Gängpaj på främre drevet

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
"Rättigheterna till filmen du har hyrt ägs av paramount pictures, det är därmed förbjudet att vidaredistrubuera, sälja överlåta"....... Eller "Sidan du loggat in på visar hur man trimmar en moppe, men betänk att din trimmade moppe är en oförsäkrad, obesiktigad......"

/J

Ja, pappa. Det var nog ganska stjärnklart från början att det handlade om fulmek. Vissa förslag sämre/bättre än andra men väl i samma nivå som ursprungsfrågan. TS har väl dessutom klart deklarerat att han inte tänker lägga de resurser som krävs för att gå the right way så jag e ganska övertygad om att den rullar på gatan oavsett.

TS: Laga hur du tycker e bäst, ta på en reflexväst å kör.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Finns en lika enkel men ful metod som funkar klockrent

Eller fråga Swedie hur jag lagade hans 750 stunthoj för rätt många år sedan

Uppe i tierp:D:D:yoparty exakt samma fel

Körna änden på axeln ( med drevet på plats) det vill säga att med ett dorn

Stuka änden så att drevet ej kan glida av, axeln är ändå skrot och måste bytas ( vinterjobb)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, pappa. Det var nog ganska stjärnklart från början att det handlade om fulmek. Vissa förslag sämre/bättre än andra men väl i samma nivå som ursprungsfrågan. TS har väl dessutom klart deklarerat att han inte tänker lägga de resurser som krävs för att gå the right way så jag e ganska övertygad om att den rullar på gatan oavsett.

TS: Laga hur du tycker e bäst, ta på en reflexväst å kör.

Inte meningen att vara messerschmitt, det är bara det att även om just TS har förklarat att han gärna kör lite vardags-edge så har den här tråden redan lästs av över 1000 pers. Man har ett annat ansvar när man skriver på ett forum i frågor som dessa tycker jag. Dessutom finns det folk som skjutsar eller säljer sin gathoj till ovetande människor...

Jag ville mest tala om min åsikt i detta. Nu när jag gjort det så har ju tråden faktiskt blivit rikare: om nu tex ngn läsare med samma problem som TS inte skulle ha tänkt på riskerna menar jag.

Detta inlägg från dig var bättre än det ovan tycker jag. http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4323056&postcount=9

:krama

Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Att förespråka nitlås framför clipslås på en kedja kan man nog aldrig mer göra om man har föreslagit en ägare av en gathoj som gör över 200km/h att sätta fast drevet på den gängpajade axeln med loctite, radiell låskruv i den icke greppande låsmuttern, svetsloppor osv. Sånt gör man inte på en gathoj helt enkelt, det är lådbilsmeck. Jag tycker att några bör läsa reglerna för teknikforumetl
Tycker jag

/J

Tycker jag med Jörgen.
Om jag förstått det hela rätt så jobbar du, som jag, professionellt med mekanik och det ger efter ett större antal år i yrket sannolikt en annan blick för uppkomna problem och möjligheterna till att lösa dessa, temporärt eller permanent ... :)
Jag lagar gärna mat själv och jag kan t o m ge något tips ibland till nån kompis som också håller på med det , men jag går aldrig ut till kocken på en finare restaurang och talar om för honom hur han ska krydda såsen ... :)

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Är det verkligen möjligt att en gänga som tål åtdragning med ca 100 Nm kan vara så dålig att muttern sen kan glida av? Jag har svårt att tro det.

elwe

Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Är det verkligen möjligt att en gänga som tål åtdragning med ca 100 Nm kan vara så dålig att muttern sen kan glida av? Jag har svårt att tro det.

Det är inte bara åtdragningen förbandet ska tåla utan framför allt driften.
Som jag nämnt tidigare så är inte krafterna så stora axiellt, men de är många och när man vibrerar något så har man plötsligt, under nån ms, löst ut friktionen och då lossar muttern något. Detta sker gång efter gång ...

Den som någon gång sett ett Dunker-test (DIN 65151) inser vad som kan hända i ett skruvförband.
Som Jörgen sa är det ett säkerhetsförband som är olämpligt att fuska med.

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
tycker du ska prova som ngn annan redan sagt. : att borra upp axelns centrum och gänga för en m6 tex om detta är möjligt. Sen lägger du en kraftig bricka emellan + en fjäderbricka och drar ihop. Kör med loctite med om du känner dig osäker.

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Inte meningen att vara messerschmitt, det är bara det att även om just TS har förklarat att han gärna kör lite vardags-edge så har den här tråden redan lästs av över 1000 pers. Man har ett annat ansvar när man skriver på ett forum i frågor som dessa tycker jag. Dessutom finns det folk som skjutsar eller säljer sin gathoj till ovetande människor...

Jag ville mest tala om min åsikt i detta. Nu när jag gjort det så har ju tråden faktiskt blivit rikare: om nu tex ngn läsare med samma problem som TS inte skulle ha tänkt på riskerna menar jag.

Detta inlägg från dig var bättre än det ovan tycker jag. http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4323056&postcount=9

:krama

Sorry för fulquoten, men klappar på huvudet känns onödigt när rätt svar givits ett flertal ggr. Visst har man ett ansvar för att svaren man lämnar e korrekta men att tänka på 3:e 4:e 5:e person.... aa jag vet inte.
Det gäller ju att sortera informationen man får åxå.

Men du har rätt i din åsikt. :krama

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Tycker jag med Jörgen.
Om jag förstått det hela rätt så jobbar du, som jag, professionellt med mekanik och det ger efter ett större antal år i yrket sannolikt en annan blick för uppkomna problem och möjligheterna till att lösa dessa, temporärt eller permanent ... :)
Jag lagar gärna mat själv och jag kan t o m ge något tips ibland till nån kompis som också håller på med det , men jag går aldrig ut till kocken på en finare restaurang och talar om för honom hur han ska krydda såsen ... :)

Att jobba professionellt innebär inget annat att du uppbär lön för utfört arbete, fast jag förstod att du ville tala om att du e duktig. Man ska inte förringa vikten av nya infallsvinklar. Av 10 dåraktiga frågor kan man plocka essensen ur tre å kanske komma att revolutionera sitt eget tänkande.
Så var inte rädd för att tipsa kocken om en sked hjortronsylt i äggsåsen. Det kan öppna en ny värld för honom/henne.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag håller med dig i stort jörgen.
Men en del av frågeställningarna här på teknikforumet är av typen "Jag har ett stort problem som jag inte tänker fixa seriöst, vet nån nåt fulmek som gör att jag kan åka säsongen ut och sen sälja till ovetande"?

Eftersom då den bästa lösningen är utesluten, så gäller det då att tipsa om så bra näst bästa lösning som finns.
Annars körs den cykeln förmodligen vidare med silvertejpslagningar av vitala delar eller trasiga växellådsdrev i tråget.

tycker du ska prova som ngn annan redan sagt. : att borra upp axelns centrum och gänga för en m6 tex om detta är möjligt. Sen lägger du en kraftig bricka emellan + en fjäderbricka och drar ihop. Kör med loctite med om du känner dig osäker.

Om tillverkaren anser att en M18x1 mutter dragen till 100nm är det som krävs för att göra jobbet.
Hur skulle då en M6 skruv kunna göra jobbet?

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Om tillverkaren anser att en M18x1 mutter dragen till 100nm är det som krävs för att göra jobbet.

eftersom han kan dra muttern som den ska först, fungerar mitt förslag som en låsning av muttern. Men skitsamma, börjar bli så jävla trött på forumet öht, så fort nån tycker ngt ska detv mothuggas utan vare sig tanke eller argument. Snart vågar väl inte en jävel skriva ngt här längre.

Ozzi

Guest
eftersom han kan dra muttern som den ska först, fungerar mitt förslag som en låsning av muttern. Men skitsamma, börjar bli så jävla trött på forumet öht, så fort nån tycker ngt ska detv mothuggas utan vare sig tanke eller argument. Snart vågar väl inte en jävel skriva ngt här längre.

:tummenupp

elwe

Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Att jobba professionellt innebär inget annat att du uppbär lön för utfört arbete, fast jag förstod att du ville tala om att du e duktig. Man ska inte förringa vikten av nya infallsvinklar.

Nja .. har man jobbat i flera 10-tals år så har man av nödvändighet snappat upp en del. Duktig får mina kunder avgöra, men så länge de är beredda att betala 4-siffriga belopp/h för att jag ska hjälpa dem med tekniken så kan de nog inte tycka att jag är värdelös :)
Det är ofta just nya infallsvinklar som jag ger dem ... men, de är baserade på lång erfarenhet och 30% träffsäkerhet skulle inte mina kunder acceptera ... :)

Jag håller med dig i stort jörgen.

För det första, nanometer är ett längdmått, inte ett moment eller en energinivå.
För det andra, att det blir M18 beror på att dimensionen på utgående axeln är det som bestämmer dimensionen på gängan, inte vilken kraft som behövs för att hålla drevet på plats.
Det är viktigt, för att undvika missförstånd, att man håller sig till de fastlagda beteckningarna för SI-enheterna när man diskuterar olika storheter.

:) Don't worry ... jag vågar :)

Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
För det första, nanometer är ett längdmått, inte ett moment eller en energinivå.
För det andra, att det blir M18 beror på att dimensionen på utgående axeln är det som bestämmer dimensionen på gängan, inte vilken kraft som behövs för att hålla drevet på plats.
Det är viktigt, för att undvika missförstånd, att man håller sig till de fastlagda beteckningarna för SI-enheterna när man diskuterar olika storheter.

:klappar Inte dåligt! Du är en av ca 3 på hela forumet som har tillräcklig kompetens att tolka 100newtonmeter som 100nanometer när det förekommer i sammanhanget "en M18x1 mutter som dras till 100nm"

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Skulle det inte vara lite smart att ta en bild på axeln så att det går att göra en bedömning, istället för en massa gissningar vad du ska göra

elwe

Gick med
2 Sep 2003
Hoj
:klappar Inte dåligt! Du är en av ca 3 på hela forumet som har tillräcklig kompetens att tolka 100newtonmeter som 100nanometer när det förekommer i sammanhanget "en M18x1 mutter som dras till 100nm"

Fråga vilken ingenjör/fysiker/naturvetare som helst vad nm, resp Nm är.
Man ska inte slarva med beteckningarnas prefix eftersom det finns tillräckligt många källor till missförstånd som det är. :)

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Tack för alla svar, även om tråden börjat spåra ur en aning :brinnerup

Jag är fullt medveten om säkerhetsaspekten, jag skulle själv inte sätta mig på en hoj där jag inte känner mig säker! Jag anser också att jag har rätt kunskaper för att kunna göra den bedömningen.

Jag har nu löst problemet, dock har jag inte provkört då motorcykelaffären X gav mig en ny kedja där förpackning varit öppnad och den innehöll såklart en kedja med 2 länkar för lite. :näsblod

Jag har tagit lite bilder på hur det ser ut, de kommer senare.

På axeln mellan gängan och splinesen är diametern faktiskt mindre än vad den är för gängan, så jag gängade ett M3 hål genom muttern som passar precis för den skåran. Så då har jag nu en M3 skruv (rostfri) som låser den stora muttern i axiell led genom att den går in i den skåran (alla gängor är också låsta med Loctite, vilket också låser stora muttern i rotations riktningen).

Jag kommer självklart hålla kolla på om paketet rör på sig med korta intervall nu till en början. Men nu är det i alla fall säkert att den inte kan lossna utan att M3 skruven först deformeras eller slits ner i spetsen (kräver rätt mycket rörelse av drevmuttern innan det kan hända)

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
På axeln mellan gängan och splinesen är diametern faktiskt mindre än vad den är för gängan, så jag gängade ett M3 hål genom muttern som passar precis för den skåran. Så då har jag nu en M3 skruv (rostfri) som låser den stora muttern i axiell led genom att den går in i den skåran (alla gängor är också låsta med Loctite, vilket också låser stora muttern i rotations riktningen).

Bara en undring........

Efter att ha tittat på bilden i den andra tråden där man ser att låsbrickan
invändigt är formad för splinesen, och sedan tittat på bilden på drevet i den
här tråden så undrar jag bara om låsbrickan "når" fram till splinesen på axeln?

Jag har varit med om när ett eftermarknadsdrev var för brett över navet så
att låsbrickan inte "nådde" fram.
Har "lite" svårt att tro att man kan dra "hårt" och att sen muttern ska kunna
"glida" axiellt på axeln.

/KentW

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Bara en undring........

Efter att ha tittat på bilden i den andra tråden där man ser att låsbrickan
invändigt är formad för splinesen, och sedan tittat på bilden på drevet i den
här tråden så undrar jag bara om låsbrickan "når" fram till splinesen på axeln?

Jag har varit med om när ett eftermarknadsdrev var för brett över navet så
att låsbrickan inte "nådde" fram.
Har "lite" svårt att tro att man kan dra "hårt" och att sen muttern ska kunna
"glida" axiellt på axeln.

/KentW

Låsbrickan når fram med god marginal, men jag märkte nu när jag meckade att gängornas form på axeln förstör väldigt stor del av gängorna på muttern när man drar på den (det går inte att dra till rätt moment), dessutom så om muttern tidigare bara släppt en liten bit så kan ju brickan helt plötsligt glida av splinsen, och efter det kan muttern börja snurra fritt.

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Låsbrickan når fram med god marginal, men jag märkte nu när jag meckade att gängornas form på axeln förstör väldigt stor del av gängorna på muttern när man drar på den (det går inte att dra till rätt moment), dessutom så om muttern tidigare bara släppt en liten bit så kan ju brickan helt plötsligt glida av splinsen, och efter det kan muttern börja snurra fritt.

dedär blev rörigt...

1. NY Mutter och bricka (alt 1 extra ny mutter att dra rätt gängorna med först, ny mutter nr2 använda i skarpt läge sen)
2. Splinesen i brickan som sitter innanför muttern låser brickan så att den inte kan snurra
3. Dra åt muttern ända in.
4. Med muttern på plats bocka brickan på 2 ställen.

går det inte att dra muttern ända in kloss intill brickan så är axeln så pass dålig i gängan att du INTE SKALL KÖRA MED DEN

om då brickan inte kan röra sig
och brickan låser muttern
hur skall då muttern kunne "släppa en bit" ??

Upp med ett par bilder så att det går att avgöra om axeln är skrot eller ej

Det är ditt eget liv du leker med för fan !

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!