Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Om jag fattat rätt så rekommenderas sintrade belägg på FZ 750 from -89. Då kan man fråga sig om bakskivorna skiljer sig åt på något sätt mellan -87-88 och -89, dvs är skivorna på -89 gjorda mer för sintrade belägg...?

Ja, va f-n vet man...
Men som sagt, jag rapporterar när mina skivor har krackelerat... :tungan
 
Last edited:

new_mannen

new_mannen
Gick med
9 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
VFR 750 F -89:a
Kör med Motul-olja, lite dyrare men bättre! :tummenupp

Jag har också för mig att det är samma koppling på 750 och 1000?! Jag tror att mycket av problemet att bli av med kopplingsslir är att man först byter lameller, slirar fortfarande. Sen byter alt. blästrar man stålskivorna och när inte det hjälper så byter man fjädrar och då har man redan slirat in lamellerna flera ggr om! En koppling ska hålla ganska många mil så byt ALLT samtidigt och häll i en bra olja så kommer inte sliret tillbaks på många långa mil!

På Fzr 1000 äldre modeller finns samma problem! Men en del har upplevt att biltema racerolja funkat bra. Någon som har samma erfarenhet på Fz 750 hojarna?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
På Fzr 1000 äldre modeller finns samma problem! Men en del har upplevt att biltema racerolja funkat bra. Någon som har samma erfarenhet på Fz 750 hojarna?

Håll dig borta från biltemas "racerolja". Läs gärna DETTA INLÄGG och om problemen som den föraren fick p.g.a. biltemas olja. Kopplingen till startmotorn la av efter att han hällt i biltemas "olja".

Biltemas oljor ska aldrig hällas inuti en motor. De fungerar dock bra om man t.ex. vill tvätta en kedja eller döda myrorna i grusgången.
 
Last edited:

sangve

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2009
Ort
Hallsberg
Hoj
1987 Yamaha FZ750
Hej alla!

Hoppas alla njöt riktigt av sommaren och respektive fz750.




Ouch. Pulver är ju det värsta släckmedlet att ta hand om... Hoppas du återställt!

Trodde att nya ägaren av min båge skulle ha lagt in nått inlägg här men han kanske kör 100% verkstad...

Nya ägaren kanske inte har tid, han kanske är ute och åker så fort han får chansen. :)


Hej på er,

Jag läste igenom hela tråden i samband med att jag köpte JohanOebergs FZa och det är uppenbart att det finns en enorm kunskap hos er som skriver här.

Efter en härlig vårtur fick jag idag lite problem. Jag stannade för att tanka och när jag sen skulle köra därifrån så ville hojen inte starta. En kollega med minibuss råkade ha vägarna förbi så jag tog chansen och rullade in hojen så jag slapp skjuta den hem.

När jag sen kom hem sa jag "nu ska du få höra hur den låter" och vips, givetvis startade den.

När jag kollade batteriet visade multimetern 11.6 med motorn avstängd. Sprang sedan igång den (då den inte ville starta en andra gång) och mätte igen, nu visade den 11.38.

Vad bör jag kolla nu? Generatorn givetvis, men är det några andra uppenbara saker att göra en test på?
Min tekniska kunskap är högst begränsad.


Tack på förhand

Hälsningar
Sangve
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Prova att ladda batteriet. Ett bly-syra-batteri ska ligga på 12,7-12,8 volt om det är friskt.

En gissning är att ditt batteri "svultiit" och dött under vintern. Har du månne förvarat det ute i kylan utan att ha underhållsladdat det? Om du inte lyckas ladda upp det så att det håller en laddning enligt ovan så är det nog lika bra att du tar en sväng till biltema å köper ett nytt batteri för ett par hundralappar. Jag har bara lämnat ett batteri utan underhållsladdning i en cykel en vinter, sen lärde jag mig den dyra läxan. (Gel-batteri 800 kr. :huvet )

Om du får upp laddning i batteriet men batteriet laddas ur under färd så finns det några möjliga bovar, t.ex.:

1, generatorn ger inte tillräcklig laddström. (Dyrt men osannolikt)
2, en kabel kortsluter batteriet utan att en säkring går. (Detta hände för mig en gång. Jag lyckades köra 4 mil innan cykeln tvärdog pga stendött batteri. Efter att jag bogserat hem cykeln så startade den dock direkt igen.)
3, Nå löjligt glapp i nån ledning.

Visade din cykel 11.38 volt medan den gick eller efter att det gått? Om den visade så låga voltsiffror under färd är det nog antingen 1 eller 2 här ovan.

Börja dock alltid med att leta den billigaste och enklaste lösningen. :) Vilket i ditt fall är att prova och ladda batteriet.
 

sangve

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2009
Ort
Hallsberg
Hoj
1987 Yamaha FZ750
Tack för ditt svar G-man.

Motorcykeln har stått i plusgrader över vintern och den stod en och en halv månad utan att vara igång. Totalt stod den mindre än 3 månader.

Den visade 11.38 med motorn igång. =/

Nu har jag satt på batteriladdaren, får se vad det ger.

Jag kan ju fortfarande köra, bara jag har nära till ett eluttag :)
 

sangve

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2009
Ort
Hallsberg
Hoj
1987 Yamaha FZ750
Skaffa en låååång förlängningskabel och kör eldrift, miljövänligt! :D

Lätt!!
:D


Edit:

Nu har laddaren stått på en hel dag, batteriet visar 12.5 volt när motorn är avstängd och 12.2 när motorn är igång (lyse av). Det spelar ingen roll om jag varvar, det är lika illa ändå.

Jag skulle behöva mäta på generatorn för att se vad den lämnar.
Hur går jag tillväga och var sitter den? :)
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Lätt!!
:D


Edit:

Nu har laddaren stått på en hel dag, batteriet visar 12.5 volt när motorn är avstängd och 12.2 när motorn är igång (lyse av). Det spelar ingen roll om jag varvar, det är lika illa ändå.

Jag skulle behöva mäta på generatorn för att se vad den lämnar.
Hur går jag tillväga och var sitter den? :)

12,5 volt efter en hel dags laddning låter lite. Hur många amperes laddström ger laddaren?

Vad visar batteriet när tändningen är på men motorn av? (Med och utan lampa påslagen.)

Generatorn är den stora runda saken bakom cylinderraden på vänster sida. Stor som en normal syltburk.
 
Last edited:

sangve

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2009
Ort
Hallsberg
Hoj
1987 Yamaha FZ750
12,5 volt efter en hel dags laddning låter lite. Hur många amperes laddström ger laddaren?

Vad visar batteriet när tändningen är på men motorn av? (Med och utan lampa påslagen.)

Generatorn är den stora runda saken bakom cylinderraden på vänster sida. Stor som en normal syltburk.

Jag hade laddaren påkopplad igår och när jag kopplade från den visade den 13.3.
Laddaren är en Optimate II, jag kan inte hitta hur många ampere den ger.

Tändingen avslagen: 12.71
Tändningen på utan ljus: 12.60
Tändingen på med ljus: 12.15 gick snabbt ned till 12.0
Efteråt 12.60 med tändningen av.


Fint! Då vet jag vilken burk det är, var ska jag sätta mina mätpinnar för att enbart testa generatorn?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag tror inte att det är generatorn som är felet. Ditt batteri är nog på väg att avlida. Det ska inte gå ner på bara 12 volt om du enbart har belysningen på. (Såvida du inte hade lampan på i en halvtimme förståss ... )

Hur är det med vätskenivån i batteriet?

Om du nu har 12,7 volt i batteriet efter laddning vad har du då imorrn om batteriet får stå oanvänt? Håller det laddningen?

Man kan klara av att ladda upp batteriet till 12,7 och högre volttal men det är dock likt förbannat ingen kraft (ampere) i batteriet. I de allra flesta fall så är det kört med batteriet i dylika fall. Det bildas beläggning och skit på blyplattorna i batteriet och det dödar förmågan att trycka ur sig kraft. Dylik oxid och skit kommer som ett brev på posten om vätskenivån sjunker så mycket att plattorna kommer i kontakt med luft.

Har du möjligheten att koppla in ett annat batteri (bilbatteri) så kan du ju lätt konstatera om det är batteriet eller nått annat som spökar.
 

sangve

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2009
Ort
Hallsberg
Hoj
1987 Yamaha FZ750
Skönt att höra!

Det vore ju värsta tänkbara vad jag förstått.

Jag har en polare med en likadan hoj, jag tror bestämt jag åker över till honom och lånar hans batteri så får vi svart på vitt.

Återkommer imorgon med resultatet.

Tack G-man !
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Tänkte bjuda på lite FZ-pornografi så här på lördag natt ...

Ifall nån av er kan japanska så får ni gärna översätta texten som redogör för alla modifieringar ... Tycks i alla fall vara en framgaffel ifrån en yzf750 ...
 

sangve

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2009
Ort
Hallsberg
Hoj
1987 Yamaha FZ750
Har idag gjort en del mätningar.

Batteriet håller laddningen rätt bra, dock var det en cell som hade tappat en del vatten. Fyllde på den och prövade igen, utan resultat.

Åkte hem till min polare som också har en fza så vi kunde kontrollmäta.

Våra batterier hade ungefär lika mycket spänning när vi började mäta, 12.4 V.

Med hans batteri i min hoj visade min samma volt som batteriet (ca) med motorn igång - oberoende av varv. Med mitt batteri i hans visade hans uppemot 15 V om vi varvade.



Mätte enligt bilden på våra generatorer. Jag tog tydligen ingen bild när det var ihopmonterat så ni får låtsas att allt sitter där det ska. :)

sporthoj.JPG


Min visade 0.03 V vid tomgång och som mest uppemot 1 V vid varje stift vid varv.

Kompisens visade 5 V vid varje stift (minns ej om det var vid varv).


Några tips?
Hittade en begagnad generator på amerikanska Ebay, ett annat alternativ är ju att lämna den till någon som restaurerar den. Finns en sån verkstad precis där jag bor.
Några synpunkter på detta?

Jag åkte runt 5 mil idag och under den tiden (med ett antal teststarter och några stopp) gick spänningen ner till 12.0 V.

Jag tänkte åka med i årets Valborgskorteg i Askersund men vill gärna se att jag kommer hem också. :)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
kinky, mycket kinky ... :D

Några frågetecken dock.

Tydligen föredrar han vajerförsedd koppling istället för hydralisk. Är det en förbättring?

Sen är det ju lite mysko att han kan köra omkring efter att han tagit bort generatorn..., men samtidigt valt att behålla startmotorn.

Bättre känsla med vajerkoppling (säger dom som vet)!
 

sangve

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2009
Ort
Hallsberg
Hoj
1987 Yamaha FZ750
Ny generator kostade visst 12 000, vet inte ens varför jag ringde och frågade haha! ;)
 

sangve

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2009
Ort
Hallsberg
Hoj
1987 Yamaha FZ750
12 000 ?! Kronor eller pesos?!

Kronor haha!
Finns på ebay för 800 + frakt. Jag köper nog den. Är det någon skillnad på generatorer mellan årsmodellerna?


Edit:

Jag har skickat efter en generator från Spinning Wheel för 900 + frakt.

Är det några konstigheter att montera en generator? Något att tänka på?
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top