Gängpaj på främre drevet

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
haft samma problem i sommar, jag tog hojen på släp till en maskinverkstad som kunde "gänga om" axlen på plats, de var mer att ta bort skit ur gängorna för de verkar klara sig bättre än man tror. dock bör man passa sig för att dra för hårt då gängorna är klenare nu. men de är locktight bricka osv som gäller
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
dedär blev rörigt...

1. NY Mutter och bricka (alt 1 extra ny mutter att dra rätt gängorna med först, ny mutter nr2 använda i skarpt läge sen)
2. Splinesen i brickan som sitter innanför muttern låser brickan så att den inte kan snurra
3. Dra åt muttern ända in.
4. Med muttern på plats bocka brickan på 2 ställen.

går det inte att dra muttern ända in kloss intill brickan så är axeln så pass dålig i gängan att du INTE SKALL KÖRA MED DEN

om då brickan inte kan röra sig
och brickan låser muttern
hur skall då muttern kunne "släppa en bit" ??

Upp med ett par bilder så att det går att avgöra om axeln är skrot eller ej

Det är ditt eget liv du leker med för fan !
Hur många har dött av att drevet lossnat?

Låter som om den ursprungliga verkstaden slarvat bort en distansbricka som skall ligga mellan muttern och den splinesade brickan.
Ingen verkstadshandbok du kan titta i?
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Hur många har dött av att drevet lossnat?

Kan du svära på att kedjan inte viker sig och låser bakhjulet nästa gång drevet lossnar och hamnar snett eller hur det nu hamnar..
vad är det som säger att det 100% av gångerna "bara" snurrar fritt på axeln ?

hur går det för gemene man om bakhjulet låser sig helt utan förvarning i t.ex. en kurva ?

det beror ju liksom på hur mkt belastning det är på drevet precis när det lossnar.
tänker bara på "worst case senario"

men det är ju inte min hoj, så jag kan ju eg skita i de....
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kan du svära på att kedjan inte viker sig och låser bakhjulet nästa gång drevet lossnar och hamnar snett eller hur det nu hamnar..
vad är det som säger att det 100% av gångerna "bara" snurrar fritt på axeln ?

hur går det för gemene man om bakhjulet låser sig helt utan förvarning i t.ex. en kurva ?

det beror ju liksom på hur mkt belastning det är på drevet precis när det lossnar.
tänker bara på "worst case senario"

men det är ju inte min hoj, så jag kan ju eg skita i de....

Det som kan likna en sådan situation (och inte är särskilt ovanligt) är ett kedjebrott.
Det kan packa kedjan innanför drevkåpan och spräcka motorn.
Ett löst framdrev inbillar jag mig kan som mest kärva fast och göra åverkan på kåpot och liknande.
Det krävs mycket kraft för att tvärnita ett bakhjul på det sättet.
En lossnad semesterpackning mellan hjulet och skärmen däremot fungerar bra.
Det har jag provat.
Hävstångseffekt.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Låsbrickan når fram med god marginal, men jag märkte nu när jag meckade att gängornas form på axeln förstör väldigt stor del av gängorna på muttern när man drar på den (det går inte att dra till rätt moment), dessutom så om muttern tidigare bara släppt en liten bit så kan ju brickan helt plötsligt glida av splinsen, och efter det kan muttern börja snurra fritt.

Har du friska gängor längre ut mot axeländen?
Isf kan du be nån verkstad göra en bredare mutter som du kan skruva på.
Misstänker att originalmuttern är ganska smal. Det är inte så komplicerat att sätta svarven på en mm stigning. Har du tur så har de sexkantsämne med rätt NV. Det behövs inget supermaterial för att göra den muttern.
Be dem göra en ursparning på ena sidan så du får en distinkt ringanliggning mot låsbrickan.
Finns det låsbricka så är det inte meningen att du ska kladda med låsvätskor!
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Kan du svära på att kedjan inte viker sig och låser bakhjulet nästa gång drevet lossnar och hamnar snett eller hur det nu hamnar..
vad är det som säger att det 100% av gångerna "bara" snurrar fritt på axeln ?

hur går det för gemene man om bakhjulet låser sig helt utan förvarning i t.ex. en kurva ?

det beror ju liksom på hur mkt belastning det är på drevet precis när det lossnar.
tänker bara på "worst case senario"

men det är ju inte min hoj, så jag kan ju eg skita i de....

Jag har också funderat på det, men det som händer är att drevet flyttas ut från splinesen till gängade delen och snurrar fritt där. Drevet kan inte röra sig mera för att kåpan sitter strax där efter. Jag skulle också tro att MC företagen har tänkt på det när de designar kåpan och axeln, det är säkert inte ovanligt att drevet lossnar, jag har läst rätt många som råkat ut för det på forumet här.

Där emot så är syftet att det inte ska lossna någon mera gång såklart! :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det som kan likna en sådan situation (och inte är särskilt ovanligt) är ett kedjebrott.
Det kan packa kedjan innanför drevkåpan och spräcka motorn.
Det är ju lite kaosteori vad som blir utfaller när kedjan hamnar i olag. Spräckt block är ju trist, men är nog ändå den näst ofarligaste följdeffekten. Den lindrigaste följdeffekten är ju förstås när kedjan bara ringlar ut på vägen utan att skada varken förarens eller passagerarens vader eller ngn bakomliggande trafikant och föraren ej heller tappar kontrollen pga av kraftbortfallet eller befinner sig under tex omkörning i vänsterfilen när det händer. Oftast är det dock vid full muff det brakar.
Sen kan vi ju diskutera de betydligt värre saker som har hänt när kedjan hoppar, men det tror jag inte behövs.

Singeldödsolycker utreds heller sällan. Den ihopsmällda hojen körs oftast till försäkringsbolaget och sedan till skrot. Hur många som dött pga av tekniska fel, punka osv står i stjärnorna.

Nä nu har jag skrivit nog med OT i den här tråden, Hoppas TS får till en bra lösning. Nu ska jag pallar mig ut i solen.

/J
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Som jag skrev från början tycker jag fortfarande att en ny axel skulle vara det vettigaste. Fullagat, hur genomtänkt det än är, brukar ha en förmåga att hoppa upp och bita en i arslet förr eller senare. Även om du tycker att det är okej att köra med så kommer du väl sälja hojen förr eller senare. Jag hade nog blivit djupt besviken om jag hittat en sån "reparation" på en hoj jag just köpt.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Det är ju lite kaosteori vad som blir utfaller när kedjan hamnar i olag. Spräckt block är ju trist, men är nog ändå den näst ofarligaste följdeffekten. Den lindrigaste följdeffekten är ju förstås när kedjan bara ringlar ut på vägen utan att skada varken förarens eller passagerarens vader eller ngn bakomliggande trafikant och föraren ej heller tappar kontrollen pga av kraftbortfallet eller befinner sig under tex omkörning i vänsterfilen när det händer. Oftast är det dock vid full muff det brakar.
Sen kan vi ju diskutera de betydligt värre saker som har hänt när kedjan hoppar, men det tror jag inte behövs.

/J

Jag har en variant till på vad som kan hända :)
Vid en start i A-torp så ryckte jag av en kedja när jag tryckte i trean. Den slog upp över axeln och stämpeln efter det finns fortfarande kvar på skinnstället. Ja, jag har kvar skinnstället men som alla naturmaterial har det hängt och krympt i garaget ... diffar nog 10 kg för att jag ska få på det :D
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Har nu invägt lagningen med en tur idag, allt sitter stenhårt och inget har rört på sig under den turen :tummenupp
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Här kommer lite bilder mekandet och även några bilder på lagningen såklart. :tummenupp

Det är lite svårt att se, men mellan gängorna och splinesen där drevetsitter. Där är diametern på axeln mindre än diametern för gängorna, därför låser skruven som sitter i brickan väldigt bra, då den går ner och in i den skåran.

(Oturligt nog hamnade låsskruven för den ena knäcken på låsbrickan, men den andra som ligger lite bakom muttern i sista bilden är inböjd på korrekt vis.)
 

Bifogat

  • IMG_3856_edit-medium.jpg
    IMG_3856_edit-medium.jpg
    189.6 KB · Visningar: 81
  • IMG_3875_edit-medium.jpg
    IMG_3875_edit-medium.jpg
    158.8 KB · Visningar: 78
  • IMG_3888_edit-medium.jpg
    IMG_3888_edit-medium.jpg
    170.6 KB · Visningar: 83
  • IMG_3894_edit-medium.jpg
    IMG_3894_edit-medium.jpg
    197.9 KB · Visningar: 80
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här kommer lite bilder mekandet och även några bilder på lagningen såklart. :tummenupp

Det är lite svårt att se, men mellan gängorna och splinesen där drevetsitter. Där är diametern på axeln mindre än diametern för gängorna, därför låser skruven som sitter i brickan väldigt bra, då den går ner och in i den skåran.

(Oturligt nog hamnade låsskruven för den ena knäcken på låsbrickan, men den andra som ligger lite bakom muttern i sista bilden är inböjd på korrekt vis.)

Gängorna på den härdade axeln ser ju som väntat inte så dåliga ut, iaf inte på den del av varvet man kan betrakta. Är mutterns urfasad på andra sidan? Eller är det så att drevet är för smalt jämfört med OEM, så att muttern kragar upp sig på splinesbommarna och därvid släpper från gängorna när du drar åt? Splinesen ser ju ut att ta i muttern innan det blir press på drevet? :va

Din lösning kommer nog att funka bra! Ingen lösning man dock skulle vilja vara oupplyst om som ev framtida köpare.

Fin lokal! Påminner mig om en byggnad på Bergs på KTH :D
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Funkar nog utmärkt det där

Inga stora laster på låsningen

Honda kör ju som bekant med en liten låsbricka som vrids in i splinesen

och skruvas med 2 M6or i drevet


Vad jobbas det med föresten?

Stooor verkstad tycks det:yoparty
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Gängorna på den härdade axeln ser ju som väntat inte så dåliga ut, iaf inte på den del av varvet man kan betrakta. Är mutterns urfasad på andra sidan? Eller är det så att drevet är för smalt jämfört med OEM, så att muttern kragar upp sig på splinesbommarna och därvid släpper från gängorna när du drar åt? Splinesen ser ju ut att ta i muttern innan det blir press på drevet? :va

Din lösning kommer nog att funka bra! Ingen lösning man dock skulle vilja vara oupplyst om som ev framtida köpare.

Fin lokal! Påminner mig om en byggnad på Bergs på KTH :D

Muttern är avfasad, så det är inga problem med att den tar i någon stans, dock är gängorna betydligt sämre än vad som syns på bilden, men det har ju fungerat bra utan någon rörelse av muttern de senaste 2-3 dagarna.

Helt korrekt gissning angående lokalen, jag måste fråga hur du kunde gissa det? :tummenupp

Kan tillägga för dom som inte vet, det är en av flera gammla ungshallar på KTH där man tidigare gjorde experiment med valsning och tillverkning av stål. I dagsläget är det fortfarande experiment som görs där, men i mindre skala. (Typ viskositetsmätningar av smälta metaller eller draghållfasthets-testning)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Muttern är avfasad, så det är inga problem med att den tar i någon stans, dock är gängorna betydligt sämre än vad som syns på bilden, men det har ju fungerat bra utan någon rörelse av muttern de senaste 2-3 dagarna.

Helt korrekt gissning angående lokalen, jag måste fråga hur du kunde gissa det? :tummenupp

Kan tillägga för dom som inte vet, det är en av flera gammla ungshallar på KTH där man tidigare gjorde experiment med valsning och tillverkning av stål. I dagsläget är det fortfarande experiment som görs där, men i mindre skala. (Typ viskositetsmätningar av smälta metaller eller draghållfasthets-testning)

Det kommer säkert att funka bra!

Jag tog min ingenjörsexamen på KTH. Pluggade Farkost. Föreläsningarna i materiallära var ofta i lokaler på Bergs. Så jag kände igen lokalen. :)
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top