Gängpaj på främre drevet

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Edit: I slutet av 4:e sidan finns lite bilder på slutgiltiga lagningen...

Jag gjorde ett inlägg tidigare om att en verkstad inte satt dit låsbrickan till främre drevet korrekt, vilket slutade med att drevet hoppade av axeln. Man kunde också se lite slitage på gängorna eftersom drevet/kedjan snurrat fritt mot gängorna.

Nu hände samma sak igen, dock var det inte låsbrickans fel denna gång utan med största sannolikhet gängorna till muttern som varit för dåliga, och då gör inte låsbrickan någon nytta om muttern bara kan släppa i gängorna. :brinnerup

Hur fixar man gängor som är paj på en "skruv" så att säga. :va

• En tanke är att gänga till en mindre dimension, dock är det väldigt krångligt eftersom det är en annan stigning på alla storlekar under M18 (vilket jag tror att det är, skjutmåttet visade 17.6 mm, någon som vet bättre?) dessutom antar jag att det är väldigt hårt material.

• En annan tanke är att borra ett hål genom axeln och sätta i en KRAFTIG sprint, istället för mutter eller tillsammans med mutter. Eftersom motorns kraft inte alls ligger på muttern, muttern hindrar bara drevet från att glida av axeln.

Ordet är fritt!

(Bilden är inte av min hoj, dock väldigt likvärdigt)

Bifogat

• drive_sprocket_nut.jpg
    drive_sprocket_nut.jpg
    215.1 KB · Visningar: 167
Last edited:

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Byt skiten helt och hållet, och släng på ny mutter... Ska det ändå göras om, så är det lika bra att göra det ordentligt. Är osäker här, men du behöver väl ändå montera isär för att borra och jävlas... Så kan du vara nöjd sen, med vetskapen om att skiten håller ihop :)

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag tycker att det vore en bra idé att byta axeln. Ska du borra genom axeln måste den ändå ur, och då är det nog fan enklare att byta den helt och hållet istället.

Classic80

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
Ja
Lägga en liten svetsloppa?
Alltså en som är så liten så den med enkelhet kan slipas bort vid nästa drevbyte?
Eller locktite?

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Det går att borra utan att ta ur den, underifrån vill säga. Jag har också tillgång till travers etc för att lyfta hojen och komma åt underifrån. :tummenupp

Någon som har riktigt erfarenhet av att bearbeta liknande material som sitter i axeln, hur hårt är det etc?

Att byta hela axeln blir för dyrt och tidskrävande.

Lägga en liten svetsloppa?
Alltså en som är så liten så den med enkelhet kan slipas bort vid nästa drevbyte?
Eller locktite?

Det har jag också tänkt på (svetsloppa), och funderar starkt på det nu när andra börjar avråda mig från annat.

Locktites gänglåsningslim har jag också tänkt på, men frågan är om det håller.. det är inte mycket kraft som ligger på muttern utan nästan enbart vibrationer eller liknande. Har du eller någon annan bra erfarenhet av Locktite?

Last edited:

Tommy.exe

Guest
Loppa fast ett fräscht drev. Riv isär och byt i vinter? Nästa vinter?

martin77

Medlem
Gick med
5 Oct 2005
Hoj
såld men letar ny som bäst...
Dra dit Loctite som nån sa. Finns ju flera med olik hållfasthet. Ta den rackarn som måste värmas upp för att släppa. Eller byt ut axeln.

Det går att borra utan att ta ur den, underifrån vill säga. Jag har också tillgång till travers etc för att lyfta hojen och komma åt underifrån. :tummenupp

Någon som har riktigt erfarenhet av att bearbeta liknande material som sitter i axeln, hur hårt är det etc?

Att byta hela axeln blir för dyrt och tidskrävande.

Det har jag också tänkt på (svetsloppa), och funderar starkt på det nu när andra börjar avråda mig från annat.

Locktites gänglåsningslim har jag också tänkt på, men frågan är om det håller.. det är inte mycket kraft som ligger på muttern utan nästan enbart vibrationer eller liknande. Har du eller någon annan bra erfarenhet av Locktite?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Axeln är tyvärr som regel sätthärdad i hela sin längd. Så den är oftast lika hård som materialet i ett vanligt gängsnitt.
Sprint skull jag inte rekommendera, bara att byta axeln. När ändå motorn är isär så kanske du ändå har andra saker du vill byta. För att öka motivationen lite sas.

/J

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Borra ett hål axiellt i axeländen. Gänga M8 eller M10. Det är inte några större axiella krafter utan mer vibrationer. Håll drevet på rätt plats mha en distans.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vad du kan göra men det förutsätter nästan att du monterar ur axeln för bästa resultat och då kan du byta när den ändå är ur,är att dra muttern och borra genom mutter och axel därefter slå en rörsprint igenom,vill du vara riktigt säker så tar du 2(en mindre i den första)
Det sitter kvar och är återanvändbart,problemet blir att borra genom axeln då den är härdad utan att det skenar iväg,därför bör den monteras ur.

Henrik

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Ta ett tag med filen på axeln först så får du en hint om du tycker det e lönt att testa med borren.

Svetsa kan du glömma för du får aldrig inbränning i en loppa som håller. Då kan du lika gärna sätta lite tuggummi utanpå. Å brassar du på med svets får du ett jäkla jobb när du ska byta + det värmen gör för dina packbox samt härdningen i axeln.

Testa loctite, om du kan tåla risken på ännu ett släpp, annars byt.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag säger inte att det är rätt men nog fan har jag sett bilder och hört folk som lyckats med svetsloppa. Hur bra det är sedan kan vi ju alltid spekulera i.

Det är väl lite upp till den som svetsar också... En del har bra koll och känsla...
Men detta är ju ingen bra lösning i längden såklart...

Sorri trådskaparen för ytterligare ett argument som egentligen inte ger dig svar på din fråga... /R

Ta ett tag med filen på axeln först så får du en hint om du tycker det e lönt att testa med borren.

Svetsa kan du glömma för du får aldrig inbränning i en loppa som håller. Då kan du lika gärna sätta lite tuggummi utanpå. Å brassar du på med svets får du ett jäkla jobb när du ska byta + det värmen gör för dina packbox samt härdningen i axeln.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj

Bra argument mot svetsning, instämmer lite faktiskt (på värmedelen framförallt), man kanske får göra experiment på en lös bult och se hur starkt det blir samt hur varmt det blir, eventuellt kan man kanske kyla längre in på axeln med rinnande vatten eller liknande... :va

Hur känns det när man drar bort locktite? Blir det segt eller snäpper det till o släpper? (seghet är väll att föredra här då en vibration skulle kunna göra så att det snäpper loss om limmet skulle vara sprött)

Jag säger inte att det är rätt men nog fan har jag sett bilder och hört folk som lyckats med svetsloppa. Hur bra det är sedan kan vi ju alltid spekulera i.

Det är väl lite upp till den som svetsar också... En del har bra koll och känsla...
Men detta är ju ingen bra lösning i längden såklart...

Sorri trådskaparen för ytterligare ett argument som egentligen inte ger dig svar på din fråga... /R

Jo, tanken är ju att dra dit muttern på plats och svetsa längst ut på den, lixom på änden av axeln så då får man både styrkan från muttern plus svetsningen som hindrar den från att gänga ur bara. (samt att man kommer längre ifrån växellådan med värme etc.)

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Borra ett hål axiellt i axeländen. Gänga M8 eller M10. Det är inte några större axiella krafter utan mer vibrationer. Håll drevet på rätt plats mha en distans.

Jag förutsätter att det ful meck som är the name of the game här.
Då skulle jag gjort typ som Elwe.

Axeln är nog som Jörgen säger Härdad, förmodligen bara på ytan några tiondelar.
Du får värma lite med gasol eller väldigt lite med gas. Ha kvar drevet för att ge packboxen en liten chans att överleva.
Sen gängar du dit orginal muttern. Sen borrar du ett hål mellan axeln o muttern dvs så att halva hålet är i muttern o halva i axeln.
Det hålet gängar du typ m6, dra dit en skruv med fjäderbricka.
Det kommer effektivt hindra muttern att gänga upp sig.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Borde gå lika bra att biorra och gänga ett hål i muttern, plus liten fördjupning i axeln.
Stoppskruv i hålet.
Klart.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Borde gå lika bra att biorra och gänga ett hål i muttern, plus liten fördjupning i axeln.
Stoppskruv i hålet.
Klart.
...Men går det att komma åt att borra i 90g vinkel mot axeln eller missförstod jag dig?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Precis det där hade inträffat på en FZR 600 jag hade tidigare.Lyckligtvis verkar axeln vara betydligt hårdare än muttern så jag tog ett passande gängsnitt(M18x1?)och snyggade till gängorna på axeln och monterade ihop med ny mutter plus hyfsat stark gänglåsning.Prova det innan du drar igång med någon annan hemslöjd är mitt tips.

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Bra argument mot svetsning, instämmer lite faktiskt (på värmedelen framförallt), man kanske får göra experiment på en lös bult och se hur starkt det blir samt hur varmt det blir, eventuellt kan man kanske kyla längre in på axeln med rinnande vatten eller liknande... :va

Hur känns det när man drar bort locktite? Blir det segt eller snäpper det till o släpper? (seghet är väll att föredra här då en vibration skulle kunna göra så att det snäpper loss om limmet skulle vara sprött)

Jo, tanken är ju att dra dit muttern på plats och svetsa längst ut på den, lixom på änden av axeln så då får man både styrkan från muttern plus svetsningen som hindrar den från att gänga ur bara. (samt att man kommer längre ifrån växellådan med värme etc.)

När man lossar ett loctitat förband snäpper det inte mycket. Tvärtom kan första halvvarvet va ganska lätt. Då bryts limmet sönder i små flakes som sedan går om lott å låser utav helsicke. Fortsätter man dra då blir det varmt, man tar större verktyg å gängan skär. (därför ljummar man ett sånt förband till ett par hundra grader innan man lossar)
Så exakt hur det kommer uppföra sig vid vibration kan jag tyvärr bara gissa! Men jag gissar att antingen rör det sig inte alls(dvs limmet håller), eller så lossar muttern tills motståndet håller den kvar.
Har du dessutom en sliten gänga nu på axeln har du säkert en större limspalt att tänka på. Ganska osäkert om jag får säg...

Ang. svets så gäller det att få materialen att bli ett. Det får du aldrig med en eller ett par loppor utanpå. Du måste ha en smälta i grundmaterialet. Okej möjligen då om du slipar ett jack diagonalt över mutter/axel så att svetsen går in lite som en kil. Då kan den (kanske) inte vandra av pga ojämnheterna.
Brista lär den göra ändå med vibrationer på dom strukturförändringar du bakat in med svetsen!
Dylika bonnalagningar gör sig bättre på blötgods än på härdat, där strukturen medger lite svaj.

Jag tror det bästa förslaget har kommit redan. Stoppskruv i muttern från nyckelgreppsidan å slipad fördjupning i axeln. Stoppisen kan du låsa med ett körnslag i kanten om den e lagom kort.

Lycka till.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...