Gäller försäkring om allt i papperna inte stämmer?

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
opel
Handen på hjärtat hur många körde igentligen strypt dom två år som dom hade mellan kort,tror inte det är många,jag har då aldrig träffat någon som kört strypt och jag gjorde det inte.gjorde ni? :rolleyes:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
PacMan skrev:
Det gäller väl inte trafikdelen...eller?

Vagnskadan är det som jag har kollat upp. Trafikdelen gäller ju även om du kör full eller snott hojen så den har man väl alltid.

Daave skrev:
Står inte på mig, men den gäller om jag kör och trillar... länsförsäkring

Har du eller pappa betalat hojen?

espa skrev:
Handen på hjärtat hur många körde igentligen strypt dom två år som dom hade mellan kort,tror inte det är många,jag har då aldrig träffat någon som kört strypt och jag gjorde det inte.gjorde ni? :rolleyes:

Om man gör/har gjort det eller inte är upp till var och en... nu diskuterar vi konsekvenserna om något händer.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Daave skrev:
Haha, jaaa du, EVENTUELLT så kommer kanske försäkringbolaget undra varför pappa strypt ner den till 24 kw :D Och vad som gäller vet man inte förens olyckan är framme, det finns det ett antal trådar om på sporthoj.

Jag hoppas inte på att du vurpar, men om du gör det hoppas jag att du får ta varenda krona ur din egna ficka!

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
Daave skrev:
men hur.. mutar man försäkringsbolaget då eller? 2000:- för halvförsäkring på ett helt år? och hur lyckas han försäkra den som strypt? eftersom alla försäkringsbolag försäkrar med ursprungseffekten..! :fatta!

Daave

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Hoj
R1
HanneZ skrev:
Haha, jaaa du, EVENTUELLT så kommer kanske försäkringbolaget undra varför pappa strypt ner den till 24 kw :D Och vad som gäller vet man inte förens olyckan är framme, det finns det ett antal trådar om på sporthoj.

Jag hoppas inte på att du vurpar, men om du gör det hoppas jag att du får ta varenda krona ur din egna ficka!

Jag har betalt hojen själv ja.... och försäkringen säger att den är 25 kw så det undar dom nog inte...helförsäkring

Men men antar att det inte är någon bra idé att ta bort strypningen...

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Daave skrev:
Jag har betalt hojen själv ja.... och försäkringen säger att den är 25 kw så det undar dom nog inte...helförsäkring

Helförsäkrad R1 -00-01 för 2000 om året asså. Det är inte dåligt...

Jo dom visst undra varför din farsa har strypt ner en R1 till 25 kw, speciellt när det var du som körde ner den i diket.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Daave skrev:

Då är det du som ska försäkra. Du får låna din FARS hoj om din FAR har köpt hojen. Kör du åt skogen som ni har gjort nu, kan du bli utan ersättning.

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
Daave skrev:

sa du att den står på din pappa? kan man låna reg nr. så jag kan kolla vad den skulle kosta på mig/min pappa..?

Casper_one

"Jag tror vi är omringade..!"
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Såld.. På jakt efter nytt streetfighterprojekt..
Jag ringde nyss och hörde med försäkringsbolaget..

om jag tar bort strypningen och har den reggad som 25kW ändå.. så händer förljande..

Nästan ingenting..

1. Alla inblandade får sina pengar från trafikförsäkringen.
2. Dom höjer självrisken om det upptäcks.

Det var vad han sa till mig..

Rock on.. :fyllisar

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Alla bolag har en klausul i sina vilkor att nedsättning görs på ersättningen eller utebliven ersättning om skadan inträffar under brottslig handling..

Smäller du och framför ett fordon som du ej har körkort för eftersom du har A begränsad så kan du räkna ut resten själv..

Ang försäkrat intresse, ring bolaget och säg som det är, alltså följande:

Hej jag har köpt en hoj för mina pengar, men jag har skrivit den på farsan för att få en lägre premie... Gäller försäkringen då?

Jag tror och hoppas att du vet svaret även där...

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Daave skrev:
Har en R1, som jag stryp ner till 25 kw eftersom jag bara har mellankort! Funderar starkt på att ta bort strypningen till våren,. någon som vet om försäkringen gäller då?

[moral på]

Fan vad alla snackar om kostnader i pengar... mellankort har man för att man ANSES INTE förmögen att framföra starkare fordon!

Så j*vla enkelt att sitta och tänka på sig själv och *buhuu* jag får inte köra fullt ut och bränna gummi men det handlar även om att SKYDDA andra.

Vad är kostnaden för att ha kört på/ihjäl någon? Är det inte bättre att vänta den relativt korta tiden det är?

[moral av]

Casper_one

"Jag tror vi är omringade..!"
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Såld.. På jakt efter nytt streetfighterprojekt..
TukTuk skrev:
[moral på]

Fan vad alla snackar om kostnader i pengar... mellankort har man för att man ANSES INTE förmögen att framföra starkare fordon!

Så j*vla enkelt att sitta och tänka på sig själv och *buhuu* jag får inte köra fullt ut och bränna gummi men det handlar även om att SKYDDA andra.

Vad är kostnaden för att ha kört på/ihjäl någon? Är det inte bättre att vänta den relativt korta tiden det är?

[moral av]

Det stämmer inte riktigt det du säger.. för det spelar ingen roll om du kör olagligt eller inte.. trafikförsäkringen går alltid in och om du saknar en sådan ja, då lär polisen ganska snart ta dig. Förhoppningsvis.

Rock on.. DD :fyllisar

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Nexor skrev:
Som sagt, finns inga strypningsatser till min någonstans. Vad som behövs är att en verkstad med ett intyg för att göra dessa saker stryper ner den till 25kw genom att tillverka brickor (eller annat) och pröva sig fram till rätt effekt med en bänk. Sedan får man åka med papper på bänkning och intyg osv så får man den omreggad som 25. DETTA ÄR INTE BILLIGT! :)
Du har inte funderat på att välja hoj efter vad du har råd med då? Varför inte köpa en hoj som är lätt och billig att strypa?

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Casper_one skrev:
Det stämmer inte riktigt det du säger.. för det spelar ingen roll om du kör olagligt eller inte.. trafikförsäkringen går alltid in och om du saknar en sådan ja, då lär polisen ganska snart ta dig. Förhoppningsvis.

Rock on.. DD :fyllisar

Jo, du har rätt men missade poängen. Jag syftade på det fysiska/psykiska lidandet som följer en olycka.

Hade jag satt mig olovligt i en tung lastbil och kört på någon hade ångesten varit värre än kostnaden i pengar...

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Triumph S3
Visserligen inte helt vad tråden handlar om från början men går inte en R1:a jävligt dåligt när dom är nerstrypta så mycket? Det är ju inte så att man dragit ner lite av effekten utan riktig mycket.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
enhjuling skrev:
Du åker dit för olovlig körning, loosar kortet och får inte en spänn på vagnskadeförsäkringen.
Om ingen upptäcker den olovliga körningen klarar du dig förstås undan.

Räcker inte om försäkringsbolaget hårddrar det så kan du bli betalningsansvarig för kostnaderan som du åverkat någon annans egendom eller i värsta fall skada!

Inget att rekomendera!

Ps du får inte köra lågtradare på dit b körkort heller är väll lite samma grej!

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
bikerwoman skrev:
Du har inte funderat på att välja hoj efter vad du har råd med då? Varför inte köpa en hoj som är lätt och billig att strypa?

Jag har inte råd med hoj alls egentligen, men det finns ju sätt att komma billigt undan, ett av dem är att köra på ursprungseffekt :tomten
Det sista jag tänker på när jag köper hoj är att den ska vara lätt att strypa, jag lägger mycket hellre de pengarna på trim i så fall. Vad jag försökte förklara var bara att det är dyrt och därför inte bra för någon med lite pengar.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM