Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?

• Antal röstningar
    0

Magicman

First you see me....Then iam gone....
Gick med
27 May 2009
Hoj
Honda Cbr 1100 xx Super blackbird,Aprilia Af1
En snabbfråga har fz750 -89:an någon soppakran? Hittar bara en knapp fuel/reserve men inget vred under tanken.

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
En snabbfråga har fz750 -89:an någon soppakran? Hittar bara en knapp fuel/reserve men inget vred under tanken.

Där bensinslangen ansluter till tanken (under) så ska det finnas ett vred, eller snarare ett spår där man kan stoppa en spårskruvmejsel och vrida om. Se bara till att vrida åt rätt håll då skiten är av plast och därmed lite känslig. Jag har ny kran på min hoj... :D

Magicman

Gick med
27 May 2009
Hoj
ska byta samtliga vätskor i helgen på hojen undrade bara det finns en skruv igenom botten pluggen ska man skruva bort den eller ska man skruva bort pluggen som vanligt (som på en bil)vad har den skruven för funktion som sitter i mitten på pluggen?finns det nått mer att tänka på tex kylarvätskan när man tömmer den och fyller på?

Last edited:

erik.94

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2013
Hoj
Yamaha FZ 750 1988
Hej! Har ett lite problem skulle behöva lite råd från kunnigt folk. Har en fz 750 -88 och senhade dåligt batteri, tog starthjälp från en bil. Då brann huvudsäkring på 30A av och nu har jag inte gnista på någon cylinder. Bränd styrenhet? Eller hur fungerar transistor tändningen? Hur vet den när den ska tända ? Tack!

Magicman

Gick med
27 May 2009
Hoj
Var o besiktade "knarren" gick självklart igenom har aldrig fått så mycket beröm av en besiktningsman han lär ju vara medlem på fz750.se han va så glad å se en fz750 i det skicket.Nä nu hinner jag inte skriva mer utan måste svepa kaffet o sen ut o ge järnet på FZ:an såklart.

profylaxen

Ny medlem
Gick med
3 May 2013
Hoj
1989, Yamaha FZ 750
Tja! Har smugit på detta forum sedan jag köpte min Fz750 89 förra året och lärt mig både ett och annat:) En grym hoj helt klart, har provkört både XJ6 och FZ8, men jag tycker att FZan känns roligare. Inte lika förutsägbar på nåt vis:yoparty
Tyvärr hade förra ägaren lag ner hojen i en korsning så höger sidan var inte så fin. Har bytt sidokåpan på höger sida, är dock på jakt efter toppkåpan(blå) och panelkåpan (svart), nån som har nåt liggande?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Tja! Har smugit på detta forum sedan jag köpte min Fz750 89 förra året och lärt mig både ett och annat:) En grym hoj helt klart, har provkört både XJ6 och FZ8, men jag tycker att FZan känns roligare. Inte lika förutsägbar på nåt vis:yoparty
Tyvärr hade förra ägaren lag ner hojen i en korsning så höger sidan var inte så fin. Har bytt sidokåpan på höger sida, är dock på jakt efter toppkåpan(blå) och panelkåpan (svart), nån som har nåt liggande?

Välkommen till klubben :)

Om du letar lite så hittar du nog vad du söker HÄR.

Mer specifikt HÄR.

profylaxen

Ny medlem
Gick med
3 May 2013
Hoj
1989, Yamaha FZ 750
Välkommen till klubben :)

Om du letar lite så hittar du nog vad du söker HÄR.

Mer specifikt HÄR.

Tackar:)
Ja men se där, grymt ju! Kanske får köpa en vit toppkåpan och få den lackad.

Jag har en liten fråga som har hemsökt mig länge och som kanske lämplig FZ-connoisseur kan svara på:
när jag kör i väg och gasar på låga varv hör jag ett metalliskt skrammel, ett slags kort skallrande ljud på både 1 och 2a växeln sen går det för fort för att höra något. Ända sedan jag hörde rykten om kassa framdrevlager har nojan funnits där. :3freak Generellt sätt tycker jag motorn skramlar och har sig men det kanske är normalt, men just detta ljudet stör jag mig extra på:va

Har sökt i forumet men inte hittat just detta.

Har precis tagit en sväng i den västkustska solnedgången - helt klart nice:)

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Tackar:)

Jag har en liten fråga som har hemsökt mig länge och som kanske lämplig FZ-connoisseur kan svara på:
när jag kör i väg och gasar på låga varv hör jag ett metalliskt skrammel, ett slags kort skallrande ljud på både 1 och 2a växeln sen går det för fort för att höra något. Ända sedan jag hörde rykten om kassa framdrevlager har nojan funnits där. :3freak Generellt sätt tycker jag motorn skramlar och har sig men det kanske är normalt, men just detta ljudet stör jag mig extra på:va

Nån gång strax efter Hedenhös tidsålder så tyckte även jag att det skramlade en hel del i FZ750:a motorn. Jag rev ner allt för att kolla men hittade ingenting. Det lät likadant efter hopmonteringen och det lät likadant några år senare efter att jag bytt motor (p.g.a. skuret lager på utgående axeln...). Om du lyssnar på motorn på någon av alla FZ750-filmerna som finns på youtube så missstänker jag att du kommer känna igen dig. Jag tror att ljudet har sitt ursprung ifrån primärkedjan i motorn och att det är helt normalt.

En annan möjlig källa till skrammel kan förstås också vara kedjan till bakhjulet. Nån kan ju, av rädsla för att slita för hårt på lagret, slackat kedjan för mycket. Kolla så att justeringen är vettig. Du hittar en guide HÄR. Spänn inte för hårt!

Eller så kanske drivpaketet helt enkelt är slut?

När lagret på utgående axeln skar så hörde jag ett vinande ljud därifrån och då insåg jag att något var fel. Körde inte många kilometer efter det. Fick söka nödhamn på soffan hos en kompis 8 mil hemifrån när det hände. Körde hem hojen på släpvagn. :)

profylaxen

Ny medlem
Gick med
3 May 2013
Hoj
1989, Yamaha FZ 750
Tack för ett bra svar! Det låter vettigt med primärkedjan för det låter ju bara vid gaspådrag i låga varv.. Drivpaketet är fräscht och kedjan omsorgsfullt inställd. Det är ju första hojen detta, därav min noja, jag ska nog fokusera mer på att ha kul och köra istället. Funderar på att ta en långsväng till Ålesund, Norge. 90 mil en väg, då får man ju verkligen se hur hojen håller ihop :) och ändan, för det igen overdrivet bekväm sits:arsele

Nu ska jag ut och vårputsa!

profylaxen

Ny medlem
Gick med
3 May 2013
Hoj
1989, Yamaha FZ 750
Nu börjar den FZan bli fin, bara framgaffel och däck kvar att putsa på. I allt puts uppkomm två frågor:

Kände lite på hjullagren, i två bak kändes ett minimalt skrapande, borde jag byta eller kan jag köra till Norge ändå?

Borde jag ta isär länkaget och av bakdämparen för att rengöra/fetta in innan långturen? Vet ju inte när detta blev gjort senast..

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Kände lite på hjullagren, i två bak kändes ett minimalt skrapande, borde jag byta eller kan jag köra till Norge ändå?

Ställ dig på sidan om bakhjulet, greppa tag i gummit o försök rucka hjulet. Glappar det eller är det stumt? Om du inte upplever nå glapp lär det nog vara lugnt.

Borde jag ta isär länkaget och av bakdämparen för att rengöra/fetta in innan långturen? Vet ju inte när detta blev gjort senast..

När jag gjorde en totalservice på hojen för ett par år sedan så var den enda trasiga sak jag upptäckte på hojen just nållagret i länkaget. Det hade rostat och börjat slita på axeln. (Och en sån där länkage-axel är DYR.)

Jag beställde ett nytt nållager på Marksman i England på fredagen och hade det i handen på måndagen - inte illa!

Du kan ju ta ett brytjärn o spänna lite mellan delarna i länkaget. Har du nå glapp nånstans?

Boorken

Nr 13 Boorken
Gick med
11 Apr 2007
Hoj
FZ750
Behöver Ni motordelar?

Hej på Er...

Det var länge sedan jag var aktiv här, men nu börjar det kittla i nerven igen.

I 7 år har hojen fått stå på grund av att den 4e motorn gett upp. Nu har man hittat en till och om någon dag så är den besiktad och klar för vägen igen.

Men jag har 4 motorer liggandes med diverse delar för den som är i behov. En FZ förtjänar att luftas, inte att stå... inte så länge som min egna fick göra.

Så hör av Er om behovet finns...
Ses där ute...
///
Boorken

profylaxen

Ny medlem
Gick med
3 May 2013
Hoj
1989, Yamaha FZ 750
Tack G-man för grymma svar! Lagrens verkade ok iaf.
Nu har jag stött på nya funderingar, skulle byta tändstift och då var topplocket riktigt skitigt, en bland ing mellan sand och olja förstår inte vart det kommer ifrån. Iaf så misstänker jag att det ramlade ner några sandkorn i håligheten för tändhatten. Ska försöka blåsa rent men vad skulle hände om det kom ett litet sandkorn ner i cylindern? Skär den ihop direkt eller sköljs det ut med avgaserna? Fan om man hade en verkstad så man kunde lyfta av motorn och fräscha upp hojen så man slipper sån här skit.

Btw så satt det iridiumstift i, bytte till vanliga dr8 så jag får se om det gör någon skillnad.

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
PANIK!

Sticker på semester med min Fz i 3 veckor. En 86:a.

Vid halvgas så går den bara på 3 cylindrar. Någon som har några tips? En mek har kollat vakuumet och det skall vara ok.

Mvh

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
PANIK!

Sticker på semester med min Fz i 3 veckor. En 86:a.

Vid halvgas så går den bara på 3 cylindrar. Någon som har några tips? En mek har kollat vakuumet och det skall vara ok.

Mvh

Kollat tändstiften? Kanske är dags o byta dem. Har du inga stift men bråttom så skruva ur stiften och slipa rena elektroderna. För mig har det hänt mer än en gång att gamla bettan bara hostar igång på 3 cylindrar på våren. En bortslipning av oxiden/soten på stiften fixade biffen för mig.

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Nya stift på. Den har stått länge, har lite droppar/ånga av bränsle upp ur den dåliga cylindern.

profylaxen

Ny medlem
Gick med
3 May 2013
Hoj
1989, Yamaha FZ 750
Hojen har inte skurit 15 mil senare men upplevs dock som den går mycket finare än innan, jämnare tomgång, jämnare gaspådrag. Samtliga tändstift var vackert gyllenbruna/vita.

För dem som likt jag gillar att titta på brittiska 90-tals mc-tester av FZ 750 med skränig, dålig rockmusik i bakgrunden så är denna länk perfekt:

http://youtu.be/0u4-pzY-tqU

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...