanske skulle dubbla eller trippla den så att folk lär sig. Sedan är det så att man faktiskt inte behöver använda den alltid, lagen kan tolkas lite olika men chansa aldrig då en polisman förmodligen alltid kommer att säga att du skulle ha blinkat, även om vägen var helt tom....

Jag tror inte de hjälper att höja böterna, jag tror att polisen måste börja bötfälla för att vi i trafiken inte använder färdriktningsvisare... Då kanske folk uppmärksammar att det faktiskt är olagligt att svänga utan att blinka...

Hur man kör i en rondell är något som jag vart i diskussion med vid flera tillfällen. Bla med mina trafiklärare på Artrec och fordonsutbildningen i Bro. Så vi tog reda på att lagen säger att "du skall blinka ut ur rondellen då själva rondellen räknas som en egen väg". Dock så kan man för att vara snäll visa vart man är på väg genom att blinka tex vänster om man ska svänga vänster.

Skrämmande att bara 4 av 10 och även polisen inte använde färdriktningsvisare... Inte konstigt att olyckor händer...

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Blinka verkar vara ett mysterium för vissa. En del blinker ju höger innan rondellen och kör sedan rakt fram...!! Jag har sett det mååånga gånger. Vad tänker dessa människor? Vad för logik finns det? En vacker dag blir de T-bonade av någon som tror de faktiskt ska svänga höger i rondellen (första högern, alltså inte rakt fram...som de ska till).

Man ska ju blinka höger om man ska rakt fram. Dock inte innan man kommit in i rondellen :)

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Rätt mycket rondeller runt där jag bort, och det är knappast 1/10 som använder blinkers i dom. Står man redan stilla spelar det mindre roll, så bråttom har jag inte, men grymt störande när man måste bromsa helt i onödan.

Att tro att man alltid har total kontroll på allt runtomkring för att portionera ut vad man anser att trafiken runt om kan behöva veta tycker jag låter farligt arrogant. Klipp körkortet och skicka tillbaka det.

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Får la gå emot strömmen och säga att jag tycker det bara är nödvändigt att blinka när någon annan behöver veta vad man ska göra för rörelse. Byter jag fil i trafiken och inte påverkar trafiksituationen något (tex ingen behöver bromsa för mig) så blinkar jag inte. Lathet japp, men jag bryr mig inte om andra inte blinkar i samma situationer. För att det ska funka måste man ha koll på trafiken ordentligt, är man osäker så åker blinkersen ut. Jag brukar kolla i spegeln medans jag svänger ut också så man inte missar någon medans man viker ut.
Det där är ju fullständigt vansinne! Det är ju när du INTE ser t.ex. cyklisten i döda vinkeln som blinkersen verkligen gör nytta. Då ger du den personen en ärlig chans att undvika en olycka. Även om du är noga att kolla så att ingen är ivägen när du svänger eller byter fil så kan du aldrig vara helt säker, ibland kan även du göra misstag. Det är då blinkersen gör sin största nytta. Alla gånger jag har varit nära en olycka så har det berott på att någon idiot inte har använt blinkers.

Manus

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2008
Hoj
Yamaha FZ1-06
Ja det är inte mycket bättre här på Gotand,senarst i går höll jag på att bli rammad av två brudar med alldeles för stora brillor,just vid filbyte.Blev riktigt förbannad o åkte efter.När dem stannat förklarade jag lite lätt uppretad att jag kunde ha blivit mos vid deras filbyte,använd blinkers nästa gång.Tjerna gludde på mig,kallade mig för gubbjävel o stack i väg. Ja Ja vad kan man säga.... Ny trafik utbildning....:confused: :confused:

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
jag blinkar alltid, problemet är att oftast så är ca 25% av mina blinkers sönder.

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Hoj
Yamaha R6 2008
Om den aktuella korsningen hade skyltar som nedanstående kan jag förstå att folk inte blinkar. Det måste man väl inte i den typ av korsningar. Den huvudled man kör på svänger åt höger (och ingen väg går rakt fram). Ska man svänga har man bara vänster att välja på och då måste man givetvis blinka.

2n6yyw5.jpg

När jag tog körkort för både bil o mc lärde jag mig att man MÅSTE blinka fast det inte går o köra rakt fram :S

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
När jag tog körkort för både bil o mc lärde jag mig att man MÅSTE blinka fast det inte går o köra rakt fram :S

Fast du fick väl inte lära dig att du skulle blinka höger bara för att huvudleden du kör på svänger höger? Att vägen svänger höger och det finns en påfart innebär inte krav på att blinka höger. Tvärtom skulle du kunna tolka lagen så att det vore olagligt det oxå. Bakomvarande kan tro att du tänker köra in till kanten och stanna till varvid ditt tecken inte längre blir "Otvetydigt" som lagen säger det ska vara. (visst det ska vara fan till att läsa bibeln, men visst borde man kunna tolka det så).
Skylten innebär att den som svänger höger kör "rakt fram"

Mr Brooks

Pro bono publico
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Honda CB 1000 RA -11
det finns ingen somhelst hjälpsam mentalitet när man ska försöka byta filer eller liknande. folk verkar tänka "den jävlen ska fan inte in framför mig." och så täpper dom till..

Så sant...

dessutom har det i domstol blivit tillåtet att ligga i höger fil och svänga vänster i rondell. många ligger också i vänster fil och svänger omedelbart höger när dom kommer fram till rondellen.. för att "det är ju KÖ i höger körfällt, och den vill inte jag stå i".

Hur gör man en vänstersväng i en rondell? Du kan väl bara svänga höger, dvs ut ur rondellen? :confused:

Blinkers verkar Boråsaren inte heller fattat vad det skall vara bra till.. används MYCKET sparsamt..

Knallementalitet - här sliter vi inte på utrustningen i onödan :yoparty

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Har aldrig förstått grejen med att inte blinka.
Är väl god kutym att visa sin avsikt.

Oftopic: Samma gäller rondeller. Många är riktigt dåliga på att köra i rondeller.

rrkenta

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
R6 -08
trafiksäkerhetsorganisationer,vägverket,polisen bör ha en kampanj
om att man skall använda blinkers,höj böterna till 5000:- samt
varning på körkortet ,vid upprepade tillfällen körkortsindragning, trafikpoliserna skall åka ut på vägarna och göra sitt jobb som dom
har betalt för istället för att sitta på internet och porrsurfa,enda
gången man ser en polis ute är när det är fint väder,
då tror jag att alla ögontjänare i trafiken lär sig att man
skall använda blinkers för sin egen och andras säkerhet

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det där är ju fullständigt vansinne! Det är ju när du INTE ser t.ex. cyklisten i döda vinkeln som blinkersen verkligen gör nytta. Då ger du den personen en ärlig chans att undvika en olycka. Även om du är noga att kolla så att ingen är ivägen när du svänger eller byter fil så kan du aldrig vara helt säker, ibland kan även du göra misstag. Det är då blinkersen gör sin största nytta. Alla gånger jag har varit nära en olycka så har det berott på att någon idiot inte har använt blinkers.

Det är kanske en annan trafiksituation här uppe, det är ingen myrstack. Man har koll så länge som man håller fart. Minsta tvivel = blinkers

De finns dem som klagar som fan på att folk inte använder blinkers och sedan när de själva ska byta fil eller svänga så tar de på spaken och är stolt över att ha fått lampan att blinka och sen viker dem av utan att ens titta i backspegeln... Sånna ser jag oftare orsakar problem än sånna som inte blinkar och är nära att orsaka något.

Den där döda vinkeln har jag aldrig nånsin märkt av oavsett vad jag gjort i livet, men jag kanske bara haft tur? Så svårt är det inte att vrida huvudet lite extra när man tittar i backspegeln innan man svänger ut.

Moral hit och dit, att använda blinkers är ungefär som hastighetsbegräsningar, det håller man sig till i den form att det blir säkert och inte kan (kan kan det alltid!) gå åt helvete. Eller kör ni som klagar på blinkers alltid efter hastighetsbegränsningarna?

Vilket som, tyck att jag är dum i huvudet, men jag är säker på att det är fler här som gör som jag men inte vågar skriva när moralmaffian är igång! :)

Förövrigt har jag blivit pangad i sidan när jag skulle svänga vänster efter att ha kört ut från gården, kört 100 meter på 50-sträcka och tittat bakåt i backspegeln, slagit på blinkers i god tid och vikit över. Tackar och bockar, det blev många pengar spenderat på den blinkningen. Man förväntar sig inte att nån ska komma i 100+ och passera de 70 meter man ser bakom inom ramen av ett par sekunder, för att sen skita i att jag blinkar och tro att de ska hinna om.

Nej tack, då hade jag hellre skitit i att blinka och varit lite mer uppmärksam och reserverad innan jag vek av, i vanlig ordning. Folk är inte i ordning. Inte alls för att skylla bort mig, för jag gjorde fel, men ibland måste man hjälpas åt i trafiken och inte köra kamikaze bara för att man inte blir skyldig ifall något händer i den situationen.

Last edited:

apelsinen4

Kawasaki ER-6n
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ER-6n 2008
Får la gå emot strömmen och säga att jag tycker det bara är nödvändigt att blinka när någon annan behöver veta vad man ska göra för rörelse. Byter jag fil i trafiken och inte påverkar trafiksituationen något (tex ingen behöver bromsa för mig) så blinkar jag inte. Lathet japp, men jag bryr mig inte om andra inte blinkar i samma situationer. För att det ska funka måste man ha koll på trafiken ordentligt, är man osäker så åker blinkersen ut. Jag brukar kolla i spegeln medans jag svänger ut också så man inte missar någon medans man viker ut.

En del människor är dåliga som fan på blinka när de ska ur rondell dock, inte för att det är farligt men man kan bli lite irriterad av att man måste stå still några extra sekunder ;P

Så blinkerssyndare, japp! :D

Jag som kör lastbil till yrket hatar människor som inte kan blinka i tid när dom ska svänga. En del tvärnitar, börjar svänga sen blinkar dom, det är ett jävla under att man inte kör i i röven på dom. Sen är det väl inte så förbannat svårt att blinka när man ska ur en rondell så man vet! Det tar ett tag att få igång 50-60 ton igen, och då går det segt in i rondellen så då är det någon bil som måste bromsa och blir förbannad och blinkar. Använd blinkers!!!!!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ju dyrare och större bil, desto sämre verkar blinkersarna fungera av någon underlig anledning...... ...eller så är duger de bara till stockholmsblinkningen....

Stockholmsblinkningningen = en nonchalant blinkning när halva bilen redan bytt fil....

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Hoj
Yamaha R6 2008
Fast du fick väl inte lära dig att du skulle blinka höger bara för att huvudleden du kör på svänger höger? Att vägen svänger höger och det finns en påfart innebär inte krav på att blinka höger. Tvärtom skulle du kunna tolka lagen så att det vore olagligt det oxå. Bakomvarande kan tro att du tänker köra in till kanten och stanna till varvid ditt tecken inte längre blir "Otvetydigt" som lagen säger det ska vara. (visst det ska vara fan till att läsa bibeln, men visst borde man kunna tolka det så).
Skylten innebär att den som svänger höger kör "rakt fram"

körläraren sa ska du svänga höger på en huvudled som svänger höger (Och nej det gick ej o köra rakt fram) så SKA du blinka, säg emot en körskolelärare som har haft yrekt i 30 år.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept