FZR som går dåligt hjälp!

Zeemon

Zeemon
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Kungsängen
Hoj
Suzuki GSXR 750 -93
Hej har nyligen köpt en FZR 600 -91 som inte går riktigt som den ska. Jag måste vrida upp tomgången så att den ligger runt 1800-2000 rpm annars så dör den när jag krypkör. När motorn är uppvärmd så går den lite jämnare på låga varv. Har bytt insugsgummi på den så den går lite bättre än innan men den går fortfarande ojämt på låga varv...någon som haft samma problem?

Har dessutom dykt upp ett annat problem, när jag ligger runt 110 km/h och vill öka så tar det skitlång tid tills hojjen reagerar...så va d inte förut när jag gasade så accade den bra...men den accar bra i hastigheterna 0-70 km/h...mycket skumt...nån som vet???
 

Melin

Gasar till det rasar!!!!
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Järvsö
Hoj
HONDA CRF 450 -04
tjena!
jag har liknande problem vid kryp körning men min börjar rycka.. så man måste gasa eller dra in kopplingen en sväng. jag ska prova göra rent förgasarna samt lämna in för bäkning.. har slipon.. kanske kan ha med saken att göra..
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Gör en sökning på "emulsionsrör" på forumet. Eventuellt kan det ge en del svar.
 

Zeemon

Zeemon
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Kungsängen
Hoj
Suzuki GSXR 750 -93
Melin skrev:
tjena!
jag har liknande problem vid kryp körning men min börjar rycka.. så man måste gasa eller dra in kopplingen en sväng. jag ska prova göra rent förgasarna samt lämna in för bäkning.. har slipon.. kanske kan ha med saken att göra..

Ok du kan väl säga till vad felet var efter att den är fixad tack!
 
Gick med
10 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
jag har liknande problem! köpte en fzr 600 92a i söndags, men man kan knappt krymköra med den eftersom den bara hackar fram i superlåga farter och låga varv, den behöver alltid chokas i kallstarter för att inte dö, den rasslar när jag gasar i låga varv eller håller jämnfart.. vad är problemet? det är ett och samma är jag rädd men jag vet inte vad :va
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Zeemon skrev:
1626145... När motorn är uppvärmd så går den lite jämnare på låga varv. ...
Tyder på att den går lite magert. Höja nålarna ett steg kanske?

Zeemon skrev:
1626145Har dessutom dykt upp ett annat problem, när jag ligger runt 110 km/h och vill öka så tar det skitlång tid tills hojjen reagerar...så va d inte förut när jag gasade så accade den bra...men den accar bra i hastigheterna 0-70 km/h...mycket skumt...nån som vet???
Kan också vara att den går magert. Har du pillat på fuggarna och fått ihop nåt fel? Eller har felet/felen uppkommit under vinterförvaringen (dvs ärg i munstyckena)? Långsam reaktion är ofta att det går magert och i de hastigheter du beskriver så skulle jag gissa på för låg nålplacering eller för små/igensatta huvudmunstycken.
Detta förutsätter dock att du har _absolut_ tätt på tjuvluft. Om du inte är _helt_ säker på att den är tät på tjuvluft så kan du glömma all annan felsökning.
Kom också ihåg att det än så länge är kallt i luften ( i alla fall här), det gör att luften innehåller mycket syre, en motor som är nästintill snålställd sommartid kommer definitivt att gå magert i detta väder, inte helt ovanligt fel, har haft det på ett flertal hojar. Kort sagt kanske man inte ska skruva hejvilt förrän man sett hur knarren går tio varmgrader senare. Förutsätter ju givetvis att hojen i alla fall är körbar, annars blir ju hela förvåren en ren pina.
Jag har varit med om att bestycka på en snålställd knarr i kallväder och sen få gå tillbaks i munstycken på sommaren. Inte heller så kul.

Melin:
Slipon gör oftast att puffran går lite magert men sliponet bör inte påverka något märkbart vid krypkörning. Som du själv är inne på så brukar första steget vid fuggetrassel på äldre hojar vara att gå igenom fuggarna, rensa alla munstycken och kanaler, kolla flottörnivå, ställa luftskruvar/tomgångsbränsleskruvar (kalla det vad ni vill) enligt verkstadshandboken etc. Många år, många vinterförvaringar (kanske med fukt i flottörhusen) och många mekaniker kan tillsammans ställa till med en herrans massa trassel. Man kan väl säga att man "ställer tillbaks fuggarna till noll" eller nåt sånt.
Går inte knarren efter fuggegenomgång då så börjar det bli dags att felsöka eller bestycka om.

Anders:
Jag tolkar som sagt Zeemons trassel som att den går magert. Om emulsionsrören är slitna så brukar den ju gå fett. Eller är jag ute och cyklar nu?


Yamaha_Tobbe skrev:
2060067... köpte en fzr 600 92a i söndags, men man kan knappt krymköra med den eftersom den bara hackar fram i superlåga farter och låga varv...
Luktar snålställd. Återigen nålhöjd eller kanske rent av skruven som reglerar tomgångsbränsleblandningen.

Yamaha_Tobbe skrev:
2060067... den behöver alltid chokas i kallstarter för att inte dö...
Och? Klart du ska choka då du kallstartar.

Yamaha_Tobbe skrev:
2060067... den rasslar när jag gasar i låga varv eller håller jämnfart.. ...
Vaddå "rasslar"? Rassel från kedja? Från kamkedja? Från lager? Vaddå rasslar?
Eller menar du att den misständer och rycker? Jag utgår från att du (och alla andra) har ordning på tändsystemet. Vill inte få läsa att femtioelva SH-members lagt ut massa timmar på en snubbe som inte har börjat med nåt så grundläggande som att ha friskt tändsystem. :tungan

Ryck i jämnfart brukar tyda på snålt _eller_ fett bestyckat. Edit: "I jämn fart" brukar oftast betyda att man få labba med nålhöjden om inte "jämn fart" innebär mycket hög fart (typ ett par hundra km/h), då är det troligare att det rör sig om huvudmunstyckena. //Edit.
Både snålt och fett kan ge ryck men av olika karaktär, vilket som är felet kan man nästan bara svara på efter en provkörning men här kommer ett försök:
Går magert:
Småryck vid jämnfart. Tvekar vid lätt pådrag, typ "långsamt" svar, känns nästan som om puffran drar bättre när man slår av lite gas. Kan (beroende på vilket som är snålställt) vara svårstartad kall.
Går fett:
Kan också rycka i fart. Går märkbart "hårt" men det kräver vana för att höra. Svarar oftast rätt snabbt. Kallstartar ofta utan choke, kanske till och med svarar bra utan choke även när den är kall. Kanske går renare, "mindre hårt" när den är kall (ochokad) än när den är varm.

Det här var skitsvårt att förklara. Gick det överhuvudtaget att förstå?


Tydligare symtombeskrivning i fortsättningen tack! :fatta!



Och så en sak till:
Det är svårt att ställa diagnos på en hoj som man bara provkört en kortare stund. Då fattar vem som helst att det SKITSVÅRT att ställa diagnos på en hoj som man bara har fått beskriven och aldrig själv upplevt i verkliga livet.
Med det vill jag bara säga "skyll inte på mig". Åtminstone inte om jag gett fel tips. Men om tipsen är rätt så.... :D
 
Last edited:
Gick med
10 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
Robban_C skrev:
2060205 Tyder på att den går lite magert. Höja nålarna ett steg kanske?


Kan också vara att den går magert. Har du pillat på fuggarna och fått ihop nåt fel? Eller har felet/felen uppkommit under vinterförvaringen (dvs ärg i munstyckena)? Långsam reaktion är ofta att det går magert och i de hastigheter du beskriver så skulle jag gissa på för låg nålplacering eller för små/igensatta huvudmunstycken.
Detta förutsätter dock att du har _absolut_ tätt på tjuvluft. Om du inte är _helt_ säker på att den är tät på tjuvluft så kan du glömma all annan felsökning.
Kom också ihåg att det än så länge är kallt i luften ( i alla fall här), det gör att luften innehåller mycket syre, en motor som är nästintill snålställd sommartid kommer definitivt att gå magert i detta väder, inte helt ovanligt fel, har haft det på ett flertal hojar. Kort sagt kanske man inte ska skruva hejvilt förrän man sett hur knarren går tio varmgrader senare. Förutsätter ju givetvis att hojen i alla fall är körbar, annars blir ju hela förvåren en ren pina.
Jag har varit med om att bestycka på en snålställd knarr i kallväder och sen få gå tillbaks i munstycken på sommaren. Inte heller så kul.

Melin:
Slipon gör oftast att puffran går lite magert men sliponet bör inte påverka något märkbart vid krypkörning. Som du själv är inne på så brukar första steget vid fuggetrassel på äldre hojar vara att gå igenom fuggarna, rensa alla munstycken och kanaler, kolla flottörnivå, ställa luftskruvar/tomgångsbränsleskruvar (kalla det vad ni vill) enligt verkstadshandboken etc. Många år, många vinterförvaringar (kanske med fukt i flottörhusen) och många mekaniker kan tillsammans ställa till med en herrans massa trassel. Man kan väl säga att man "ställer tillbaks fuggarna till noll" eller nåt sånt.
Går inte knarren efter fuggegenomgång då så börjar det bli dags att felsöka eller bestycka om.

Anders:
Jag tolkar som sagt Zeemons trassel som att den går magert. Om emulsionsrören är slitna så brukar den ju gå fett. Eller är jag ute och cyklar nu?



Luktar snålställd. Återigen nålhöjd eller kanske rent av skruven som reglerar tomgångsbränsleblandningen.


Och? Klart du ska choka då du kallstartar.


Vaddå "rasslar"? Rassel från kedja? Från kamkedja? Från lager? Vaddå rasslar?
Eller menar du att den misständer och rycker? Jag utgår från att du (och alla andra) har ordning på tändsystemet. Vill inte få läsa att femtioelva SH-members lagt ut massa timmar på en snubbe som inte har börjat med nåt så grundläggande som att ha friskt tändsystem. :tungan

Ryck i jämnfart brukar tyda på snålt _eller_ fett bestyckat. Båda kan ge ryck men av olika karaktär, vilket som är felet kan man nästan bara svara på efter en provkörning men här kommer ett försök:
Går magert:
Småryck vid jämnfart. Tvekar vid lätt pådrag, typ "långsamt" svar, känns nästan som om puffran drar bättre när man slår av lite gas. Kan (beroende på vilket som är snålställt) vara svårstartad kall.
Går fett:
Kan också rycka i fart. Går märkbart "hårt" men det kräver vana för att höra. Svarar oftast rätt snabbt. Kallstartar ofta utan choke, kanske till och med svarar bra utan choke även när den är kall. Kanske går renare, "mindre hårt" när den är kall (ochokad) än när den är varm.

Det här var skitsvårt att förklara. Gick det överhuvudtaget att förstå?


Tydligare symtombeskrivning i fortsättningen tack! :fatta!



Och så en sak till:
Det är svårt att ställa diagnos på en hoj som man bara provkört en kortare stund. Då fattar vem som helst att det SKITSVÅRT att ställa diagnos på en hoj som man bara har fått beskriven och aldrig själv upplevt i verkliga livet.
Med det vill jag bara säga "skyll inte på mig". Åtminstone inte om jag gett fel tips. Men om tipsen är rätt så.... :D

oj vilket långt svar :) tack för att du engagerade dig det uppskattas nog av fler än bara mig :pannkyss
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Yamaha_Tobbe skrev:
2062270 oj vilket långt svar :) tack för att du engagerade dig det uppskattas nog av fler än bara mig :pannkyss
Tack.
Och dom andra uppskattar säkert om du kommer med feedback om vad just du gjorde för att få stil på just din knarr.
Och jag är ju nyfiken på om jag ställt rätt diagnos. :) :banana


Och jag säger det igen eftersom det tål att förtydligas:
Dessa frågor, som bygger på _upplevda_ symtom, är skitsvåra att besvara eftersom olika personer upplever symtomen på olika sätt. Risken för missförstånd är alltså extra stor vad gäller just den här typen av frågor så skyll inte på mig!
Det är mycket lättare att bevara frågor av typen "den här har gått av, hur lagar man?" men nu är ju inte alltid livet så lätt. :)


Edit: Jag gjorde just en edit i föregående inlägg, ungefär mitt i ang snålt/fett vid jämn fart osv. Tror att det kan vara läsvärt för den som har dessa problem och redan har hunnit läsa det inlägget.
 
Last edited:
Gick med
10 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
Lite väl många mc-ord på en gång för en amatör, när du säger nålarna börjar jag tänka skruven som ställer tomgången, men jag misstänker att så är inte fallet för då hade du väl skrivit nålen?

-om jag plockar isär hela förgasaren kan jag göra rent överallt med en trasa och avfettningsmedel?

-ska jag fetta/olja in den med något innan jag återställer den?

-behöver jag inhandla något, tex nya packningar?

-mitt gasreglage vill inte vrida tillbaka till 0 av sig själv, köpa ny vajer lr smörja? om smörja, hur?

Lika bra att fråga så mycket som möjligt nu när man fått tag på nån som inte verkar född igår :tummenupp
edit: om du har vägarna förbi sthlm så är du välkommen att ta en sväng o predika lite :7peta
ps: du kan säkert meka, jag kan bygga badrum, kökskakel och klinkergolv.. byta tjänster?
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Yamaha_Tobbe skrev:
2063116 Lite väl många mc-ord på en gång för en amatör, när du säger nålarna börjar jag tänka skruven som ställer tomgången, men jag misstänker att så är inte fallet för då hade du väl skrivit nålen?

-om jag plockar isär hela förgasaren kan jag göra rent överallt med en trasa och avfettningsmedel?

-ska jag fetta/olja in den med något innan jag återställer den?

-behöver jag inhandla något, tex nya packningar?

-mitt gasreglage vill inte vrida tillbaka till 0 av sig själv, köpa ny vajer lr smörja? om smörja, hur?

Lika bra att fråga så mycket som möjligt nu när man fått tag på nån som inte verkar född igår :tummenupp
edit: om du har vägarna förbi sthlm så är du välkommen att ta en sväng o predika lite :7peta
ps: du kan säkert meka, jag kan bygga badrum, kökskakel och klinkergolv.. byta tjänster?


Njae... Med nålarna menar han de nålar som sitter i trottlarna. Du kommer åt dom ovanifrån förgasaren , skruva av locket , ur med trotteln , ut med nål o ändra clipset som håller nålen ett snäpp. Se till att ändra lika mycket i alla förgasarna. ( Du ska alltså flytta clipset ett snäpp NERÅT...mot den spetsiga delan av nålen..)

Lika löser lika...bensin går ypperligt att rengöra med. O gärna tryckluft så du kommer åt i skrymslen o vrår.... Spelar inte så stor roll vad du använder , bara du blåser av o tvättar ur med bensin det sista du gör...

Ingenting ska fettas eller oljas in... Blås ur eller torka av o sätt ihop.

Är du bara försiktig ska det inte behövas några nya packningar. Är inte säker på vad det är för förgasare på den hojen , men har du vakumförgasare så sitter det ett gummimembran i toppen. Se till att det är torrt när du monterar tillbaks det igen....är det bensinindränkt , så är det ett rent H-E att få ditt o det är lätt det blir otätt. Ett tips är att lägga det i frysen så gummit styvnar o drar ihop sig.......

Kolla så vajern inte ligger klämd ngnstans eller har några skarpa böjar. Inhandla sen en vajersmörjare från ngn mc-butik o pytsa i ngt bra medel. Jag brukar använda teflonspray o det fungerar kanon.

Fan att du bor i Täby.... Har ett badrum som behöver en rejäl översyn ! :tungan
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Robban_C skrev:
2060205
Anders:
Jag tolkar som sagt Zeemons trassel som att den går magert. Om emulsionsrören är slitna så brukar den ju gå fett. Eller är jag ute och cyklar nu?

Kan inte säga emot dig. Det var ett förslag inte en absolut sanning.
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
kolla jordpunkterna, också spolarnas jordningar.(svag gnista)

sam
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Yamaha_Tobbe skrev:
2063116 Lite väl många mc-ord på en gång för en amatör...


... ps: du kan säkert meka, jag kan bygga badrum, kökskakel och klinkergolv.. byta tjänster?
De svåra orden har Folke förklarat. :tummenupp

Och vad gäller kakel, badrum etc så ska jag iofs dona med sånt i mina hus framöver men jag tänkte fixa det själv så jag slipper meka med andras hojar :hihi . Byta goda råd kanske? :)


Edit: Sam1 skrev om tändfel här ovan. Jag kompletterar med några tips om hur man känner om det är fuggarna eller tändningen som är kass:
Tändfel blir ofta (men inte alltid) värre i följande situationer:
1. Fuktigt väder. Gnistan leds då fel väg till jord, kallas ofta för "överslag".
2. Kall motor. Kalla elektroder på stiften har svårare att initera gnistan = det behöver byggas upp högre tändspänning för att ge gnista. Vid högre tändspänning ökar risken för överslag.
3. Under pådrag. En motor som går på alla cyl vid delgas kan tappa en cyl vid mer gaspådrag men "tappet" är tydligt (tydligare och distinktare än vid ex vis snålt ställda fuggar) och försvinner så fort man slår av igen. Även under pådrag krävs högre tändspänning för att initera gnistan. Se punkt 2 ovan.
4. Höga varvtal. Vid högre varvtal blir uppladdningstiden för tändspolen kortare, detta gör att tändspänningen inte hinner byggas upp lika långt mellan de olika tändningarna. Här handlar det alltså inte om överslag utan snarare om att det är för dåligt mos från början i tändningen, ex vis beroende på slitage eller nåt sånt.

Jag skulle vilja påstå att punkt 1 och 3 ovan är de abslout vanligaste tändfelen på knarrar. Båda felen beror på att tändsystemet är slitet och "läcker till jord". Gamla tändkablar i kombination men lite skit och lite fukt, det blir garanterat spännande. :D

Ett tips kan vara att titta (i den mån man kommer åt) på alla tändkablar, tändhattar med mer medan motorn går en kväll med fuktigt väder. Ibland kan man se ett överslag. Jag lyfte en gång på läppen på en bil som alltid misstände i fuktigt väder och det lyste blått överallt utefter tändkablarna.
Oftast är dock tändfelen "osynliga".

Problemet här är att det är skitsvårt att förklara skillnaden mellan fuggefel och tändfel men det är oftast lätt att identifiera var felet sitter i verkliga livet.
 
Last edited:

Zeemon

Zeemon
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Kungsängen
Hoj
Suzuki GSXR 750 -93
Wehoo har fixat problemet!

Jag har lyckats lösa problemet, vi gjorde rent förgasarna genom att torka och blåsa rent den. Nu går den som en klocka!

Lycka till för er andra!
 

McFlurry

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Honda CBR1000RR Fireblade
Jag har också en FZR600 -93 som saknar tomgång.
Insugsgummina ser lite sönderspruckna ut så jag har testat att spraya startgas på dom och fick då aningen bättre tomgång. Nu kostar ju säkert dessa gummin plenty så man borde väl kanske rensa ur förgasarna först för att utesluta det.
Det är dock en uppgift jag bävar inför. Är det lätt att få förgasarna injusterade på nytt? Räcker det med att anteckna hur många varv man skruvat ut?
 

McFlurry

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Honda CBR1000RR Fireblade
Problemet löst också här. Det räckte med att skruva löst flottörhuset och rengöra munstycken som man kom åt där.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top