Gå ur Svenska kyrkan

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
morlock skrev:
Snart är det bara moskéer kvar i det här landet, för de får statliga bidrag till uppförandet.

Jag tror nog staten skjuter till en och annan krona för att bevara våra kyrkor också den dag det behövs. Att man kan få pengar för att bygga moské är dock fel, det är riktigt.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Markus skrev:
Jag tror nog staten skjuter till en och annan krona för att bevara våra kyrkor också den dag det behövs. Att man kan få pengar för att bygga moské är dock fel, det är riktigt.
Jo, det är inte många rätt med religion öht i min bok. Skulle vara Asatro isf, den är lite rolig iaf. :näsblod

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
morlock skrev:
Jo, det är inte många rätt med religion öht i min bok. Skulle vara Asatro isf, den är lite rolig iaf. :näsblod

I och för sig så gör kyrkan mycket annat än utövar religion, sedan om det arbetet smakar lika mycket som det kostar - det tycker inte jag heller.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Jag betalar gärna kyrkoskatt,har aldrig saknat dom pengarna. Tycker våra kyrkor e värda att underhållas.
Inte för att jag besöker dom särskilt ofta,men många av dom e rätt coola.:tummenupp

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Svenska kyrkan hjälper massor med människor både i sverige och utomlands. Därför kommer jag inte gå ur. Om dom pengarna hjälper människor så varsågod. Gäller även enkel hjälp som familjerådgivning eller tex att någon som har det svårt får någon att bara prata med.
Är inte "troende" själv men skulle gärna döpa mina barn eller gifta mig i kyrkan ändå.

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Jag betalar gärna kyrkoskatt,har aldrig saknat dom pengarna. Tycker våra kyrkor e värda att underhållas.
Inte för att jag besöker dom särskilt ofta,men många av dom e rätt coola.:tummenupp

Du betalar underhållet för kulturminnesmärkta byggnader oavsett dom du är medlem i kyrkan eller inte. Det kulturella arvet/byggnaderna får dom skattepengar för att förvalta.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Denna präst fick mig att känna glädje över att inte längre betala skatt åt hycklarna.

Olämpligt beteende, alla gånger. Hyckleri, knappast. Hycklare hade han väl varit om han förnekat hur illa berörd han blev av den framgångsrika provokationen. Det är väl snarare ett prov på civilkurage om än i affekt, eller? Han kände väl något liknande du gjorde när du grabbade tag i den där flicksnärtan som snattade. Hur såg omgivningen på det? Hans beteende är förvisso ytterligt klumpigt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Olämpligt beteende, alla gånger. Hyckleri, knappast. Hycklare hade han väl varit om han förnekat hur illa berörd han blev av den framgångsrika provokationen. Det är väl snarare ett prov på civilkurage om än i affekt, eller? Han kände väl något liknande du gjorde när du grabbade tag i den där flicksnärtan som snattade. Hur såg omgivningen på det? Hans beteende är förvisso ytterligt klumpigt.

Men en präst som börjar skrika, tar tag i kragen på en person och därmed höjt ribban avsevärt i nåt som kunnat spåra ur i en våldsspiral. Vidare slår bananen ur händerna på honom, knuffar honom och verkar vara hårfint nära att ta till ytterligare mer våld. Dessutom svär han samt nedvärderar en annan människa.

Fedrik säger iofs att han inte tänker betala bananen men ingen kan avgöra om han menar alvar eller skämtar för han står fortfarande i kö efter prästen. Men prästen tar det hela på alvar och brusar upp.

Som präst skulle det anstått honom bättre att hålla en liten moralisk predikan istället för att ta till våld mot en person som inte gjort några försök att smita med sitt eventuella stöldgods. Egentligen vet prästen inte ens var bananen kommer ifrån, den kunde lika gärna varit inköpt i grannståndet.

Beträffande din fråga om snattartjejen, hon försökte slita sig loss och skrek vilket dom tolkade som att jag var någon slags kvinnomisshandlare mitt på öppen gata. Jag höll bara ett stadigt grepp runt hennes handled, men hon slet så hon halkade ner på knäna.

dom gav mig inte en chans att hinna förklara mig utan jag tvingades släppa henne och hon försvann snabbare än en avlöning. Och dom var väldigt nära att hoppa på mig efter jag släppt henne innan jag hunnit förklara att hon snattat. Det är ganska många år sedan nu så jag har glömt en hel del detaljer. Jag försökte förklara först utan att släppa henne men insåg att stämningen var allt för hatisk och ingen lyssnade. Och jag behövde mina händer redo att skydda mig själv helt plötsligt. Allt skedde dessutom ganska snabbt. Fram tills jag släppt henne, därefter tog det mig säkert 10 minuter att få lynchmobben och förstå att jag hållt fast en snattare.

Där kunde allt ha slutat men några timmar senare hadde hon gråtit ut över sina skrubsår på knäna hos sin fosterbror som dessutom antagligen var lite kåt på henne. Och då kom han och skulle spöa upp mig men då råkade polisen stå 20 meter därifrån, och i och med det så kunde jag lite senare lämna in en polisanmälan mot henne för snatteri. Eg tre snatterier för hon snattade två gånger före detta men den tredje gången låtsades jag räkna mynt när jag såg henne men var samtidigt redo att nypa henne. Snatteriet blev nedlagt pga allt för ringa summor, men fosterbrorsan åkte på en misshandelsdom samt så fick han betala för lite prylar som jag höll i händerna när han hoppade på mig.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Sedelärande historia.

Provocerade bara lite... Prästen bär sig naturligtvis åt som en riktig praktidiot. Det är mänskligt och ursäktligt....om man har vett att haspla ur sig denna ursäkt.

Antog att det skulle finnas mer bakom din knappa beskrivning av snatterihändelsen var den nu beskrevs. Bra att resten av din beskrivning kom fram!

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kyrkor är vackra byggnader som innehåller en massa historia och de står där och är gratis över nästan hela världen (utom Norge). Kyrkan hjälper otroligt mycket folk som kommit på sniskan i livet både i Sverige och i andra länder.
Jag betalar gärna för det och deras tjänster vi födsel, dop, begraving.
Funder på vilka andra du/ni försörjer med skattemedel, poliser, Tingwall, politikers pension, NTF.
Små snikna människor går ur kyrkan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Provocerade bara lite... Prästen bär sig naturligtvis åt som en riktig praktidiot. Det är mänskligt och ursäktligt....om man har vett att haspla ur sig denna ursäkt.

Antog att det skulle finnas mer bakom din knappa beskrivning av snatterihändelsen var den nu beskrevs. Bra att resten av din beskrivning kom fram!

:tummenupp Kanske gick att läsa mellan raderna men snattartjejen informerade ju naturligtvis inte fosterbrorsan om varför jag hållt fast henne. Åtminstone enlig vad fosterbrorsan senare sa i polisförhöret och han var nog för korkad för att fatta att nåt måste ha hänt innan.

Sen har du ju en poäng i att det tyvärr finns allt för lite civilkurage i vårt samhälle så man kanske inte ska gnälla över detaljer dom gånger det faktiskt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Små snikna människor går ur kyrkan.

Kalla mig sniken om du vill men jag tycker inte om att stödja en sekt som säljer evigt liv och tar betalt i förskott.

Skulle hellre stoppa samma summa pengar i ett kuvert och skicka till en slumpmässigt vald adress i Kambodja eller nåt annat fattigt land. Eller åk dit och semestra för pengarna och köp deras prylar utan att några svenska administratörer ska kamma hem en lön.
Eller om jag ville stödja folk här hemma så behöver jag bara gå till parken med lite mat åt uteliggarna. (Så kan dom köpa sprit och andra droger för sina egna pengar.)

Jag känner inget behov att en kyrklig begravning, min kropp får dom gärna dumpa på soptippen om dom vill, och får jag barn så skulle jag helst se att dom inte blir döpta förrän dom själva är gamla nog att faktiskt välja sin religon. Dock tror jag tyvärr att jag för husfridens skull måste lägga ner mitt veto i den frågan.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Men en präst som börjar skrika, tar tag i kragen på en person och därmed höjt ribban avsevärt i nåt som kunnat spåra ur i en våldsspiral. Vidare slår bananen ur händerna på honom, knuffar honom och verkar vara hårfint nära att ta till ytterligare mer våld. Dessutom svär han samt nedvärderar en annan människa.

Fedrik säger iofs att han inte tänker betala bananen men ingen kan avgöra om han menar alvar eller skämtar för han står fortfarande i kö efter prästen. Men prästen tar det hela på alvar och brusar upp.

Som präst skulle det anstått honom bättre att hålla en liten moralisk predikan istället för att ta till våld mot en person som inte gjort några försök att smita med sitt eventuella stöldgods. Egentligen vet prästen inte ens var bananen kommer ifrån, den kunde lika gärna varit inköpt i grannståndet.

Beträffande din fråga om snattartjejen, hon försökte slita sig loss och skrek vilket dom tolkade som att jag var någon slags kvinnomisshandlare mitt på öppen gata. Jag höll bara ett stadigt grepp runt hennes handled, men hon slet så hon halkade ner på knäna.

dom gav mig inte en chans att hinna förklara mig utan jag tvingades släppa henne och hon försvann snabbare än en avlöning. Och dom var väldigt nära att hoppa på mig efter jag släppt henne innan jag hunnit förklara att hon snattat. Det är ganska många år sedan nu så jag har glömt en hel del detaljer. Jag försökte förklara först utan att släppa henne men insåg att stämningen var allt för hatisk och ingen lyssnade. Och jag behövde mina händer redo att skydda mig själv helt plötsligt. Allt skedde dessutom ganska snabbt. Fram tills jag släppt henne, därefter tog det mig säkert 10 minuter att få lynchmobben och förstå att jag hållt fast en snattare.

Där kunde allt ha slutat men några timmar senare hadde hon gråtit ut över sina skrubsår på knäna hos sin fosterbror som dessutom antagligen var lite kåt på henne. Och då kom han och skulle spöa upp mig men då råkade polisen stå 20 meter därifrån, och i och med det så kunde jag lite senare lämna in en polisanmälan mot henne för snatteri. Eg tre snatterier för hon snattade två gånger före detta men den tredje gången låtsades jag räkna mynt när jag såg henne men var samtidigt redo att nypa henne. Snatteriet blev nedlagt pga allt för ringa summor, men fosterbrorsan åkte på en misshandelsdom samt så fick han betala för lite prylar som jag höll i händerna när han hoppade på mig.

ALLT som finns/läggs ut på internet är SANT...lr?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!