FZR1000 -89 Knepigt tomgångsvarv/segvarvad.

BigFMike

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
FZR1000 -89
Dags igen efter många år :banana.

Köpte en FZR för ett par veckor sedan och har nu gått igenom och bytt alla filter och vätskor utom dämparna (får bli efter besiktningen på måndag), då den har varit avställd ett flertal år. 3100 mil har den gått.

Idag kom de sista delarna och jag kunde sätta ihop den och ta ut den för en provstart.

Startade jättelätt, när soppan tillslut fyllts upp i förgasarna, då jag tömt tank och förgasare, har dock inte skruvat med förgasarna.

EXUP-ventilen justerad och inställd, börjar röra på sig vid 2-3000 varv.
Den verkar ju fungera. Lagom spända vajrar. Går tillbaka till hålet om man vrider servon för hand och sedan slår på tändningen.

Den får stå och värmas upp några minuter medan jag kollar laddning och lampor, varierar varvtalet lite med choken mellan 800-2500 varv ca.

Jag låter den sen gå ner på tomgången utan choke, då jag tycker den är lite låg justerar jag med tomgångsskruven (den runda bakom vänsterramen),
Den går upp till 900-1000 varv då. Vet dock inte riktigt vad den egentligen ska ligga på, men börjar så i alla fall.

Gasar till lite och då stannar den kvar på ca 2000 varv. Hmmmm:va
Justerar igen, tillslut verkar den gå ner till 900-1000 igen, efter uppvarvning.

Men nu till problem nr 1.
Varje gång jag varvar upp lite tar det riktigt lång tid innan den lägger sig på 900 varv igen, 5-8 sek. ca efter jag släppt tillbaka gashandtaget :confused:.
Det känns inte riktigt rätt att den ska hänga kvar på höga varv så lång tid.

Problem nr 2.
Om man gasar till snabbt så tvekar den, den dör inte men känns nästan som den är på väg att göra det men kommer sen ändå.

Problem nr 3.
Det går inte att köra iväg på ettan med bara tomgångsgas, man måste varva en del, lite för mycket tycker jag, men det kanske ska vara så. Den dör rätt lätt, även om man håller lite gas, känner sig som om det var första gången på moppe:D

Synkning av förgasare, vajrar som går trögt eller vad?
Kom med förslag vad det kan vara.
Är kanske handhavandefel av mig.

Det är bara att hugga på, shoot me...

//Micke.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag gissar på risiga insugsgummin. Prova att spola startgas över dom när du har hojen gående på tomgång. Läcker det stiger tomgången.
 

BigFMike

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
FZR1000 -89
Noop, ingen ändring av varvet med startgas.

Det verkar ju vara tätt. Det enda som gjorde någon skillnad på tomgångsvarvet var när jag sprayade upp mot luftburkens insug, då steg den lite grann.

Några andra ideer, någon.

Det kanske är så här den ska vara:D


//Micke.
 

Classic80

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
STHLM
Hoj
Ja
Låter som tjuvluft någonstans, Hur är anslutningen mellan förgasare och luftburk?
Om hojen stått länge så borde ju en förgasarrengöring vara på sin plats.
 

BigFMike

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
FZR1000 -89
Jag får titta över förgasarna efter besiktningen på måndag.

Det är ju rätt troligt att de är lite avlagringar.

En märklig sak med choken är att den är väldigt ojämn, varvtalet varierar upp och ner när choken flyttas en bit. Sen om man har choken typ halvvägs och vickar bågen åt höger/vänster flera ggr så stiger vartalet ytterligare ett par tusen varv för att sen gå ner igen när man slutar vicka:va.
Förstod ni:confused:

Inget ni kanske provat själva, det är ju inte någon vanlig manöver, men ändå.

//Micke.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top