Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Sorry...inga direkta mek skills...gafflarna..??? dyrt, billigt, svårt, lätt..etc...???

Syftar på växelgafflar. Lätt ... kanske inte för en icke mekaniker. Motorn ut ur ramen. Växellådan isär vilket man kanske kan göra underfrån (vända upp och ner på motorn - bort med tråget). Dyrt med delar - inte en susning. Känner du ingen du kan muta med ett flak öl eller dylikt så är det nog en rejäl slant som skall betalas för arbetet på en verkstad.

Växellådan är annars väldigt fin på FZ 750. Ägt 12st och aldrig haft några bekymmer. Visst hittar man frilägen ibland mellan växlarna men det är mest förarens fel :D
Går dessutom ypperligt att växla utan koppling om man vil men det rekomenderas inte då man kan få fel på ... växelgafflarna.

Är hojen billig kan du kanske byta motor.. Inte omöjligt procedur om du äger en hylsnyckelsats, tid och ett garage. Borde kunna gå på en helg eller liknande (beroende på hur mycket öl som förtärs )

Lycka till - klart du skall köpa FZ.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Syftar på växelgafflar. Lätt ... kanske inte för en icke mekaniker. Motorn ut ur ramen. Växellådan isär vilket man kanske kan göra underfrån (vända upp och ner på motorn - bort med tråget).

Nu är det iofs nästan ett decennium sedan jag senast skruvade på min FZ´s växellåda men jag kan då inte hålla med om att man kan byta gafflarna bara genom att skruva bort oljetråget.

Om du frågar mig så är enda sättet att komma åt växellådan att totalt demontera hela motorn i alla dess beståndsdelar och sedan lyfta isär växellådshalvorna.

Kostnad för detta på en verkstad måste ju närma sig 6.000-9.000 kronor (vild gissning!). I så fall måste det ju vara mycket bättre att köpa en begagnad motor. Och du kan man ju då gå direkt på en fzr 1000 motor ala 1987-1988. 135hk är fler än 100hk.... :D

Är ju MYCKET lättare att bara lyfta i och ur motorn än att sätta igång och demontera växellådan. Huga huga..... jag bytte motor för några år sedan när ett lager skar ihop. Orkade inte skruva isär allt igen.

Simma lugnt amigos.
G-man
 

janebrink

http://www.famiglia-aprilia.se/
Gick med
3 May 2007
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia RSV Mille ´99, Honda CRF450R ´04
Hej igen. Är det någon som vet om Martin Roos, medlem #17 fortfarande är aktiv? Har stooooooooooooora misstankar att det är hans gamla hoj ja har! :) KOlla o jämför medlem 17 och 59.

Hade behövt fråga lite om "rambytet" som det står om nämligen. Har märkt att det inte är en 88:ans bakvagn som sitter på min hoj o ja vill veta varför. Inte för att d spelar så värst stor roll eftersom ja ändå ska på me en R1 bakdel, men ändå. :)

//Anders.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hej igen. Är det någon som vet om Martin Roos, medlem #17 fortfarande är aktiv? Har stooooooooooooora misstankar att det är hans gamla hoj ja har! :) KOlla o jämför medlem 17 och 59.

Hade behövt fråga lite om "rambytet" som det står om nämligen. Har märkt att det inte är en 88:ans bakvagn som sitter på min hoj o ja vill veta varför. Inte för att d spelar så värst stor roll eftersom ja ändå ska på me en R1 bakdel, men ändå. :)

//Anders.

Kontakta bilregistret och be om namn och adress på tidigare ägare.

Om du inte vill ringa dem så använd följande nättjänst:

https://www21.vv.se/etjansterfordon...w21.vv.se/eTjansterFordon/fordonsinnehav.aspx
 

janebrink

http://www.famiglia-aprilia.se/
Gick med
3 May 2007
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia RSV Mille ´99, Honda CRF450R ´04

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Nu är det iofs nästan ett decennium sedan jag senast skruvade på min FZ´s växellåda men jag kan då inte hålla med om att man kan byta gafflarna bara genom att skruva bort oljetråget.

Om du frågar mig så är enda sättet att komma åt växellådan att totalt demontera hela motorn i alla dess beståndsdelar och sedan lyfta isär växellådshalvorna.

Instämmer helt men då jag är säker på att det på R1 går att renovera växellådan (lager och drev) utan att sära på hela motorn så skrev jag att man kanske kan göra det underifrån. R1 är troligen lite annorlunda konstruerad. Tråkiga nyhetar alltså.

Lyssna på G-man - kolla efter en 1000 motor.

Lite nyfiken på vad som hände med G-mans växellåda första gången?
Då du skrev att du inte orkade sära på motorn igen.
Vilket lager skar ihop?


/Blysläden
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750


Lite nyfiken på vad som hände med G-mans växellåda första gången?
Då du skrev att du inte orkade sära på motorn igen.
Vilket lager skar ihop?


/Blysläden

Första gången... tja, låt mig se nu.... klia, klia, klia.... Jag tror det handlade om att jag trodde att det var nå fel eftersom allt "skramlade" så mycket i motorn. Lägg sen till en nyfiken och inte särskilt erfaren, men mek-sugen, snorunge i ekvationen så blir resultatet en total demontering av hela motorn...

Fann dock inget fel utan jag misstänkte att skramlet kom ifrån primärkedjan. Men som sagt, jag hade nog inte märkt om en kolv saknades ens....:)

Man lärde sig ju i alla fall hur motorn såg ut inifrån.... Minns att jag skruvade isär den utan verkstadshandboken. Insåg dock behovet av en sådan när motorn skulle sättas ihop igen.... Trial and error-metoden har sina begränsningar... :)

Jag körde väl nästan tusen mil till med samma "skrammel" men när den hade gått nästan 6.000 mil började den helt plötsligt tjuta en dag efter några kilometers färd. Det hördes ingenting när hojen stod stilla och när man frikopplade den under färd men så fort man lät motorn driva hojen framåt så tjöt den så sött...

Vid det laget var det sent på hösten så jag ställde bara in hojen i boden och lät den stå. Nästa vår hade jag köpt mig en ny Thunderace så FZ´n blev kvar i boden i några år. Sen blev man ihop med en tjej som ville ta hojkort. Hon övningskörde med min T-ace och la omkull den.... Insåg då att man kanske skulle ta och se till att få liv i den gamla trotjänaren igen. Garagesvängen är enklare med en FZ'a.... Orkade dock inte demontera allt igen så jag beställde en begagnad motor som bara gått 3.500 mil. (Visste ju sen tidigare också om att kolvarrna börjat bli slitna så en större renovering av gammalmotorn hade behövts.) Så jag slängde in den där nya motorn och märkte att den "skramlade" exakt likadant som den första. Dvs. det klassiska FZ'a ljudet. :)

Jag misstänker att det var lagret på den utgående axeln som hade skurit ihop. Hört att det är ett klassiskt FZ'a fel. Motorn står nu och samlar damm i ett hörn i boden så nån gång kanske man gör en arkeologisk utgrävning och letar reda på felet.... :)

En lustig sak i.o.m. att jag fick ihop FZ'an och att tjejen sedan tog körkort var att sen fick hon ofta köra Thundern medans jag tog FZ'an! Inte (bara) för att jag var en toffel. F-n, jag tycker ärligt talat att FZ-an är betydligt roligare att köra på småvägar än Thundern/loket!:tummenupp

brum brum
G-man
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.

Jag misstänker att det var lagret på den utgående axeln som hade skurit ihop. Hört att det är ett klassiskt FZ'a fel. Motorn står nu och samlar damm i ett hörn i boden så nån gång kanske man gör en arkeologisk utgrävning och letar reda på felet.... :)


Halloj igen
Snabbt svar. Håller med dig igen. Även jag har hört det om lagret till utgående axel. Numera livrädd att spänna kedjan - hellre lite slak än att skada lagret :D

Tufft att skruva isär motorn utan erfarenheter eller mekhandbok.

FZ är en trevlig mc ... håller fortfarande med dig ....:tummenupp
Thunderacen är lite stor då jag faktiskt testade en under våren men den läckte olja så det blev ingen affär. Hört och läst mycket om oljeförbrukning på de motorerna vilket inte gör mig mer köpsugen då den redan läckte ut olja :D

/Blysläden
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750


FZ är en trevlig mc ... håller fortfarande med dig ....:tummenupp
Thunderacen är lite stor då jag faktiskt testade en under våren men den läckte olja så det blev ingen affär. Hört och läst mycket om oljeförbrukning på de motorerna vilket inte gör mig mer köpsugen då den redan läckte ut olja :D

/Blysläden

Efter att jag hade kört Thundern i några år och sedan började köra FZ'a igen så var det som om jag satt på min gamla 125-as offroad igen! :) Man körde som en kalv på grönbete för första gången.... Fan, jag körde med bredsladd efter grusvägarna och körde efter guppiga skogsstigar och elljusspår med FZ-an. Kom på mig själv med att tänka: "Vad håller jag på med? Det här är en sporthoj jag annars har kört i 240 knyck med...! (ung och dum) FZ-an är ju för tusan 25 kilo tyngre än Thundern!!" Så FZ-an är absolut en trevlig maskin! Mycket mångsidig har jag märkt. :)

Angående Thunders. Det är bara 96-or, och möjligen några 97-or som drar olja. Det var tydligen ett fel de rättade till. Har aldrig hört om sådana problem på de sista årsmodellerna. På långfärd är det en förbaskat fin asfaltssmiskare.... grym motor.

G-man
 
Last edited:

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Hej, är mycket nära att införskaffa en Fz 750 Genesis.

Jag är lite på det gröna så jag ställer därför ett par frågor:

Jag undrar vad skillnaden är med Genesis och "standard"?

Funkar bågen till annat än vid röljusen, dvs är det behagligt att köra 60 mil (utan att få amputera benen av träsmak)?

Tycker ni totalt 16 ägare på 20 år är avskräckande?

Vill inte köpa ett vrak. :s

Hoppas jag ev blir en i klubben.

Mvh

Johan
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hej, är mycket nära att införskaffa en Fz 750 Genesis.

Jag är lite på det gröna så jag ställer därför ett par frågor:

Jag undrar vad skillnaden är med Genesis och "standard"?

Funkar bågen till annat än vid röljusen, dvs är det behagligt att köra 60 mil (utan att få amputera benen av träsmak)?

Tycker ni totalt 16 ägare på 20 år är avskräckande?

Vill inte köpa ett vrak. :s

Hoppas jag ev blir en i klubben.

Mvh

Johan


Hej Johan!

Visst ska du köpa en FZ:a! :)

Det finns ingen skillnad emellan Genesis och standard.

Genesis är den engelska termen för första Mosebok. Alltså skapelseberättelsen. Yamaha valde detta namn eftersom man i och med lanseringen av FZ750 på en MC-mässa hösten 1984 verkligen ville visa upp att man hade tagit ett enormt kliv inom motorutvecklingsområdet. En helt nytt koncept. De två allra mest utmärkande egenskaperna med den nya motorn i FZ-n var att cylingerraden var framåtlutad (innan dess var alla motorcykelmotorer antingen snudd på lodräta, V-formade eller boxermotorer ala BMW.) och att man började använda sig av 5 ventiler per cylinder. (3 insug och 2 utblås).

Detta var verkligen unikt i mitten av 1980 talet och en dylik revolution inom motorcykelmotorområdet har sedan dess inte skett. Idag är i princip alla 4-cylindriga raka sporthojsmotorer framåtlutade så namnet Genesis visade sig ju vara ett ovanligt väl valt namn! Om du idag tittar på en motor ifrån en R1:a ser du absolut släktskapet med den gamla FZ750-motorn.

När det gäller att köra långt med en FZ:a så kan följande sägas: Körställningen är betydligt bekvämare än allt var moderna sporthojar heter eftersom den är så pass upprät. Sadeln är dock aningen för smal för att det enbart ska vara en njutning efter 50 mil per dag.

Själv har jag två hojar. En Thunderace och en FZ 750 -85 (som jag ägt sedan 1994) och jag tar Thundern på långfärd men FZ:an är då banne mig roligare på kortare turer då man vill busa lite... :) Kommer nog aldrig att sälja FZ-an.

Det märks ju att chassit är lite mjukare på en äldre hoj, så när man tar kurvorna i >200 km/h så känner man ju hur hojen vrider sig en aning.... men i de farterna ska man ju ändå inte köra....

FZ-ans närmaste konkurrent i mitten och slutet av 80-talet var ju Suzuki GSX750R och det finns idag flera bra anledningar till att det finns betydligt många fler bra FZ-a än GSXR exemplar kvar. FZ'n har först och främst en bättre motor (i princip skottsäker om man bara inte misshandlar lagret på utgående axeln) och sen kördes GSX-hojarna oftast sönder av race-wannabies. Prestandamässigt var hojarna dock i princip jämspelta (förutom att yamahan var tyngre.)

FZ-an var en mycket lyckad grundkonstruktion och den är absolut stamfadern (Adam...?) till alla Yamahas sporthojar som lanserats sedan 1985.

Ha re!
G-man
 
Last edited:

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Hej Johan!

Visst ska du köpa en FZ:a! :)

Det finns ingen skillnad emellan Genesis och standard.

Genesis är den engelska termen för första Mosebok. Alltså skapelseberättelsen. Yamaha valde detta namn eftersom man i och med lanseringen av FZ750 på en MC-mässa hösten 1984 verkligen ville visa upp att man hade tagit ett enormt kliv inom motorutvecklingsområdet. En helt nytt koncept. De två allra mest utmärkande egenskaperna med den nya motorn i FZ-n var att cylingerraden var framåtlutad (innan dess var alla motorcykelmotorer antingen snudd på lodräta, V-formade eller boxermotorer ala BMW.) och att man började använda sig av 5 ventiler per cylinder. (3 insug och 2 utblås).

Detta var verkligen unikt i mitten av 1980 talet och en dylik revolution inom motorcykelmotorområdet har sedan dess inte skett. Idag är i princip alla 4-cylindriga raka sporthojsmotorer framåtlutade så namnet Genesis visade sig ju vara ett ovanligt väl valt namn! Om du idag tittar på en motor ifrån en R1:a ser du absolut släktskapet med den gamla FZ750-motorn.

När det gäller att köra långt med en FZ:a så kan följande sägas: Körställningen är betydligt bekvämare än allt var moderna sporthojar heter eftersom den är så pass upprät. Sadeln är dock aningen för smal för att det enbart ska vara en njutning efter 50 mil per dag.

Själv har jag två hojar. En Thunderace och en FZ 750 -85 (som jag ägt sedan 1994) och jag tar Thundern på långfärd men FZ:an är då banne mig roligare på kortare turer då man vill busa lite... :) Kommer nog aldrig att sälja FZ-an.

Det märks ju att chassit är lite mjukare på en äldre hoj, så när man tar kurvorna i >200 km/h så känner man ju hur hojen vrider sig en aning.... men i de farterna ska man ju ändå inte köra....

FZ-ans närmaste konkurrent i mitten och slutet av 80-talet var ju Suzuki GSX750R och det finns idag flera bra anledningar till att det finns betydligt många fler bra FZ-a än GSXR exemplar kvar. FZ'n har först och främst en bättre motor (i princip skottsäker om man bara inte misshandlar lagret på utgående axeln) och sen kördes GSX-hojarna oftast sönder av race-wannabies. Prestandamässigt var hojarna dock i princip jämspelta (förutom att yamahan var tyngre.)

FZ-an var en mycket lyckad grundkonstruktion och den är absolut stamfadern (Adam...?) till alla Yamahas sporthojar som lanserats sedan 1985.

Ha re!
G-man

Oj, Tackar ödmjukast för det inlägget. Blev en kort historielektion (1 miljard ggr roligare än skolans var)

Då återstår bara frågan; Skulle du/ni köpa en -87 som haft 16! ägare och gått 6000 mil?

Mamma arbetar som skadereglerare och farsan som bilförsäljare, båda skriker när jag sa antalet ägare...

Så jag är kluven.

Kanske bara är inbillning att långt ägande = mer omvårdnad.

Eller vad tror ni?
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Oj, Tackar ödmjukast för det inlägget. Blev en kort historielektion (1 miljard ggr roligare än skolans var)

Då återstår bara frågan; Skulle du/ni köpa en -87 som haft 16! ägare och gått 6000 mil?

Mamma arbetar som skadereglerare och farsan som bilförsäljare, båda skriker när jag sa antalet ägare...

Så jag är kluven.

Kanske bara är inbillning att långt ägande = mer omvårdnad.

Eller vad tror ni?


6000 mil på 20år tycker jag inte är mycket alls.
16 ägare är en heldel. Det viktigaste är hur länge sissta ägaren har haft den.
om han är ägt den i ett antal år, så har den nog fått lite kärlek.

Det finns ju ett par -89'r på blocket, bättre fälgar och bromsar.:tummenupp
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Oj, Tackar ödmjukast för det inlägget. Blev en kort historielektion (1 miljard ggr roligare än skolans var)

Då återstår bara frågan; Skulle du/ni köpa en -87 som haft 16! ägare och gått 6000 mil?

Mamma arbetar som skadereglerare och farsan som bilförsäljare, båda skriker när jag sa antalet ägare...

Så jag är kluven.

Kanske bara är inbillning att långt ägande = mer omvårdnad.

Eller vad tror ni?


Lustigt det här med att många män ofta ryggar tillbaka när de får reda på hur många tidigare ägare som Bettorna har haft.... man vill ju vara den enda.... :tungan

Jag skulle inte säga att långt ägande är en garanti för mer omvårdnad, men jag skulle vilja hävda att långt ägande oftast leder till bättre omvårdnad. Man lär sig helt enkelt mer om hojen om man äger den i fem år och det är ju bättre med en erfaren "hemmamekaniker" än en oerfaren.

Risken med 16 ägare på 20 år är ju att servicen blivit eftersatt. För de flesta så är det ju roligare och köra än att serva... De säljer när det närmar sig service... och sen är det en novis som tar över hojen. Idag är nog FZ-or ofta en nybörjarhoj eftersom man får väldigt mycket prestanda för pengarna. Det är inte många hojar där du får lika många hästkrafter per tusenlapp.

Sen finns det ju fler faktorer att beakta. Finns det t.ex. en servicebok? När det gäller motorcyklar är det ju tämligen lätt att göra en omfattande kontroll av skicket innan köpet. T.ex. kontrollera hjul- och styrlager. Bromsbeläggens tjocklek? Är skivbromsarna skeva? När byttes oljan i framgaffeln? Spårar hjulen? Fungerar all elektronik? Går motorn jämt på tomgång? Justerades ventilerna vid 4.200 mil? Många sprickor i kåporna? Plasten på 80-talet hade inte lika hög kvalitet som dagens. Ifall något av detta måste bytas/servas så är det ju inte ett jätteprojekt om man bara inte sitter med 10 tummar mitt i handen. (ventiljustering är dock omständigt...) Kan du inte göra en dylik kontroll själv så ta med någon som kan och låt denna få studera hojen innan köpet.

Kontrollera med Bilregistret och ta kontakt med tidigare ägare. Dessa svarar sannolikt nog mer ärligt på frågor om skicket/utförd service än den nuvarande ägaren.

Och sen är ju givetvis priset av avgörande betydelse för om det är ett bra köp eller inte. Ska säljaren ha 13.000 kr för den kan du ju inte räkna med särskilt bra skick. Om han begär 26.000 kr är ju dock situationen lite annorlunda...

Måste dock säga att du har som presumtiv fordonsköpare en ovanligt bra kombination på dina päron. Hade du en syrra som var mekaniker också så vore ju allt perfekt.... :D

Lycka till!
G-man
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
YAMAHA TÉNÉRÉ 700 EXTREME 2024 | HONDA VFR 750FJ 1988
@JohanOeberg

Jag har en 89:a till salu som gått 4600 mil. Jag har tänkt mig 20 för den. Nytt bakdäck. Tyvärr är kåpan inte helt 100 , någon tidigare ägare har dragit sönder plasten genom att skruva för hårt (över ena framblinkersen). Det kan säkert fixas om man är händig =)

Bilder finns på www.fz750.se .. kolla vid medlem 33.
 
Last edited:

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
6000 mil på 20år tycker jag inte är mycket alls.
16 ägare är en heldel. Det viktigaste är hur länge sissta ägaren har haft den.
om han är ägt den i ett antal år, så har den nog fått lite kärlek.

Det finns ju ett par -89'r på blocket, bättre fälgar och bromsar.:tummenupp

Ok, Ägaren har haft den sen i maj, (säger att han ska sälja pga resa till australien) Ägaren innan den köpte den i Oktober -06. Och ägaren innan har haft den i drygt tre år.


Så visst har hojjen omsätts mycket under de senaste åren. Men jag får ta och ringa och se efter.

Har nu ringt lite och hojjen verkar inte varit i någon som plockat isär motorn precis.

Skicket får avgöra när jag köper den.
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
:tummenupp
Ok, Ägaren har haft den sen i maj, (säger att han ska sälja pga resa till australien) Ägaren innan den köpte den i Oktober -06. Och ägaren innan har haft den i drygt tre år.


Så visst har hojjen omsätts mycket under de senaste åren. Men jag får ta och ringa och se efter.

Har nu ringt lite och hojjen verkar inte varit i någon som plockat isär motorn precis.

Skicket får avgöra när jag köper den.

Du tar nog rätt beslut. :tummenupp
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
@JohanOeberg

Jag har en 89:a till salu som gått 4600 mil. Jag har tänkt mig 20 för den. Nytt bakdäck. Tyvärr är kåpan inte helt 100 , någon tidigare ägare har dragit sönder plasten genom att skruva för hårt (över ena framblinkersen). Det kan säkert fixas om man är händig =)

Bilder finns på www.fz750.se .. kolla vid medlem 33.

OK.

Det låter intressant.

Vad kostar försäkringen?

Studerar så jag har inte råd med någon "ordinarie" försäkring eftersom jag nyligen tagit kkort och är i risk zonen 22 år. 'Brukar vara 15 000 kr :(

Lite därför jag kollat på mc som är 20 år eller äldre. Då kostar ju försäkringen endast 1600 kr/år för helförsäkring.

Kanske ska ta affärs snacket mellan två skärmar, men,vet inte hur och ni andra kanske intresseras av det....?

Någon som vill se till att min betta blir kvar i klubben?

http://sporthoj.com/annonser/?id=6699#

3 Ägare... =D

Oh vilken båge.

Prisnivån är dock aningen ovanför min budget.

Annars hade jag tagit den direkt!
 
Last edited:

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Lustigt det här med att många män ofta ryggar tillbaka när de får reda på hur många tidigare ägare som Bettorna har haft.... man vill ju vara den enda.... :tungan

Jag skulle inte säga att långt ägande är en garanti för mer omvårdnad, men jag skulle vilja hävda att långt ägande oftast leder till bättre omvårdnad. Man lär sig helt enkelt mer om hojen om man äger den i fem år och det är ju bättre med en erfaren "hemmamekaniker" än en oerfaren.

Risken med 16 ägare på 20 år är ju att servicen blivit eftersatt. För de flesta så är det ju roligare och köra än att serva... De säljer när det närmar sig service... och sen är det en novis som tar över hojen. Idag är nog FZ-or ofta en nybörjarhoj eftersom man får väldigt mycket prestanda för pengarna. Det är inte många hojar där du får lika många hästkrafter per tusenlapp.

Sen finns det ju fler faktorer att beakta. Finns det t.ex. en servicebok? När det gäller motorcyklar är det ju tämligen lätt att göra en omfattande kontroll av skicket innan köpet. T.ex. kontrollera hjul- och styrlager. Bromsbeläggens tjocklek? Är skivbromsarna skeva? När byttes oljan i framgaffeln? Spårar hjulen? Fungerar all elektronik? Går motorn jämt på tomgång? Justerades ventilerna vid 4.200 mil? Många sprickor i kåporna? Plasten på 80-talet hade inte lika hög kvalitet som dagens. Ifall något av detta måste bytas/servas så är det ju inte ett jätteprojekt om man bara inte sitter med 10 tummar mitt i handen. (ventiljustering är dock omständigt...) Kan du inte göra en dylik kontroll själv så ta med någon som kan och låt denna få studera hojen innan köpet.

Kontrollera med Bilregistret och ta kontakt med tidigare ägare. Dessa svarar sannolikt nog mer ärligt på frågor om skicket/utförd service än den nuvarande ägaren.

Och sen är ju givetvis priset av avgörande betydelse för om det är ett bra köp eller inte. Ska säljaren ha 13.000 kr för den kan du ju inte räkna med särskilt bra skick. Om han begär 26.000 kr är ju dock situationen lite annorlunda...

Måste dock säga att du har som presumtiv fordonsköpare en ovanligt bra kombination på dina päron. Hade du en syrra som var mekaniker också så vore ju allt perfekt.... :D

Lycka till!
G-man

Hoho, här leveraras det tips på löpande band! Kalasbra! Ska
Jag är hyffsat händig så jag ska nog kunna känna efter om det är något.
Jag hyrde en Honda CB (750) SevenFifthy, en trevlig maskin med tillräckligt gröt. Sen igår var jag och provkörde en Honda CX 500. Känslan var som bortblåst. Näpp. Får följa dina råd.

Hehe, jo, största benefitten är väl bilförsäljande farsa. Om min syster är mekaniker? Vadå, sugen på giftemål?

Tack för hjälp.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top