Går ur Facket!

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Ort
i söder
Hoj
*såld*
Varför ska det vara så jäkla krångligt att går ur facket!

Har försökt i nästan 4 månader nu. :mad:
Först fick jag reda på att det var 6 månaders uppsägning.

Har varit i kontakt med dom och dom har lovat att skicka papper. Men inga papper har kommit! Efter mycket tjat så fick jag papper och fyllde i och skickade in.
Men då sa dom att dom inte ha fått några papper.

Har vägrat att betala in fackavgift i snart två månader. Men nu så kom det ett brev ifrån arbetsgivaren att dom var tvungna att betala avgiften för facket krävde det!

Blir bara mer o mer förbannad på facket! :finger
Dom har inte hjälpt mig ett skit bara kostar en jäkla massa pengar! :kulspruta

Någon som har nåt råd hur jag ska bli av med dom?
 

Mingves

Guest
Vilket fack är du med i? Låter som byggands eller nått? De verkar ha helt sjuka regler....
 

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Ort
...
Hoj
...
Det är som sekter... har du gått med en gång så är du fast. Försöker du gå ut så dödar dom dig.
 

Kaxen

Ska bara fixa lite...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kramfors
Hoj
Såld!
Brukar vara så.
Skitlätt att gå med, alla är JÄTTEtrevliga.
Skitsvårt att bli av med, alla är JÄTTEgriniga.

Ungefär som vissa veneriska sjukdomar.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
MHK skrev:
SEF - elektriker facket!

Woohoo, lycka till!!!!! Ångrar varenda dag att jag gick med, kommer nämligen aldrig att ta mig ur även om jag vill. Vårt fack sysslar inte med viktiga saker för medlemmarnas bästa, utan bråkar bara inbördes om vem som ska bestämma mest. SEF..... Ett tips är kanske att jobba svart och ta dit ett ombud, då lär du ju bli svartlistad. Du ska dock se att de kommer kräva medlemsavgift ändå... :crash
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Har inte facket hjälp dig med ett skit?!?!?
5 dagars arbetsvecka istället för 6?!?! Tror du företagen har bjudit på det???
Föräldraledighet???.....företagen det åxå???
LAS??....(Lagen om AnställningsTrygghet)
Lönehöjningar???
Å vem kämpar för dig om det skulle bli uppsägningar???
Pengar vid ev. arbetslöshet??
Försäkringar??
Återanställningsskydd??
mm mm mm mm.............
Jag skulle kunna hålla på hela dan....

Felet idag är att vi har det förjävla bra, ingen anledning att
kämpa för nåt?!?! Jodå, vi måste ju se till att vi får ha kvar allt vi kämpat fram genom åren annars ska du få se på fan att Företagen avvecklar dom ASAP!!!!
Tänk dig för mer än en gång innan du hoppar av.

Är själv Metallare och ungdomsansvarig på min arbetsplats, har insett att man inte kan begära/förlita sig på att alla andra ska göra jobbet och värna om min trygghet utan att göra ett skit själv.
Gnällrövar som sitter vid fikabordet å klagar på facket å avgifter mm gör i regel själva ingenting för att förbättra det hela, inte sant? Men ta del av kakan... de ska dom!
Dom ska ha ut mera pengar vid lönerevisioner, ta ut föräldra ledighet, ha stämplingspengar,mm å tyvärr får dom det....än så länge.
Nä svartlista dom icke fackanslutna, ta bort ALLA "privilegier" som deras polare jobbat fram till dom så får vi se hur kul dom tycker det är sen när dom inte får gå hem vid barnafödslar, begravningar, förhandla om sin egen lön, inte få nån övertidersättning, betala sina egna arbetskläder mm mm.

Lycka till i framtiden!
 
Last edited:

Henken

Guest
Precis!
Var jävligt glad över facket & vad de gjort för arbetarna genom åren. Finns en bra bok som handlar om fackets historia. Själv har jag haft jävligt bra hjälp av dem när min förra arbetsgivare inte ville betala lön som folk.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Jag håller med om allt gott som facket gjort MEN allt det ogiltigförklaras iom de satans gangsterfasoner som tillämpas inom vissa fack och avdelningar...

6 månaders uppsägning?!? Ett sånt jävla hån!

Och varför kosta SIF mig drygt 200 i månaden när metallarna får blöda fram 500 på ungefär samma lön?!? Är metallarnas ombud inkompetenta eller bör organisationen ses över?? Något är mycket fel!

Varför kan jag som SIFare går ur facket med hjälp av ett telefonsamtal?? (visst kommer det lokala ombudet och skäller men honom ber jag dra åt h-e för han kommer inte när vi behöver hjälp)


Vad är fel i hantverkarbranschens fackförbund? Något luktar skit...

Lobo Gixxer skrev:
....
Nä svartlista dom icke fackanslutna, ta bort ALLA "privilegier" som deras polare jobbat fram till dom så får vi se hur kul dom tycker det är sen när dom inte får gå hem vid barnafödslar, begravningar, förhandla om sin egen lön, inte få nån övertidersättning, betala sina egna arbetskläder mm mm.

Lycka till i framtiden!

Precis såna jävla utbrott sabbar "vårt" förtroende för "Er". Ni ska sälja iden om fackligt engagemang till oss INTE tvinga oss in i det som en präst skrämmer buschnegrer till kristendom genom hot med skärlseldens alla plågor.
 
Last edited:

out4speed

Tabernakel
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Ducati 1000ss
Lobo Gixxer skrev:
Har inte facket hjälp dig med ett skit?!?!?
5 dagars arbetsvecka istället för 6?!?! Tror du företagen har bjudit på det???
Föräldraledighet???.....företagen det åxå???
LAS??....(Lagen om AnställningsTrygghet)
Lönehöjningar???
Å vem kämpar för dig om det skulle bli uppsägningar???
Pengar vid ev. arbetslöshet??
Försäkringar??
Återanställningsskydd??
mm mm mm mm.............
Jag skulle kunna hålla på hela dan....

Felet idag är att vi har det förjävla bra, ingen anledning att
kämpa för nåt?!?! Jodå, vi måste ju se till att vi får ha kvar allt vi kämpat fram genom åren annars ska du få se på fan att Företagen avvecklar dom ASAP!!!!
Tänk dig för mer än en gång innan du hoppar av.

Är själv Metallare och ungdomsansvarig på min arbetsplats, har insett att man inte kan begära/förlita sig på att alla andra ska göra jobbet och värna om min trygghet utan att göra ett skit själv.
Gnällrövar som sitter vid fikabordet å klagar på facket å avgifter mm gör i regel själva ingenting för att förbättra det hela, inte sant? Men ta del av kakan... de ska dom!
Dom ska ha ut mera pengar vid lönerevisioner, ta ut föräldra ledighet, ha stämplingspengar,mm å tyvärr får dom det....än så länge.
Nä svartlista dom icke fackanslutna, ta bort ALLA "privilegier" som deras polare jobbat fram till dom så får vi se hur kul dom tycker det är sen när dom inte får gå hem vid barnafödslar, begravningar, förhandla om sin egen lön, inte få nån övertidersättning, betala sina egna arbetskläder mm mm.

Lycka till i framtiden!

Har inte vart med i facket på över ett år nu och det är det bästa jag gjort att gå ur.

Har endast kostat mej massa pengar i över tio års tid.

Och vad det gäller att facket kämpar för dej om det blir uppsägningar :finger
När de sisst sa upp folk där jag jobbade gjorde inte facket ett skit.
När jag bad om hjälp gjorde facket precis lika lite, det enda de var intresserade av var att håva in mina pengar och skydda sin egen rygg. :fakta

Så ni som är med , bra för er.

Men sprid inte skit om dem som är kloka och går ur.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
out4speed skrev:
...

Men sprid inte skit om dem som är kloka och går ur.

Vicket snicksnack! Riktigt så enkelt är det inte, men jag har haft samma upplevelser som dig.

Sanningen är helt uppenbarligen så att fackförbunden behövs emellanåt, men det finns otroligt motbjudande sjukligheter i de organisationer som idag ska representera oss vare sig vi vill eller inte....
 

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Falun
Hoj
Vägkungen
Chrille skrev:
...Och varför kosta SIF mig drygt 200 i månaden när metallarna får blöda fram 500 på ungefär samma lön?!?
Vilket sammanträffande att metalls direktörer är de högst betalda i hela LO kollektivet. ???
 

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
Är själv arbetsgivare och skulle aldrig kunna tänka mig att ge någon fackansluten fördelar framför någon som inte är ansluten.

Sist och slutligen är det så att varan var och en säljer till sin arbetsgivare, det vill säga sin arbetskraft måste vara värd det det kostar att ha personen anställd. Är det inte så finns ett problem som på sikt bara leder till tråkigheter. Baserat på detta finns det alltid utrymme för varje individ att löneförhandla, är varan bra (personen) och risken finns att företaget tappar denne, då finns det alltid möjlighet att nå en bättre "deal". Alternativet för företaget är ju kanske att ha någon anställd som är mindre "prisvärd".

Jag betalar gärna bra för den som förtjänar det genom att göra ett bra jobb, inte bara finnas till.

Nä nu ska jag inte snacka mer. Har slutat diskutera politik, det leder ingen stans. Bättre att se över sin egen situation.

/A
 

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Pas sa dig bara så att du inte tappar A-kassan.

Vad med i SIF en gång i tidernas begynnelse, började sedan plugga på högskolan och jag var tvungen att skicka in ett formulaär till SIF om att jag fortfarande pluggade en gång i månaden (eller nåt), efter ett tag blev jag less och bestämde mig för att meddela dom när någonting förändrades. Då ansåg dom att jag inte längre pluggade och därför skulle betal full medelmsavgift, vilket jag givetvis sket i, och blev sedan utesluten (vilket jag är stolt över, maken till skitfack finns inte).

Sedan hände det som givetvis inte fick hända, fick inget jobb, avbrott i A-kasseinbetalningarna = Ingen A-kassa = KAS dvs. ingenting. Då blev man inte fet kan jag säga...

År 2001 belutade vårt företags brittiska ägare att olagligt försätta bolaget i konkurs, att olagligt hota dom anställda och bryta mot ett otal svenska lagar. Vi försökte då ringa till våra fackombud, CF satt i stockholm och hade inte för avsikt att komma upp till Norrland, JUSEK svarade just då inte i telefon. Kvar fanns SIF, som inte kunde göra, eller gjorde, ett skit.

SIF berättade för oss att vi skulle anmäla oss som arbetssökande på Arbetsförmedlingen, det var allt.

Om man nu räknar lite, 300:-/månad i 36 månader (3 år) = 10800:- det hade nog räckt till en advokat som åtminstone hade kunnat göra mer nytta än alla de fackförbund tillsammans.

Chrille skrev:
<snip>Och varför kosta SIF mig drygt 200 i månaden när metallarna får blöda fram 500 på ungefär samma lön?!? Är metallarnas ombud inkompetenta eller bör organisationen ses över?? Något är mycket fel!
</snip>

I LO:s avgift ingår en massa försäkringspremier (vare sig man vill eller inte).
 

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Ort
i söder
Hoj
*såld*
Jag tror personligen att facket var viktigare för cirka 20--30 år sedan.

Om min chef skulle säga att jag var helt oduglig och att han hatade mig och ska sparka mig.
Då ger jag ju fan i det jobbet. Jag går inte till facket och ber dom att försköka hindra chefen.... Vill ju vara på det jobbet man trivs.
Vid löne diskussioner så känner jag att jag kan föra den diskussionen själv.

Ska gå med i en extern A- kassa (alfa kassan) Så slipper man allt vad fack heter.

Sedan så ingår det massa försäkringar massor o massor (olycksfall och ev. hemförsäkring)

Det kostar inte så stor peng att fixa det själv och då får du det bolaget som du vill ha med. Inte något tattar bolag.

Jag har den uppfattningen att många av dom som jobbar inom det fackliga är klag nisar som inte vill jobba och levar på andra.

Jag tycker att det är så surt att det inte är en fast facklig avgift.

När jag kämpar och jobbar extra för att tjäna ihop till en ny hoj eller vad det nu kan vara. Ju mer jag jobbar detsu mer får facket utan att lyfta ett jävla finger! :finger


Så ni som känner att ni klara er utan dom! Går ur för fan så dom börjar fatta någon gång!
 

Flagga

Tycker om &quot;Bling-Bling&quot;
Gick med
12 May 2003
Ort
HockeyTown i E-län
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Chrille skrev:
Och varför kosta SIF mig drygt 200 i månaden när metallarna får blöda fram 500 på ungefär samma lön?!?

Jo, det är lite orättvist. Metalls avgift baseras på % av lön, medan SIF har ett fast belopp. På min förra arbetsplats sa man att det berodde på gruvarbetarna som med sina höga löner tyckte att de hade råd. (Mycket snack...?)

Angående "facket gör ingenting": En kollega valde att avstå från Metall just p g av avgiften.

När varslet kom åkte han ut först av alla, tillsammans med de nyanställda, trots mååånga tjänsteår och stor erfarenhet. Det struntade arbetsgivaren blankt i.

När det "blåser till" kan det som sagt vara bra att vara med. Vid det tillfället var det många som sökte medlemsskap...
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Håller med om avgiften till SEF, varför inte en fast avgift? Om man jobbar över en massa så ska facket helt plötsligt ha MER pengar :skrämd Finns många exempel på de som betalar 1500 i månaden till SEF, och får samma som de som betalar 200.
 

Mingves

Guest
Jag är grymt glad över SIF som räddade mig när mitt företag försökte ta ur mig ur turordningen.....de ville behålla en tiotaggare med 6månader i företaget....
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top