Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Hjälp!

Då så!

Nu var den 'riktiga' premiärturen gjord för i år.
Med alla kåpor på plats, stället på och vurpollonet rejält ditklistrat gav jag mig ut på en sväng på småvägarna i trakten och jävul vad skönt det kändes med nya däck på om man jämför med förra däcken. Det går mycket bättre att lägga ned hojen och spårkänsligheten är nu nästan noll. Det går mycket bättre att ta kurvor med lite fart nu. Jag lyckades till och med lägga mig så lågt att det skrapade i tåspetsen på stöveln. I år får polarna akta sig. :D (Ja förutom svinet som köpte en retta förra veckan då...)
Körde ca 6-7 mil på små kurviga vägar som var förvånadsvärt grusfria.

Problemet som jag hade förra året då hojen tvekade mellan 4000-5000 varv var som bortblåst tack vare nya stift och nytt luftfilter. Nu drar den jämt och fint i hela registret samt att den låter betydligt friskare.

Det som satte lite smolk i glädjebägaren för mig var när jag skulle testa att dra på lite. När jag kom upp i 150 så vek höger backspegel ned sig så jag var tvungen att släppa av. Förvisso lätt åtgärdat med en skruvmejsel när jag kom tillbaka till garaget, men ändå.

Skall tvätta av den och vaxa upp den ordentligt också då den stått och fått diverse damm och skit på sig under vintern, sen så drar jag till kalmar nån helg och åker med er som bor där. Är ni på?! =D


Det låter för jävla bra!
Jag har lite problem själv nu. :huvet
Mina blinkers funkar ej. Det klickar bara en gång, inget ljus kommer?

Vad kan det bero på?:va
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Någon som vet vart blinkersrelät sitter på en Fz?
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Skall ge verkstadsmanualen en holmgång när jag kommer hem från lillebrors 18-års 'kalas' i kväll så skall vi nog hitta det åt dig.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Sitter nu här och har bläddrat fram och tillbaka, fått ett par gråa hår och somnat en gång.

Det närmsta jag kan komma att hitta vart reläet sitter är någonstans i trakten av framlyktan.

Det jag ringat in på bilden heter 'Relay assembly' och jag antar att där sitter en bunt med relän, däribland blinkerreläet.

Skall läsa vidare och se om jag hittar något mer.
 

Bifogat

  • DSC00144.JPG
    DSC00144.JPG
    120.1 KB · Visningar: 67

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Märkte av ett problem idag när jag monterade centralstödet igen.

Det ligger väldigt nära kedjan och behöver inte mycket kraft för att ta i den.

Misstänker att den kommer toucha i varje gång jag passerar ett gupp. Någon som har tips på en lösning?
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Plötsligt när jag kom hem igår så funkar blinkersen.:va
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Märkte av ett problem idag när jag monterade centralstödet igen.

Det ligger väldigt nära kedjan och behöver inte mycket kraft för att ta i den.

Misstänker att den kommer toucha i varje gång jag passerar ett gupp. Någon som har tips på en lösning?

Hej!

Det finns ett stop på org systemet som hindrar att stödet kan gå upp så att det touchar kedjen. Du har troligen inte org systemet så då saknas stoppet. Tipset blir således att montera dit en plåtbit med en gummiplopp eller dylikt så är problemet borta. Alt lägg centralstödet i garaget och montera det när du skruvar. Sitter om jag inte minns fel på två bultar så det är snabbt gjort. Behöver inte dras fast utan bara gänga på muttrarna så att det inte kan lossna. Så gjorde jag när jag hade en 85/86 med centralstöd.

Lite nyfiken på om någon av er anmält er till bandagen på kinnekulle 12/13 Maj?
Blir det ensamt med FZ ...... :D

/Hörs.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Har tagit till din senaste lösning gällande centralstödet. Det får ligga i garaget och svettas.

Skruvar dit det för hand när kedjan skall smörjas, alternativt om den skall stå mer än två-tre dagar, sen får det åka av igen.

Kommer inte vara på kinnekulle av två anledningar.
1 : Det är för långt bort.
2 : Det är för långt bort.

Har tänkt så långt som att jag kommer bli en redig trafikfara på vägen hem om jag skall köra hoj dit, köra på bana, och ta mig hem. Vill inte riskera någonting.
Om det blir på mantorp eller Sviestad kommer jag vara där fortare än någon hinner säga flaskhals. :D
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Det förbjudna har hänt. Jag blev av med kortet för en vecka sedan. Nu har det börjat snurra skumma tankar i mitt huvud, Dom säger att det är dags att prova på något nytt.

Jag har tyvär inte råd att ha två hojar, så jag blir så illa tvungen att sälja min Fz.:huvet
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Är du bäng, eller? :näsblod :D

Närå, lyssna på rösterna i huvet och köp en redigt snabb hoj, så slipper du stanna och lämna ifrån dig körkortet... :tungan

Nej jag är inte bäng. Jag är kär i min fz och jag skulle göra nästan vad som för att ha kvar den med. Men nu har min dröm hoj sen barnsben blivigt rimligt dyr. ingen som har 25000 att ge mig? då slipper jag att sälja min fz.

Om jag kört med min fzRR hade polisen alldrig tagit mig! Jag körde på stan med min scooter.

Nu återstår det bara att vinna pengar eller hitta en köpare som jag kan lita på att förvalta mitt fz'arv.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top