2060205 Tyder på att den går lite magert. Höja nålarna ett steg kanske?
Kan också vara att den går magert. Har du pillat på fuggarna och fått ihop nåt fel? Eller har felet/felen uppkommit under vinterförvaringen (dvs ärg i munstyckena)? Långsam reaktion är ofta att det går magert och i de hastigheter du beskriver så skulle jag gissa på för låg nålplacering eller för små/igensatta huvudmunstycken.
Detta förutsätter dock att du har _absolut_ tätt på tjuvluft. Om du inte är _helt_ säker på att den är tät på tjuvluft så kan du glömma all annan felsökning.
Kom också ihåg att det än så länge är kallt i luften ( i alla fall här), det gör att luften innehåller mycket syre, en motor som är nästintill snålställd sommartid kommer definitivt att gå magert i detta väder, inte helt ovanligt fel, har haft det på ett flertal hojar. Kort sagt kanske man inte ska skruva hejvilt förrän man sett hur knarren går tio varmgrader senare. Förutsätter ju givetvis att hojen i alla fall är körbar, annars blir ju hela förvåren en ren pina.
Jag har varit med om att bestycka på en snålställd knarr i kallväder och sen få gå tillbaks i munstycken på sommaren. Inte heller så kul.
Melin:
Slipon gör oftast att puffran går lite magert men sliponet bör inte påverka något märkbart vid krypkörning. Som du själv är inne på så brukar första steget vid fuggetrassel på äldre hojar vara att gå igenom fuggarna, rensa alla munstycken och kanaler, kolla flottörnivå, ställa luftskruvar/tomgångsbränsleskruvar (kalla det vad ni vill) enligt verkstadshandboken etc. Många år, många vinterförvaringar (kanske med fukt i flottörhusen) och många mekaniker kan tillsammans ställa till med en herrans massa trassel. Man kan väl säga att man "ställer tillbaks fuggarna till noll" eller nåt sånt.
Går inte knarren efter fuggegenomgång då så börjar det bli dags att felsöka eller bestycka om.
Anders:
Jag tolkar som sagt Zeemons trassel som att den går magert. Om emulsionsrören är slitna så brukar den ju gå fett. Eller är jag ute och cyklar nu?
Luktar snålställd. Återigen nålhöjd eller kanske rent av skruven som reglerar tomgångsbränsleblandningen.
Och? Klart du ska choka då du kallstartar.
Vaddå "rasslar"? Rassel från kedja? Från kamkedja? Från lager? Vaddå rasslar?
Eller menar du att den misständer och rycker? Jag utgår från att du (och alla andra) har ordning på tändsystemet. Vill inte få läsa att femtioelva SH-members lagt ut massa timmar på en snubbe som inte har börjat med nåt så grundläggande som att ha friskt tändsystem.
Ryck i jämnfart brukar tyda på snålt _eller_ fett bestyckat. Båda kan ge ryck men av olika karaktär, vilket som är felet kan man nästan bara svara på efter en provkörning men här kommer ett försök:
Går magert:
Småryck vid jämnfart. Tvekar vid lätt pådrag, typ "långsamt" svar, känns nästan som om puffran drar bättre när man slår av lite gas. Kan (beroende på vilket som är snålställt) vara svårstartad kall.
Går fett:
Kan också rycka i fart. Går märkbart "hårt" men det kräver vana för att höra. Svarar oftast rätt snabbt. Kallstartar ofta utan choke, kanske till och med svarar bra utan choke även när den är kall. Kanske går renare, "mindre hårt" när den är kall (ochokad) än när den är varm.
Det här var skitsvårt att förklara. Gick det överhuvudtaget att förstå?
Tydligare symtombeskrivning i fortsättningen tack!
Och så en sak till:
Det är svårt att ställa diagnos på en hoj som man bara provkört en kortare stund. Då fattar vem som helst att det SKITSVÅRT att ställa diagnos på en hoj som man bara har fått beskriven och aldrig själv upplevt i verkliga livet.
Med det vill jag bara säga "skyll inte på mig". Åtminstone inte om jag gett fel tips. Men om tipsen är rätt så....