Dags igen efter många år .
Köpte en FZR för ett par veckor sedan och har nu gått igenom och bytt alla filter och vätskor utom dämparna (får bli efter besiktningen på måndag), då den har varit avställd ett flertal år. 3100 mil har den gått.
Idag kom de sista delarna och jag kunde sätta ihop den och ta ut den för en provstart.
Startade jättelätt, när soppan tillslut fyllts upp i förgasarna, då jag tömt tank och förgasare, har dock inte skruvat med förgasarna.
EXUP-ventilen justerad och inställd, börjar röra på sig vid 2-3000 varv.
Den verkar ju fungera. Lagom spända vajrar. Går tillbaka till hålet om man vrider servon för hand och sedan slår på tändningen.
Den får stå och värmas upp några minuter medan jag kollar laddning och lampor, varierar varvtalet lite med choken mellan 800-2500 varv ca.
Jag låter den sen gå ner på tomgången utan choke, då jag tycker den är lite låg justerar jag med tomgångsskruven (den runda bakom vänsterramen),
Den går upp till 900-1000 varv då. Vet dock inte riktigt vad den egentligen ska ligga på, men börjar så i alla fall.
Gasar till lite och då stannar den kvar på ca 2000 varv. Hmmmm
Justerar igen, tillslut verkar den gå ner till 900-1000 igen, efter uppvarvning.
Men nu till problem nr 1.
Varje gång jag varvar upp lite tar det riktigt lång tid innan den lägger sig på 900 varv igen, 5-8 sek. ca efter jag släppt tillbaka gashandtaget .
Det känns inte riktigt rätt att den ska hänga kvar på höga varv så lång tid.
Problem nr 2.
Om man gasar till snabbt så tvekar den, den dör inte men känns nästan som den är på väg att göra det men kommer sen ändå.
Problem nr 3.
Det går inte att köra iväg på ettan med bara tomgångsgas, man måste varva en del, lite för mycket tycker jag, men det kanske ska vara så. Den dör rätt lätt, även om man håller lite gas, känner sig som om det var första gången på moppe
Synkning av förgasare, vajrar som går trögt eller vad?
Kom med förslag vad det kan vara.
Är kanske handhavandefel av mig.
Det är bara att hugga på, shoot me...
//Micke.
Köpte en FZR för ett par veckor sedan och har nu gått igenom och bytt alla filter och vätskor utom dämparna (får bli efter besiktningen på måndag), då den har varit avställd ett flertal år. 3100 mil har den gått.
Idag kom de sista delarna och jag kunde sätta ihop den och ta ut den för en provstart.
Startade jättelätt, när soppan tillslut fyllts upp i förgasarna, då jag tömt tank och förgasare, har dock inte skruvat med förgasarna.
EXUP-ventilen justerad och inställd, börjar röra på sig vid 2-3000 varv.
Den verkar ju fungera. Lagom spända vajrar. Går tillbaka till hålet om man vrider servon för hand och sedan slår på tändningen.
Den får stå och värmas upp några minuter medan jag kollar laddning och lampor, varierar varvtalet lite med choken mellan 800-2500 varv ca.
Jag låter den sen gå ner på tomgången utan choke, då jag tycker den är lite låg justerar jag med tomgångsskruven (den runda bakom vänsterramen),
Den går upp till 900-1000 varv då. Vet dock inte riktigt vad den egentligen ska ligga på, men börjar så i alla fall.
Gasar till lite och då stannar den kvar på ca 2000 varv. Hmmmm
Justerar igen, tillslut verkar den gå ner till 900-1000 igen, efter uppvarvning.
Men nu till problem nr 1.
Varje gång jag varvar upp lite tar det riktigt lång tid innan den lägger sig på 900 varv igen, 5-8 sek. ca efter jag släppt tillbaka gashandtaget .
Det känns inte riktigt rätt att den ska hänga kvar på höga varv så lång tid.
Problem nr 2.
Om man gasar till snabbt så tvekar den, den dör inte men känns nästan som den är på väg att göra det men kommer sen ändå.
Problem nr 3.
Det går inte att köra iväg på ettan med bara tomgångsgas, man måste varva en del, lite för mycket tycker jag, men det kanske ska vara så. Den dör rätt lätt, även om man håller lite gas, känner sig som om det var första gången på moppe
Synkning av förgasare, vajrar som går trögt eller vad?
Kom med förslag vad det kan vara.
Är kanske handhavandefel av mig.
Det är bara att hugga på, shoot me...
//Micke.