Ok, här kommer några snabba svar.
Ok, det konstiga är att ägaren sa att han upplevt att den slog i (ännu mer?) när han fick den, så han bytte olja i dämparna och det blev bättre. Detta borde isåfall vara gjort senast i april i år.
Kan det vara så att de läcker, eller avdunstar, då jag inte ser något läckage?
Vilken olja är det jag ska ta?
Om de läcker så skulle du märka det. Du skulle ha olja överallt efter ett tag. Speciellt på bromsarna......
Olja kan inte dunsta. Vatten dunstar. För lite olja i framgaffeln kan bara bero på två saker:
1. Läckage.
2. Man har hällt i för lite olja.
Som framgaffelolja bör du välja SAE 10W. (standard) Lägre nummer ger mjukare gaffel och det vill du knappast ha...
Verkar troligt att den är felaktigt ihopmonterad. Ge dig inte på att renovera framgaffeln utan verkstadshandbok om du är novis inom området. Återanvänd t.ex. inte någon packning om du ger dig på en renovering. (Jag var snål för några år sedan.... det kostade 2500 kronor i extra reparation pga repat innerrör....
)
Touringbutiken säljer verstadshandböcker för 428 kr. Kan verka dyrt men du kommer aldrig ångra att du köpte den..... Man kan säkert ladda ner den någonstans men det är ett helvete att bära ut datorn i garaget sen...
www.touring.se (Tips. Kolla om du måste beställa mer saker samtidigt. Jag skulle nog byta till stålomspunna bromsslangar om det fortfarande sitter kvar de trädgårdsslangar som Yamaha monterade på den 1987... Hjullager?)
Tyvärr är ju dock Touringbutiken rent generellt sett dyra så in i h-vete.... Ge dig ut på E-bay och sök efter prylar. Det finns hundratals leverentörer utanför Sverige som levererar exakt samma prylar till en bråkdel av priset i Sverige.
Jag tänkte byta alla flytande saker, så jag vet att allt är fräscht. Någon som vet vad som kan tänkas bytas? Motorolja (filter), Växellådsolja, Bromsvätska? Fjädringsolja?
Du glömde bara kylarvätskan och kopplingsvätskan. I gamla originaldokument som kom med FZ-an rekommenderade de DOT3 vätskor till bromsen och kopplingen. Du kan dock använda DOT4 idag. (DOT4 fanns inte på 80-talet) Såvida du inte ska börja tävlingsköra professionellt så kan nog köpa detta på Biltema för några tior per litern. (Räcker några år....)
Motorolja och växellådsolja är samma sak. Det finns inte två separata "tankar" som på en bil. Allt snurrar omkring i samma olja. När FZ-an kom ut i mitten på 80-talet fanns det ju i princip bara två smörjvätskor att välja emellan. SAE 10W30 mineralolja och uppvärmt vaselin.... Sen dess har mycket hänt. I princip så kan man säga att du kan hälla i allt som är bättre än Biltemas SAE 10W30 mineralolja.
Detta är vad Castrol föreslår: (välj fordon)
http://olyslager-lubricants.nl/nordicstartpage/castrolmoto/select.asp?language=8
Och här ser du vad OKQ8 föreslår. (välj oljeguiden till vänster och sedan fordon)
http://www.okq8.se/privat/pastationen/smorjmedel
Alla oljeproducenter med någorlunda självaktning har dylika rekommendationstabeller.
Som du ser så kan oljorna variera mycket. Lite förenklat kan man säga att ju dyrare desto bättre. Själv kör jag Shell SAE 10W40 helsyntet och Gamla Bettan tycks trivas med det. SAE 15W50 kan också användas. (Men nu börjar vi väl snacka 150 kr/litern.....) Det beror ju också lite på hur och när du tänker köra. Tänker du köra race när det är 5 grader kallt så ska du nog inte välja SAE 10W30....
Jag blir dock lite förvånad när OKQ8 rekommenderar DexronIII ATF-olja för framgaffeln...? Det skulle inte vara mitt första val...
Bakdäcket behöver bytas, någon som vet det bästa och billigaste däcket?
Ack, du begär tyvärr det omöjliga här.... Det bästa är absolut inte det billigaste... ;-)
Oups.... det blev visst en ganska långt svar i alla fall.
G-man