Fysikens lagar om hastighet.

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Då finns det fortfarande ingen serietillverkad sporthoj som gör 300?

Om det nu krävs 330hästar

Edit:
319.40 hästar

Samma svar som tidigare: :)

Justera Luftdensitet, Cw-värdet & Frontarea i formeln så det passar din hoj
så stämmer det bättre vad det gäller vindmotståndet

/Stefan

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
100 år senare, jo men en R1:a har mer luftmotstånd även om den är aerodynamisk fördel mot en äldre hoj.. men ett ex som gäller för luft också, Vatten, ju mer våtyta en båt har ju mer motstånd från vattnet har båten, kan man då bygga en båt som är mindre eller annan modell som har mindre våtyta kan man åka fortare utan att kräva mer HK´s

så bara för att R1an har mer motor betyder det inte att den tar sig igenom luften lättare, detta pga större luftmotstånd.

Lite kul att MotoGuzzi fabrikshojar uppnådde +280km/h på IoM redan på -50talet med en 500 och nya superbikes precis kommer över 300km/h numer :tummenupp

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
CBR 900 RR
Ah. Ok. Själv e jag just aeronautiker i botten.

Nä. Än idag e det såvitt jag förstått svårt att programmera för dynamiken i flödestester.
Det e BRA fan mkt krångligare än den oinvigde kan föreställa sig å de av oss som varit inblandade i div tunnlar vet hur extremt jävligt det förberedande arbetet kan vara i ambition just att få ut någorlunda vettiga värden.
(Jaa....det finns ett antal skala ditos som används mkt tex vid utbildning,så nej...det "måste" inte vara en fullstor för att man skall begripa komplexiteten i det)

Vågarna för plattan i en tunnel alena e ju fan en halv vetenskap.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag menar(förenklat naturligtvis) att för tillfället så kan man inte få till tillräckligt bra algoritmer för dessa uträkningar därför att när datorn genomför stresstester på olika delar i riggen missar den i vissa fall viktiga platser, inte därför att man missat att lägga in den variabeln, utan för att datorn har svårt för att hantera samtliga variabler samtidigt och alla olika fall som kan uppstå, detta beror i sin tur på programeraren.

En dator gör ju som bekant som du säger åt den att göra.

Självfallet menar jag inte att man sitter och göra liggande stolen när man "räknar för hand", när man har alla siffror och variabler trycker man in det i datorn.

Samma gäller för fordonsaeordynamik; man kör 100 simuleringar i datorn som visar Cd värde y,sen när man kommer ut till vindtunneln visar det sig att du inte tänkte på variabel 2002 och du får nu Cd värdet x istället.

En dator har inga problem med att hantera stora mängder variabler, och kan man räkna något för hand så kan en dator räkna det med, och väldigt mycket snabbare. Om det inte finns någon algoritm så kan man inte heller räkna ut det för hand.

Vad gäller turbulens i vind och vätskor har jag däremot för mig att vi inte har några tillfredsställande formler, bara väldigt grova approximationer men att det forskas rätt flitigt på området eftersom att det skulle kunna spara mycket pengar.

Så, det är antingen programmerarens fel, kravställarens fel (vet inte vad de vill ha, och då kan inte heller programmeraren göra rätt) eller användaren av programmet... Oftast brukar det vara en kombination av alla tre. ;)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...