Fz1 ?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det finns en att provköra om ni lovar att inte klota.

Iofs med originalsystem då det behölls för att klara DB kraven på bana (det hjälpte inte) så den är inte så bra det faktiskt kan bli.
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Det finns en att provköra om ni lovar att inte klota.

Iofs med originalsystem då det behölls för att klara DB kraven på bana (det hjälpte inte) så den är inte så bra det faktiskt kan bli.

Är din hoj original förövrigt? Vill inte heller byta originalsystemet utan bara göra ecu modden för att få lite bättre respons/punch i mellanregistret samt bättre körbarhet.
Hur stor skillnad märkte du mellan original mot ecu moddad?
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Är din hoj original förövrigt? Vill inte heller byta originalsystemet utan bara göra ecu modden för att få lite bättre respons/punch i mellanregistret samt bättre körbarhet.
Hur stor skillnad märkte du mellan original mot ecu moddad?

Den är helt original, och när jag fick den efter att YC knåpat om ECUn så var det en WOW känsla som man tyvärr vant sig med nu, varvstoppet är väl det man fortfarande känner som en stor vinst.

1000 extra varv är trevligt, registret är trevligt det med men det har blivit vardag.
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Det finns en att provköra om ni lovar att inte klota.

Iofs med originalsystem då det behölls för att klara DB kraven på bana (det hjälpte inte) så den är inte så bra det faktiskt kan bli.

Trevligt :) Vad har du gjort med din då? Bara ECUunleashed? Ändrad bränslekurva från ECUunleashed också eller bara plockat bort restriktioner? Har du plockat bort katalysatormaterialet som ligger och stoppar upp i röret eller sitter det kvar?

Hur upplever du den mot original?
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Den är helt original, och när jag fick den efter att YC knåpat om ECUn så var det en WOW känsla som man tyvärr vant sig med nu, varvstoppet är väl det man fortfarande känner som en stor vinst.

1000 extra varv är trevligt, registret är trevligt det med men det har blivit vardag.

Ok,
Jag är duktigt nyfiken på hur min kommer gå :0)

Det jag gjort nu är:

ECUunleashed + ändrad bränslekurva
Slipon
Bortplockad EXUP
Bortplockad Katalysator
Upsågad luftburk (Lars mod)
KN-Filter
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ok,
Jag är duktigt nyfiken på hur min kommer gå :0)

Det jag gjort nu är:

ECUunleashed + ändrad bränslekurva
Slipon
Bortplockad EXUP
Bortplockad Katalysator
Upsågad luftburk (Lars mod)
KN-Filter

Nu blir man ju väldigt sugen på att göra samma ingrepp. Får nog tänka över detta lite mer :hihi
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.

Haha va fan. Hörde av någon att om man ändrar bakdrev så blir de ingen skillnad? Jag har själv ingen aning om det. Därför jag håller mig bort från mekforumet :D
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Haha va fan. Hörde av någon att om man ändrar bakdrev så blir de ingen skillnad? Jag har själv ingen aning om det. Därför jag håller mig bort från mekforumet :D

:D

Den mäter rotation i växellådan. Spelar ingen som helst roll vilket drev du ändrar. Det kommer påverka.

Fördelen när man drevar ner fram till 16T är att felvisningen blir nästan exakt 10%. Lätt att räkna ut hur fort det går alltså
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
:D

Den mäter rotation i växellådan. Spelar ingen som helst roll vilket drev du ändrar. Det kommer påverka.

Fördelen när man drevar ner fram till 16T är att felvisningen blir nästan exakt 10%. Lätt att räkna ut hur fort det går alltså

Jaha där ser man. Då har man lärt sig något nytt denna kväll. Tackar tackar. :Bugar
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
:D

Den mäter rotation i växellådan. Spelar ingen som helst roll vilket drev du ändrar. Det kommer påverka.

Fördelen när man drevar ner fram till 16T är att felvisningen blir nästan exakt 10%. Lätt att räkna ut hur fort det går alltså

Visar den 10% för lite eller för mycket?
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Visar den 10% för lite eller för mycket?
Jag kontrollerade via gps och med 16t drev visade hojens mätare 13,8% för mycket. Det åtgärdas via Flash eller speedohealer. Jag själv föredrar speedohealern då man kan ställa om hastighetsmätaren när man laborerar med olika drev och profiler på bakdäcket.

Tänk på att om man låter den visa ca 14% fel så rinner milen iväg också. På 1000 mil blir det 140mil för mycket och ju fler mil desto mindre blir ju hojen värd när man säljer den.

Kan varmt rekommendera bikersneed.se
Dom säljer speedohealer.
:)

/Arn
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Jag kontrollerade via gps och med 16t drev visade hojens mätare 13,8% för mycket. Det åtgärdas via Flash eller speedohealer. Jag själv föredrar speedohealern då man kan ställa om hastighetsmätaren när man laborerar med olika drev och profiler på bakdäcket.

Tänk på att om man låter den visa ca 14% fel så rinner milen iväg också. På 1000 mil blir det 140mil för mycket och ju fler mil desto mindre blir ju hojen värd när man säljer den.

Kan varmt rekommendera bikersneed.se
Dom säljer speedohealer.
:)

/Arn

Bra att veta!

Jag vill testa mina mods först utan att dreva för att se hur den går. Sen är jag ju barnsligt förtjust i powerwhelies så jag kommer ju säkert smälla på ett 16t drev iallafall :0)

Viktigast är ändå att jag hänger av min brors Kawa 1400GTR :hihi
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Apropå nått helt annat.

Någon som har koll på ventiljusteringen vid 4200mil? Vad kan man komma undan med som billigast? Brukar det behöva justeras på den här motorn? Vet att många Honda hojar sällan eller aldrig behöver justeras.

Min har rullat 3200mil nu så 2017 blir det nog till att lämna in.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag kontrollerade via gps och med 16t drev visade hojens mätare 13,8% för mycket. Det åtgärdas via Flash eller speedohealer. Jag själv föredrar speedohealern då man kan ställa om hastighetsmätaren när man laborerar med olika drev och profiler på bakdäcket.

Tänk på att om man låter den visa ca 14% fel så rinner milen iväg också. På 1000 mil blir det 140mil för mycket och ju fler mil desto mindre blir ju hojen värd när man säljer den.

Kan varmt rekommendera bikersneed.se
Dom säljer speedohealer.
:)

/Arn

Så mycket? Jag mätte min med gps till knappa 11%. Då iofs med högre profil på bakhjulet än standard. Visst har du en poäng med milen
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Så mycket? Jag mätte min med gps till knappa 11%. Då iofs med högre profil på bakhjulet än standard. Visst har du en poäng med milen
Ja jag mätte upp att min visade hela 8% fel med standarddrevningen. Den högre profilen ändrar ganska mycket. Jag gick t.o.m upp till 47 drev bak när jag bytte till högre profil. Så nu får jag kompensera med 15% för att det ska bli rätt.
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top