Instämmer! Jag har tokräknat kalorier under ett halvår, dvs vägt och bokfört varenda tugga jag stoppade i mig för att verkligen göra allt i min makt för att gå ner i vikt. Jag vägde 105 kilo och ville ner till 90 på ett halvår och tog hjälp av något program. Jag fick fram att jag skulle äta 1800 kalorier i veckan för att gå ner ett kilo/vecka, och drygt 2000 kalorier för att gå ner ett halvkilo om jag minns rätt. Jag startade med dryga 2000 eftersom jag hade tid på mig. Två veckor senare hade jag gått upp en aning och fick panik. Gick ner till 1800/ dag och stod helt still. På 1500 kalorier om dagen gick jag ner i snitt 0,5 kilo/vecka och lyckades på så vis gå ner 12 kilo under de återstående månaderna.
I lumpen kunde jag leva på hälften av vad mina kollegor åt utan att bryta ihop av energibrist och någon gång när jag testat att fasta 10 dagar tillsammans med en kompis så kunde jag leva som vanligt och träna styrketräning etc, medan han mest låg och flämtade.
Jag är helt övertygad om att min kropp är bra på att suga i sig den energi som jag stoppar i munnen. Varför ska man inte kunna ha olika energiupptagningsförmåga på samma sätt som man har gener för att vara stark/svag, snabb/långsam etc? Vissa människor jag känner äter enorma mängder mat, rör sig normalt och är riktigt rippade ändå, så givetvis måste dessa människor ha ett lägre energiupptag än tex mig. De kanske bajsar bort allt istället.
Nu kan detta säkert tolkas som gnäll och försvar för att jag är överviktig, och i viss mån är det så
. 1500 kalorier om dagen är plågsamt lite, och efter flera månader på den kosten så halkade jag tillbaka på mina normala dryga 2000 kalorier och en långsam, men stadig viktuppgång.