Gå ihop och hyra Mittsverigebanan billigt ?

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
Hej SH vänner !

Som ni säkert vet så har Mittsverigebanan något som heter "sista minuten priser", där priset regleras hur många dagar innan man bokar.

http://www.motorparken.se/rea.asp

Om man t.e.x bokar inom en vecka på någon av deras tomma vardagar så är priset 3000:- Om vi gör en färdig lista med mail och telefonummer på folk som är intresserade av att köra bana och som kan ta ut en dags semester på en veckas varsel så är detta ett bra sätt att komplettera kvällskörningarna med, samt att få MASSOR av ytterligare bankörning för pengarna. Får man ihop endast 10pers så kör man hela dagen för 300:- Inte illa. Listan gör att vi snabbt och enkelt kan dra ihop folk till en körning om det finns en vardag ledig och om vädret skall bli bra den dagen.

Vad tycker ni ?

Last edited:

lillen81

försöker lära mig
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
numer en fireblade -00
KennethN skrev:
Hej SH vänner !

Som ni säkert vet så har Mittsverigebanan något som heter "sista minuten priser", där priset regleras hur många dagar innan man bokar.

http://www.mittsverigebanan.se/rea.asp

Om man t.e.x bokar inom en vecka på någon av deras tomma vardagar så är priset 3000:- Om vi gör en färdig lista med mail och telefonummer på folk som är intresserade av att köra bana och som kan ta ut en dags semester på en veckas varsel så är detta ett bra sätt att komplettera kvällskörningarna med, samt att få MASSOR av ytterligare bankörning för pengarna. Får man ihop endast 10pers så kör man hela dagen för 300:- Inte illa. Listan gör att vi snabbt och enkelt kan dra ihop folk till en körning om det finns en vardag ledig och om vädret skall bli bra den dagen.

Vad tycker ni ?

Kan låta som en bra idé .. :) Jag vet dock själv inte om jag kommer att hinna med mig.. men vem vet . om man har lite tid över så e det ju inte omöjligt att man vill lägga den på banan . :) Jag e på om jag kan o orkar.. :rolleyes:
eriklindstroem@spray.se
070/2463776

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
soppatorsken skrev:
Annars kan man lägga upp körningen här på SH samt i www.nickes.nu Då ska det nog inte vara så svårt och hitta ett par åkare till.
Ja det har du rätt i. Det bör man självklart göra :tummenupp Det går dock mycket snabbare att få ihop folk på extremt kort varsel om man har en mailing- och telefonlista på folk som man även vet kan ta en dags semester på kort varsel en vardag.

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
lillen81 skrev:
Kan låta som en bra idé .. :) Jag vet dock själv inte om jag kommer att hinna med mig.. men vem vet . om man har lite tid över så e det ju inte omöjligt att man vill lägga den på banan . :) Jag e på om jag kan o orkar.. :rolleyes:
eriklindstroem@spray.se
070/2463776

Roligt att du är på hugget Erik :tummenupp :)
Det är klart du skall köra bana om tillfälle ges. Då blir både du och din Fireblade glada :)

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
KennethN skrev:
Hej SH vänner !

http://www.mittsverigebanan.se/rea.asp

Vad tycker ni ?

Vart finns listan?

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
OOoo.. Farligt farligt. Sätt Er in i alla försäkringsfrågor först. För om inte den som kör har en giltig försäkring så är det arrangören som skall stå för det.

Dessutom bör det finnas ambulans eller åtminstone sjukvårdsutbildad personal på plats..

Men billigt är det :tummenupp

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
amullo skrev:
OOoo.. Farligt farligt. Sätt Er in i alla försäkringsfrågor först. För om inte den som kör har en giltig försäkring så är det arrangören som skall stå för det.

Dessutom bör det finnas ambulans eller åtminstone sjukvårdsutbildad personal på plats..

Men billigt är det :tummenupp

Ja det var en flera bra synpunkter. Bör kollas upp. Ett alternativ kan ju vara att alla kör på egen risk och skriver på ett papper innan körningen om att ingenting gäller och att alla frånskriver sig allt. Dessutom att man MINST meddelar ambulansen i Härnösand att det är folk som kör på banan. Sjukvårdspersonal på plats är det optimala, men kan kanske bli svårt att få fram på väldigt kort varsel.

Last edited:

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
norrlansguld skrev:
Vart finns listan?
Den finns nog inte ännu men är förhoppningsvis pågång.
Lade ut denna förfrågan för att få in lite synpunkter och för att kolla om det fanns ett underlag för hyrning av banan. Vet inte om vi skall använda denna tråd eller om jag eller någon annan skall sammanställa en lista utanför forumet. Vad tycker ni ?

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650HRC SM CR500
Jag är högst intresserad.
Låter rimligt också med ett 'kontrakt' att skriva på för att frånsäga den sammankallande + övriga åkare allt ansvar.

Fortsätt gärna att dra i detta!

whisper

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
900
KennethN skrev:
Ett alternativ kan ju vara att alla kör på egen risk och skriver på ett papper innan körningen om att ingenting gäller och att alla frånskriver sig allt.

Att friskriva sej från en lag går det? :confused:

1 § Motortävlingsförsäkring skall finnas vid tävling med motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde.
Försäkringsplikten fullgöres av den som anordnar tävlingen. Finns ej sådan anordnare, fullgöres försäkringsplikten i stället av tävlingsområdets ägare eller, om området har upplåtits till annan för tävling, av denne.

Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde

11 § Den som underlåter att fullgöra sin skyldighet att taga motortävlingsförsäkring dömes till böter.

Det är helt sjukt att det nästintill ska var omöjligt att åka på bana och vara försäkrad. :mad:

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
whisper skrev:
Att friskriva sej från en lag går det? :confused:
Ja jag har inte en aning :)

Det jag med säkerhet vet, är att du kroppsligen är försäkrad om du har betalat din RR-licens och kör på en av SVEMO anslutna klubbars utlysta RR-träning. Typ. Onsdagkvällar på Mittsverigebanan. Den anordnas av Norra Roadracing Sällskapet. Hojen däremot täcks inte av denna försäkring.

Men då kommer ju helt plötsligt frågan.....
Hur gör alla andra som ordnar bandagar/kvällar ? Jag kan ju sätta pengar på att de som anordnar körningar inte har en egen försäkring.
Och i så fall om man skall teckna en arrangörsförsäkring.... Vart gör man det ? å det borde ju dessutom kosta skjortan.

Det jag nog också med hyfsad säkerhet kan säga är att om man kör en oreggad race-hoj på någon "vanlig" bandag/kväll så gäller inte ens licensförsäkringen utan då är det på helt egen risk för jag tror inte att arrangörens försäkring täcker detta, även om denne skulle ha en försäkring.

MYCKET intressanta frågeställningar.....

Om någon har säkra svar får de gärna skriva in dem här.

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
KennethN skrev:
Ja jag har inte en aning :)

Det jag med säkerhet vet, är att du kroppsligen är försäkrad om du har betalat din RR-licens och kör på en av SVEMO anslutna klubbars utlysta RR-träning. Typ. Onsdagkvällar på Mittsverigebanan. Den anordnas av Norra Roadracing Sällskapet. Hojen däremot täcks inte av denna försäkring.

Men då kommer ju helt plötsligt frågan.....
Hur gör alla andra som ordnar bandagar/kvällar ? Jag kan ju sätta pengar på att de som anordnar körningar inte har en egen försäkring.
Och i så fall om man skall teckna en arrangörsförsäkring.... Vart gör man det ? å det borde ju dessutom kosta skjortan.

Det jag nog också med hyfsad säkerhet kan säga är att om man kör en oreggad race-hoj på någon "vanlig" bandag/kväll så gäller inte ens licensförsäkringen utan då är det på helt egen risk för jag tror inte att arrangörens försäkring täcker detta, även om denne skulle ha en försäkring.

MYCKET intressanta frågeställningar.....

Om någon har säkra svar får de gärna skriva in dem här.
Detta är inget säkert svar MEN...

De flesta som arrangerar bandagar gör det i utbildningssyfte m.a.o föråkare/instruktör finns på plats. I och med det kan man kringgå tidigare nämnda dilemma, tror jag.
Det man vill åt i detta fall är väl att trafikförsäkringen skall gälla, eller???
Vagnskadan täcker ju inte, men skulle det nu vara så att en grupp personer går ihop och hyr banan borde väl eventuella kroppskador täckas av en olycksfallsförsäkringen i händelse av att inte trafiken gäller. M.a.o det borde ligga i var mans intresse att lösa en olycksfallsförsäkring.
Angående licens, nu har jag ju ingen licens för RR men väl för skotercross. Det jag har fått höra där är att licensförsäkringen täcker en LITEN del, rådet har alltså varit att även där teckna en olycksfallsförsäkring eller någon slags fritidsförsäkring.
Detta är som sagt inget facit utan ren och skär spekulation.

Kenneth har PM!

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Snabbhyra!

Är nog med om det passar jag åxå, vore bra med en heldag.
Micke

whisper

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
900
RJ skrev:
men skulle det nu vara så att en grupp personer går ihop och hyr banan borde väl eventuella kroppskador täckas av en olycksfallsförsäkringen i händelse av att inte trafiken gäller. M.a.o det borde ligga i var mans intresse att lösa en olycksfallsförsäkring.

Att man blir skadad själv är en sak, men vad händer om man orsakar en skada på annan person, åskådare, funkis eller annan åkare?

Banägare och arrangörer borde gå samman och ha en sittning med försäkringsbolagen för att få till en lösning på försäkringsfrågan. Det ar ju sjukt som det är och ingen inte ens försäkringsbolagen vet riktigt vad som gäller eller hur lagarna ska tolkas.

De skador som uppstår vid bankörning är oftast lindrigare än de som blir ute i trafiken.

Fram för fler kurser/bankörningar och en giltig försäkring till en rimlig kostnad.

lillen81

försöker lära mig
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
numer en fireblade -00
whisper skrev:
Att man blir skadad själv är en sak, men vad händer om man orsakar en skada på annan person, åskådare, funkis eller annan åkare?

Banägare och arrangörer borde gå samman och ha en sittning med försäkringsbolagen för att få till en lösning på försäkringsfrågan. Det ar ju sjukt som det är och ingen inte ens försäkringsbolagen vet riktigt vad som gäller eller hur lagarna ska tolkas.

De skador som uppstår vid bankörning är oftast lindrigare än de som blir ute i trafiken.

Fram för fler kurser/bankörningar och en giltig försäkring till en rimlig kostnad.

Jag frågade i alla fall mitt försäkringsbolag 3 ggr gäller min försäkring på bana .. ?
Svaret jag fick av dem var : "Ja så länge du inte tävlar. Med det menar vi att du får inte ta tid, tävla mot andra förare med nummerlapp i en anordnad tävling.Eller träna inför en tävling." då gäller t.om. min vagnaskada . jag har ju då Lf som ni kanske förstår . De har heller inga planer på att ändra den regeln enligt alla de jag pratat med på det f-bolaget.

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
lillen81 skrev:
Jag frågade i alla fall mitt försäkringsbolag 3 ggr gäller min försäkring på bana .. ?
Svaret jag fick av dem var : "Ja så länge du inte tävlar. Med det menar vi att du får inte ta tid, tävla mot andra förare med nummerlapp i en anordnad tävling.Eller träna inför en tävling." då gäller t.om. min vagnaskada . jag har ju då Lf som ni kanske förstår . De har heller inga planer på att ändra den regeln enligt alla de jag pratat med på det f-bolaget.

Det tycker jag är schysst av LF att hålla kvar banförsäkring.
Det är nästan så att jag funderar på att byta tillbaka till dem trots att de är lite dyrare i mitt fall ( Har många fordon försäkrade i samma bolag = rabatt ) bara för att de har en schysst inställning till bankörning :)
Jag tror t.o.m att din försäkring gäller även om du kör tillsammans med oreggade hojar.

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
Vi Hyr ÄndÅ !!

Som det ser ut nu så skiter vi i hela världen och hyr banan ändå eftersom ingen kan exakt säga vad som gäller. Så i detta fall sätts egna regler och dessa gäller. Skall man vända och vrida på allt så blir det aldrig någon körning.

Nedanstående gäller på dessa bankörningar oavsett vad alla säger. Kör med oss eller strunta i det.

Banan kommar att hyras HELT UTAN VINSTSYFTE och alla delar på kostnaden och alla hyr banan gemensamt så ingen är arrangör. Så blir vi 6st så pyntar vi 500:- Blir vi 10st så pyntar vi 300:- var. Blir vi 20 pers ( som sätts till max antal ) så blir det 150:- för en hel dags bankörning. 8-17

Anmälan kommer att vara bindande och pengarna betalas på plats på banan.
Den som anmäler sig och inte kör kommer ändå att behöva betala. Det kommer vi som kör att se till eftersom vi inte vill ha dyrare körning bara för att någon som anmält sig inte kommer. INGA URSÄKTER GODTAGES. Har man anmält sig och dött innan körningen skall dödsboet betala. Är man inte införstådd med detta är det ingen idé att ens anmäla sig. Meddela era anhöriga om ni anmäler er till denna bankörning och att detta gäller om ni kolar.

Det blir inga flaggvakter och ingen ambulans på banan utan 112 gäller.
Lunch blir enl. gemensam överrenskommelse. Ingen servering kommer att ske på plats på banan.

Inga försäkringar kommer att gälla så inga krav mot alla vi som hyr banan gemensamt, banägare, de som kör, all publik som står och tittar m.fl. kommer att kunna ställas. I och med att man anmäler sig så förbinder man sig att köra på banan helt på egen risk och ifrånsäger sig alla eventuella krav och anspråk. Papper att skriva under kommer att finnas på banan vid betalning. Är man inte fullt införstådd med detta så skall man inte heller anmäla sig. Alltså inga oklarheter och inga diskussioner.

Eventuellt kommer gruppindelning att ske men beslut om detta tages gemensamt av alla förarna på plats på banan. Planerat så gäller körning för alla anmälda och betalande hela dagen.

Anmälan sker via pm eller e-post till mig.
E-post: ntrade@hotmail.com

Amnälan skall innehålla följande....

Namn:
Adress:
Tel-nummer hem:
Tel-nummer arbete:
Tel-nummer mobil:
e-postadress:

Preliminärt sätts första bankörningsdag till Fredag nästa vecka ( Fredagen den 10: September ) för banan är ledig enl. banägarna.

JA DÅ KÖR VI !

/ Kenneth

Last edited:

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Banhyra!

kollar i mårrn om jag får kompledigt :Bugar , klickar det blir det svårt. Så det blir till att snickra på utav bara faan då. Hur länge kan man ligga å fiska på vädret innan man bestämmer sig? Kul grej hörrö! hoppas jag kommer med :banana . hojtar till så fort jag vet nåt. :tummenupp

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Du glömde att anmälan ska innehålla närmast anhörig ;)

Du kanske borde korsposta inlägget på racingdelen också, kanske får du då fler intresserade.

Skulle tro att dina "regler" stämmer ganska bra med vad som skulle hända om en allvarlig olycka skulle ske på en bankörning. d.v.s att inga försäkringar täcker. Det är ju ofta blandat med licensåkare, gatåkare, crossar och annat på två hjul, i alla fall på Måndagarna.

Gäller att hitta en bra olycksfallsförsäkring som täcker extresporter, men dessa försäkringar verkar ofta ha någon klausul som gör att de inte gäller för just motorsport.

Blir inge mer bana för mig i år men till våren är jag på.

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...