Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?

• Antal röstningar
    0

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Det är väl kopplingen som behöver tillsatserna... ;)

Japp, det är till å va viktigpetter så här frampå senkvällen!! :D

ÄH, kopplingen är så nära släkt med växellådan så jag räknar dem till samma familj. :)

Hur går det med superduperfightern förresten?

Swensan

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
ZZR1200
Re: Fz 750 klubbens Mc-snack-tråd.

Jag testa med en av castrols bättre oljor men fick slir. Kör med modul och nya lameller nya skivor och nya fjädrar. Funkar som en dröm.

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Jag testa med en av castrols bättre oljor men fick slir. Kör med modul och nya lameller nya skivor och nya fjädrar. Funkar som en dröm.

Beror nog mest på nya lameller och skivor men jag har hört flera som haft problem med Castrols mc-olja, och som bytt till Motul och sen kört problemfritt!! :)

hunter66

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Yamaha FZ 750, Suzuki gs 750
Det ser rätt skoj ut jag åker hoj på vägarna sen byter jag till snöskotern & åker i terrängen. vi har haft snöfria vägar några dagar men idag har vi snöblandat hela dagen, så det tar nog några dagar innan man kan åka igen. :fyllisar

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Det ser rätt skoj ut jag åker hoj på vägarna sen byter jag till snöskotern & åker i terrängen. vi har haft snöfria vägar några dagar men idag har vi snöblandat hela dagen, så det tar nog några dagar innan man kan åka igen. :fyllisar

Hmm, även om det är kul med skoter så är jag inte ett dugg avundsjuk!
Här tittar gräset fram, känns lite mer som vår!! :tungan

Kör försiktigt, lär ju va litt grusigt...

hunter66

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
:tummenupp Man får ta det lugn i kurvorna & på gasen, det blir bra när vägverket soppar bort gruset det är en del genom att dom inte saltar vägarna bara sandar här uppe. Är det någon som har testat DIDs driv paket?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
.

Den ultimata motorcykeln! :D

.

FZ750_mein.jpg

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
.

Den ultimata motorcykeln! :D

.

Thunderace gaffel, sving, fälgar och bromsar! Ungefär som min som har FZR1000-prylar!
Drar mig till minnes att du ifrågasatte om det "handen på hjärtat" gjorde någon skillnad, väghållningsmässigt.... :tungan

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Thunderace gaffel, sving, fälgar och bromsar! Ungefär som min som har FZR1000-prylar!
Drar mig till minnes att du ifrågasatte om det "handen på hjärtat" gjorde någon skillnad, väghållningsmässigt.... :tungan

Jo, jag har visst frågat om väghållningsegenskaperna - ett par gånger. ;)

Det är faktiskt liiite mer än bara Thunderace-gaffel. swing, fäljar o bromsar på den där moppen... (Brum brum... :) )

Skulle var grymt kul o testa hur den där hojen beter sig. Jag är dessutom förbaskat nyfiken på vikten. Har du Spondon haft en möjlighet att väga din efter din lilla modifiering... ? (Jag har säkert frågat förr om vikten också va? )

I Japan tycks det ha funnits ett speciellt stag som man kunnat köpa för att styva upp ramen. Sett det på ett par hojar nu. T.ex. DENNA.

117-fz750-e.jpg

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Alltid detta återkommande oljesnack ;-)

Jag har kört två somrar med Biltemas 36-440. Har fungerat perfekt (vad jag vet), och tänker använda samma sort i år.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Hittade några till smått modifierade FZ-or:

0e532b3b.JPG

Bifogat

• 01.gif
    01.gif
    121.8 KB · Visningar: 177
  • FZ750.JPG
    FZ750.JPG
    26.1 KB · Visningar: 535
  • ff.jpg
    ff.jpg
    27.7 KB · Visningar: 126

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag köpte min FZ 2006 med 6000 mil på mätaren, och har sedan dess bara bytt olja/filter varje år och tutat å kört. Nu står mätaren på 9100 mil.

Men i år tänkte jag att det var dags för lite mer, så jag lämnade in hojen på verkstad för koll av ventiler och förgasarsynkning, samt byte av drivpaket.

Jag hämtade hojen igår, 6000 kr fattigare, men fick tillbaka en hoj som går så mjukt och jämnt och fint ! Den har också ett lite snabbare "klipp" i motorn. Härligt! De hade även bytt luftfilter och tändstift.

Verkstaden sa att ventilerna i princip saknade kylning pga att de knappt hade nåt "spel", varför justering gjordes och shims byttes. Hade jag inte kommit nu så hade snart ventilerna börjat smälta med motorhaveri som följd...

Jag ville bara dela med mig av detta, och är mycket glad för en hoj som går som mumma, och som jag planerar att köra i flera år till. Men fattigare blev jag...

PS. Förresten, såg ni att aftonbladet.se rekommenderar FZ 750 som en bra billig 80-talshoj ;-)

Last edited:

hunter66

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Jag funderar på en service på min hoj min ögonsten, :tummenupp Det är kul att en sån gammal hoj hänger med & tom åker ifrån många nya hojar i samma kubik. Jag kan aldrig tänka mig att sälja ögonstenen, roligare hoj än FZ an finns inte.:yoparty

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag funderar på en service på min hoj min ögonsten, :tummenupp Det är kul att en sån gammal hoj hänger med & tom åker ifrån många nya hojar i samma kubik. Jag kan aldrig tänka mig att sälja ögonstenen, roligare hoj än FZ an finns inte.:yoparty

Jag förstår precis vad du menar. :)

Jag är själv inne på 16:de året med min och jag ska då ha svultit väldigt länge innan jag får för mig att sälja henne. Eftersom hon fyller 25 år i år så hade jag tänkt mig en större kosmetisk renovering av henne nu i sommar. Det förtjänar hon! :tummenupp

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
hmmm...

Vad säger ni?

Vore det dumt att montera GSX-speglar på en FZ:a?

När jag tittar på bilderna nedan så tycker jag att det ser ut som om de borde passa bra. Min ena originalblickers är kacko så den måste bytas i vilket fall. Jag är nu dock förståss inte bara ute efter bra utseende utan jag vill verkligen även ha väl fungerande backspeglar.

Bifogat

• SF-M09N01-SUZ_MAIN.jpg
    SF-M09N01-SUZ_MAIN.jpg
    62.3 KB · Visningar: 81
  • 1721307511.jpg
    1721307511.jpg
    34.7 KB · Visningar: 65
  • 1724032786.jpg
    1724032786.jpg
    46.2 KB · Visningar: 76
  • SF-M09N01-SUZ_4.jpg
    SF-M09N01-SUZ_4.jpg
    30.4 KB · Visningar: 61
Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Nä, GSX-speglar är inte min melodi... Jag vill ha originalliknande, men det är ju jag.

Däremot hade det varit kul om FZ:ans speglar varit bättre/suttit bredare. Jag ser bakåt i ca 15 % av spegelytan i varje spegel, resten är mina armar...

Menar du att ena blinkersen är paj? Den vänstra ser liiite trött ut på bilden faktiss, är det den?
Tänker du koppla blinkersen på nya spegelns blinkers då...?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Det är inte min hoj på bilden. Jag snodde bara några lämpliga bilder från blocket. :)

När jag köpte Bettan i min ungdom så var ena backspegelfästet av så då satte jag dit gsx-musseöron istället. Såg inte ett skit i dem! (Men det såg i alla fall snyggt ut. :rolleyes:)

Självklart så ska jag i så fall använda speglarnas blinkers. Sen får jag se vad man gör med blinkersfästerna... Kanske man skulle montera minixenons där... :D De blir ju i alla fall inte större än de där Yamaha DT 50-blinkersarna som sitter där i original.

.

Bifogat

• 152e_1.JPG
    152e_1.JPG
    3.5 KB · Visningar: 58
  • 602072-jpg.jpg
    602072-jpg.jpg
    52.7 KB · Visningar: 88

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jomen spännande projekt iaf tycker jag, med speglar med blinkers på, och små extraljus. FZ:ans ljus är inte så himla bra, vilket jag noterade igår kväll, så...

Jag ser fram emot bilder :tummenupp

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...