Har idag gjort en del mätningar.
Batteriet håller laddningen rätt bra, dock var det en cell som hade tappat en del vatten. Fyllde på den och prövade igen, utan resultat.
Åkte hem till min polare som också har en fza så vi kunde kontrollmäta.
Våra batterier hade ungefär lika mycket spänning när vi började mäta, 12.4 V.
Med hans batteri i min hoj visade min samma volt som batteriet (ca) med motorn igång - oberoende av varv. Med mitt batteri i hans visade hans uppemot 15 V om vi varvade.
Mätte enligt bilden på våra generatorer. Jag tog tydligen ingen bild när det var ihopmonterat så ni får låtsas att allt sitter där det ska.
Min visade 0.03 V vid tomgång och som mest uppemot 1 V vid varje stift vid varv.
Kompisens visade 5 V vid varje stift (minns ej om det var vid varv).
Några tips?
Hittade en begagnad generator på amerikanska Ebay, ett annat alternativ är ju att lämna den till någon som restaurerar den. Finns en sån verkstad precis där jag bor.
Några synpunkter på detta?
Jag åkte runt 5 mil idag och under den tiden (med ett antal teststarter och några stopp) gick spänningen ner till 12.0 V.
Jag tänkte åka med i årets Valborgskorteg i Askersund men vill gärna se att jag kommer hem också.