Går det att bryta ett årsförsäkringsavtal?

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Hur som så vet ju alla vad en årsförsäkring innebär, sen är ju trådskaparen ute i bedrägligt syft eftersom han tänkte utnyttja en ångerrätt men glömde sen att göra det, så jag anser att det helt rätt åt honom att han föll på eget grepp.
Måtte han aldrig komma ur detta.....:D

Vilket j-a idiotresonemang! Trådskaparen efterfrågar råd avseende sin försäkring han inte längre är i behov av. Dina kvasimoraliska åsikter kan du behålla för dig själv då de endast har för syfte att provocera.
Mitt råd är att skriva över bajken på nån kompis, varför betala för något man inte nyttjar.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jadå...jag gör det varje år. Skriv över hojen på farsan / morsan, skriv tbx på dig direkt. Works every time ! Bättre att skriva på någon gammal och med samma efternamn...bara ifall du säljer hojen så fattar de på en gång att det inte var flera ägare utan att det var för att hantera försäkringar på ett mer optimalt sätt !
 
Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Skriv över biken på en förälder.

Ställ den gärna på morsan , när du sen ska ställa på då man säkert kan jaga tag på en MYCKET förmånlig "typ 50+ tjejförsäkring" som samtidigt tillåter att en familjemedlem brukar fordonet, bra va :D :D :D

Vad förväntar sig försäkringsbolagen egentligen om dom höjer premierna till löjliga nivåer.
Det ligger i människans natur att lura systemen som bråkar med oss.
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Trådskaparen fick lösningen i första svaret varför håller ni på o tjatar?
 

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Norrland
Hoj
Nightrod-08
Att skrota hojen är ett alternativ också ifall man vill bryta försäkringen :tummenupp
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Grejen med just årsförsäkringar är att man får en lägre premie under sommaren mot att man är tvingad att betala premien även under vintern, ett sätt att sprida kostnaden helt enkelt.
Flera bolag har som regel att om man bryter ett sånt avtal så räknas premien för sommaren upp till normalpremie som man får betala i efterhand.
 

Memmsan

Katten ^^
Gick med
12 May 2004
Ort
I studentgettot [Lkpg] med Majsan o Skinhead
Hoj
Thundercat -98
Jag fick det motsatta problemet med min årsförsäkring. Efter problem med autogirot så var jag i kontakt med kundtjänst och när det inte funkade denna månad heller så ringde jag upp igen och fick veta att dom avslutat försäkringen. :mad: så jag tecknade en ny garageförsäkring och får leta en ny försäkring när jag ställer på i vår.
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Årsförsäkringar går i regel bara att säga upp vid årsförfallodagen, OM INTE: hojen har sålts eller skrotats, då går det att säga upp den i förtid.

Det är ju MYCKET TRÅKIGT när man läser att folk sätter i system att "skensälja" hojen för att slippa betala premie på vintern. Det kommer ju i förlängningen innebära att premierna blir ÄNNU DYRARE.

JÄVLA PARASITER
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Det var inga problem för mig att bryta försäkringen när jag klotade min 750. Jag ringde och sa att den var klotad och att jag inte visste om jag skulle få ihop den. Sedan ringde jag på våren igen och tecknade samma försäkring igen. Nemas problemas.

Då hade du isf en hojförsäkring som tillåts att ställas på och av. Finns olika...
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Årsförsäkringar går i regel bara att säga upp vid årsförfallodagen, OM INTE: hojen har sålts eller skrotats, då går det att säga upp den i förtid.

Det är ju MYCKET TRÅKIGT när man läser att folk sätter i system att "skensälja" hojen för att slippa betala premie på vintern. Det kommer ju i förlängningen innebära att premierna blir ÄNNU DYRARE.

JÄVLA PARASITER

Ja precis... De försäkringarna som gäller ett helt år är anpassade för just det. De är lite billigare per dag jämfört med en försäkring man kan ställa på/av per dag... om den nu är påställd varje dag...

... Man kan inte både ha och äta kakan, dvs. man kan inte teckna en helårsförsäkring (antagligen för att den har en lägre årspremie) coh sen gnälla över att den inte går att ta bort...
 

Johan73

Klumpig
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Mellan
Hoj
Röd/Svart
... Man kan inte både ha och äta kakan, dvs. man kan inte teckna en helårsförsäkring (antagligen för att den har en lägre årspremie) coh sen gnälla över att den inte går att ta bort...

Men hallå, klart man måste få gnälla. Vad ska med med fikaraster eller sådana här forum till annars?

Sedan ser jag inget i att ställa av på helårs-försäkringar, så länge luckan finns ska det utnyttjas. Försäkringsbolagen tjänar pengar, bla på att vägra betala ut fulla ersättningar för saker utan ger bara 75% tills man köpt nytt (som exempel), de tjänar alltså pengar på "dina" pengar under tiden. :mad:

Citat från SCB:

De rikstäckande skadebolagens totala tillgångar var 483 miljarder kronor, vilket var en ökning med 20 miljarder sedan utgången av 2006. Det tekniska resultatet var nästan 7 miljarder kronor. Det kan jämföras med det tekniska resultatet för 2006 som var 7,7 miljarder kronor.

De större lokala skadebolagen redovisade premieintäkter för egen räkning på 14,7 miljarder kronor vilket var något mindre jämfört med 2006. Den totala balansomslutningen var 63 miljarder, en ökning med 6 miljarder sedan 2006. Det tekniska resultatet var 1 120 miljoner kronor, en ökning med 308 miljoner kronor jämfört med 2006.


Så gimme a fucking break och grina över försäkringsbolagen och våra premier om man ställer av eller säljer den? (hoppas ni var ironiska). De tjänar kulor ändå, om man ställer av eller säljer den påverkar inte premien, det är när den blir stulen eller kraschad som påverkar.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Håller med, MEN det är inte ovanligt att det blir problem med försäkringen pga att försäkringsbolaget är okunniga om sin egen produkt eller gör fel. Och då är du helt försvarslös. När du ringer blir du bemött som navel-ludd, för dem handlar det bara om pengar.

Jag har haft Folksams försäkring i många år, med någon form av inslag från SMC, antingen SMC-rabatt eller den rena SMC-försäkringen, den som är billig men kostar skjortan i självrisk.
Inte mindre än 4 gånger har Folksam gjort helt fel när jag tecknat den. Vid första tillfället gav man mig en alldeles för billig försäkring, vilket naturligtvis var tacksamt, men de andra 3 gångerna blev det ordentligt fel åt andra hållet och det handlade just om möjligheten att ställa av, låta annan persona köra hojen osv.

Ett råd: ta alltid en skriftlig offert hem till er innan ni beställer försäkringen. Då kan ni läsa innantill vad de lovar, rätta till eventuella fel och naturligtvis läsa på vad som gäller.
Jag vill absolut "sälja hojen" men vågar inte för risken att bli stämplad som fuskande kund hos Folksam, MEN ENDAST FÖR ATT DERAS FÖRSÄKRING JUST NU E BILLIGAST FÖR MIG.
Samma sekund som det finns ett alternativ överger jag Folksam för alltid.

PP



Årsförsäkringar går i regel bara att säga upp vid årsförfallodagen, OM INTE: hojen har sålts eller skrotats, då går det att säga upp den i förtid.

Det är ju MYCKET TRÅKIGT när man läser att folk sätter i system att "skensälja" hojen för att slippa betala premie på vintern. Det kommer ju i förlängningen innebära att premierna blir ÄNNU DYRARE.

JÄVLA PARASITER
 

Filip83

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Götet
Hoj
KTM 660-04
Som jag skrev så känns det orimligt att behöva betala pengar då jag inte utgör någon risk för försäkringsbolaget. Motorcykeln är avställd; trafikförsäkringsföreningen kommer inte intressera sig.

Ja just det, ägarbyte är en lösning. Finns det andra?

Den andra enda möjligheten är att du avregistrerar hojen. Mycket meck men det skulle funka om du vill slippa ett ägarbyte!
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
De tjänar kulor ändå, om man ställer av eller säljer den påverkar inte premien, det är när den blir stulen eller kraschad som påverkar.

Om det stora flertalet med årsförsäkrade hojar skulle "sälja" den på hösten, så kan du nog räkna med att premierna höjs. Det är väl främst personskador och följderna av dem som kostar pengar för fbolagen.

Såvitt jag vet så råder det väl fri konkurrens mellan fbolagen, så priserna kan ju inte vara helt ihopfantiserade. I så fall råder det ju nån slags kartellbildning mellan försäkringsbolagen. :confused:
 

kasbi

CEO
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2009 CBR1000RRA Repsol
Vilket j-a idiotresonemang! Trådskaparen efterfrågar råd avseende sin försäkring han inte längre är i behov av. Dina kvasimoraliska åsikter kan du behålla för dig själv då de endast har för syfte att provocera.
Mitt råd är att skriva över bajken på nån kompis, varför betala för något man inte nyttjar.

huvudet på spiken...
 

Johan73

Klumpig
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Mellan
Hoj
Röd/Svart
Om det stora flertalet med årsförsäkrade hojar skulle "sälja" den på hösten, så kan du nog räkna med att premierna höjs. Det är väl främst personskador och följderna av dem som kostar pengar för fbolagen.

Såvitt jag vet så råder det väl fri konkurrens mellan fbolagen, så priserna kan ju inte vara helt ihopfantiserade. I så fall råder det ju nån slags kartellbildning mellan försäkringsbolagen. :confused:

Kartellbildning = Word...Är bara de små som inte hängt med ännu.

Nej premierna skulle inte höjas, varför skulle de det?

Det är ingen direkt administrativ avgift för f-bolagen? Du har en försäkring på "avställd" samt en för "påställd". De behöver inte ens vara samma. För har du ett bolag på "avställd" så blockar den f-bolaget som du har för "påställd", vilket de har påpekat några ggr för mig. Men de får väl ge tusan i mig som kund om det är problem för de.

Vet ju att många bolag tvingar fram helårs-försäkringar numera, så snart sitter alla med isärplockade hojar och få betala 20k+ ändå för streetfightern de ska bygga under några år, eller ha den oförsäkrad.

Kör alltid via vv's webb, skriver ut att den är påställd, lägger i fickan och kör. Enkelt och snabbt, 2000-talet är här.

Varför vara dum? Den står i garaget? Jag kör inte? Kan den inte vara avställd då? Låg på sjukhus en månad i somras, men klart man ska ha den påställd ändå bara för att blidka de med helår..:tummenupp
 

Dominator-Rocks

Guest
HIIILFEEE!

Hur funkar det här med ägarbyte då?


Vad säger försäkringsbolaget om hojen stannar kvar i samma hushåll om jag säljer den till tjejen.

Är det bara att beställa ägarbytepapper och skicka in dom så fixar det sig med försäkringen automatiskt eller måste jag ringa försäkringsbolaget och säga att jag har sålt hojen till min sambo som bor på samma adress som jag? :näsblod


En utförlig beskrivning hur man bäst går tillväga av erfarna listiga SHérs
eftersökes!


Tack på förhand!

Mvh Dominator-rocks :)


Edit: Vore jag inte så förbannat ärlig så skulle den där jeeeevla hojen blivit stulen för längesedan :fakta Hatar att man är så förbannat laglydig! :mad:


Vem kan bryta upp garaget och sno min hoj?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top