Gäller folksam på bana??

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
Ringde för att kolla med folksam ifall deras försäkring gäller vid bankörningar och då säger dom at den endast gäller vid smcskurser...

Stämmer detta??

Och vilka bolag gäller försäkringen med isånafall?

Gustaf

gkn
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
-
gurra2fast skrev:
Ringde för att kolla med folksam ifall deras försäkring gäller vid bankörningar och då säger dom at den endast gäller vid smcskurser...

Stämmer detta??

Om den inte är tävling eller träning inför tävling (tidtagning) så har folksam stått för skadorna.

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
be dom om en skriftlig redogörelse.

det unerlättar ju när/om det händer något :)

edit: för tyvärr betyder ju en persons ord ingenting längre. :rolleyes:

Nobody

Medlem
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
BMW S1000RR 2017
gurra2fast skrev:

Stämmer detta??

Jag fick ett skrivet papper där Folksam sa att så länge det inte är tidtagning så gäller försäkringen fullt ut :tummenupp

Freakshow

Hur f..n kan jag börja snusa igen!?!?
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Nää..... såld!
Egendomsskyddet ska gälla.....
Trafikförsäkringen följer TSL å den är luddig.....

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
CBR 1000 RR -07
gurra2fast skrev:

Stämmer detta??

Länsförsäkringar gäller mot dubbel självrisk och inte bara på SMC-åkningar.

gurra2fast

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
Har nu pratat med Folksam, Länsförsäkringar,IF och Trygghansa och alla säger dom samma sak att deras försäkring gäller endast om det är smc som är arrangör!!!!!

Ring och kolla själva!!

gurra2fast

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
Har även nu pratat med skadeavdelningen på Folksam...

Och dom säger att arrangören själv skall ha en trafikförsäkring som gäller...

Men detta skulle kunna avgöras från fall till fall men normalt skulle den vanliga trafikförsäkringen inte gälla på annat än smcs kurser...

Det enda jag vill ha sagt med detta är att när folk på Linköpings Motorstadion och div andra arrangörer säger att vissa bolags trafikförsäkring gäller så har dom fel...

och att jag tycker att det är sjukt att man utesluter folk med andra bolag på falska grunder...

sandstream

Guest
gurra2fast skrev:
Har nu pratat med Folksam, Länsförsäkringar,IF och Trygghansa och alla säger dom samma sak att deras försäkring gäller endast om det är smc som är arrangör!!!!!

Ring och kolla själva!!
Spelar ingen roll vad de säger nu, jag har också skriftligt på att Folksam gäller vid bankörningar utan tidtagning.

Observera att jag pratar om Trafikförsäkringen och inte någon vagnskada.
Vad var det du frågade om?

sandstream

Guest
gurra2fast skrev:
Har även nu pratat med skadeavdelningen på Folksam...

Och dom säger att arrangören själv skall ha en trafikförsäkring som gäller...

Men detta skulle kunna avgöras från fall till fall men normalt skulle den vanliga trafikförsäkringen inte gälla på annat än smcs kurser...

Det enda jag vill ha sagt med detta är att när folk på Linköpings Motorstadion och div andra arrangörer säger att vissa bolags trafikförsäkring gäller så har dom fel...

och att jag tycker att det är sjukt att man utesluter folk med andra bolag på falska grunder...
Jag har mailat Folksam igen för att få en förklaring, återkommer med svar i den här tråden så fort jag fått svar.

Hoppas verkligen att det är åkning utan tidtagning samt trafikförsäkringen du har avsett i dina inlägg.

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
CBR 1000 RR -07
gurra2fast skrev:

Ring och kolla själva!!

Telefonisterna är väldigt okunniga och frågande när det gäller banåkning. Lita inte på första svaret. Jag brukar kolla upp det för varje år och man får verkligen tjata på dem att djupdyka i paragraferna för att få det rätta svaret :) Det senaste jag fick från LF var att dubbel självrisk gäller på bana under körning utan tidtagning oavsett arrangör(trafikövning), dock ej på rr-träning eller träning inför tävling. Hoppas att jag har rätt för jag har dessvärre inte kollat upp det i år.

Svaren du har fått låter oroväckande.

/stefan

Gustaf

gkn
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
-
Att folksams försäkringar inte skulle gälla vid bankörning måste vara ngt nytt.... jag vurpade med min förra hoj på en banträff där smc EJ var arrangörer, och jag fick ut på försäkringen.....

gurra2fast

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
sandstream skrev:
Jag har mailat Folksam igen för att få en förklaring, återkommer med svar i den här tråden så fort jag fått svar.

Hoppas verkligen att det är åkning utan tidtagning samt trafikförsäkringen du har avsett i dina inlägg.

Avser självklart detta då det är det enda vi diskuterat tidigare så...

I mitt fall handlar det exempelvis om att jag skulle vara intresserad av att köra på sviesta på linköpings motorstadion...
Och jag har för tillfället IFs Hondaförsäkring och som enligt LMS inte gäller på deras körningar...

Så därför tänkte jag ringa runt till lite försäkringsbolag för att kolla vilka som gäller på bana och höra om man bara kan försäkra över dagen men det går i vilketfall inte hos varken Folksam eller LF...

Har nu blivit uppringd av en på LF och hon säger nu att deras trafikförsäkring gäller oavsett arrangör!!

Så såvitt jag kan se det är det idag endast dom som till 100% kan lova att deras trafikförsäkring gäller på bana...

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
CBR 1000 RR -07
De är för roliga de där telefonisterna. Jag ringde nyss och det var samma visa som alla år. Helt frågande som vanligt men jag fick nummret till en special-kärring för mc som är hårt upptagen.

Last edited:

sandstream

Guest
gurra2fast skrev:
Okej :tummenupp
Var inte meningen att dissa dig på något sätt men det dyker upp så många :tomten :tomten här på SH så man vet aldrig :hihi

En mycket intressant sak, om den infon du fått stämmer, är ju att de som arrangerar bandagarna plötsligt måste göra om alla grupper och ha flera oförsäkrade :(

Men jag tror som Pitte att man måste gräva en bit i organisationen för att få fram ett korrekt svar, kundtjänst har inte så bra koll och har heller inte tid att ta reda på rätt svar.

Freakshow

Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Nää..... såld!
sandstream skrev:
Spelar ingen roll vad de säger nu, jag har också skriftligt på att Folksam gäller vid bankörningar utan tidtagning.

Observera att jag pratar om Trafikförsäkringen och inte någon vagnskada.
Vad var det du frågade om?
Tänk på att dessa försäkringar ej är s.k. grundbundna, dvs försäkringsvillkoren kan ändras vid förfallodagen. Dvs att det spelar ingen roll om du har ett papper med en text som lovar en viss sak, ändrar försäkringsbolaget villkoren så är det så! Då är det de nya reglerna som gäller. Men som sagt; egendomsskyddet gäller, trafiken luddig å avgörs från fall till fall när det gäller Folksam

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
CBR 1000 RR -07
Något som jag tror verkligen skulle kunna ställa till det är bandagar där de mixar försäkrade/oförsäkrade. Jag körde så på A-torp senast och händer det något då kan nog bolaget säga att det där var en rr-träning. Oavsett om tidtagning har skett eller om en oförsäkrad hoj är inblandad i incidenten eller ej. Alltså inte om de har en speciell grupp för oförsäkrad utan när de kör samtidigt som försäkrade.

Freakshow

Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Nää..... såld!
gurra2fast skrev:

I mitt fall handlar det exempelvis om att jag skulle vara intresserad av att köra på sviesta på linköpings motorstadion...
Och jag har för tillfället IFs Hondaförsäkring och som enligt LMS inte gäller på deras körningar...

Så därför tänkte jag ringa runt till lite försäkringsbolag för att kolla vilka som gäller på bana och höra om man bara kan försäkra över dagen men det går i vilketfall inte hos varken Folksam eller LF...

Har nu blivit uppringd av en på LF och hon säger nu att deras trafikförsäkring gäller oavsett arrangör!!

Så såvitt jag kan se det är det idag endast dom som till 100% kan lova att deras trafikförsäkring gäller på bana...
Kan LF verkligen lova det?
Lagen säger detta:

"TSL 1 § anger att lagen, därmed också trafikförsäkringen, inte tillämpas vid tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde"

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Som säkert många vet så kommer TSL (trafikskadelagen) med stor sannolikhet omformuleras till senast 2007.
Varför, jo för att TSL är en lag om just trafikskadelagen och den lagen är utformad så att TSL gäller INTE på inhägnat motorområde m.m.
MEN, nästan samtliga bolag har dock ändå tillämpat TSL på motorbana så länge det inte varit fråga om tävling eller träning. En anledning till detta är mest troligt att dom anser att den sortens banåkning har varit bra för sina kunder.
Dock så har IF och Trygghansa förtydligat detta i sina villkor så att inga tvivel ska uppstå. Övriga stora bolag har alltså än så länge tagit på sig TSL om en olycka har hänt trots att dom enligt lag inte är skyldiga till detta.

Tolkningen av TSL-lagen är alltså lite otydlig, t.ex. så undrar man hur den ska tillämpas vid t.ex. Svenska Rallyt eller någon annan tävling på allmänna vägar?? Den är en tävling men inte på inhägnat område!
Det finns ett fall just nu där någon rallyförare vill har ersättning via TSL från en annan som kört på honom bakifrån. Eftersom lagen är skriven för "inhägnat" så blir det en konstig tolkningsfråga om lagen.

För att det här inte ska kunna tolkas på mer än ett sätt så kommer alltså lagen sannolikt skrivas om till 2007.

/Nitrous

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...