[ufyQUOTE=G-man;6016556]Grattis till bra köp och välkommen till klubben.
Då jag är en så förbannat hygglig prick så laddar jag upp några sidor ur verkstadshandboken som nog lär vara av intresse.
View attachment 405009View attachment 405010
View attachment 405011View attachment 405012
Bifogar även några kommentarer:
Motorolja och vädellådsolja är samma sak på de allra flesta motorcyklar. Det kvittar egentligen om du väljer 10w30 eller 10w40 mineral/del-/helsyntet. Motorn som utvecklades för 30 år sedan kördes till en början på 10w30 mineral så allt "över" det är bara grädde på moset - som den tacksamt tar emot. Se dock till att köpa motorolja för motorcyklar då den innehåller de extra vitaminer som växellådan behöver. INTE bilmotorolja.
Tappar du bort pluggen behöver du en ny, annars inte.
Du borde nog byta bromsvätskan till såväl kopplingen som fram- o bakbroms om du inte vet när det gjordes senast. Om du aldrig gjort ett dylikt byte, med allt vad tillhörande luftningsjävelskap heter, tidigare så BÖRJA MED KOPPLINGEN. Sen om det går bra så provar du med bakbromsen för att slutligen ge dig på frambromsen först när du börjar bli "erfaren".
Glykol. Välj
billigaste flaskan på biltema. Färgen spelar ingen roll. Finns ingen anledning att blanda annat än 50/50.
Tändstift. Se bild ovan. Post-it lappen hittade jag i boken och jag antar att jag skrivit upp några alternativa tändstift jag läst ska passa lika bra...
Att helljustutan lagt av beror nog antagligen bara på ärg på nån kontakt. Skruva upp handtaget/reglaget och pilla lite...
Gaffelolja. Se bild. Vad är din definition av att "tömma helt". Menar du total demontering av gaffeln i alla dess beståndsdelar? Om inte så har du inte tömt den helt då det alltid tycks finnas kvar en del därinne annars. Om man bara byter olja genom att tömma ut den gamla nertill så ska man istället mäta avståndet från övre nivån upp till rörets kant istället för att hälla i EXAKT 408cc. Risken är annars mycket stor att man häller i för mycket olja då man inte fått ur den sista slatten. Vilket det måttet ska vara har jag dock inte koll på i denna skrivande sekund.
Att kåporna spruckit behöver inte betyda att ett pucko varit framme. Plasten blir skör efter några decennier så de spricker lätt. Ett annat vanligt problem är också att kåpfästena kring framlampan lätt blir skevt om hojen tippat och sen blir det ett smärre helsike att få kåporna på plats igen utan att spänna lite i dem. De viktigaste om man vill vara snäll med kåporna är att se till så att man INTE spänner dem för att få skruvarna att passa. Bättre då att försöka "flytta hålen" några millimeter medelst en borrmaskin...
Några till gratis råd:
* Läs igenom hela tråden. Det har skrivits många nyttiga tips här under åren.
* Använd en momentnyckel!
* Se till att skaffa en rejäl verkstadshandbok INNAN du börjar skruva. De kostar ett par/tre hundringar men är en MYCKET bra investering. Du tjänar snabbt in kostnaden med tanke på hur många timmar du annars kommer att få jävlas i onödan med alla dyrbara saker som du ändå kommer att ha sönder. (Been there, done that.)
Good luck![/QUOTE]
Stort tack för svaret! Mecka hoj har jag/vi gjort förut och självklart ska alla vätskor bytas. Bra tips ang gaffeln och mått. Någon vänlig själ som vet vilket mått det ska vara?
Tänkte köra på 10w40 olja. Blir oljefilter från Mann då det var det som fanns tillgängligt. Luftfilter ska kollas och bytas om det ej är tvättbart.
Momentnyckel och bok finns