Fz1 ?

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Där håller jag inte riktigt med dig. FZ1an är för tung och klumpig för att vara en riktig bushoj i min bok. Jag får känslan av att det är antal hästkrafter som avgör om så är fallet eller ej för dig?
En B-King går som satan men en bushoj är den inte för mig.
SD är en KTM 990 SuperDuke alt den nya 1290 Duken. DET är bushojar. Detta trots att 990n inte är alls lika snabb rakt fram som en FZ1a. Däremot kör KTMen cirklar runt yamahan
Såklart är hästkrafterna viktiga (i mitt tycke) men det jag gillar med den är att den är så enkel att åka på bakhjulet med, att slå loss bakhjulet i lite fart är också jätteenkelt.

Vi är ett större kompisgäng som brukar åka. (Vi kallar oss Team Överviktig och finns på Facebook) :p
Vi har olika hojar allihopa så jag har testat, Honda Cb1000r,Ktm 1290 super duke, Kawasaki z800, Yamaha Mt/fz09, Honda Fireblade 2012 och Fireblade 2003.

Hondas nakenhoj gillar jag för den är så kvick i chassit och riktigt stark i botten men saknar lite på toppen.
Ktm:en gillar jag inte alls, upplever den väldigt skakig i motorgången och hatar ljudet från en v-twin. Vridet i den är helt sjukt, den reser sig på gaspådrag i typ 160blås men jag själv tycker bara det blir svårkontrolerat då vridet kommer så plötsligt.
Z800:n är på tok för tung och klen för att den ska gå att leka med.
Mt09:an gillar jag helt klart, den är väldigt lätt, kvick och bra med vrid nere i registret men tyvärr så saknas det effekt när rakorna kommer.

Har inte testat någon av hojarna du nämnde men tål inte utseendet med piporna under tailen plus ljudet från v-twin motorn på 990:n
Sen hur speed triple ser ut framifrån...bara en mor kan älska det utseendet! :p

Jag gillar mycket effekt och kommer därför byta till racehoj tills i sommar. Kommer förmodligen bli en gsx-r1000 k9 då nyare hojar är oförskämt dyra att försäkra.

Allt här är ju bara mina personliga åsikter såklart.

/Arn
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Nu börjas det :p Pratar om egna erfarenheter sen i somras då jag och kompisarna körde på björkvikring. Körde då mot en kompis Honda Fireblade 954rr 03 med helsystem och powercommander. Vi körde både stillastående och rullande start ifrån 50km/h till 1km. Vi körde många race och han passerade mig inte en gång innan kilometermarkeringen. (ska nämnas att jag är 10kg lättare än den andra föraren) Körde även mot flera gixxers ca 09-11 och till 400metersmarkeringen hade ingen åkt ifrån mig men efter det så flög dom givetvis om. Över 200km/h så finns det ingen nakenhoj som hakar på en racehoj såklart.
En annan kompis har en 2012 Honda cbr1000 och den hänger jag på tills han slår i 2:a växeln ca 170blås sen försvinner han.
Försöker inte inbilla någon att FZ1:an är den värsta hojen man kan ha men tror inte man kan få så mycket mer nakenhoj för pengarna.

Jag har ingen erfarenhet av speed triple och vet inte vad för hoj du menade med SD? Men bushoj är fz1:an absolut och den är underskattad. Yamaha FZ09 och Honda CB1000R som är populära nakenhojar hamnar långt bak i spegeln när vi testar.

Jag har inte sagt att det är samma motor som i R1:an? Däremot baseras fz1:ans motor på R1 motorn från 2004-2006. Men det är tyngre vevparti, kompförhållandet är lägre, andra kammar mm. Men upp till 10 000 varv så ger fz1 mer effekt än R1:an och R1:an ger bara ca 10hk mer i peak än en fz1.

Gillar man sittställning mm på en nakencykel så är det klart att mer effekt kan locka. :)

/Arn

Alla Honda fireblade från 04 och uppåt är svagast av 1000cc och 954 är inget undantag. Nu är gixxern lika svag men resten är 20-30hk upp.
Antingen ger din drevning ett stort utslag och de andra är odrevade eller så är piloterna kassa men det ska tillstyrkas att stillastående start inte är det bästa för sh. Prova rullande får du se.

Att jag nämnde r1 motor är för att det brukar vara det av dom största argumenten.

En bushoj kategoriseras av bra bromsar, bra chassie och pigg motor vilket inte stämmer alls med fz-1 däremot utmärkt på SD, speed triple och touno.
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Pratar vi samma prisklass som trådstartaren talade om från början? Tuono, Superduke....känns som man får lägga till en hundring (utan att ha kollat på blocket:)
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Alla Honda fireblade från 04 och uppåt är svagast av 1000cc och 954 är inget undantag. Nu är gixxern lika svag men resten är 20-30hk upp.
Antingen ger din drevning ett stort utslag och de andra är odrevade eller så är piloterna kassa men det ska tillstyrkas att stillastående start inte är det bästa för sh. Prova rullande får du se.

Att jag nämnde r1 motor är för att det brukar vara det av dom största argumenten.

En bushoj kategoriseras av bra bromsar, bra chassie och pigg motor vilket inte stämmer alls med fz-1 däremot utmärkt på SD, speed triple och touno.
När jag fick min var den nästintill original och den var då inte i närheten av hur den är idag. Drevningen gjorde massor. Fz1 är drevad för hastigheter nära 300km/h original vilket är helt galet och motorn orkar inte dra dit iaf. Idag är den drevad så varvstoppet är vid ca 260km/h.

Vi körde både stillastående och rullande från 50.
Mot gixxrarna körde vi bara rullande. Känner inte dem så har ingen aning om hur de är som förare.

Har som sagt inte testat speed triple så kan inte gemföra med den men den är så satans ful så den går bort oberoende av hur bra komponenter det sitter på den. Men det är bara så jag tycker :p

Och åter igen. Tror inte man får mycket mer bushoj för pengarna av vad en fz1 kostar.

/Arn
 
Last edited:

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Alla Honda fireblade från 04 och uppåt är svagast av 1000cc och 954 är inget undantag. Nu är gixxern lika svag men resten är 20-30hk upp.
Antingen ger din drevning ett stort utslag och de andra är odrevade eller så är piloterna kassa men det ska tillstyrkas att stillastående start inte är det bästa för sh. Prova rullande får du se.

Att jag nämnde r1 motor är för att det brukar vara det av dom största argumenten.

En bushoj kategoriseras av bra bromsar, bra chassie och pigg motor vilket inte stämmer alls med fz-1 däremot utmärkt på SD, speed triple och touno.

Av ren nyfikenhet... Vad är det för fel på bromsar och chassie på en FZ1 ?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Av ren nyfikenhet... Vad är det för fel på bromsar och chassie på en FZ1 ?

Bromsarna tyckar jag är ok. Inte fantastiska men dom duger.
Chassit är trögstyrt och fotpinnarna tar i tidigt. Orginalbakdämparen är inget att hänga i julgranen heller. Eller jo kanske den passar bättre där.
Fine, en del av detta är lätt att fixa. Men den är fortfarande tung.

FZ1an är ingen dålig motorcykel. Den är en potent sporttourer.
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Bromsarna tyckar jag är ok. Inte fantastiska men dom duger.
Chassit är trögstyrt och fotpinnarna tar i tidigt. Orginalbakdämparen är inget att hänga i julgranen heller. Eller jo kanske den passar bättre där.
Fine, en del av detta är lätt att fixa. Men den är fortfarande tung.

FZ1an är ingen dålig motorcykel. Den är en potent sporttourer.
Det var en mer rättvis sammanfattning.

Jag själv har bara kört en sommar och jag kan inte använda hojen så pass att jag känner bristerna som du nämner ännu.

Något jag kan hålla med om är att chassit är lite tungstyrt. Om man jämför med Hondas CB1000R så kräver Yaman mer ansträngning får att läggas ned i kurvorna även fast de väger lika mycket. Något som hjälper att få den lite kvickare är att gå upp till 55 i profil på bakdäcket vilket jag gjorde i slutet på säsongen.

/Arn
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Det var en mer rättvis sammanfattning.

Jag själv har bara kört en sommar och jag kan inte använda hojen så pass att jag känner bristerna som du nämner ännu.

Något jag kan hålla med om är att chassit är lite tungstyrt. Om man jämför med Hondas CB1000R så kräver Yaman mer ansträngning får att läggas ned i kurvorna även fast de väger lika mycket. Något som hjälper att få den lite kvickare är att gå upp till 55 i profil på bakdäcket vilket jag gjorde i slutet på säsongen.

/Arn

Jag körde också den högre profilen mot slutet. Man kan även sänka den lite i styrkronan för att göra den mer lättsvängd men då tar den i ännu tidigare tyvärr
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Av ren nyfikenhet... Vad är det för fel på bromsar och chassie på en FZ1 ?

Så här är det alltid när man påpekar brister hos en hoj. Då kommer dom som råkar ha en för tillfället och gnäller om att den minsann visst är jättebra...
Det är inget fel på fz1 men den är mindre bra på många av de sportigare delarna.

Prova dom andra hojarna så märker du snabbt skillnaden.

Sen tillhör jag dom som inte bryr mig så mycket om hur hojen ser ut om den har bäst prestanda.
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
:rodnar
Så här är det alltid när man påpekar brister hos en hoj. Då kommer dom som råkar ha en för tillfället och gnäller om att den minsann visst är jättebra...
Det är inget fel på fz1 men den är mindre bra på många av de sportigare delarna.

Prova dom andra hojarna så märker du snabbt skillnaden.



Sen tillhör jag dom som inte bryr mig så mycket om hur hojen ser ut om den har bäst prestanda.

Ja det är ju för att den är bra och inte dålig:) och de hojjarna du föreslår som ersättare kostar väl betydligt mer än en FZ1:a ?
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Håller med Fazer och Arn. Om du menar nya sd och tuono Aryey, så är ju det minst dubbla kostnaden kontra FZ1. Precis som Arn sa. "Tror inte man får mycket mer bushoj för pengarna av vad en fz1 kostar."

Självklart är det ju stor skillnad mellan en ny sd1290 eller v4r och en snart 10 år gammal design. Däremot för 40 lappar, som vissa fz kostat så är det väääldigt mkt hoj för pengarna. Men du får gärna tycka att det är en skithoj Aryey. För oss funkar den säkert utmärkt ändå. :tummenupp
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Så här är det alltid när man påpekar brister hos en hoj. Då kommer dom som råkar ha en för tillfället och gnäller om att den minsann visst är jättebra...
Det är inget fel på fz1 men den är mindre bra på många av de sportigare delarna.

Prova dom andra hojarna så märker du snabbt skillnaden.

Sen tillhör jag dom som inte bryr mig så mycket om hur hojen ser ut om den har bäst prestanda.
Man har ju alltid sin egna smak. Jag säger bara att FZ1 är en jättebra och kompetent hoj för det lilla dom kostar. Tror dom kostade under 100 000 nya så självklart kommer det inte sitta brembobromsar och öhlinsdämpare på dem.

För en tiktigt duktig förare så är det klart att det är de bästa komponenterna är viktigare än utseendet.

Jag är så pass färsk att hojen inte är den svaga länken men utseende kommer alltid vara viktigt för mig iaf. :)

/Arn
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Så här är det alltid när man påpekar brister hos en hoj. Då kommer dom som råkar ha en för tillfället och gnäller om att den minsann visst är jättebra...
Det är inget fel på fz1 men den är mindre bra på många av de sportigare delarna.

Prova dom andra hojarna så märker du snabbt skillnaden.

Sen tillhör jag dom som inte bryr mig så mycket om hur hojen ser ut om den har bäst prestanda.

Jag var bara nyfiken... Jag har tidigare ägt R1, GSX-R 1000 och Fireblade. Klart som f*n att dom är bättre på ligga ner i kurvor och känns kvickare, smidigare och allmänt rappare än vad en FZ1 gör. Det är supersport hojar och är bra på just det.

Nu är jag personligen klar med att sitta som en fällkniv på hoj, och då passar mig en FZ1 bättre. Hade jag haft råd (eller snarare en fru som tyckt det var ok med 2st hojar) så hade jag gärna haft en Gixxer eller R1a som jag kunde köra av mig på när jag känner att hornen börjar växa ut :)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
:rodnar

Ja det är ju för att den är bra och inte dålig:) och de hojjarna du föreslår som ersättare kostar väl betydligt mer än en FZ1:a ?

Det är samma sak när någon vill ha köpråd då rekommenderar alla sin hoj som är jättebra vilket mest tyder på dålig självinsikt. Precis som att Ducati-ägare tycker hojen har en "själ" när det är dålig kvalité man pratar om...

Fattar inte varför alla tror att jag menar nya hojar?
En SD kan man få för 40, en touno V4 eller ej för 50 och triple för samma pengar och samtliga bjuder på mer körglädje än fz-1.
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Det är samma sak när någon vill ha köpråd då rekommenderar alla sin hoj som är jättebra vilket mest tyder på dålig självinsikt. Precis som att Ducati-ägare tycker hojen har en "själ" när det är dålig kvalité man pratar om...

Fattar inte varför alla tror att jag menar nya hojar?
En SD kan man få för 40, en touno V4 eller ej för 50 och triple för samma pengar och samtliga bjuder på mer körglädje än fz-1.

Då kommer vi in på nästa dilemma, vem vågar köpa en 10år gammal Aprilia, Ktm, eller Triumph :rofl
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Då kommer vi in på nästa dilemma, vem vågar köpa en 10år gammal Aprilia, Ktm, eller Triumph :rofl
Ärligt talat köper jag hellre en 10 år gammal Aprilia än en ny, rent hållbarhetsmässigt alltså...

Fortfarande säger det inget om Fz1 som är en helt annan hoj. ;)
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Ärligt talat köper jag hellre en 10 år gammal Aprilia än en ny, rent hållbarhetsmässigt alltså...

Var såklart med lite "glimten i ögat" är säkert inga större fel på dessa:) men Japsen brukar ju generellt vara ett snäpp vassare i hållbarhet och servicekostnad.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Tycker inte att nån här har höjt FZ1 till skyarna utan att det har vart ganska sakligt av FZ1 ägare, både ris och ros.

Jag pendlar ca 8 mil om dagen under april till oktober, det är argumentet för mig att inte köpa en SD för ca 40-50 tkr.. Kanske har fördomar men nånting säger mig att en snart 10 år gammal SD inte blir lika problemfri som Yamahan.

Tänker man ekonomi, kvalitet,effekt, körglädje(subjektivt) utseende(subjektivt) så är FZ1 svårslagen.
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Min checklista innan jag köpte Fz1

Runt 50ksek
Literklubba
Ska se bra ut
Minst halvkåpa
Bra med effekt
ABS
Ville sitta ganska upprätt
Vettig passagerarsadel
Billig försäkring
Absolut ingen twin

Bonuslistan:
Japansk kvalitet
1000mils serviceintervall
4000mils intervall på ventilkoll
Stadig och fin vid snabb landsvägspendling till och från jobbet
 
Last edited:

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
haha blev ju en riktigt rolig diskussion här :D

min lista ser likadan ut som FazerS2s lista, med tillägg för en rolig bakhjulshoj som var min största fundering.
att superduken är en klart bättre bushoj råder de inga tvivel om, gör KTM annat än nöjjesmaskiner?
skulle gärna köpa en triple efter alla positiva kommentarer om dem, men jag säger som Arn87 "bara en mor kan älska det utseendet! :p" den är så in i helvete ful så ja åker hällre trampmoppe asså. förlåt alla triple älskare :)


blir nog en fz1-n till våren om ja hittar en vettig med abs :)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top