Går det att byta till remdrift istället för kedja?

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Fick idén idag då jag såg remdrift på en glidare. De är väl rätt underhållsfria vad jag förstått. Kan man ha remdrift på sporthoj?

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
Varför använder inte fler tillverkare remdrift? klarar de inte effekten?
Klarar de inte om man har längrde fjädringsväg, typ offroad?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Ombyggnationen OM det går, räcker säkert till många drivpaket.

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Tycker remdrift verkar super. Inget underhåll, ingen kladdig olja, inget rengörande, fördelarna verkar va många.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
vad jag hört så uppkom remdrivt för att den var just relativt underhållsfri. Senare så har det visat sig att remdrivt ger "mjukare" gång. vad som menas emd detta vet jag inte redigt. Har dock lästa om en grabb som turbomatade sin H-D och då avr tvungen att gå över från belt till kedja pga effekten. Tror det är så att belt är billigare att tillverka och den kräver mindre underhåll men är "klenare" än kedja. Hur och vida det ör snyggt eller inte kan jag inte säa men jag tror inte att det funkar med blet på en R1:a då jag tror effekten är för hög för att rivremmen ska hålla. Fast det kanske finns någon starkare drivrem som pallar det, från typ en buell.

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
om remmar skall klarar hög effekt blir dom breda, ingen höjdare på en sporthoj som vill ha bra nedläggningsvinkel.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tycker det är rätt fult med remmar, ju bredare de blir desto fulare blir det. Kedja ska det vara eller möjligen kardan - men då ska det vara enkelsving.

Anledningen till att remmen ger en 'mjukare' gång är väl att den flexar mer än en kedja vilket ger en liten fördröjning i gasresponsen. Det är inget vetenskapligt, endast vad jag har hört och kan tänka mig att det stämmer.

Rockan

Tune in, turn on, burn out
Gick med
15 Jul 2007
Hoj
07 Suzuki GSF 650
Kan inte bestämma mig ifall den är tuff eller bara ful, undrar mest varför finns den?

Håller med om föregående, men det är väl ett alternativ till att ej ta mc-kort.
Eller för alla ha-galna leksakssamlare med pengar.:tungan
Kan ej vara speciellt stadig...!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Håller med, kedja känns lite förrförra seklet. Om det håller för vridet i stora V-twinnar som Harry Parkinsson så borde det ju hålla för en högvarvig liten litersnurra där effekten kommer jämnare än pulsarna i en stor "fåcylindrig" motor. Kolla vad man kan driva för prylar i industrin med remmar som ser förhållandevis klena ut. Blir ju inte lika lätt eller ekonomiskt hållbart att ändra utväxling dock. Tänk att slippa kreta kedjegek, eller en gnisslande torr kedja efter varje regnväder, effektförlust med en taskigt smord kedja etc... Träffade dock en som hade en Indian -03 tror jag som väsnades nåt oerhört och han hittade ingen bot,jobbigt.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Håller med, kedja känns lite förrförra seklet. Om det håller för vridet i stora V-twinnar som Harry Parkinsson så borde det ju hålla för en högvarvig liten litersnurra där effekten kommer jämnare än pulsarna i en stor "fåcylindrig" motor. Kolla vad man kan driva för prylar i industrin med remmar som ser förhållandevis klena ut. Blir ju inte lika lätt eller ekonomiskt hållbart att ändra utväxling dock. Tänk att slippa kreta kedjegek, eller en gnisslande torr kedja efter varje regnväder, effektförlust med en taskigt smord kedja etc... Träffade dock en som hade en Indian -03 tror jag som väsnades nåt oerhört och han hittade ingen bot,jobbigt.

de kan ju va så att tillverkningen av kedjor är så billig iom att kedja funnits hyffsat länge... samt att man vet att de funkar..

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Håller med om föregående, men det är väl ett alternativ till att ej ta mc-kort.
Eller för alla ha-galna leksakssamlare med pengar.:tungan
Kan ej vara speciellt stadig...!

Enligt kompisen som provkört en i Österike ska den vara väldigt stadig.
Allting är datastyrt, vilket kanske gör det lite tråkigt, men 150-160 blås var inga problem på krokiga bergsvägar.
Jag hoppas få provköra en i nästa vecka...

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Hade ju inneburit en viktbesparing också. Tror nog det är en tidsfråga innan det kommer.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hade ju inneburit en viktbesparing också. Tror nog det är en tidsfråga innan det kommer.

Tror inte Jag. Japanerna har sedan länge nu kommit fram till att: kedja, USD-gaffel, radialbromsar (med skivan i navet) och boxram i alu är melodin. *

BMW laborerar med nigfria gafflar, buell med konstiga bromsar som suger och remdrift men de kommer nog på bättre tankar snart. BMW har ju redan börjat med lite bättre gafflar på de nyare hojarna...

*se Moto GP

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...