Skruva bort kopplingknoppen fullständigt. Den sitter ju som sagt bara med 3 skruvar. (Eller man kanske ska kalla det för kopplingsoket?...)
Oj, Kom precis tillbaka från garaget där jag utfört kopplingsmeckande enl. tidigare intruktion:
Skruva ut de tre bultarna som håller fast kopplingsknoppen några millimeter. Pumpa sedan ut kopplingen så att den kolven får röra sig fritt. Skruva sen in bultarna igen med kopplingshandtaget intryckt. Någon skillnad? Pumpa pumpa pumpa......
Skriver därför om utfallen från senaste dagarnas "expreiment" först.
Jag kan nu efter otaliga luftningar säga att det inte finns luft kvar i systemet. Det är ju bra.
Så, till egenskaperna jag lagt märke till:
Om man tar bort vätskebehållarens lock, så kommer fontänen från det "blanka" lilla hålet endast i början av kopplingsföringen, innan motståndet/trycket bildas, om ni förstår. Desto snabbare ryck på de 2-3 centimeterna desto högre fontän. Samma hos er?
Jag funderade på funktionen med denna fontän/"dumpventil" och tänkte att den släpper ju ut det jag vill ha, dvs vätsketryck i slangen, så jag provade att pumpa utan att gå ända ut på tillbakavägen, alltså innan "klicket" kommer (när kopplingshandtaget når den där pinnen på baksidan av behållaren). Till min förvåning så efter 20+ pumpningar så gick det lättare att rulla hojjen, eller det första "stora motståndet" var nästan borta (tänk er att ni lägger en pinne framför och/eller bakom hjulet). Så trycket måste därmed ha ökat. Fint, men så fort jag släpte kopplingen helt (eller till klicket) så var jag tillbaka på ruta ett igen, och var tvungen upprepa samma procedur igen för att få ett bättre resultat.
Här kommer en delseger:
Jag hukade mig sen ner och började med att skruva loss kopplingsnoppen. Jag började med att skruva upp skruvarna exakt 1 helt varv /360 grader. skakade lite på själva skyddet för att se så den inte satt fastrostad. Provade sen att dra lite i kopplingen och märkte hur skyddet trycktes ut och fastnade där skruvarna var. Det var ju bra. Drog sen in handtaget fullt och började skruva in skruvarna... Haleluja, inbillade jag mig att det vart större motstånd i handtaget eller var det muscle fattigue? Släppte inte handtaget utan provade att rulla lite, tyckte det gick bättre. Släppte handtaget helt, drog in det fullt och provade att rulla, plötsligt lika mycket motstånd som vanligt
Tänkte, fan, det måste blivit bättre. Skruvade återigen upp skruvarna, nu 1.5-2 varv. Höll in handtaget, skruvade in skruvarna, och NUUUU... nu jävlar fick man nästan svettas lite för att få hålla kvar handtaget. Reste mig upp, märkte att handtaget var 0,5 cm från styret, och det gick inte att dra in mer. Provade lägga i växeln och rulla,; nästan inget motstånd, eller visst var det motstånd, men det var bättre än pumpningarna utan att gå fullt tillbaka. Tänkte: JAAA!, släppte sakta handtaget, mm för mm. Närmar mig platsen där jag antar att klicket kommer vid indragning, märker hur trycket "försvinner" eller blir nämvärt mindre, anar det värsta, släpper helt, provar dra in handtaget fullt, nu går det lättare och ända in mot styret, anar det värsta (IGEN), provar rulla, samma skit som vanligt!!!!!
Provar hela proceduren igen, märker att det är natt och dag innan jag släpper handtaget (den andra gången släppte jag helt från styret iaf det blev för lång dumpning vid den första gången). No change, samma motstånd.
Provar en tredje gång att pumpa (utan att släppa ända ut) efter jag släppt handtaget. Samma skillnad som om jag inte skruvat upp skyddet...
Kan man anta att det är "dump" ventilen som är boven i dramat?
Känns som ett övertryckssystem (turbo) där dumpventilen släpper ut för mycket av trycket vid gasavslag så det vid gaspåslag är en negativ mängd tryck än tidigare, alltså att turbon laddar lika mycket men startar från en lägre nivå och därför inte når samma resultat.
Ska givetvis försöka med den större "demonteringen" av skyddet imorn, men nu har jag märkt att det GÅR att skapa tryck. Jag är därför måttligt lycklig.
Jag tackar dig G-Man! Ska rekomendera dig till hedersmedlem (om det går)!
Ovärderligt bra!
Tackar också för de övriga tipsen om kedjevård osv.