Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

Krocket

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
1987 Yamaha FZ750
Hej Krocket. Var med om samma sak då jag först börja åka på min, FZ,a. Då var det aluminium oxid i huvudbromscylindern. Plocka ner och peta rent så funkar det nog sedan. Det var returen som var tät. Passa på att byta bromsvätska. Det gör man för nog lite för sällan.

Tack för svaret Warsting :banana Var sitter huvudbromscylindern, uppe på handtaget eller nere vid bromsskivan? Någon som har en verkstadshandbok eller går den ladda ner någonstans? Jag har en 87:a. :)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hej allesammans, jag är sedan någon månad tillbaka ägare av en FZ750 -87. :tummenupp

När jag körde i helgen så kunde jag köra ca 1 km sedan blev frambromsen märkbart stummare och hårdare, den började ligga på konstant och till slut låg den på med full bromsverkan. Jag stod still vid vägkanten i ca 15 minuter och begrundade situationen, sedan släppte det helt plötsligt och jag kunde försiktigt köra vidare. Detta scenario upprepade sig 2 ggr.

Är det värme som för bromsvätskan att expandera? Behöver systemet kanske luftas? Finns det någon snabbfix som gör att jag i alla fall kan köra kortare sträckor utan att riskera livet? :confused:

Bromsar bör inte snabbfixas...

Detta handlar knappast om dåligt luftade bromsar. Luft i systemet borde snarare ge dålig/svampig bromsverkean. Blir båda skivorna heta eller bara den ena?

Om båda har muterat till stekpannor så kan det mycket väl vara huvudbromscylindern som jäklas uppe på styret. Det kan dock även vara så att en eller flera kolvar i oken börjat kärva.

Om kolven i oket inte löper tillräckligt fritt på returen så ligger bromsen ofta på lite lätt. Ju varmare den blir desto mer expanderar bromsvätskan och desto hårdare ligger bromsen på. I värsta fall så kan detta till slut resultera i låst framhjul och ett mer eller mindre smärtsamt besök ute i terrängen bredvid vägen.

Mitt råd är att du demonterar oken och bromsbeläggen (kolla vilket belägg som satt var...) och att du därefter motionerar kolvarna in och ut tills dess att de går att trycka tillbaka tämligen "lätt" enbart med handkraft (utan verktyg). Rengör allt där nere rejält. Använde INTE lösningsmedel på sprayburk (5-56 och WD40) då dessa kan fräta sönder kolvens o-ring. Lysfotogen (som även gör underverk med din kedja) löser upp eventuell asfatsstänks o.dy. som inte släpper med vanligt gnuggande. Vill du direkt smörja kolvarna så använd några droppar bromsvätska. Det löser upp skit med kan inte skada o-ringarna.

Pumpa ut kolvarna och tryck sedan tillbaka dem tills dess att den går smidigt. Ett verktyg som borde passa utmärkt är denna bromskolvspress från biltema. (Ska själv köpa en sådan nästa gång man är på biltema...) Tänk på att inte tömma behållaren på styret på vätska och på att det måste finnas plats för vätskan där uppe när man trycker tillbaka kolvarna. Tryck inte tillbaka kolvarna om du lyft av behållarens lock - fontän... Om du kan hänga upp framänden av hojen så märker du ju sen snabbt om bromsen släpper eller om den ligger på.

Sen så bör du förståss lyda Wartings råd och byta all vätska när du ändå håller på med att skjutsa den fram o tillbaka i systemet. Lufta...

Tänk också på att bromsvätska fräter sönder lackade ytor! Torka bort eventuellt spill direkt!

Tänk också på att bromsdamm är livsfarligt och att man dör direkt i svåra plågor om man drar ner skiten i lungorna...
 
Last edited:

Krocket

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
1987 Yamaha FZ750
allright, tack för all info G-man. Båda skivorna var heta, så det är väl huvudbromscylindern som är problemet då.

Jag ska göra en ordentlig genomgång till våren, nu är jag mest intresserad av att bara köra en kortare sväng innan jag ställer in den för vinterförvaring. Jag saknar garage och plats/verktyg överlag tyvärr, får ställa mig på gården och pilla med grejerna. Är det någon i göteborgsområdet som känner för att hjälpa en hojåkare i nöd så kan jag vara väldigt trevlig att prata med medan vi mekar :D
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
allright, tack för all info G-man. Båda skivorna var heta, så det är väl huvudbromscylindern som är problemet då.

Jag ska göra en ordentlig genomgång till våren, nu är jag mest intresserad av att bara köra en kortare sväng innan jag ställer in den för vinterförvaring. Jag saknar garage och plats/verktyg överlag tyvärr, får ställa mig på gården och pilla med grejerna. Är det någon i göteborgsområdet som känner för att hjälpa en hojåkare i nöd så kan jag vara väldigt trevlig att prata med medan vi mekar :D

... eller så kärvar kolvarna i båda oken... Jag råkare ut för just det på min FZ:a för en månad sedan.

Något som inte är ovanligt är att folk bara trycker tillbaka kolvarna när de ska byta bromsbelägg. De tänker inte på om det överhuvudtaget finns tillräckligt med plats för bromsvätskan i bromsvätskebehållaren. Om vätskan sen expanderar någon procent till när den blir varm så har den kanske ingenstans att ta vägen förutom att trycka ut bromsenkolven ytterligare. Bromsar som ligger på blir varma väldigt fort så jag skulle nog undvika att köra hojen innan bromsen är fixad.

Tänk på när man oftast bromsar/hettar upp bromsvätskan? Jo, innan kurvorna. Fy tusan för att sen råka ut för ofrivillig tvärbroms mitt i en kurva... :skrämd

Om inte detta säkerhetssnack räcker för att få dig att avstå ifrån den där sista turen innan renovering så tänk på att du dessutom riskerar att överhetta bromsskivorna så de slår sig. Nya skivor är inte billiga ens på EBAY...
 

Swensan

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Sunne
Hoj
ZZR1200
allright, tack för all info G-man. Båda skivorna var heta, så det är väl huvudbromscylindern som är problemet då.

Jag ska göra en ordentlig genomgång till våren, nu är jag mest intresserad av att bara köra en kortare sväng innan jag ställer in den för vinterförvaring. Jag saknar garage och plats/verktyg överlag tyvärr, får ställa mig på gården och pilla med grejerna. Är det någon i göteborgsområdet som känner för att hjälpa en hojåkare i nöd så kan jag vara väldigt trevlig att prata med medan vi mekar :D


Plocka av handtaget uppe vid styret. Sätt dig framför TV,n med tops och nått smalt att peta med, jag tog en tråd ur en stålborste. kanske en tidning så du inte häller bromsvätska i soffan. Putsa och rensa. När du kan blåsa i returen och det passerar lite luft så kan du monera tillbaka hela klabbet och fyll med ny vätska.

På min kunde jag inte blåsa i returen och få igenom någon lyft innan jag gjorde ren den.

Så det är ganska lätt att kolla om det är samma fel som min var drabbad av. Går det att blåsa i returen är det Oken är det tätt är det returen på Bromscylindern vid styret.

Lyckatill
 

Krocket

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
1987 Yamaha FZ750
Tack för alla tips och instruktioner, G-man och Warsting! :Bugar Hojen har förblivit stående sedan jag skrev sist och nu är det dags att ställa in hojen för vinterförvaring så jag får ta tag i det till våren. Till garaget får jag köra försiktigt och använda bakbromsen. :ajjabajja

Vad skall man tänka på inför att hojen skall stå i ca 6 månader? Jag läste att man skall tömma förgasaren, hur gör man det enklast på FZ750? :confused:
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Tack för alla tips och instruktioner, G-man och Warsting! :Bugar Hojen har förblivit stående sedan jag skrev sist och nu är det dags att ställa in hojen för vinterförvaring så jag får ta tag i det till våren. Till garaget får jag köra försiktigt och använda bakbromsen. :ajjabajja

Vad skall man tänka på inför att hojen skall stå i ca 6 månader? Jag läste att man skall tömma förgasaren, hur gör man det enklast på FZ750? :confused:

Jag brukar helt enkelt lyfta av tanken och tömma den. Den hålls bara på plats med tre skruvar. Vrid av soppakranen innan du tar isär bränsleslangen och kom ihåg den lilla kontakten till bränslemätaren.

Sen startar jag hojen och låter den gå tills motorn dör. Det finns mer än 1 dl i pumpen och förgasarna. Den brukar kunna gå i någon minut innan den drabbas av soppatorsk. Sen brukar jag koppla en liten luftslang/bränsleslang på de små nipplarna som finns längst ned på baksidan av förgasarna. Sen öppnar jag upp den lilla dräneringsskruven 1 cm därifrån och låter de sista matskedarna soppa rinna ur förgasarna. Nu ska det vara tomt! (Kom ihåg o stänga dräneringsskruvarna också...)

Försök undvik att få bensin på motorn. Färgen på motorblocket gillar inte bensin.

Efter att du sen hällt ur tanken så kan du, om du vill vara riktigt seriös, hälla i några matskedar motorolja i tanken och låta det rinna runt och smörja hela tanken innifrån. Den fethinna som bildas av detta skyddar mot rost. Sen till våren så är det bara att tanka och köra. Oljan orsakar ingen skada.

Kom även ihåg att ta bort batteriet (om hojen står kallt) och ladda upp det rejält. Underhållsladda batteriet några gånger under vintern. (Kolla eventuell syranivå.)

Pumpa upp däcken så de inte sjunker ihop och blir "deformerade" under vintern.

Klappa därefter Bettan och önska henne god natt så vaknar hon nog sen upp på bra humör igen till våren.
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Jag ställer frågan här med (Har ställt den i FZR tråden)

Någon som vet om man kan montera genesis cylinder och topp på en FZ750 motor, då med genesis vevar mm
Jag har en FZ750 motor med dåliga cylindrar och topp samt en massa genesis delar.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag ställer frågan här med (Har ställt den i FZR tråden)

Någon som vet om man kan montera genesis cylinder och topp på en FZ750 motor, då med genesis vevar mm
Jag har en FZ750 motor med dåliga cylindrar och topp samt en massa genesis delar.

Genesis=första mosebok=skapelseberättelsen.

Genesismotor= framåtlutad cylinderrad. FZ750 var yamahas första serieproducerade motorcykel med dylik motorkonstruktion. Något som allt sedan dess levt kvar i alla yamahas sporthojsmotorer. Alla FZ750:eek:r har alltså genesismotorer. Precis som t.ex. alla FZR 750, FZR 1000, yzf 750r och även Thunderace har genesismotorer. Faktum är att även R1:an nog egentligen alltid har haft en genesismotor.

FZ750 85-86 hade identiska motorer. 87-nyare ska ha en annan tändbox men jag vet inget om ifall innanmätet är ändrat.

Yttermåtten på FZ750´s motorblock är identiskt med motorn som satt i FZR 1000 87-88 så det är fullt möjligt med ett direkt byte mellan dessa motorer. Fästena ska ej behöva modifieras.

Jag har läst någonstans att det tydligen ska vara fullt möjligt att ta växellådan från en FZ750 och sätta ihop den med motorn från en Thunderace för att på så sätt få en 6 växlad T-ace. Det är nog dock vanligare att man gör en dylik transplantation mellan en yzf 750 och en T-ace-motor. Om detta innebär att man bara byter cylinderraden eller innanmätet i växellådan har jag dock ingen aning om.
 
Last edited:

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Jag ställer frågan här med (Har ställt den i FZR tråden)

Någon som vet om man kan montera genesis cylinder och topp på en FZ750 motor, då med genesis vevar mm
Jag har en FZ750 motor med dåliga cylindrar och topp samt en massa genesis delar.

Ställ frågan till Andersson turbo här på forumet! Han om någon kan FZR-motorn!

Och om intresse finns så står det en Fzr 1000 -88 motor i min källare, har bara inte fått tummen ur att annonsera ut den...

/Mange
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Genesis=första mosebok=skapelseberättelsen.

Genesismotor= framåtlutad cylinderrad. FZ750 var yamahas första serieproducerade motorcykel med dylik motorkonstruktion. Något som allt sedan dess levt kvar i alla yamahas sporthojsmotorer. Alla FZ750:eek:r har alltså genesismotorer. Precis som t.ex. alla FZR 750, FZR 1000, yzf 750r och även Thunderace har genesismotorer. Faktum är att även R1:an nog egentligen alltid har haft en genesismotor.

FZ750 85-86 hade identiska motorer. 87-nyare ska ha en annan tändbox men jag vet inget om ifall innanmätet är ändrat.

Yttermåtten på FZ750´s motorblock är identiskt med motorn som satt i FZR 1000 87-88 så det är fullt möjligt med ett direkt byte mellan dessa motorer. Fästena ska ej behöva modifieras.

Jag har läst någonstans att det tydligen ska vara fullt möjligt att ta växellådan från en FZ750 och sätta ihop den med motorn från en Thunderace för att på så sätt få en 6 växlad T-ace. Det är nog dock vanligare att man gör en dylik transplantation mellan en yzf 750 och en T-ace-motor. Om detta innebär att man bara byter cylinderraden eller innanmätet i växellådan har jag dock ingen aning om.

YZF 750 lådan VET jag att passar i 87-88 1000 motorn, men troligen så borde FZ750 lådan också det men av någon konstig anlednings har jag aldrig hört någon som har gjort det! kanske för att YZF750 lådan är undercuttad och därmed anses som en bättre låda än FZ750!?
 

Swensan

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Sunne
Hoj
ZZR1200
Vill med detta meddelande tacka för mig som Fz750 ägare och kanske medlem i detta forum. En kall vinterdag såg jag min kära FZ,a försvinna i fjärran. Doch var det jag som bytte bort den för andra projekt och har bara mig själv att skylla. Jag vill ge ett stort tack till alla på detta forum som med sin vetgirighet och vänlighet, delat med sig av sina kunskaper så jag kunde renovera & bygga om sp at den blev den hoj det blev. En rolig detalj är att den nya ägaren till bettan ägt den för flera år sedan och sprängde motorn i den, sedan fick jag tassarna på den och fixat och nu ville han ha den tillbaka :) .
tack för alla timmar sena nätter som jag suttit och läst här för att förstå hur man ska göra.
 

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
Hej
Dags för nytt drivpaket till våren.
Lite bekväm som man är orkar man inte använda alla stegen när man vill upp i fart.
Kanske lite högre utväxling vore trevligt.
Har inte ännu kollat min egna ännu i dessa istider, men ni övriga kedjeslitare, vilken drevkombination har ni eller kan rekomendera?
 

Plew

Hungalabungala
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Södermalm
Hoj
Superduke
Tog ett tag att hitta till tråden, men nu kan jag stolt meddela att jag gått och skaffat mig en FZ750 -86! :)

Eftersom hojen är i bra skick ser jag i och för sig fram emot att slippa behöva er hjälp, iaf på ett tag, men det kunnande som verkar finnas här i tråden är överväldigande och jag känner stor tillförsikt om "skiten skulle träffa fläkten", nybörjarmekare som jag är.

Hur går man med i den här beryktade FZ750-klubben?
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Hej,

Tränger mig in lite försiktigt här trots avsaknad av FZ750.
Har en fråga ang. fälgar/bromsar.
Passar en framfälg med tillhörande bromsar från en -89 rakt på de äldre cyklarna?
Samma fråga gäller bakfälgen. Passar den något bredare fälgen från de senare cyklarna på de tidiga?

Har en RD500 som jag funderar på att smygmodernisera med 17" hjul och modernare bromsar. 500:an delar ju fälgar och bromsar med de äldre FZ:eek:rna. Kan man byta rakt av mellan de olika årsmodellerna på FZ:n lär man ju kunna byta rakt av på 500:n också.
 

Swensan

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Sunne
Hoj
ZZR1200
Hej,

Tränger mig in lite försiktigt här trots avsaknad av FZ750.
Har en fråga ang. fälgar/bromsar.
Passar en framfälg med tillhörande bromsar från en -89 rakt på de äldre cyklarna?
Samma fråga gäller bakfälgen. Passar den något bredare fälgen från de senare cyklarna på de tidiga?

Har en RD500 som jag funderar på att smygmodernisera med 17" hjul och modernare bromsar. 500:an delar ju fälgar och bromsar med de äldre FZ:eek:rna. Kan man byta rakt av mellan de olika årsmodellerna på FZ:n lär man ju kunna byta rakt av på 500:n också.


Jag monterade FZR 1000 framfälg på min FZ-85,a och bromsadaptern finns som ritning i mitt garage. Hör av dig om du undrar nått.
 

Plew

Hungalabungala
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Södermalm
Hoj
Superduke
:huvet

Trots att säsongen knappt börjat har jag lyckats bromsa omkull hojen på grus, gick väl i 10 km/h vid fallögonblicket så skadorna blev begränsade: förintad höger framblinkers, skrapad högerkåpa och sprucken vindruta (fråga mig inte hur).

Jag behöver ny blinker högerfram, vilket verkar finnas på Lelles för 200 spänn. Dessutom behövs ny vindruta samt högerkåpa, framförallt vindrutan, en skrapad kåpa kan jag leva med. Var får jag tag i en sån? Är det någon som råkar sitta på en vindruta som han vill bli av med så vet ni vad ni ska göra av den :)
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Jag monterade FZR 1000 framfälg på min FZ-85,a och bromsadaptern finns som ritning i mitt garage. Hör av dig om du undrar nått.

Tackar för tipset. Dina adaptrar ser ju riktigt snygga ut. Får hitta någon som kan tillverka ett par till mig.

Ingen som har koll på om bakfägen från de senare modellerna passar rakt in i den äldre?
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Sorry för OT, och inte för att det är svar på din fråga ang RD 500..

...men det är ju synd och skam att bygga om en gammal RD på det där viset. Den är ju ändå åldersdigen och omodern som snabbmaskin, ingen idé att modernisera, och resultatet brukar ändå bara bli nån slags "försökte men lyckades inte helt".

Men RD 500 är ju otroligt charmig och rolig och snygg som original. En skönhet med ett magiskt skimmer i mina ögon...

Min uppfattning är att det är roligast att njuta av gamla hojar som charmiga nostalgiska tidsdokument.

Ska man ha nåt som är snabbt, bromsar bra, miniblinkers etc, köp nytt !

That is my 5p...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top