gäller försäkringen???

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Baltazar skrev:
Jo, det visste jag men är "basbelopp" och "prisbasbelopp" synonyma?
Jag tycker liksom att det känns lite väl lite att få en självrisk på <4000kr.

"Den sammanlagda självrisken i trafikförsäkringen
får enligt TSL inte överstiga
1/10 prisbasbelopp för fysisk person."

Mvh

Så om killen du kör på nästan dör och du är vållande utan KK och med bara trafikförsäkring och det kostar staten 2Milj sek att fixa till honom så kommer du undan med att belata 200 000 i självrisk? :va

Låter ju helt klart värt att ta den risken. NOT!

Själv körde jag bara yttepytte lite (på min egna hoj) själv utan kk.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
BlackArmy skrev:
Men när jag tog lappen -01 och skulle försäkra min A-T så fick jag inte det för att jag hade inte A-behörighet :va ....jag köpte hojen 2 veckor innan jag körde upp....så min fråga får man försäkra en MC utan att man har behörighet A?

Tanten på T-H kanske hade hybris eller nåt också men det gick ju bra med uppkörningen och sen var det bara och försäkra och gasa....

En "kompis" försäkrade en 400 två veckor innan jag, eh menar han, körde upp och han hade endast B-kort då. Han lär också ha kört den innan han tog kortet men det förnekar han officiellt. Iof IF men om jag inte minns helt fel så ville TH också försäkra, dom skulle bara ha så förbannat mycket med.

Last edited:

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
yonsson skrev:
Så om killen du kör på nästan dör och du är vållande utan KK och med bara trafikförsäkring och det kostar staten 2Milj sek att fixa till honom så kommer du undan med att belata 200 000 i självrisk? :va

körde du yttepytte lite utan körkort :va

BlackArmy

Member
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suka gsx750f...numera repig vänstersida...
pjohan skrev:
En "kompis" försäkrade en 400 två dagar innan jag, eh menar han, körde upp och han hade endast B-kort då. Han lär också ha kört den innan han tog kortet men det förnekar han officiellt. Iof IF men om jag inte minns helt fel så ville TH också försäkra, dom skulle bara ha så förbannat mycket med.

Gumman jag snackade med på TH kanske hade lingonvecka och va lite bitsk :hihi ....men det gick ju bra till slut iaf :tummenupp

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Är det bara jag som reagerar på dubbelmoralen, köra utan kort = det mest idiotiska man kan göra, till skillnad från att dra snuten eller slanga i tät trafik? Killen ställde en fråga, ingen här vet hur duktig hans kompis är på att köra, var de körde eller vad som hände. Inte ens jag är så moralkärringsk :) Nån med färskt kort utan erfarenhet kör säkert mycket sämre än en kille som kört cross i 10 år och som har bilkort sen 5 år, eller?

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
yonsson skrev:

Vet inte om du citerat fel eller medvetet besvarat min fråga med en egen fråga?
Eller är det ett påstående med ett frågetecken på slutet? ;)

Mvh / En förvirrad Christian

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
bigblock skrev:
tjaba! Nån som vet om försäkringen gäller om jag lånar ut hojen till min polare
och han skulle råka lägga omkull den?(OBS han har ej A-kort)

(OBS, Lånar du ut hojen till ngn utan kort kan du dessutom åka dit för tillåtelse till olovlig körning alternativt tillåtelse till grov olovlig körning)

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
kim s skrev:
Trafik försäkringen gäller väl vare sig man har kort eller inte ????(givetvis under förutsätningen att försäkringen är betald) . Seriöst tycker ni verkligen att det är så jävla farligt att låna ut hojen till nån som inte har kort ??

Eftersom det är olovlig körning så är de inte ersättningsskyldiga. En jag känner ytligt körde i fyllan in i ett hus och lyckades sätta eld på det då bilen började brinna. Han hade körkort och försäkring men den gällde inte eftersom det var olovlig körning p g a rattfyllan. Han blev personligt betalningsskyldig på miljonbelopp och lever än i dag tio år senare på existensminimum.

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
HansJ skrev:
Är det bara jag som reagerar på dubbelmoralen, köra utan kort = det mest idiotiska man kan göra, till skillnad från att dra snuten eller slanga i tät trafik? Killen ställde en fråga, ingen här vet hur duktig hans kompis är på att köra, var de körde eller vad som hände. Inte ens jag är så moralkärringsk :) Nån med färskt kort utan erfarenhet kör säkert mycket sämre än en kille som kört cross i 10 år och som har bilkort sen 5 år, eller?

:Bugar :Bugar :Bugar håller med dig! med risk för att både du å jag kommer få örfilar av den vanliga lynchmobben här på sporthoj..... :3freak

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
yonsson skrev:

Tror du fått det lite om bakfoten. Ett prisbasbelopp har inte (så vitt jag vet) något med vad skadan kostar. Ett prisbasbelopp fastställs (årligen?) till en viss summa och så utgår försäkringsbolag och andra utifrån detta. Antagligen ett sätt att skapa säkerhet för att det är samma värde man pratar om även om inflationen och övrigt förändrar pengavärdet.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Finns det ingen utbildad jurist här som kan tyda försäkringsvilkoren? Ska fråga min svåger när jag får tag på han.

Annars låter det ju troligt att det inte blir några cash p.g.a "olovlig köring".

10% av prisbasbelopp (36k-37k = 3,6k-3,7k). Låter lite har ju själv betalat mer på pajade bilar...

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Kollade upp även vad ett prisbasbelopp låg på 2003. Enligt trygghansa så var det då 38600kr, så 10% är alltså 3860kr. Så har någon fått högre självrisk än så på TF så är det något skumt.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
stoffer skrev:
Kollade upp även vad ett prisbasbelopp låg på 2003. Enligt trygghansa så var det då 38600kr, så 10% är alltså 3860kr. Så har någon fått högre självrisk än så på TF så är det något skumt.

Just det det var nog det totala. Var ju helförsäkring.

Måste nog sova snart. Ska vara på jobbet 06:30. Man har totalvänt dygnet under semstern. Jaja vad har det med försäkringar att göra. sov gott

ElDiablo

Ny medlem
Gick med
12 May 2004
Hoj
GammelGixxer 1208cc -94
Visst får man det.... Jag har, kan jag ärligt säga, kört i totalt två år utan körkort och mestadels på min dåvarande hoj som var en offroad/enduro modell yama ttr600. Jag vet att det är mycket korkat att åka omkring utan kort men den mänskliga slöheten gjorde att jag helt sonika inte orkade anstränga mig och ta lappen. :dummer Men jag försäkrade den hos länsförs. och var då under 24 och hade som sagt inte A-behörighet och betalade en lagom årspremie på ca 1700 kr. Så visst får man försäkra den alltid... Men nu har jag blitt äldre och fått lite förstånd och kör nu fullt lagligt med lappen och allt... bortsett från diverse buller och ljus som kling och klang inte riktigt gillar misstänker jag. :6surkart

BlackArmy skrev:
Men när jag tog lappen -01 och skulle försäkra min A-T så fick jag inte det för att jag hade inte A-behörighet :va ....jag köpte hojen 2 veckor innan jag körde upp....så min fråga får man försäkra en MC utan att man har behörighet A?

Tanten på T-H kanske hade hybris eller nåt också men det gick ju bra med uppkörningen och sen var det bara och försäkra och gasa....

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Jonte VSB R-T skrev:
Just det det var nog det totala. Var ju helförsäkring.

Måste nog sova snart. Ska vara på jobbet 06:30. Man har totalvänt dygnet under semstern. Jaja vad har det med försäkringar att göra. sov gott
Det här med 10% av prisbasbelopp gäller ju bara Trafikförsäkringen, andra försäkringar (vagnskada t.ex.) kan ju ha högre självrisker (Om någon som inte är skriven på samma adress som mig kvaddar min hoj så åker jag på 16000kr i självrisk hos TH t.ex.). Fast det kanske var det du menade? Jag är också lite trött :)

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden.
Men ska det vara så jävla förbannat svårt att läsa igenom försäkringsvillkoren? Trafikförsäkring gäller oftast alltid oavsett om personen ens innehaver åldern för körkort eller kör baklänges eller vad fan som helst.
Skillnaden brukar vara högre självrisk för om tex helförsäkring å grejer om nån annan kör.

Läs kontraktet ist för att fråga här.. blir galen på alla likasinnade frågor.

Om det nu är så som så många säger ( att försäkringsbolaget nu av nån konstig jävla anledning alltid verkar neka ersättning) så har dom väl antagligen brutit kontraktet. Detta leder i sin tur till att eftersom dom brutit sin del i avtalet så ska man väl antagligen få tillbaka premien man betalat!

Jag tycker alla verkar påstå att försäkringsbolagen nekar ersättning hela tiden.. Det låter helt ovettigt enligt mig.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
bigblock skrev:
vad är det för ide för alla som kör utan kort att helförsäkra sina hojar då?
dom jag känner som har haft hoj men inget kort har då haft helförsäkrat!

då har dina kompisar slösat många fina tusenlappar. Trafikförsäkringen gäller dock ALLTID. Förutom vid väldigt grov vårdslöshet typ 150 på bakhjulet mitt i stan. Eller om man är kanon då man kör.

cbr900fireblade

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
cbr 900 fireblade 93
Låna ut hojen ?

Hur menar du låna ut? skall du åka med eller tänker du på medhjälp till en GROV olovlig körning vilket det blir om han blir stoppad?

Man torskar som gärningsman om man lånar ut hojen till en som inte har körkort, dessutom så ryker förmodligen ditt körkort också.

TÄNK EFTER FÖRE, EFTER ÄR DET FÖRSENT!!

LYCKA TILL

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
stoffer skrev:
Det här med 10% av prisbasbelopp gäller ju bara Trafikförsäkringen, andra försäkringar (vagnskada t.ex.) kan ju ha högre självrisker (Om någon som inte är skriven på samma adress som mig kvaddar min hoj så åker jag på 16000kr i självrisk hos TH t.ex.). Fast det kanske var det du menade? Jag är också lite trött :)

Vilken tur att jag inte kvaddade din hingst då Kristoffer... :D

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...