Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Ber om ursäkt för fortsatt OT, men för att besvara carleson.

Inga av de modifikationer jag funderar på att göra på den cykeln är något som är svårt att återställa. Gillar själv äldre cyklar med originalutseende, men diskret uppdaterade i form av bättre fjädring och bromsar.

Ursprungsplanen var att originalrenovera den här eftersom jag redan håller på att bygga rejsreplika runt en RD500. R6 sving och gaffel är minterade. YZR500-kåpset är på ingång osv.
Nä, du behöver inte oroa dig för att det är fina originalcyklar som slaktas. Rejsreplikan sätts ihop av en massa delar jag haft liggandes lösa i många år och den andra är en okörbar skrothög som jag kom över i somras.
Då YZR-replikan kommer dröja funderar jag därför på att smygmodernisera den andra så länge. Så att man har en trevlig cykel att åka på redan i sommar. Vill ju inte bli allt för mycket frånåkt när det börjar svänga.

Finns ju inga moderna maskiner som är jämförbara med dessa stora tvåtaktare så att köpa något modernare är inget alternativ.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Finns ju inga moderna maskiner som är jämförbara med dessa stora tvåtaktare så att köpa något modernare är inget alternativ.

... ah, låter underbart... :D och jag håller egentligen med..., vad går upp emot en stor fläskig tvåtakt...gött. Låter som att du är på min planhalva...

Jag hade tidigare en RD 350 och har nog alltid drömt om en 500:a... Jag körde en en gång..., det var en otrolig känsla när framhjulet lättade...

Fast i mina tråkförnuftiga stunder låter jag bli att skaffa en stor tvåtakt..., tror jag skulle skaffa mig bekymmer... då jag inte är nån mekare... Kör därför numera fyrtakt från samma årtionde... *skäms*...
 
Last edited:

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Blir väl snart hängd för allt tvåtaktssnack här, men det behöver inte betyda meck att köra tvåtakt. Min cykel passerade 10.000mil utan några större bekymmer faktiskt. Visst lät den som ett tröskverk mot slutet, och ett par kolvringar small innan den slutligen skar. Har fortfarande motorn i garaget, skall renovera den någon dag.
Tändspolar käkade den dock. Gick ett par/säsong..

Men min cykel var iofs väl mer undantag än regel. Känner betydligt fler som skruvade sig trötta på sina.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
[YOUTUBE-ID]BGFI5FaEOMQ&[/YOUTUBE-ID]

Hittade en lätt modifierad FZ 750 på tuben.

Ok, det är lite helgerån att göra så där men bara hon går att återställa i originalskick så kan det accepteras. :)
.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Hur gick detta till?
:)

Damen är numera stolt ägare till denna pjäs.
Köptes av mig ikväll och kördes hem från norrort i snålblåsten.

8000 friska mil på mätaren, men gick maskinellt som en klocka!
En hel del sprickor och skador i kåporna, men inget som inte går att byta ut eller fixa till.
Planen är att fixa till den under nästa vinter. Förbannat kul hoj att köra för en insyltad twin motorist :D
 

Bifogat

  • Sandys moppe.JPG
    Sandys moppe.JPG
    55.2 KB · Visningar: 79

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hur gick detta till?
:)

Damen är numera stolt ägare till denna pjäs.
Köptes av mig ikväll och kördes hem från norrort i snålblåsten.

8000 friska mil på mätaren, men gick maskinellt som en klocka!
En hel del sprickor och skador i kåporna, men inget som inte går att byta ut eller fixa till.
Planen är att fixa till den under nästa vinter. Förbannat kul hoj att köra för en insyltad twin motorist :D

Klok dam du tycks ha. :tummenupp

Jo dessa motorer är ofta mycket hållbara. Hittills så känner jag bara till två saker i motorn som har en tendens att spöka förutsatt man bara sköter servicen i övrigt någorlunda. Det ena lär vara startmotorkopplingen som tydligen ska kunna tröttna (Kan ibland tydligen fixas med rätt olja...?) och att lagret på utgående axel kan skära. Så var noga med att inte köra med för spänd kedja.

Vill du läsa en mer om denna best så läs HÄR. :)

Hur hade du tänkt att fixa till henne? Originalrenovering eller bling-bling-pimpning... ?

Ta hand om damerna nu. :)
 

JpHenrik

Medlem
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Scrambler FT -16
Fick på mitt "nya" avgas förra helgen. Nu ser den mer ut som en 125a :)
Men låter gött!

cimg0956h.jpg
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Klok dam du tycks ha. :tummenupp

Jo dessa motorer är ofta mycket hållbara. Hittills så känner jag bara till två saker i motorn som har en tendens att spöka förutsatt man bara sköter servicen i övrigt någorlunda. Det ena lär vara startmotorkopplingen som tydligen ska kunna tröttna (Kan ibland tydligen fixas med rätt olja...?) och att lagret på utgående axel kan skära. Så var noga med att inte köra med för spänd kedja.

Vill du läsa en mer om denna best så läs HÄR. :)

Hur hade du tänkt att fixa till henne? Originalrenovering eller bling-bling-pimpning... ?

Ta hand om damerna nu. :)


Var nog mer min bedömning som föll in, snarare än damens :)
Men visst var det love at first sight!

Tack för länk tipset, har en del att läsa på.
Ingen pimpning alls är det tänkt, endast varsam återställning till original. Kåporna på vänstersidan är som sagt i rätt så trött kondition. Spruckna lapp/lagade med varierande kvalitet. Den är inte klotad, men förmodligen lagd ett par ggr i garage/uppfart. Avgassystemet ser rätt så sorgligt ut, men låter riktigt gott. I övrigt så behöver lack på motorkåpor, grenrör, fälgar etc en rejäl översyn. Jag föll för det maskinella, den gick verkligen som ett spjut, utan missljud eller annan jävulskap. Tänkte försöka snida till kraschbågar eller motsv hemma i "verkstaden" för att skydda motor m.m. när damen skall lära sig köra - hon är helt novis.

Tips på hur detta kan lösas?

Jag tänkte mig 4-kantsprofiler med påsvetsade fästen i ändarna för infästning i ramen. Har endast MIG hemma i verkstaden, men det borde ändock duga för ändamålet.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Var nog mer min bedömning som föll in, snarare än damens :)
Men visst var det love at first sight!

Tack för länk tipset, har en del att läsa på.
Ingen pimpning alls är det tänkt, endast varsam återställning till original. Kåporna på vänstersidan är som sagt i rätt så trött kondition. Spruckna lapp/lagade med varierande kvalitet. Den är inte klotad, men förmodligen lagd ett par ggr i garage/uppfart. Avgassystemet ser rätt så sorgligt ut, men låter riktigt gott. I övrigt så behöver lack på motorkåpor, grenrör, fälgar etc en rejäl översyn. Jag föll för det maskinella, den gick verkligen som ett spjut, utan missljud eller annan jävulskap. Tänkte försöka snida till kraschbågar eller motsv hemma i "verkstaden" för att skydda motor m.m. när damen skall lära sig köra - hon är helt novis.

Tips på hur detta kan lösas?

Jag tänkte mig 4-kantsprofiler med påsvetsade fästen i ändarna för infästning i ramen. Har endast MIG hemma i verkstaden, men det borde ändock duga för ändamålet.

Det har funnits en sorts färdig crashbåge att köpa till dessa hojar. Att få tag på en sån idag är nog dock närmast omöjligt. Det var dock inte en särskilt komplicerad konstruktion så den kan nog kopieras tämligen lätt. Det var helt enkelt bara ett stag som gick från det bakre övre motorfästet till det främre nedre. Det kräver dock förståss även längre motorbultar. Det styddade nog faktiskt det mesta som behövde skyddas i den regionen skulle jag tro.

Vad som lätt kan orsaka sprickor i kåporna är ifall "kåp-fästs-buren" som håller fast toppkåpan kan ha bliviit lite skev vid nån marksyning. Det är ju inte precis gjort i så grova dimensioner så den ändrar lätt form varpå fästpunkterna kan flytta sig några millimeter. Det orsakar sedan spänningar i plasten, vilket i sin tur leder till sprickor. Se till så att du inte behöver trycka kåporna på plats för att kunna fästa dem. Ändra istället fästpunkterna på något vänster.

Serviceintervallerna på ventilerna på denna motor är 4200 mil så tänk på att det kanske börjar bli dags.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för tipsen, ytterst värdefulla!

Enligt föregående ägare var både ventiler och förknasarna nyligen inställda.
Oljebyte/filterbyte gjort. Skall rulla ut den ifrån garaget imorgon ge den en ordentlig tvätt samt montera bort kåporna för vidare inspektion :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Då var första felet lokaliserat..

Tyckte det luktade soppa som fan när jag ställde in hojen i garaget.
Fann precis att soppakranen var helt av vid vredet. Tips på vars man kan få tag i ny kran?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Lånade en soppakran från polarns SRX, samma fattning :)
Får jaga en ny i veckan. Hojen revs ned idag för lite mer grundlig rengöring.
Tjejen slet i timmar :)

Passade även på att slipa+lacka grenrören. Zinkfärg+värmetålig silverfärg. Var rätt saftig gravrost på rören så rondellen fick jobba hårt i 3 timmar. Jag vet att skiten kommer att blöda igenom (rost), men det ser iaf bättre ut än innan!
 

Bifogat

  • IMAG0456.jpg
    IMAG0456.jpg
    128.2 KB · Visningar: 68
  • IMAG0460.jpg
    IMAG0460.jpg
    39.2 KB · Visningar: 65

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Då var första felet lokaliserat..

Tyckte det luktade soppa som fan när jag ställde in hojen i garaget.
Fann precis att soppakranen var helt av vid vredet. Tips på vars man kan få tag i ny kran?

Mitt vred på soppakranen var av när jag köpte hojen 1994... och är det fortfarande.
Men kranen är i.a.f. tät. :)

Jag ser att du är moderator i streetfighterforumet. Då kanske nedanstående artikel kan vara av intresse? Det finns att köpa på EBAY för en i sammanhanget klart vettig summa med tanke på alla tillbehör. Av vad jag kan bedöma så lär det väl dock även krävas en ny slang till kopplingen. Jag kan inte tro att originalslangen räcker. Jag har inte själv testat det där men lusten har funnits länge. Nu är körställningen visserligen redan skapligt upprätt på FZ:an i original men om nu hojen ska användas för övningskörning så lär det knappast skada med ännu mindre framåtlutning.
 

Bifogat

  • 2e0f_1_sbl.JPG
    2e0f_1_sbl.JPG
    22.3 KB · Visningar: 68

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Trevlig kit!
Inga jättepengar heller :)

Stämmer att jag är moderator på SF/CR forumet, men är mer insnöad på just caféracer delen. Har i ärlighetens namn jäkligt svårt för strippade kåphojar med mopedframlysen och bakdelar som pekar upp i himlen. Däremot så är "snyggt" modifierade originalcyklar, uppdaterade till dagens standard jävligt fränt.

Blir lite omvänd ordning på bilderna, men här kommer iaf ett par från när den revs ned i lördags. Som synes så mår det stora sidokåporna allt annat än bra.. Fick stoppborra ett par sprickor i de små sidokåporna så att de inte skulle krypa vidare. Ingen som råkar ligga på ett par extra kåpor hemma?

Under 2 ton skit, fett och olja så fanns det faktiskt en förhållandevis fin hoj. Lackskador och ytrost var frekvent förkommande, men inga jätteproblem. Bucklorna i grenrören får jag leva med. Missade att ta bilder efter montage av den tillsnyggade ljuddämparen+grenrören igår, men löser det under veckan.

Tog mig en längre provtur med igår. Satan i mig var rolig den var att köra. Twin skadad som man är tog det en stund att vänja sig med varvet i rad 4:an. Mycket "bang for the bucks" här! :banana
 

Bifogat

  • Panzaa_FZ5.JPG
    Panzaa_FZ5.JPG
    81.4 KB · Visningar: 65
  • Panzaa_FZ4.JPG
    Panzaa_FZ4.JPG
    138.5 KB · Visningar: 102
  • Panzaa_FZ3.JPG
    Panzaa_FZ3.JPG
    99.3 KB · Visningar: 62
  • Panzaa_FZ2.JPG
    Panzaa_FZ2.JPG
    94.3 KB · Visningar: 90
  • Panzaa_FZ1.JPG
    Panzaa_FZ1.JPG
    122.6 KB · Visningar: 97
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Roligt att se en gammal FZ:a få sig lite kärlek och omvårdnad. :)

Om du inte redan gjort det så kan jag absolut rekommendera dig att ta bort skyddet från främre drevet. Där innanför samlas ofta mängder av skit som "smörjer" kedjan.

En av fördelarma med FZ:an jämfört med nyare sporthojar är att man kan montera ett sånt där streetfigherstyre utan att man behöver ta bort/modifiera toppkåpan. Sen finns det även många möjligheter att montera diverse olika motorer m.m. i FZ:a-ramen. På bilderna nedan har man t.ex. monterat backspeglarna på styret istället för kåpan. Man har helt enkelt bara satt fast dem i kopplings- och bromsvätskebehållaren där det finns gängor för ändamålet. :tummenupp
 

Bifogat

  • 100_0828.jpg
    100_0828.jpg
    129.5 KB · Visningar: 109
  • 100_0832.jpg
    100_0832.jpg
    125.8 KB · Visningar: 102

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Stiligt!

Jodå lite kärlek fick hon allt. Slet som en gnu fredag/lördag för att få henne körklar.
Återstår en hel del att göra, men tar det pö om pö då jag har 2 andra byggen att få klara inför säsongen. Trajabygget käkar sanslösa mängder tid, samt att ekonomin börjar ta rejält med stryk. Skitsamma, här skall det gasas! Har faktiskt planer på att ta FZ:an till bana och gasa lite.

Tack för tipset med speglarna och styret. Speglarna är helt söndertrasade + att jag i sanningens namn inte ser ett skit i dem, frånsett mina axlar.. Måste vart en 50 kilos japan de monterades för ;)

Har du bytt krona för att kunna montera styret?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Stiligt!

Jodå lite kärlek fick hon allt. Slet som en gnu fredag/lördag för att få henne körklar.
Återstår en hel del att göra, men tar det pö om pö då jag har 2 andra byggen att få klara inför säsongen. Trajabygget käkar sanslösa mängder tid, samt att ekonomin börjar ta rejält med stryk. Skitsamma, här skall det gasas! Har faktiskt planer på att ta FZ:an till bana och gasa lite.

Tack för tipset med speglarna och styret. Speglarna är helt söndertrasade + att jag i sanningens namn inte ser ett skit i dem, frånsett mina axlar.. Måste vart en 50 kilos japan de monterades för ;)

Har du bytt krona för att kunna montera styret?

Det är inte min hoj på bilderna. :) Jag la bara upp dem för att visa hur det ser ut. Hittade bilderna på nätet.

Man behöver inte byta styrhuvudet. Det där streetfighterkittet är nog lite unikt eftersom det är bolt-on på originalstyrhuvudet. Väldigt smart konstruktion verkar det som. Konstigt att den där konstruktionen inte finns för fler märken?
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Taget!

Fin var den hur som haver. I helgen skall jag snickra ihop motorbågar så att damen kan ut och gasa. Konstruktionen kommer att bli mycket enkel bestående av rör med plattjärn i ändarna för infästning i främre resp bakre motorfästet.
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Taget!

Fin var den hur som haver. I helgen skall jag snickra ihop motorbågar så att damen kan ut och gasa. Konstruktionen kommer att bli mycket enkel bestående av rör med plattjärn i ändarna för infästning i främre resp bakre motorfästet.

Åsså lite pulverlack på, sen ser det ut som köpt!

Blir det snyggt så kanske du kan kränga några här?! :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top