Går det att bryta ett årsförsäkringsavtal?

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Kan du inte prata med dom igen och säga som det är, att din hoj är i delar och du vill inte tycker det är rimligt att betala för ngt du inte använder. Säg att om det inte går att lösa kommer du skriva över den på en kompis annars och sen köpa tillbaks den. Säg sen att du inte kommer teckna hos dom igen.
Då får dom välja mellan att gå dig till mötes och behålla dig som kund, eller att du löser det iaf, men dom tappar dig som kund.

Hur du då gör till våren, om du tecknar hos dom iaf spelar ju ingen roll...

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
På baksidan av den blåa (tror jag) delen av registreringsbevis finns ett formulär för ägarbyte. Fyll i formuläret och lägg i postlådan. Kryssa i att fordonet ska ställas av/förblir avställt enligt tidigare tips.

Kan du inte prata med dom igen och säga som det är, att din hoj är i delar och du vill inte tycker det är rimligt att betala för ngt du inte använder. Säg att om det inte går att lösa kommer du skriva över den på en kompis annars och sen köpa tillbaks den. Säg sen att du inte kommer teckna hos dom igen.
Då får dom välja mellan att gå dig till mötes och behålla dig som kund, eller att du löser det iaf, men dom tappar dig som kund.

Hur du då gör till våren, om du tecknar hos dom iaf spelar ju ingen roll...

Ja, det kanske går, jag tycker också det. Fast jag orkar nog inte prata med dom om det här igen. Blir ett ägarbyte om inget annat smart sätt dyker upp.

Är det någon som har koll på vad som händer om fakturan inte betalas alls?

Last edited:

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Ska man dra det riktigt krasst så har du INTE skrivit på ett avtal om den försäkringen och skiter du i och betala så kan dem inte göra ngt. Har för mig det var så på if... när jag jobbade där. Fråga dem om dem kan skicka en kopia till dig på det PÅSKRIVNA avtalet dem säger sig ha.

jasmine

R.I.P-FALLEN RIDERS
Gick med
16 Feb 2005
Hoj
R1-01
Ska man dra det riktigt krasst så har du INTE skrivit på ett avtal om den försäkringen och skiter du i och betala så kan dem inte göra ngt. Har för mig det var så på if... när jag jobbade där. Fråga dem om dem kan skicka en kopia till dig på det PÅSKRIVNA avtalet dem säger sig ha.

min fru har ägt mina hojar 8 gånger......ok

L.I.L.L.E.M.A.N

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Hoj
Kawasaki Z1000, Triumph Bobber, Honda CB 750 Four

:fakta

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Vilket j-a idiotresonemang! Trådskaparen efterfrågar råd avseende sin försäkring han inte längre är i behov av. Dina kvasimoraliska åsikter kan du behålla för dig själv då de endast har för syfte att provocera.
Mitt råd är att skriva över bajken på nån kompis, varför betala för något man inte nyttjar.
Amen! :tummenupp

Ska ringa mitt fb på måndag och ställa dom mot väggen lite. Har hittat ett annat fb som vill försäkra min hoj för mycket mindre än halva min årskostnad hos de fb jag har den hos idag.

Och ja, jag kollade hos det här bolaget då jag var i farten och letade fb, men de har visst "svängt" och blivit mer "snälla". Kanske är det alla pepparkakor de fått nu i jul, vem vet.

Så kommer inte mitt nuvarande fb kunna matcha för att behålla mig som kund och försäkringstagare så blir det avställning, ägarbyte och fb byte.

Mitt fb idag bör ju rimligtvis ställa sig frågor som; Några pengar eller inga pengar? Vilket föredrar vi?

Nu blir man väl lynchad, men jag tycker det fan är på tiden att den här soppan granskas hårt och skoningslöst. Det är ju i de flesta fall riktiga fantasisummor som tas ut, för exakt samma produkt.

Okej, det beror ju såklart på att vissa fb sätter orimliga nivåer för att de egentligen inte vill ha fordonet hos dom men regelverket säger att de inte får neka trafikförsäkring. Det säger sig självt att de då tar en skyhög trafikdel och att sen halv och hel del osv. läggs på detta.

Mår inte alla bra med lite ordning och reda på torpet?

Survival of the fittest and one step closer to world domination! :yoparty

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Pryttmaster -69

Hur många härinne är det som med en penna skrivit på ett försäkringsavtal???:D :D

På baksidan av den blåa (tror jag) delen av registreringsbevis finns ett formulär för ägarbyte. Fyll i formuläret och lägg i postlådan. Kryssa i att fordonet ska ställas av/förblir avställt enligt tidigare tips.

Ja, det kanske går, jag tycker också det. Fast jag orkar nog inte prata med dom om det här igen. Blir ett ägarbyte om inget annat smart sätt dyker upp.

Är det någon som har koll på vad som händer om fakturan inte betalas alls?

Ja vad tror du?? Inkassobolagen står i kö för att ta över din obetalda faktura såklart..:rolleyes:

Last edited:

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Hur många härinne är det som med en penna skrivit på ett försäkringsavtal???:D :D

Nä precis, men då kan han ju hävda att det inte var en årsförsäkring han tecknade när han pratade med dem i telefon och ord står mot ord. Visst, sen säger dem att man ska titta igenom försäkringsbrevet när det kommer hem för att kontrollera så allt är rätt men lika mkt som man i så fall som kund ska kontrollera det så är dem skyldiga att lämna rätt uppgifter via telefon oavsett om det är skriftligt eller ej. Har dem inte spelat in samtalet så får dem oerhört svårt att bevisa vad som sagts i samtalet då försäkringen tecknades..

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Pryttmaster -69

Nä precis, men då kan han ju hävda att det inte var en årsförsäkring han tecknade när han pratade med dem i telefon och ord står mot ord. Visst, sen säger dem att man ska titta igenom försäkringsbrevet när det kommer hem för att kontrollera så allt är rätt men lika mkt som man i så fall som kund ska kontrollera det så är dem skyldiga att lämna rätt uppgifter via telefon oavsett om det är skriftligt eller ej. Har dem inte spelat in samtalet så får dem oerhört svårt att bevisa vad som sagts i samtalet då försäkringen tecknades..

Många samtal blir just loggade för bevisningens skull.

zzpike

zzpike
Gick med
3 Nov 2006
Hoj
jawa, minimoto, ktm

Spelar nog kanske ingen större roll vad som sägs under telefonsamtalet.
Får du hem en faktura som du betalar så står det säkert på fakturan vad du betalar för. Står det då årsförsäkring på fakturan och du betalar så kan man nog in princip räkna med att det anses som att du godkänt avtalet.

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Pryttmaster -69
Spelar nog kanske ingen större roll vad som sägs under telefonsamtalet.
Får du hem en faktura som du betalar så står det säkert på fakturan vad du betalar för. Står det då årsförsäkring på fakturan och du betalar så kan man nog in princip räkna med att det anses som att du godkänt avtalet.

Nu tycker jag nog att vi ska kolla upp vad vi citerar, goder hjul på er iallafall.

Ill-k

:¬þ
Gick med
4 May 2008
Hoj
1996 Honda Cbr 600f
vet inte om samma gäller för båge. men när jag hade en försäkringstant från folksam hemma angående hemförsäkring osv genom facket så sa hon att det bara va att strunta i att betala helt enkelt. iaf om man betalar månadsvis....du får nån påminelse men sen säger de bara upp avtalet...borde funka samma för hojj då hemförsäkring oxå är årsvis.

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Pryttmaster -69
vet inte om samma gäller för båge. men när jag hade en försäkringstant från folksam hemma angående hemförsäkring osv genom facket så sa hon att det bara va att strunta i att betala helt enkelt. iaf om man betalar månadsvis....du får nån påminelse men sen säger de bara upp avtalet...borde funka samma för hojj då hemförsäkring oxå är årsvis.

Ja jävlar vad inkassobolagen gnuggar händerna då, det är precis vad dom jävlarna lever på, en försäkring blir du inte av med genom att ge fan i pynta, sicka idioter det finns...

Ill-k

:¬þ
Gick med
4 May 2008
Hoj
1996 Honda Cbr 600f
ok och jag antar att du vet bättre än folk som jobbar med detta?
Jag förmedlar bara vad försäkringtanten sa. Sen att kalla mig idiot utan anledning visar bara hur omogen du är.

Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Ja jävlar vad inkassobolagen gnuggar händerna då, det är precis vad dom jävlarna lever på, en försäkring blir du inte av med genom att ge fan i pynta, sicka idioter det finns...

tja det går att göra så på vissa försäkringar.
men jag vet inte om det går på en fordonsförsäkring och framför allt inte på en årsförsäkring.
oavsett vilket så stämmer det att om man inte pyntar på person/hem försäkring som man betalar månadsvis så säger de upp försäkringen from det sista datum de fick betalt till.

Rätt eller fel kan man ju ha åsikter om bäst man vill men i verkligheten fungerar det så.

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
SÅLD
Men stäng igen den här jävla onödiga tråden.......... sälj hojjen då om ni inte har råd att ha den försäkrad. Och sen kan ni ju köpa er en trampcykel istället!:arsele :arsele :arsele :arsele

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Pryttmaster -69
Kan tänka mig den du hade hemma var en försäkringsmäklare o dom vet absolut inte allt, vem som helst kan få det jobbet så det är ingalunda några proffs utan bara just mäklare. Ta ett abonnemang vilket som helst dagstidning tv-kanaler you name it, så visst slutar du pynta så slutar dom efter ett tag att leverera men ska du bli av med dom så ska dom ha in en regelrätt uppsägnig annars får du inkasso på dig till slut.:rolleyes:

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda

Så länge man ställer av den under en betald period så råkat man inte i trubbel. Försäkringar betalar man i förskott, dvs betalar man inte så är man inte försäkrad. Detta råd har jag och andra jag känner fått från försäkringsbolagen själva. Har någon på detta forum fått fogden efter sig pga att man låtit bli att betala...?
Undantag gäller självklart. Om man tex trafikförsäkringen träder in för 2:a part innan premien är betald.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln