Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Måste förtydliga lite då att det låg fortfarande över 12 med startknappen intryckt.

Satte i laddaren igen ikväll iaf så ska upp och mäta ytterligare en gång imorgon men jag tror verkligen inte batteriet är problemet.

Föresten finns det någon jordkabel från startmotorn eller är den jordad inne i motorn?

Hittade bara en kabelanslutning nämligen.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Måste förtydliga lite då att det låg fortfarande över 12 med startknappen intryckt.

Satte i laddaren igen ikväll iaf så ska upp och mäta ytterligare en gång imorgon men jag tror verkligen inte batteriet är problemet.

Föresten finns det någon jordkabel från startmotorn eller är den jordad inne i motorn?

Hittade bara en kabelanslutning nämligen.

Jordningen sker i.o.m. att den sitter ihop med motorn. Mitt ovanpå motorn ca 1 dm från bakkant har du sedan -/jord kabeln som går tillbaka till batteriet.

Om startmotorn inte snurrar så drar den heller inte nämnvärt mycket ström när du trycker på knappen.

Mät batterispänningen mellan polerna. Om du laddat batteriet och sen dessutom varit ute o kört hojen så bär spänningen ligga långt över 12 volt. Ett batteri som bara ligger på 12,2-volt brukar enligt min erfarenhet inte orka start hojen/bilen.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Okej ja jag misstänkte att så var fallet med jordkabeln.

Tack för all hjälp G-man det är verkligen tacksamt.

Som sagt sitter laddaren i nu under natten så imorgon ska jag mäta direkt när laddaren kopplas från och sen se hur batteriet beter sej.

Som tur är har jag ju en nyinköpt TDM 850 som jag kan köra runt på under tiden FranZ står isärplockad :D Ska se om jag kan norpa det batteriet och se om det hjälper. Om det inte är för krångligt att få loss.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Okej ja jag misstänkte att så var fallet med jordkabeln.

Tack för all hjälp G-man det är verkligen tacksamt.

Som sagt sitter laddaren i nu under natten så imorgon ska jag mäta direkt när laddaren kopplas från och sen se hur batteriet beter sej.

Som tur är har jag ju en nyinköpt TDM 850 som jag kan köra runt på under tiden FranZ står isärplockad :D Ska se om jag kan norpa det batteriet och se om det hjälper. Om det inte är för krångligt att få loss.

Direkt efter att du tagit bort laddaren så kan du mycket möjligt ha > 13 volt i batteriet men den spänningen sjunker snabbt om batteriet är dåligt. Men även om spänningen ligger på 12,5 volt efter en stund så betyder det inte att batteriet garanterat klarar av att dra runt startmotorn. Det kan helt enkelt vara så att det inte finnas tillräckligt mycket umpf/ampere kvar i batteriet. Det är helt enkelt slut/tar inte emot kraft. Det går ju att göra ett 12-voltsbatteri som är mindre än en fingerborg men det har inte tillräckligt mycket kraft/ampere för att dra runt motorn.

Har du startkablar så är det ju bara att koppla mellan hojarna. Du behöver ju inte ta bort batterierna. (Kom ihåg att koppla + till + och - till - . :) )

TDM's är fina maskiner. :) Har kört en sån några gånger. Har i hemlighet suktat lite efter en TRX850 i flera år faktiskt...
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ja man lär väl snabbt se hur det sjunker iväg på multimetern.

Ska prova mej fram imorgon iaf. Annars har jag redan googlat fram en ny startmorot från ebay för 300 kr.

(ja det blir morot istället för motor varje gång när jag skriver fort så jag har slutat orka gå tillbaka och stava rätt)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ja man lär väl snabbt se hur det sjunker iväg på multimetern.

Ska prova mej fram imorgon iaf. Annars har jag redan googlat fram en ny startmorot från ebay för 300 kr.

(ja det blir morot istället för motor varje gång när jag skriver fort så jag har slutat orka gå tillbaka och stava rätt)

Byte av startmotor är tyvärr inte det enklaste på FZ-an. Motorn måste ur ramen om jag minns rätt. Så här på våren är det mängder av hojar här på forumet som inte startar. I 9 fall av 10 är det oladdat battari som är boven.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ja jag har sett det oxå. Den sitter riktigt jäkla intryckt.

Ja när startmotorn dessutom alltid fungerat felfritt ända till avställningen och sen helt plötsligt inte ger ifrån sej ett ljud så känns det väldigt konstigt om den pajat under vintern.

Vore gött att få igång hojen så man kan köra inom besiktningen och lägga ut gamlingen på annons för att göra någon annan nybörjare glad :)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det verkar kört.

Batteriet låg på strax över 13 nu idag men det sjönk ganska fort ner mot 12,2.

Dock så kopplade jag kablar från den andra hojen så det låg på stadiga 12,6 och fortfarande inte ett ljud från startmotorn. Solenoiden klickar bara 1 gång varje gång jag trycker på knappen.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det verkar kört.

Batteriet låg på strax över 13 nu idag men det sjönk ganska fort ner mot 12,2.

Dock så kopplade jag kablar från den andra hojen så det låg på stadiga 12,6 och fortfarande inte ett ljud från startmotorn. Solenoiden klickar bara 1 gång varje gång jag trycker på knappen.

Sjunker spänningen så snabbt på ett olastat batteri så är det finito. :fakta

Koppla bort FZ:a batteriet totalt och koppla kablarna från TDM-batteriet direkt till FZ:ans + och - kablar. En cell i FZ:a-batteriet kan vara kortslutet och det kanske ställer till det även om du kopplar på ett nytt batteri. (Försök inte att köra iväg om du får igång hojen... ;) )

*harkel harkel" Du har väl kollat så att TDM-batteriet är friskt...?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
ja det sjönk rejält fort ner till kanske 12.7-12.6 men sen efter några tryck på knappen och lite fipplande med lamporna så fortsatte det neråt.

Nja jag har inte direkt kollat batteriet i TDM:en men det orkar ju dra både lampor och startmotor flera gånger om på twinnen så det ska nog kunna iaf dra några varv på franz startmotor.

Okej nästa gång jag åker till garaget så ska jag prova att koppla bort det dåliga helt då. Surt att man har en bit till garaget så man får liksom ta en lösning i taget :p

Och ja jag ska försöka komma ihåg att inte dra iväg med kablarna fladdrandes bakom :tungan
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Nu har jag provat med det gamla batteriet helt bortkopplat och mina andra hoj inkopplad. Samma symptom där.
Ett klick i solenoiden och inte ett ljud från startmotorn.

Tröttnade lite så jag började kika på att få ut startmotorn.

Som sagt är ju ramen ivägen men om man kan skruva bort det som sitter vid sidan av bör det gå att få ut den utan att lyfta ur motorn.

Men min fråga är vad är det som sitter jämte? Är det generatorn?

IMG060.jpg
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Nu har jag provat med det gamla batteriet helt bortkopplat och mina andra hoj inkopplad. Samma symptom där.
Ett klick i solenoiden och inte ett ljud från startmotorn.

Tröttnade lite så jag började kika på att få ut startmotorn.

Som sagt är ju ramen ivägen men om man kan skruva bort det som sitter vid sidan av bör det gå att få ut den utan att lyfta ur motorn.

Men min fråga är vad är det som sitter jämte? Är det generatorn?

View attachment 355962

Jepp, det är generatorn. Och för att få bort den så måste du ta bort det böjda kylarröret framför. D.v.s. tömma ut all kylarvätska. (Vilket i..o.f.s. kanske inte är en dum idé.)

Men jag tror ändå inte du får ut startmotorn. Den sitter visserligen bara med två skruvar (båda helt synliga på bilden) men sen måste du dra startmotorn rakt ut ca 3-4 cm. Det finns väl inte plats för det innan ramen tar i? Det går nämligen ut en kuggaxel ifrån startmotorn in i växellådan.

Uteslut allt annat innan du ger dig på startmotorn. Kollat säkringen t.ex.? Du kan ju också tjuvkoppla dig förbi startmotorrelät med en kabel direkt från batteriet också ifall du vill utesluta reläfel.

Är startmotorn lika död efter att du sprungit igång hojen?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ja kylarvätskan kan nog behöva bytas ändå.

Ja jag tog bort dom 2 skruvarna och startmotorn går dra ut en bit men som sagt tar den i ramen.

Men man får ändå ut den såpass långt att jag tror man kan vinkla den lite OM man får bort generatorn.

Åt ena hållet sitter ju ett stag/motorfäste men åt andra hållet fattas bara nån cm för att komma förbi ramen.

Jag får väl försöka mej fram :p

Ja saken är ju att jag får ström ner till startmotorn. Jag mätte på skruven på startmotorn där kabeln sitter och jag hade ström ner dit från solenoiden när jag trycker på startknappen.
Och håller jag + på den och - på batteriet borde det väl inte ge utslag ifall det är jordfel i startmotorn heller?
Har lite dålig koll men det är väl inget fel i själva kretsen så att säga?

Kostnadsmässigt är ju en beggad starter från ebay bara några hundralappar så om man hyfsat enkelt får ut den jämte generatorn så kan jag gärna byta den.

Har inte provat att trycka på startknappen med motorn igång faktiskt. Har ju fått lära sej att ge fan i det :p
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ja kylarvätskan kan nog behöva bytas ändå.

Ja jag tog bort dom 2 skruvarna och startmotorn går dra ut en bit men som sagt tar den i ramen.

Men man får ändå ut den såpass långt att jag tror man kan vinkla den lite OM man får bort generatorn.

Åt ena hållet sitter ju ett stag/motorfäste men åt andra hållet fattas bara nån cm för att komma förbi ramen.

Jag får väl försöka mej fram :p

Ja saken är ju att jag får ström ner till startmotorn. Jag mätte på skruven på startmotorn där kabeln sitter och jag hade ström ner dit från solenoiden när jag trycker på startknappen.
Och håller jag + på den och - på batteriet borde det väl inte ge utslag ifall det är jordfel i startmotorn heller?
Har lite dålig koll men det är väl inget fel i själva kretsen så att säga?

Kostnadsmässigt är ju en beggad starter från ebay bara några hundralappar så om man hyfsat enkelt får ut den jämte generatorn så kan jag gärna byta den.

Har inte provat att trycka på startknappen med motorn igång faktiskt. Har ju fått lära sej att ge fan i det :p

Du ser ju själv hur lång startmotorn är. Jag tror inte du får ut den utan att plocka bort motorn från ramen. (Har för mig att det t.o.m. står i verkstadshandboken att motorn måste ur ramen för ett sånt byte.)

bmw_740i_154.jpg

Om du sätter multimetern ena "mätsticka" på + vid startmotorn och den andra på batteriets - så är det samma sak som att mäta strömmen direkt på batteriets poler.

Nä, att trycka på startmotorn med motorn igång är väl inte direkt det mest begåvade man kan göra, men i ett sånt här fall så är det ju ett sätt att utesluta fel p.g.a. dåligt batteri.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Okej. Ja man kan dra ut motorn så långt att det bara är kuggarna kvar som inte går förbi och då går den vinkla en del faktiskt.
Jag har inte kollat närmare på annars hur stort jobb det är att ta ur motorn men det är väl inget man gör på en eftermiddag känns det som. Däremot tömma kylsystemet och skruva loss generatorn känns som ett litet jobb i jämförelse.

Hur kan man sätta på kablar direkt på startmotorn förbi alla relä och sånt då?
+ från batteri till startmotorn men vart kopplar jag minuskabeln? Från batteriet till nån jordpunkt på ramen bara? För att testa startmotorn en gång för alla liksom utan några "mellanhänder"

Som sagt kopplade jag ju på batteriet från min TDM men det hjälpte inte. Det batteriet klarade utan problem dra igång den hojen dock så jag tror faktiskt jag har uteslutet batterifel redan.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Okej. Ja man kan dra ut motorn så långt att det bara är kuggarna kvar som inte går förbi och då går den vinkla en del faktiskt.
Jag har inte kollat närmare på annars hur stort jobb det är att ta ur motorn men det är väl inget man gör på en eftermiddag känns det som. Däremot tömma kylsystemet och skruva loss generatorn känns som ett litet jobb i jämförelse.

Hur kan man sätta på kablar direkt på startmotorn förbi alla relä och sånt då?
+ från batteri till startmotorn men vart kopplar jag minuskabeln? Från batteriet till nån jordpunkt på ramen bara? För att testa startmotorn en gång för alla liksom utan några "mellanhänder"

Som sagt kopplade jag ju på batteriet från min TDM men det hjälpte inte. Det batteriet klarade utan problem dra igång den hojen dock så jag tror faktiskt jag har uteslutet batterifel redan.

Att lyfta ur motorn tar några timmar även för den erfarne. Den oerfarne behöver några dagar - och en verkstadshandbok.

Det enda som behövs för tjuvkoppling är en +kabel ifrån batteriet till startmotorn. Startmotorn är ju jordad i ramen så det behövs ingen -kabel. Vad som är riskabelt med en dylik tjuvkoppling är ju dock avsaknaden av säkring. Är det kortis nånstans så blir kabeln varm - fort!

Har du provat o byta säkringen till startmotorn bara utifall att...
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Att lyfta ur motorn tar några timmar även för den erfarne. Den oerfarne behöver några dagar - och en verkstadshandbok.

Det enda som behövs för tjuvkoppling är en +kabel ifrån batteriet till startmotorn. Startmotorn är ju jordad i ramen så det behövs ingen -kabel. Vad som är riskabelt med en dylik tjuvkoppling är ju dock avsaknaden av säkring. Är det kortis nånstans så blir kabeln varm - fort!

Har du provat o byta säkringen till startmotorn bara utifall att...

nix det har jag inte provat. Får ta och göra det.
Som sagt det mesta är ju enklare än att faktiskt lyfta motorn så det är i princip sista utvägen om jag vill kunna ha en hel hoj att sälja. Om nu ingen behöver massa reservdelar till en Fz 750? Allt utom startmotorn funkar :p
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Luftass. FZ750-gaffel eller inte?

Jag håller på att byta gaffelolja på min gamla -87a eftersom framfjädringen betedde sig som en gummiboll. Slutade aldrig att studsa..
Min Clymerhandbok envisas med att påstå att min gaffel är luftassisterad, vilket den inte är. Detta är ju inte ett problem i sig men när jag drar ut fjädern stämmer ju inte dess minimilängd enligt min bok. Detta är ju inte heller ett världsproblem, men min fråga är:
Kan jag lita på mängden gaffelolja som min handbok påstår är den rätta?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
HAN LEVER!!

Japp idag fick jag igång min Franz tro´t eller ej.

Problemet löst. Jag har dock ingen aning om VAD problemet var för jag har inte direkt lagat nånting.
Var inte direkt på humör imorse men efter några timmar i sadeln på min TDM så var humöret på topp.

Det sjönk en aning när jag såg min halvnakna Fz stå där i garaget och hånle åt mej.
Men jag höll ut och började ytterligare en felsökning.
Började med att slita loss solenoiden från sitt fäste. Bände och vred i kabeltejpen för att se efter (ännu en gång) så det inte ärgat under där.
Nix fint som snus.

Slet då ut alla säkringar. Samtidigt. Och la dom i en stor hög ijämte mej.
Alla var hela.

Följde kabeln från solenoiden ner genom hojen hela vägen till startmotorn.
Inga synliga skador.

Kom då ihåg sista utvägen från G-man.
En kabel direkt från batteriet. Inga säkringar och inga second chances.
Satte ström direkt på startmotorn och efter lite blixtar och dunder så snurrade den!

Glad i hågen plockade jag ihop allting igen och se på fan. Nu startar den med knappen istället för springning.

Den enda skillnaden jag kan tänka mej det är gentemot imorse det är att säkringarna kan ha hamnat på en annan plats eftersom jag bara slet ut dom.
Kan ju vara nån ärg längst in i säkringshållaren som skrapades ren. Såg dock inget som tydde på det men hey.
Min hoj funkar igen :)

Nu lämnar jag över fältet till Svalans problem istället :)
Min -86:a är iaf luftassisterad.
Bytte dom gaffel till -87?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Okej jag tar tillbaka mitt tidigare inlägg.
Problemet var inte alls löst. Den funkade några gånger men sen pajade den helt igen.

Men iaf så har jag fått loss startmotorn nu utan att sänka motorn.

Det funkade att tömma kylsystemet. Lossa kröken som satt ivägen för generatorn. Detta gjordes enklast genom att lossa den hela vägen från motorblocket annars satt det för trögt.
Sedan lossa generatorn och vips fick man plats att skruva loss startmotorn och lirka ut den under ramen.

Nu väntar jag bara på leverans av en begagnad, fungerande motor från Tyskland sen blir det åka av.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top