Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.


Hehe, jo, största benefitten är väl bilförsäljande farsa. Om min syster är mekaniker? Vadå, sugen på giftemål?

Tack för hjälp.

Glöm inte att kika in på FZ750.se - Köp/Sälj. Finns 4st FZ 750 till salu.
De finns även på blocket men fler bilder på fz750.se då de ofta är medlemmar. :tummenupp

Räknar med dig som medlem inom snar framtid. :yoparty

Tips: 85-87 är billigast att äga. 89 eller nyare har bättre bromsar och framhjul (17"). Det går att montera R1 ok på 89 eller senare utan att modifiera något. Bolt-On. :tummenupp
Alla går bra .... personligen tröttnar jag aldrig på FZ....... ägt 12st och lika glad varje gång jag kör.....

hmmm vem är inte sugen på giftemål ..... med rätt tjej alltså.... :D


G-man ... är du medlem på fz750.se .... hittar inte dig :va


/Blysläden
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
OK.

Det låter intressant.

Vad kostar försäkringen?

Studerar så jag har inte råd med någon "ordinarie" försäkring eftersom jag nyligen tagit kkort och är i risk zonen 22 år. 'Brukar vara 15 000 kr :(

Lite därför jag kollat på mc som är 20 år eller äldre. Då kostar ju försäkringen endast 1600 kr/år för helförsäkring.

Kanske ska ta affärs snacket mellan två skärmar, men,vet inte hur och ni andra kanske intresseras av det....?

Jag tecknade försäkringen innan jag tog körkortet.
Såhär har utbetalningarna sett ut.. det varierar lite beroende på säsong =)
Code:
2006-06-16	445 kr 		Autogiro
2006-09-15	231 kr 		Autogiro
2006-10-17	107 kr 		Autogiro
2007-04-17	420 kr 	 	Autogiro
2007-01-16	230 kr 		Autogiro
2007-02-16	219 kr 		Autogiro
2007-03-16	286 kr 		Autogiro
2007-04-17	420 kr 	 	Autogiro
2007-07-17	640 kr 	 	Autogiro
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Glöm inte att kika in på FZ750.se - Köp/Sälj. Finns 4st FZ 750 till salu.
De finns även på blocket men fler bilder på fz750.se då de ofta är medlemmar. :tummenupp

Räknar med dig som medlem inom snar framtid. :yoparty

Tips: 85-87 är billigast att äga. 89 eller nyare har bättre bromsar och framhjul (17"). Det går att montera R1 ok på 89 eller senare utan att modifiera något. Bolt-On. :tummenupp
Alla går bra .... personligen tröttnar jag aldrig på FZ....... ägt 12st och lika glad varje gång jag kör.....

hmmm vem är inte sugen på giftemål ..... med rätt tjej alltså.... :D


G-man ... är du medlem på fz750.se .... hittar inte dig :va


/Blysläden


God Söndag, alles!

Jag är numera ägare av en FZ 750. Jääääävlar vad den går!

Det snabbaste jag kört hittils är en cb 750 seven fifthy -93. Så skillnaden är 30 hk (minst!)

Hojjen har nu (med mig inräknat) 17 ägare på 20 år :S


Det finns lite fix på den, så jag kommer ställa en drös av frågor till er.


Jag tror att framdämparna/fjädringarna är slutkörda. Eller så är detta "sport" men fjädringsvägen är extremt kort och man kan få ner den i botten genom att gunga till fram med låst framhjul stillastående. Är era orginaldämpare lika?

Den tål alltså inte ett gupp utan att det smäller till.

Jag är van vid Enduro med betydligt längre fjädringsväg.

Återkommer senare.

Är det nån som har en länk till Användarmanual till en -87a?


Mvh

Johan

Jag tecknade försäkringen innan jag tog körkortet.
Såhär har utbetalningarna sett ut.. det varierar lite beroende på säsong =)
Code:
2006-06-16	445 kr 		Autogiro
2006-09-15	231 kr 		Autogiro
2006-10-17	107 kr 		Autogiro
2007-04-17	420 kr 	 	Autogiro
2007-01-16	230 kr 		Autogiro
2007-02-16	219 kr 		Autogiro
2007-03-16	286 kr 		Autogiro
2007-04-17	420 kr 	 	Autogiro
2007-07-17	640 kr 	 	Autogiro


Oj, det var för dyr premie för mig. Har redan köpt en -87. Tack så mycket iaf.

Ha det så ses vi på vägarna!
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750


Jag tror att framdämparna/fjädringarna är slutkörda. Eller så är detta "sport" men fjädringsvägen är extremt kort och man kan få ner den i botten genom att gunga till fram med låst framhjul stillastående. Är era orginaldämpare lika?


Gratulerar till köpet.

Du ska inte kunna gunga ner dämparen i botten för hand. Dina framdämpare är knappast slutkörda, men de är dock säkert i stort behov av ny framgaffelolja. Byt denna och du kommer märka att din framgaffel återuppstår ifrån de döda. Leta reda på en verkstadshandbok först dock.

När det gäller försäkring så kan jag säga att jag betalar ca 1.500 kr/år helförsäkrat fär min 85:a. Men jag bor ute på stäppen och haft kort i 16 år.

Och nej, jag är inte medlem på FZ750.se. I travel the world incognito....

Lycka till.
G-man
 
Last edited:

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Gratulerar till köpet.

Du ska inte kunna gunga ner dämparen i botten för hand. Dina framdämpare är knappast slutkörda, men de är dock säkert i stort behov av ny framgaffelolja. Byt denna och du kommer märka att din framgaffel återuppstår ifrån de döda. Leta reda på en verkstadshandbok först dock.

När det gäller försäkring så kan jag säga att jag betalar ca 1.500 kr/år helförsäkrat fär min 85:a. Men jag bor ute på stäppen och haft kort i 16 år.

Och nej, jag är inte medlem på FZ750.se. I travel the world incognito....

Lycka till.
G-man

Tackar Tackar!

Ok, det konstiga är att ägaren sa att han upplevt att den slog i (ännu mer?) när han fick den, så han bytte olja i dämparna och det blev bättre. Detta borde isåfall vara gjort senast i april i år.

Kan det vara så att de läcker, eller avdunstar, då jag inte ser något läckage?

Vilken olja är det jag ska ta?

Jag tänkte byta alla flytande saker, så jag vet att allt är fräscht. Någon som vet vad som kan tänkas bytas? Motorolja (filter), Växellådsolja, Bromsvätska? Fjädringsolja?

Är det någon som vet var man kan köpa/ladda ner Verkstadshandbok / Användar Manual ?

Ang. försäkringen så låter det som Bilsport och Mc, Classica. 1600 kr / år helförsäkring. Oavsett ålder och körkortstid: TAGET!

Bakdäcket behöver bytas, någon som vet det bästa och billigaste däcket?

Mvh

Johan
 

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Tackar Tackar!

Ok, det konstiga är att ägaren sa att han upplevt att den slog i (ännu mer?) när han fick den, så han bytte olja i dämparna och det blev bättre. Detta borde isåfall vara gjort senast i april i år.

Kan det vara så att de läcker, eller avdunstar, då jag inte ser något läckage?
...

Min -85:a hade mjuk och kort fjädring i framdämparna när jag köpte den. Inte värre än att det gick att köra med. Dock så underkändes den på besiktningen efter en viss tvekan av besiktningsmannen.

Jag tyckte det var skumt eftersom den tidigare ägaren sagt att han bytt packningar/olja fram. Jag lämnade in på verkstad och det visade sig att framgaffeln var fel ihopsatt. Tydligen var det något som såg ut att passa bättre när man vände det fel än när man vände det rätt. Eftersom meken misstänkte det redan innan han tog in den så kan det väl inte vara jätteovanligt att det blir fel. Värt att fundera över i alla fall på din hoj.

Grattis till köpet förresten. Jag tyckte verkligen om karaktären på min FZ men bytte pga av att jag ville ha en nyare hoj. Inte omöjligt att jag går tillbaka nån gång framöver men då kanske till en nyare modell.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ok, här kommer några snabba svar.

Ok, det konstiga är att ägaren sa att han upplevt att den slog i (ännu mer?) när han fick den, så han bytte olja i dämparna och det blev bättre. Detta borde isåfall vara gjort senast i april i år.

Kan det vara så att de läcker, eller avdunstar, då jag inte ser något läckage?

Vilken olja är det jag ska ta?

Om de läcker så skulle du märka det. Du skulle ha olja överallt efter ett tag. Speciellt på bromsarna......

Olja kan inte dunsta. Vatten dunstar. För lite olja i framgaffeln kan bara bero på två saker:

1. Läckage.
2. Man har hällt i för lite olja.

Som framgaffelolja bör du välja SAE 10W. (standard) Lägre nummer ger mjukare gaffel och det vill du knappast ha...

Verkar troligt att den är felaktigt ihopmonterad. Ge dig inte på att renovera framgaffeln utan verkstadshandbok om du är novis inom området. Återanvänd t.ex. inte någon packning om du ger dig på en renovering. (Jag var snål för några år sedan.... det kostade 2500 kronor i extra reparation pga repat innerrör....:huvet )

Touringbutiken säljer verstadshandböcker för 428 kr. Kan verka dyrt men du kommer aldrig ångra att du köpte den..... Man kan säkert ladda ner den någonstans men det är ett helvete att bära ut datorn i garaget sen... www.touring.se (Tips. Kolla om du måste beställa mer saker samtidigt. Jag skulle nog byta till stålomspunna bromsslangar om det fortfarande sitter kvar de trädgårdsslangar som Yamaha monterade på den 1987... Hjullager?)

Tyvärr är ju dock Touringbutiken rent generellt sett dyra så in i h-vete.... Ge dig ut på E-bay och sök efter prylar. Det finns hundratals leverentörer utanför Sverige som levererar exakt samma prylar till en bråkdel av priset i Sverige.

Jag tänkte byta alla flytande saker, så jag vet att allt är fräscht. Någon som vet vad som kan tänkas bytas? Motorolja (filter), Växellådsolja, Bromsvätska? Fjädringsolja?

Du glömde bara kylarvätskan och kopplingsvätskan. I gamla originaldokument som kom med FZ-an rekommenderade de DOT3 vätskor till bromsen och kopplingen. Du kan dock använda DOT4 idag. (DOT4 fanns inte på 80-talet) Såvida du inte ska börja tävlingsköra professionellt så kan nog köpa detta på Biltema för några tior per litern. (Räcker några år....)

Motorolja och växellådsolja är samma sak. Det finns inte två separata "tankar" som på en bil. Allt snurrar omkring i samma olja. När FZ-an kom ut i mitten på 80-talet fanns det ju i princip bara två smörjvätskor att välja emellan. SAE 10W30 mineralolja och uppvärmt vaselin.... Sen dess har mycket hänt. I princip så kan man säga att du kan hälla i allt som är bättre än Biltemas SAE 10W30 mineralolja.

Detta är vad Castrol föreslår: (välj fordon)
http://olyslager-lubricants.nl/nordicstartpage/castrolmoto/select.asp?language=8

Och här ser du vad OKQ8 föreslår. (välj oljeguiden till vänster och sedan fordon)
http://www.okq8.se/privat/pastationen/smorjmedel

Alla oljeproducenter med någorlunda självaktning har dylika rekommendationstabeller.

Som du ser så kan oljorna variera mycket. Lite förenklat kan man säga att ju dyrare desto bättre. Själv kör jag Shell SAE 10W40 helsyntet och Gamla Bettan tycks trivas med det. SAE 15W50 kan också användas. (Men nu börjar vi väl snacka 150 kr/litern.....) Det beror ju också lite på hur och när du tänker köra. Tänker du köra race när det är 5 grader kallt så ska du nog inte välja SAE 10W30....

Jag blir dock lite förvånad när OKQ8 rekommenderar DexronIII ATF-olja för framgaffeln...? Det skulle inte vara mitt första val...

Bakdäcket behöver bytas, någon som vet det bästa och billigaste däcket?

Ack, du begär tyvärr det omöjliga här.... Det bästa är absolut inte det billigaste... ;-)


Oups.... det blev visst en ganska långt svar i alla fall. :)
G-man
 
Last edited:

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Min -85:a hade mjuk och kort fjädring i framdämparna när jag köpte den. Inte värre än att det gick att köra med. Dock så underkändes den på besiktningen efter en viss tvekan av besiktningsmannen.

Jag tyckte det var skumt eftersom den tidigare ägaren sagt att han bytt packningar/olja fram. Jag lämnade in på verkstad och det visade sig att framgaffeln var fel ihopsatt. Tydligen var det något som såg ut att passa bättre när man vände det fel än när man vände det rätt. Eftersom meken misstänkte det redan innan han tog in den så kan det väl inte vara jätteovanligt att det blir fel. Värt att fundera över i alla fall på din hoj.

Grattis till köpet förresten. Jag tyckte verkligen om karaktären på min FZ men bytte pga av att jag ville ha en nyare hoj. Inte omöjligt att jag går tillbaka nån gång framöver men då kanske till en nyare modell.


Tackar ödmjukast!

Jag ska kolla om det kan vara som du säger. Det enda jag kan tänka mig är att ägaren monterat cylindern fel och därav den dåliga fjädringen...

Det ska bli intressant att öppna upp, för det kan inte bli sämmre. Vid färd är fjädringsvägen 4-5 cm (max) ner till bottenläget vid frambroms.

Ska iväg och mecka imorgon.

Hoppas du trivs med din nuvarande båge.
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Om de läcker så skulle du märka det. Du skulle ha olja överallt efter ett tag. Speciellt på bromsarna......

Olja kan inte dunsta. Vatten dunstar. För lite olja i framgaffeln kan bara bero på två saker:

1. Läckage.
2. Man har hällt i för lite olja.

Ok, Jag hajjar.

Men jag har precis köpt och tankat hem en Genuine Yamaha Service Manual, och läst om hur man gör vid byte av dämparolja.

Där står det att man ska tömma luften i dämparna innan man börjar ta bort "locket" och cylindern. Då undrar jag; kan det vara så enkelt att det inte finns något tryck (luft) i dämparna varpå de är väääldigt mjuka (känns som 100 N Fjädrar)? För någonstans står det att mindre "air pressure" = mjukare fjädringar och motsatta vid mer. Men sen har jag någonstans (www.fz750.se) läst att -87 är den första modellen utan luftassisterade dämpare!?!

Verkar troligt att den är felaktigt ihopmonterad. Ge dig inte på att renovera framgaffeln utan verkstadshandbok om du är novis inom området. Återanvänd t.ex. inte någon packning om du ger dig på en renovering. (Jag var snål för några år sedan.... det kostade 2500 kronor i extra reparation pga repat innerrör....:huvet )

Ok, Boken ligger på hårdisken och väntar på att bli utskriven. Jag är någorlunda händig (har dock lämnat in Enduron på service) men detta ska jag klara. Jo, en fråga. Finner man packningar och o-ringar på bilteama (eller liknande reservdelsbutiker)? eller måste man beställa sånt från nätet?


Tackar för tipsen ang. olika oljor. Det var mycket lärorikt.

Ang däcken; vilka använder du/ni på bakhjulet?

Trevlig Kväll

Johan
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Där står det att man ska tömma luften i dämparna innan man börjar ta bort "locket" och cylindern. Då undrar jag; kan det vara så enkelt att det inte finns något tryck (luft) i dämparna varpå de är väääldigt mjuka (känns som 100 N Fjädrar)? För någonstans står det att mindre "air pressure" = mjukare fjädringar och motsatta vid mer. Men sen har jag någonstans (www.fz750.se) läst att -87 är den första modellen utan luftassisterade dämpare!?!

Kan vara så att det inte finns möjlighet till att fylla på med luft i 87:ans (och nyare) framdämpare. 85-an har en tydlig luftnippel längst upp samt en tryckutjämningsslang. Det är dock inte ett måste attt fylla på med luft. Den fungerar bra utan. Man fyller på för att styva upp den lite extra.

Det verkar vara så att dina dämpare har ett mekaniskt fel. Dvs. troligen ihopmonterade på ett felaktigt sätt.

Ok, Boken ligger på hårdisken och väntar på att bli utskriven. Jag är någorlunda händig (har dock lämnat in Enduron på service) men detta ska jag klara. Jo, en fråga. Finner man packningar och o-ringar på bilteama (eller liknande reservdelsbutiker)? eller måste man beställa sånt från nätet?

Du kan knappast köpa dylikt på biltema. Jag skulle heller inte köpa packboxar från Biltema till min hoj..... deras bränslefilter duger dock.... Kolla E-bay, touringbutiken m.fl. De finns överallt. Samma dimensioner används i många olika hojar.

Ang däcken; vilka använder du/ni på bakhjulet?

Det är runt, svart och har originaldimensionen. 130 mm bredd. Jag har kört med 150 mm men tror att jag överdrev lite för mycket då. Har mognat en aning sen dess och insett att det nog är bättre att köra med originaldimensionen. För övrigt har jag absolut ingen aning om vad som är det bästa valet. Minns inte ens vad som jag har! Tyvärr är ju dock urvalet lite klent när man söker däck till en 18-tums fälg.

När det gäller påfyllning av framdämparen vill jag komma med ett gott råd. Jag har tyvärr inte de korrekta siffrorna i huvudet så jag hittar på följande siffra bara för att förklara. I instruktionsboken står det att man skall fylla i "4 dl" i varje framgaffel. MEN detta är ju i en totalt TOM framgaffel. Problemet när man tömmer framgaffeln är dock nämligen att det är väldigt svårt att verkligen få ur all olja. Det är inte precis bara ett enkelt rakt rör därinne. Jag renoverade framgaffeln på min Thunderace för bara någon dag sedan och en sak är då väldigt säker. Framgaffeln var INTE tom när jag trodde att jag fått ur allting. (Hade öpnnat och hällt ur båda ändar samt vänt röret fram och tillbaka åtskilliga gånger.) Innan jag hade skruvat isär allting hade det säkert runnit ut en deciliter till. (Thundern rymmer dock 5.9 dl per gaffel)

Men hur ska du veta vad som är rätt mängd olja då? Jo när du fyller på framgaffeln så ska du inte fokusera mest på att få i exakt "4 dl" utan du ska fokusera på att få upp oljan till rätt nivå! I verkstadshandboken står det exakt hur många millimeter som skall vara kvar upp till kanten, hur många delar som skall befinna sig röret när du fyller det samt vinkeln på röret när du mäter.

När jag mekade med min Thunder var jag tvingen att totalt demontera det ena gaffelbenet medans jag enbart bytte oljan i det andra. Jag trodde som sagt att jag verkligen fått ur all olja i det rör jag enbart bytte oljan i men när jag mätte oljenivån, efter att jag luftat röret, så insåg jag att jag hade hällt i nästan en deciliter för mycket eftersom oljenivån låg cirka 7 cm för högt. Jag fick hälla ur nästan en deciliter.

Såja, några till gratis tips. :)

Lycka till.
G-man
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89

När det gäller påfyllning av framdämparen vill jag komma med ett gott råd. Jag har tyvärr inte de korrekta siffrorna i huvudet så jag hittar på följande siffra bara för att förklara. I instruktionsboken står det att man skall fylla i "4 dl" i varje framgaffel. MEN detta är ju i en totalt TOM framgaffel. Problemet när man tömmer framgaffeln är dock nämligen att det är väldigt svårt att verkligen få ur all olja. Det är inte precis bara ett enkelt rakt rör därinne. Jag renoverade framgaffeln på min Thunderace för bara någon dag sedan och en sak är då väldigt säker. Framgaffeln var INTE tom när jag trodde att jag fått ur allting. (Hade öpnnat och hällt ur båda ändar samt vänt röret fram och tillbaka åtskilliga gånger.) Innan jag hade skruvat isär allting hade det säkert runnit ut en deciliter till. (Thundern rymmer dock 5.9 dl per gaffel)


Sen vet väl alla att man SKA ta isär och rengöra hela gaffeln, gärna spola ur den med avfettning och därefter vatten! Sen blåser man torrt med tryckluft för att få bort allt vatten och även för att se till att inget smuts sitter kvar! Gaffeln är ju som en hydraulpump med små hål där gaffeloljan skall passera, funkar inte så där jättebra om dessa hål sätts igen...

När du har gjort detta så kan du ge dej på att gaffeln är tom! :tummenupp

/Mange
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.


Men sen har jag någonstans (www.fz750.se) läst att -87 är den första modellen utan luftassisterade dämpare!?!

Ang däcken; vilka använder du/ni på bakhjulet?

Johan

Helt sant...85 och 86 hade luftassisterad gaffel inte de senare. De har istället justerbar fjäderförspänning.

Angående däck...
Jag kör på Bridgestone BT-014 vilket är kanon. Supergrepp men kanske inte den bästa hållbarheten - vi får se men borde klara över 600mil. Greppet gör det dock värt pengarna. Jag kör 120/70-17 fram och 150/60-18 bak (Lämpligt för 89 och senare).

Continental Sport Classic verkar vara ett hyffsat däck i rätt dimensioner (85-88 = 130/80-18 och 120/80-16) och till rimligt pris, 1623kr bak och 1375kr fram enligt en katalog (MC Nyckeln) jag fick förra veckan av en mc handlare.

se även översikt på:
http://www.fz750.se/tips.html#Däck
som gjordes förra året. (continental är inte med där)

/Blysläden
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Sen vet väl alla att man SKA ta isär och rengöra hela gaffeln, gärna spola ur den med avfettning och därefter vatten! Sen blåser man torrt med tryckluft för att få bort allt vatten och även för att se till att inget smuts sitter kvar! Gaffeln är ju som en hydraulpump med små hål där gaffeloljan skall passera, funkar inte så där jättebra om dessa hål sätts igen...

När du har gjort detta så kan du ge dej på att gaffeln är tom! :tummenupp

/Mange

Jo, det är självklart den bästa metoden men detta sker då inte om du lämnar in hojen för service. En demontering av ett enda gaffelben kostar cirka 500 kronor i nya delar eftersom packboxar, damskydd och sannolikt även "glidringarna" (Slide metal på engelska, kan inte den svenska översättningen) sedan måste bytas. Detta görs inte på en service på nån MC-verstad om packboxarna är täta och gaffeln i övrigt fungerar korrekt.

Simma lugnt!

G-man
 

janebrink

http://www.famiglia-aprilia.se/
Gick med
3 May 2007
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia RSV Mille ´99, Honda CRF450R ´04
Ang olja så kan ja säg att ja precishar köpt okq8 oljan SBK Racing. Detta gjorde ja på inrådan av benny på svenssons livs i alvhem. Han kör sidovagnscross och har kört med goda resultat. Han tar dessutom bara 56:- litern. :)

Har inte fått i den i hojjen än bara... Får köpa nya lameller först. Ska pendla göteborg-sthlm varje helg så fort ja fått mitt kort...och då gäller d att ha bra koppling så inte lagens arm kommer ifatt mig vid sliriga växlingar. ;p
 
Last edited:

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Jo. Då var man back in buisness!

Gaffelolja bytt, samt att fjädrarna vändes uppochner (så delen med minst "skruv-längd" hamnade neråt). Oljan verkade inte vara fel på, och mängden var defenitivt inte för liten, snarare tvärt om.

Så jag ställer mig frågande; Kan det möjligtvis vara en för stor mängd olja som gjorde att dämparna slog i botten?

För fjädern borde ha samma egenskaper oavsett hur jag vänder den.

När jag hälde ut så var det exakt 0,5 dl Olja i dämparna, det är 92 ml för mycket (om man går efter det jag hört dvs 408 cc)

Det "värsta" med det att lyckas med ett projekt är att man genast upptäcker något nytt som behöver fixas.

Märkte för ett par dagar sen att nivån i kopplings cylindern (vätske-behållaren på vänster sida om styret), det var knappt så det syndes något i kontrollfönstret, vid rak cykel och styret rakt. Drog sönder en skruv, jadijadi ja, ikväll ordnade det sig. Fyllde på så det var Överfullt (då jag inte sett någon max gräns).

Problemet är att jag upplever att kopplingen slirar, dvs att växeln ligger och tar emot, när jag rullar med kopplingen i (avstängd motor och i gångfart).

Ska det vara så?


Om inte, kan man justera kopplingen?

Jag kommer inte ihåg att jag kännt detta fenomen för ett par dagar sen, men det kan vara jag som börjar känna hojjen bättre :S

Muchas Gracias!
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89

Problemet är att jag upplever att kopplingen slirar, dvs att växeln ligger och tar emot, när jag rullar med kopplingen i (avstängd motor och i gångfart).

Ska det vara så?


Det är väl alldeles normalt att det rullar lite trögt med växel i och koppling indragen.

Ska du "leta" problem med kopplingen så gör det när du kör med hojen. Testa att stå på plan mark med vxl i och koppling indragen (med motorn igång). Om hojen vill börja rulla så kopplar den inte ur ordentligt.

Eller som min hoj som får för sig att slira på kopplingen i tid och otid?!
Första gången jag upptäckte problemet var i en bromsbänk. Då släppte kopplingen ganska precis på vridmomentstoppen, c:a 8000 rpm. Bytte kopplingsfjädrar och glasblästrade stålskivorna och sen var det inga problem! Lamellerna såg fina ut så dom fick gå ett tag till. Men nu senast jag var ut så slirade kopplingen till lite när motorn var kall. Gasade lite lagom på 2:an och 3:an och då släppte den lite. Senare med varm motor gick att gasa hur hårt som helst utan problem?! :va

Kör på motul 5100 15w50 som alltid har varit en klockren olja vad gäller koppling, så jag vete f-n varför den strular...

/Mange
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Det är väl alldeles normalt att det rullar lite trögt med växel i och koppling indragen.

Ska du "leta" problem med kopplingen så gör det när du kör med hojen. Testa att stå på plan mark med vxl i och koppling indragen (med motorn igång). Om hojen vill börja rulla så kopplar den inte ur ordentligt.

Eller som min hoj som får för sig att slira på kopplingen i tid och otid?!
Första gången jag upptäckte problemet var i en bromsbänk. Då släppte kopplingen ganska precis på vridmomentstoppen, c:a 8000 rpm. Bytte kopplingsfjädrar och glasblästrade stålskivorna och sen var det inga problem! Lamellerna såg fina ut så dom fick gå ett tag till. Men nu senast jag var ut så slirade kopplingen till lite när motorn var kall. Gasade lite lagom på 2:an och 3:an och då släppte den lite. Senare med varm motor gick att gasa hur hårt som helst utan problem?! :va

Kör på motul 5100 15w50 som alltid har varit en klockren olja vad gäller koppling, så jag vete f-n varför den strular...

/Mange


Oj då, hehe... Jag kanske ska ta mina "problem" med lättja.

Tack för hjälpen.
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Medlem Nummer 60 har entrat fartyget!

Nu blir ni aldrig av med mig...

Mohahaha.

Trevlig helg!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top