Går det bra att köra en ktm 125 exc som lättmc?

framåt

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
ska köpa, ingen än
men vad är en ryckutjämnare?
tack för alla svar
blir nog en ktm exc 125 för dom verkar gå bra och så.
dom måste ju nästan gå fortare än 100-110 för dagens moppar går ju typ 100 :va

Last edited:

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
framåt skrev:
men vad är en ryckutjämnare?
tack för alla svar
blir nog en ktm exc 125 för dom verkar gå bra och så.
dom måste ju nästan gå fortare än 100-110 för dagens moppar går ju typ 100 :va

115 kanske den gör, en vacker dag med grovt övervarv... ;)

Det är ju förstås drevningen som gör att den inte går fortare. Ska man åka landsväg gör man nog rätt i att dreva om den lite. Den kan gå riktigt fort om man ändrar lite för kraft finns det gott om.

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
spectre skrev:
vad har du för drevning på din rm?

12-48 är orginal (eller så var det 11-48 :va )

Jag körde på 13-38, men då orkade den inte varva ur helt.
Så nu är det 11-38 som gäller... (dvs ca 8kugg mindre)

Att man sedan drar polaren urpluggade tzr kanske inte hör till saken
:D

OBS OBS. Jag har andra sulor på min hoj, och bara på att byta från crossdäck måste gett mig ett antal km/h till..

framåt

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
ska köpa, ingen än
Conrad skrev:
115 kanske den gör, en vacker dag med grovt övervarv... ;)

Det är ju förstås drevningen som gör att den inte går fortare. Ska man åka landsväg gör man nog rätt i att dreva om den lite. Den kan gå riktigt fort om man ändrar lite för kraft finns det gott om.

okey men ktm:en verkar gå lite sämre än typ yz 125,kx 125, rm 125 osv
är typ ktm:en mindre vasst byggd eller är det för att den går bättre
på det lägre registret som gör att den tappar effekt om den nu gör det?

En fråga till Conrad: har du kört någon annan 125 cross eller mc att gemföra med alltså 2-takt om hur går ktm:en mot den/dom
/emil

Solid snake

Guest
framåt skrev:

En fråga till Conrad: har du kört någon annan 125 cross eller mc att gemföra med alltså 2-takt om hur går ktm:en mot den/dom
/emil

Det måste vara så att den är byggd för kraft på mellan, då får man mindre på topp.

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
framåt skrev:

/emil

men ktm exc är fortfarande en enduro modell!, den har inte förändrats. Det är en annan växellåda på den modellen, andra drev i den så den blir starkare vid lägre istället för högre varv och så har den generator. Yz och dom andra crossarna är rena crossar så det är inte så konstigt.

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
DJM skrev:
Det är en annan växellåda på den modellen, andra drev i den så den blir starkare vid lägre istället för högre varv och så har den generator.
Visste inte att den blir starkare på lägre varv för att man har andra drev :arsele .
Och bara så du vet så är det ingen idé att försöka regga en cross 125a , exc och gasgas ec och husqvarna enduro modellerna är vad jag hört om som varit reggade som lätt mc.
Om jag vore dig skulle jag köpt en med landsvägsanpassad hoj , tex en Crm (Bäst) , Kdx 125a eller liknande.
Det är säkert för mycke servies med en exc om man ska köra med den på gata

Conrad

Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Jag har kört en del på en Husqvarna cross -03:a och den var betydligt klenare i botten än vad min ktm är.

Alltså, det där med att en yz går lite bättre på topp är nog inget du kommer att märka sålänge du inte ställer upp två exakt lika bra förare på en asfalt-strip, så oroa dig inte för att den skulle vara för slö.

Att ktm:ens motor går bra i botten beror nog mer på att de har lyckats med motorn än att de har offrat en massa hästar på toppen. Självklart har de prioriterat låg- och mellanregistret men den går ändå kanon på topp.

1:an är låg och sexan är hög, jämfört med en cross där ettan är hög och sexan är låg. :)

framåt

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
ska köpa, ingen än
Conrad skrev:
Jag har kört en del på en Husqvarna cross -03:a och den var betydligt klenare i botten än vad min ktm är.

Alltså, det där med att en yz går lite bättre på topp är nog inget du kommer att märka sålänge du inte ställer upp två exakt lika bra förare på en asfalt-strip, så oroa dig inte för att den skulle vara för slö.

Att ktm:ens motor går bra i botten beror nog mer på att de har lyckats med motorn än att de har offrat en massa hästar på toppen. Självklart har de prioriterat låg- och mellanregistret men den går ändå kanon på topp.

1:an är låg och sexan är hög, jämfört med en cross där ettan är hög och sexan är låg. :)
okey tack för svaret men husqvarnas wr går den att regga?
men jag tror det blir en ktm exc 125 annars en husqvarna men ktm:en verkar bättre :hihi
mmen om du skulle dreva din mer då tappar du vell inte så mycke axx men fåt mer i topp fart eller? kör du den helt utan pluggar föresten?
/emil

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
framåt skrev:
hur är det med toppfart?
går den dåligt om man jämför med andra 125:eek:r eller går del likvärdigt?
går den lätt att dra upp på bakan :confused:
/emil

Beror på drevningen
Och klart han kör utan pluggar :p

Last edited:

Conrad

Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Jag köpte min för 33 000:- förra sommaren.

Tror inte att man skulle tappa så förfärligt mycket i acc för att nu får man ju växla fem gånger innan du är upp e hundra.:)

Men jag kan inte lova att den gr att regga som 11kW. Landsvägskitet som följde med min var på 4,7kW. Men du kanske inte hade tänkt att köra strypt ändå...

Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
4.7kw haha.. vad e de 6,3hk..
riktig skogsräcer

framåt

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
ska köpa, ingen än
Conrad skrev:
Jag köpte min för 33 000:- förra sommaren.

Tror inte att man skulle tappa så förfärligt mycket i acc för att nu får man ju växla fem gånger innan du är upp e hundra.:)

Men jag kan inte lova att den gr att regga som 11kW. Landsvägskitet som följde med min var på 4,7kW. Men du kanske inte hade tänkt att köra strypt ändå...
nepp ska inte köra strypt, dom går vell att regga om man stryper dom först med strypkittet och sedan tar bort det :hihi
vad kåstar dett strypkitt om man inte skulle få med ett sådant när man köper ktm:en?

Conrad

Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
framåt skrev:
nepp ska inte köra strypt, dom går vell att regga om man stryper dom först med strypkittet och sedan tar bort det :hihi
vad kåstar dett strypkitt om man inte skulle få med ett sådant när man köper ktm:en?

Ingen aning om vad det kan kosta separat, men det följer alltid med när man köper cykeln ny, men det finns ju en risk att det har försvunnit på vägen mellan olika ägare.

framåt

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
ska köpa, ingen än
Conrad skrev:
Ingen aning om vad det kan kosta separat, men det följer alltid med när man köper cykeln ny, men det finns ju en risk att det har försvunnit på vägen mellan olika ägare.
okey men gasreser sig din ktm?
undrar fortfarande om den går igenom som lätt mc med strypkittet på 4.7 kw :confused:

Conrad

Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
framåt skrev:
okey men gasreser sig din ktm?
undrar fortfarande om den går igenom som lätt mc med strypkittet på 4.7 kw :confused:

Klart den gasreser! Men är det så viktigt? :hihi

Den ska gå igenom med det kitet. Men jag vill inte lova något för jag har inte prövat själv. :)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy