Hej Johan!
Visst ska du köpa en FZ:a!
Det finns ingen skillnad emellan Genesis och standard.
Genesis är den engelska termen för första Mosebok. Alltså skapelseberättelsen. Yamaha valde detta namn eftersom man i och med lanseringen av FZ750 på en MC-mässa hösten 1984 verkligen ville visa upp att man hade tagit ett enormt kliv inom motorutvecklingsområdet. En helt nytt koncept. De två allra mest utmärkande egenskaperna med den nya motorn i FZ-n var att cylingerraden var framåtlutad (innan dess var alla motorcykelmotorer antingen snudd på lodräta, V-formade eller boxermotorer ala BMW.) och att man började använda sig av 5 ventiler per cylinder. (3 insug och 2 utblås).
Detta var verkligen unikt i mitten av 1980 talet och en dylik revolution inom motorcykelmotorområdet har sedan dess inte skett. Idag är i princip alla 4-cylindriga raka sporthojsmotorer framåtlutade så namnet Genesis visade sig ju vara ett ovanligt väl valt namn! Om du idag tittar på en motor ifrån en R1:a ser du absolut släktskapet med den gamla FZ750-motorn.
När det gäller att köra långt med en FZ:a så kan följande sägas: Körställningen är betydligt bekvämare än allt var moderna sporthojar heter eftersom den är så pass upprät. Sadeln är dock aningen för smal för att det enbart ska vara en njutning efter 50 mil per dag.
Själv har jag två hojar. En Thunderace och en FZ 750 -85 (som jag ägt sedan 1994) och jag tar Thundern på långfärd men FZ:an är då banne mig roligare på kortare turer då man vill busa lite...
Kommer nog aldrig att sälja FZ-an.
Det märks ju att chassit är lite mjukare på en äldre hoj, så när man tar kurvorna i >200 km/h så känner man ju hur hojen vrider sig en aning.... men i de farterna ska man ju ändå inte köra....
FZ-ans närmaste konkurrent i mitten och slutet av 80-talet var ju Suzuki GSX750R och det finns idag flera bra anledningar till att det finns betydligt många fler bra FZ-a än GSXR exemplar kvar. FZ'n har först och främst en bättre motor (i princip skottsäker om man bara inte misshandlar lagret på utgående axeln) och sen kördes GSX-hojarna oftast sönder av race-wannabies. Prestandamässigt var hojarna dock i princip jämspelta (förutom att yamahan var tyngre.)
FZ-an var en mycket lyckad grundkonstruktion och den är absolut stamfadern (Adam...?) till alla Yamahas sporthojar som lanserats sedan 1985.
Ha re!
G-man