Genesis=första mosebok=skapelseberättelsen.
Genesismotor= framåtlutad cylinderrad. FZ750 var yamahas första serieproducerade motorcykel med dylik motorkonstruktion. Något som allt sedan dess levt kvar i alla yamahas sporthojsmotorer. Alla FZ750
r har alltså genesismotorer. Precis som t.ex. alla FZR 750, FZR 1000, yzf 750r och även Thunderace har genesismotorer. Faktum är att även R1:an nog egentligen alltid har haft en genesismotor.
FZ750 85-86 hade identiska motorer. 87-nyare ska ha en annan tändbox men jag vet inget om ifall innanmätet är ändrat.
Yttermåtten på FZ750´s motorblock är identiskt med motorn som satt i FZR 1000 87-88 så det är fullt möjligt med ett direkt byte mellan dessa motorer. Fästena ska ej behöva modifieras.
Jag har läst någonstans att det tydligen ska vara fullt möjligt att ta växellådan från en FZ750 och sätta ihop den med motorn från en Thunderace för att på så sätt få en 6 växlad T-ace. Det är nog dock vanligare att man gör en dylik transplantation mellan en yzf 750 och en T-ace-motor. Om detta innebär att man bara byter cylinderraden eller innanmätet i växellådan har jag dock ingen aning om.