Går det bra att köra en ktm 125 exc som lättmc?

framåt

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
ska köpa, ingen än
går det bra att köra en ktm 125 exc som lätt mc?

Tjena
Jag undrar om det går bra att köra en ktm 125 exc so lättmc. Alltså behöver man byta kolv efter 50mil osv slits andra delar fort osv
tacksam för svar

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
framåt skrev:
Tjena
Jag undrar om det går bra att köra en ktm 125 exc so lättmc. Alltså behöver man byta kolv efter 50mil osv slits andra delar fort osv
tacksam för svar

Snacka med Conrad, han kör EXC.

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
50x12
framåt skrev:
Tjena
tacksam för svar

har en kompis som har en ktm exc 125 landsvägsreggad och det går hur bra som helst, du behöver inte byta kolv efter 50 timmar om du inte kör skiten ur den hela tiden, som man gör i skogen.. så köp dom.. går utav helvete hans gasreser på 5an = :tuttar

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
Visst kan du ha den som landsvägsreggad 125:a, men ha inga strypningar i när du kör, det är rena döden för motorn.
Tänk också på att du helst ska vara mek-kunnig om du ska ha en enduro, man kanske inte måste byta kolv var 50 mil, men det blir helt klart ganska mycket delar att byta ändå.
Så ta och köp en nu, sen visar du oss fina bilder och filmer (posörbilder, wheelies, stoppies etc.)...så kommer ingen här klaga...någonsin :Bugar

framåt

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
ska köpa, ingen än
mad_man_axel skrev:
Visst kan du ha den som landsvägsreggad 125:a, men ha inga strypningar i när du kör, det är rena döden för motorn.
Tänk också på att du helst ska vara mek-kunnig om du ska ha en enduro, man kanske inte måste byta kolv var 50 mil, men det blir helt klart ganska mycket delar att byta ändå.
Så ta och köp en nu, sen visar du oss fina bilder och filmer (posörbilder, wheelies, stoppies etc.)...så kommer ingen här klaga...någonsin :Bugar

okey tack för svaren det blir nog en ktm exc 125 någon ssom vet hur fort man kan köra dom utan att dom ligger i för mycket varv?
ungefär hur många hk har dom?
och det kommer bli mycket stoppies,weelies osv :yoparty

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
framåt skrev:
okey tack för svaren det blir nog en ktm exc 125 någon ssom vet hur fort man kan köra dom utan att dom ligger i för mycket varv?
ungefär hur många hk har dom?
och det kommer bli mycket stoppies,weelies osv :yoparty

dom är till för att varvas men du hör och känner när du varvar för mycket, glöm inte bort att du ska helst ha ryckutjämnare om det blir mycket asfalt, annars pajar du växellådan. Jojo lär dig köra först är bäst.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
DJM skrev:
dom är till för att varvas men du hör och känner när du varvar för mycket, glöm inte bort att du ska helst ha ryckutjämnare om det blir mycket asfalt, annars pajar du växellådan. Jojo lär dig köra först är bäst.

På 125a är det inte nödvändigt..

framåt

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
ska köpa, ingen än
okey men vad är en ryckutjämnare?
vart finns det att köpa?
går ktm exc 125 bra typ som en yz eller?
/emil

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
framåt skrev:
okey men vad är en ryckutjämnare?
vart finns det att köpa?
går ktm exc 125 bra typ som en yz eller?
/emil
Exc = Enduro
Dvs motorn går mest på låg och mellan varv.
Helt annan karaktär mot yzan.

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
marcus_136 skrev:
Exc = Enduro
Dvs motorn går mest på låg och mellan varv.
Helt annan karaktär mot yzan.

Mnjaa... "Helt annan" är synd att säga. Ktm:en har bättre botten drag än de flesta andra cross/endurocyklar och tappar säkert lite grann i toppeffekt mot Yamahan men den är ju ändå helt jäv*a hysterisk på höga varv. :tummenupp

Solid snake

Guest
cRoC skrev:
Det diskuterades om att bygga om en 125a-cross på motardforumet och det konstaterades att det är onödigt på 125cc..

Det var ju en som hade lyckats paja lådan för att han inte hade ryckutjämnare.

Just det, det var en 125a.

framåt

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
ska köpa, ingen än
Conrad skrev:
Mnjaa... "Helt annan" är synd att säga. Ktm:en har bättre botten drag än de flesta andra cross/endurocyklar och tappar säkert lite grann i toppeffekt mot Yamahan men den är ju ändå helt jäv*a hysterisk på höga varv. :tummenupp
hur är det med toppfart?
går den dåligt om man jämför med andra 125:eek:r eller går del likvärdigt?
går den lätt att dra upp på bakan :confused:
/emil

Solid snake

Guest
framåt skrev:
hur är det med toppfart?
/emil

"Går den lätt att få upp på bakan?"

Skiter älgen i skogen?

Det är nog ganska likvärdigt ja.

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
framåt skrev:
hur är det med toppfart?
/emil

Upp på bakhjulet går den. Åk i 5km/h, in med kopplingen, full gas, släpp kopplingen hastigt och ryck allt vad du har samtidigt. Då reser den lite. ;)

Att få upp den är ju hur lätt som helst men att åka långt på bakhjulet är ganska svårt. Jag åkte ett antal hundra meter med min gamla KDX. Den var jättesnäll i karaktären, stark på låga varv och lite starkare på höga. Ktm:en är, förhållandevis, slö på låga varv och hysterisk när avgasventilerna öppnar. Jag har nog åkt lika långt på bakhjulet med ktm:en som med kdx:en, men på kdx:en kunde man ligga precis på gränsen och parera lite med bakbromsen. På ktm:en far framhjulet upp och ner hela tiden och man har hjärtat i halsgropen! :skrämd

Det är vad jag tycker. Nisse tycker säkert att Ktm:en är smidig att slanga med. Det mesta handlar ju ändå om föraren. :)

EDIT: Toppfart ja... Vet inte riktigt men skulle gissa på 100km/h. 110 kanske. :)

Solid snake

Guest
Conrad skrev:
Det är vad jag tycker. Nisse tycker säkert att Ktm:en är smidig att slanga med. Det mesta handlar ju ändå om föraren. :)

EDIT: Toppfart ja... Vet inte riktigt men skulle gissa på 100km/h. 110 kanske. :)

Nisse är ju kung på slangen! :Bugar

100-110 räcker för en offroad/cross. :tummenupp

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Conrad skrev:
På ktm:en far framhjulet upp och ner hela tiden och man har hjärtat i halsgropen! :skrämd

Jo, jag vet precis vad du menar..Min RM är liknande! (den är enduro)
stark genom hela registret, men som alla 2taktare kommer det mesta vid 8krpm :näsblod Jag har slagit över 2 ggr vid slangning..Det är helt enkelt för svårt att slanga ordentligt med 125cc! (om man inte heter nisse)

Sen så är det ju att min toppar 150km/h oxå..(mätt av 2st bilar) :yoparty
Så det beror ju på hur du drevar den, självklart

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Kdx 200cc är likadan , drar upp ganska hysterisk , fast den går nästan ingenting på högvarv.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept