Går ur Facket!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
TLRR skrev:
Jag blev "utslängd" från fackets pampkontor i sthlm,när jag skulle hämta broschyrer och blanketter i arbetskläder då jag kom i konflikt med fackets repencentant på min arbetsplats.Mötte två kostymnissar direkt när jag kom in och de satt upp handen och hindrade mig att komma fram till receptionen. De tyckte jag skulle komma tillbaks i "rätt" kläder :mad: Och de skall jobba för mig som är arbetare. va va
Vilka idioter!!!
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Dee cati;
Njaee....visst, facket jobbar för individen men först och främst för solidaritet och rättvisa.
För inte fan vill väl du att "Göte" på jobbet som har talets gåva och ev. kanske tillåme e polare med basen ska kunna snacka sig till en betydligt bättre timpeng än dig pga det?!

Från det ena till det andra, tro nu för fan inte att jag "hatar" folk som inte är med i facket, det gör jag inte.Jag har polare som inte är fackligt anslutna å vi kommer mycket bra överens ändå.
Visst, vi har vilda disskutioner (det stavas inte så va? ) emellanåt men som sagt alla kan inte tycka likadant.( å de e ju tur det)
Sen ska ni inte tro att jag strävar efter att ha fackligt arbete som min huvudsakliga syssla...no way! De e lagom som det är nu, lokalt så att säga.
Jag lägger t.ex HÖGST 10 tim i månaden i snitt på fackligt arbete på jobbet om det inte är nåt särskilt på G, åker på nån kurs ibland å så där...helt ok!
Man lär sig alltid nåt ju, sen får man ju käfta lite med företagsledning å sånt,åsså dom gamle garvade facknissarna på jobbet åxå då jag inte delar alla deras åsikter å värderingar, de e rätt kul!
 
Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Snacket om att föra sin egen talan kommer inte vara piss värt när kärring och ungar effektivt bakbinder en från att ta till de hårda bullarna när det ska förhandlas.

I dagsläget så tittar jag bara på chefen för att han ska se "jag har jobb när jag vill med högre lön" och sen är det färdigdiskuterat. .... Så kommer det inte alltid vara och då betalar jag gärna någon 200 i månaden för att ta den striden.... och jag betalar i förskott för att hjälpa de som har vettigare saker att engagera sig i än att käfta med chefen.
Solidaritet bygger inte bara på att de som är svaga gillar den, det kan finnas andra orsaker.

Dock är många av fackförbunden i behov av en utrensning utan dess j-a like. ner med avgifterna och bort med tvånganslutningen till diverse partier.

Lobo, är du inte intresserad av att tvinga folk så tänk över ordvalen. I grund och botten håller jag med dig i allt men du uttryckte dig förbannat korkat i första inlägget.

Och ja, jag anser att fackets förmåner är till för fackets medlemmar.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Jag är nog som Landstingsanställd böjd att hålla med lobo...
Anledningen till att alla som vi gå ur facket nu, har det för bra..
det är ju facket som sen 50-talet jobbat fram alla avtal osv, som de flesta arbetsgivare numera följer...
Det gör många av dom åxå utan att man är med i facket... eftersom det är så få som inte är med.
skulle majoriteten gå ur, då kommer det att bli andra bullar på den fronten skulle jag tro.

Sen kan man ju såklart disskutera avgifterna , jag tycker personligen att det är åt helvete..
Kommunal har åxå procentbaserad avgift... 2 komma nånting på min bruttolön. Jobbar jag mkt övertid så är det inte ovanligt med fackavgift uppåt 6-700 kr... DET är för mkt . Samt att jag måste ha en hemförsäkring som jag inte bett om... Det ingår en sån genom facket. Varför får jag inte välja själv ??
Och som sagts tidigare , vart du än vänder dig så finns det personer som inte ska vara där, om det nu så är piloter, poliser.. domstolar.. lärare... läkare.. så naturligtvis även på facket.
Men i det stora hela så skulle sverige ha sett helt annorlunda ut .. om inte facket hade funnits. Knappast till arbetstagarens fördel :fakta
 

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
Honda VFR800 -01
Ådalen -31

Här vilar
en svensk arbetare.
Stupad i fredstid.
Vapenlös, värnlös.
Arkebuserad
av okända kulor.
Brottet var hunger.
Glöm honom aldrig.

Erik Blomberg
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Lobo Gixxer skrev:
Valmers;
Åh en "elitist"...jaa, vad säger man....duh!!!

Knappast. Däremot är jag realist, och klarar faktiskt av att tänka själv.

Löneförhandling? Jag vet vad jag kan och vad jag vill ha för ersättning för mina tjänster. Jag har alltid förhandlat själv med mina arbetsgivare, och det går utmärkt.

A-kassa? Till skillnad från vad väldigt många tror, betyder inte A-kasseanslutning automatiskt anslutning till facket. Det går utmärkt att endast ansluta sig till A-kassan.

Hemförsäkring? Så länge jag är kapabel att lyfta telefonluren och säga mitt personnummer kan jag skaffa en egen försäkring. Dessutom är jag inte intresserad av kommunistfolksams försäkringar.

Det är mycket glädjande att många LO-anslutna arbetstagare börjar inse det horribla i att betala hundratals kronor varje månad till den röda partikassan.
Vad är det facknissarna brukar kalla oss oberoende som tänker själva? Svartfötter? Då är jag en stolt svartfot.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Re: Ådalen -31

LameViffer skrev:
Här vilar
en svensk arbetare.
Stupad i fredstid.
Vapenlös, värnlös.
Arkebuserad
av okända kulor.
Brottet var hunger.
Glöm honom aldrig.

Erik Blomberg

2003 läser jag på min almanacka här.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Lobo Gixxer skrev:
...Nej, givetvis ska vi inte tvinga någon att gå med i facket, men då ska man åxå vara beredd på att inte få ta del av det som facket jobbat/jobbar fram. Fel?!...
Ja, fel. Inte för att jag vet exakt vad du anser att facket "jobbat fram" men det mesta av det som normalt åsyftas är sådant som man lagstiftat om. Facket har aldrig haft den rätten. Det är Riksdagen som stiftar lagar. Facken är inte alla goda gåvors givare på det arbetsrättsliga området.

Däremot har facket under många år praktiskt taget haft monopol på att förhandla för löntagarna. Monopolet var delvis lagstadgat, delvis framtvingat på de enskilda arbetplatserna. Man tackar inte för att man tas ifrån rätten att förhandla om sin egen sak. "-Jag förbjuder dig att förhandla själv, det gör jag åt dig. Du måste vara tacksam för allt jag förhandlar fram åt dig."

Jag har inget emot fackföreningar - de ligger väl inom föreningsfriheten (även om facken under många år trampat på den negativa föreningsfriheten, dvs att ingen skall tvingas vara med i en förening mot sin vilja) och är ofta bra för arbetsgivaren. Däremot finns ett par vanföreställningar i tråden. Den första är att centrala avtal skulle vara bra för den allmänna lönenivån. Det är fel. Centrala förhandlingar håller ner lönenivåerna för avtalsgruppen. Den andra är att arbetsgivaren har någon form av övertag gentemot löntagaren. Det är också fel. Precis lika beroende som ni är av arbetsgivaren är han beoende av er. På den punkten är ni likställda.
 
Last edited:

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
valmers skrev:
Löneförhandling? Jag vet vad jag kan och vad jag vill ha för ersättning för mina tjänster. Jag har alltid förhandlat själv med mina arbetsgivare, och det går utmärkt.

Nu vet jag inte vad du jobbar med men hantverkare har ett mer komplicerat lönesystem än dom flesta andra.
SEF lägger ju ner mycket krut på att hålla uppe ackordslönerna, vilka de icke ackordarbetandes månadslöner självklart baseras på.
Det funkar inte att själv räkna och förhandla fram ett vettigt ackord. Det har inget som helst med kommunism att göra, snarare tvärt om,,,=)

Jag har varit med i andra förbund och då kraftigt ifrågasatt verksamheten men i "våra" yrkeskategorier behövs facket mer än någon annanstans.
 
Last edited:

Henken

Guest
TLRR skrev:
Jag blev "utslängd" från fackets pampkontor i sthlm,när jag skulle hämta broschyrer och blanketter i arbetskläder då jag kom i konflikt med fackets repencentant på min arbetsplats.Mötte två kostymnissar direkt när jag kom in och de satt upp handen och hindrade mig att komma fram till receptionen. De tyckte jag skulle komma tillbaks i "rätt" kläder :mad: Och de skall jobba för mig som är arbetare. va va

Helt jävla otroligt.! Sånt gör mig så förbannad :mad: Rätt kläder?? Vad är det för jävla inställning, bara för att de sitter i sina kostymer & feta löner så ska de fan inte glömma vem de arbetar för/åt. :6surkart :4skrika
 

Henken

Guest
Kom på en rätt rolig sak...

Arbetade som industrigolvläggare ett tag förut & jobbade med härdplaster, epoxi & annat ajaj..
Så en dag lade vi golv i en tvätthall...var rätt stressad eftersom man måste skynda sig (döööh) Då plötsligt sticker en kille in skallen & börjar fråga lite om vad plasten innehåller & annat. Man blir rätt van vid dessa frågor eftersom det luktar jävel & folk blir nyfikna. Tyvärr hade jag inte tid att prata med honom utan bad honom prata med killen som äger firman.
Han såg lite konfunderad ut & gick iväg. 20 minuter senare kommer ägaren til lfirman & har fått ett samlat från Byggnads facket som skällt ut honom för att hans arbetare inte vet vad de sysslar med & säkerheten & blablabla..
Saken är ju den att jag vet precis men inte orkade berätta för nån som inte ens presenterar sig.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Det är väl bara att skita i att vara med och sen förhandla själv med chefen om man nu kan det.
Jag ser inte problemet i det?
Visst sitter man o göder en massa fackpampar, men det gör man ju med alla dessa byråkratpolitiker som vi ju inte har stor nytta av på nåt sätt.
Sverige är ju uppbyggt på det sättet, en massa arbetare som göder en ganska slätstruken värdelös politikerklass.
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Chrille;
Du menar svartlistnings delen och det som följde?
Ja, ok det var kanske inte det bästa jag har skrivit i mina dar men jag hoppas at du iaf fattar vad jag menar, Ok?

Ambulans;
Kan bara hålla med.

LameViffer;
Rätt! Man måste se bakåt å se vad det har kämpats för en gång i tiden, vilka uppoffringar och lidanden folk har gått igenom för att vi, folk av idag ska kunna leva i ett drägligt samhälle.

Valmers;
...duh!... igen......"kommunistfolksam"
Jo, du är elitist, du anser ju att man t.ex ska kunna löneförhandla själv och i undermening så är ju inte den som klarar av det inget värd, typ sköt dig själv å skit i andra filosofi.
Förmodar att du vet exakt vad du är värd och inte skulle ta ett jobb om du inte fick den betalning DU anser att du är värd, arbetsmarknaden för dig måste vara väldigt liten!?

Bingo;
Har jag sagt att facken har lagstadgat något?
Nä, men vilka har en gång och fortfarande är en drivande kraft för att olika lagändringar ev. drivs igenom?
Håller centrala avtal ner lönerna, skulle inte tro det.Skulle inga centrala avtal sättas så skulle det förmodligen inte bli några löneökningar alls, du tror väl inte att Arbetsgivaren skulle "bjussa" på det!? Nä du, där är det vinst som räknas inte "allmosor" till folket.
Sen utöver CA kan man ju arbeta fram lokala avtal som kanske kan ge en extra slant i fickan.
 

Stene002

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Tallåsen
Hoj
Kommer att äga en cb900F2
Jo det är nog sant att jobbar man på ett litet företag med bra relation med chefen så funkar det nog bra att löneförhandla själv. Men funkar det ej så bra och man ej tillhör det "rövslickande" släcktet så funkar det piss och då är det jävligt bra att man har ett fack som kan förhandla för hela arbets styrkan. För det jävligaste jag vet är när några få med lång brun hårig tunga får en massa fördelar för att dom är ducktiga på att slick uppåt.
Själv jobbar jag på ett medelstort företag som är ut lands ägt för dom skiter fulständigt i alla lagar som fins för arbetsmarknades parter, så vi har haft mycket god hjälp av facket (SIF).
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Lobo Gixxer skrev:
...Bingo;
Har jag sagt att facken har lagstadgat något?
Nä, men vilka har en gång och fortfarande är en drivande kraft för att olika lagändringar ev. drivs igenom?
Håller centrala avtal ner lönerna, skulle inte tro det.Skulle inga centrala avtal sättas så skulle det förmodligen inte bli några löneökningar alls, du tror väl inte att Arbetsgivaren skulle "bjussa" på det!? Nä du, där är det vinst som räknas inte "allmosor" till folket.
Sen utöver CA kan man ju arbeta fram lokala avtal som kanske kan ge en extra slant i fickan.
Du gör mig mållös. Ingen ironi. Du gör det också lätt för mig att förstå varför en del människor har så dåligt betalt och, tyvär, att de kommer att ha fortsatt dåligt betalt. :eek:
 

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Falun
Hoj
Vägkungen
Lobo Gixxer skrev:
Skulle inga centrala avtal sättas så skulle det förmodligen inte bli några löneökningar alls, du tror väl inte att Arbetsgivaren skulle "bjussa" på det!? Nä du, där är det vinst som räknas inte "allmosor" till folket.
Sen utöver CA kan man ju arbeta fram lokala avtal som kanske kan ge en extra slant i fickan. [/B]
Men snälla Lobo. Du visar verkligen vilken vänstervriden mäniskosyn du har. Tror du vi (arbetsgivare) driver företag för att jävlas med folk ??? Om jag inte har en arbetsplats där folk trivs eller betalar lön efter prestation så får jag inga anställda som vill arbeta hos mig. Om det går bra för mitt företag (...där är det vinst som räknas) så överlever företaget och jag och mina anställda har möjlighet att få lön ett tag till.

Inget seriöst företag överlever idag genom att inte sköta om sina anställda, framför allt inte småföretagare. Dom turordningsregler och anställningsskydd som facket förhandlat fram är många gånger anpassade till storföretag men ställer till det för oss mindre...

...Jag skulle kunna fortsätta länge med detta men ger mig här.
 

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
cbr 1000 -06
Visst kan jag hålla med om att SEF är dyrt att vara med i, betalade 500 pengar denna månad, men det är värt det för att ha ett effektivt fack. Och tänk på att utan ackordet skulle lönerna sjunka avsevärt.

Inget annat fack arbetar så mycket för avtalet och arbetsmiljö, vilka var det som tog tag i stressen nyligen? Inte bästa resultatet men kanske en bra början iaf.

Hemförsäkringen vi får genom det är bland det bättre man kan ha.. jag ringde och frågade vad det var för någe och hon sa att inte ens hon hade så bra försäkring fastän hon jobbade där. :)

Jag har iaf fått min fackavgift "betald" några år framöver då jag bråkat om ett ackord efter att jag sagt upp mig från förra firman.
Dom vägrade betala ut det, skyllde på en massa, och vi disskuterade i några månader till jag kontaktade facket.
1 månad tog det innan jag hade 18 balurkas insatt på mitt konto.
Tack för det SEF
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
TbA;
Att jag har en något mer vänstervriden människosyn än dig får jag väl ta som en komplimang.
Nej, givetvis tror jag inte att Ni (arbetsgivarna) bedriver företag för att jävlas med folk...fast i vissa fall kan man ju undra.
Har själv bevittnat sådana saker, inte mot mig personligen men emot mina arbetskamrater.

Bingo;
Om det nu var något ironiskt i ditt inlägg som jag inte fattade ber jag allra ödmjukast om ursäkt!
Sen undrar jag över vad du menar med det sista du skrev...menar du att vi gör ett dåligt jobb?

Sen vill jag bara säga att om det är nån som tagit illa upp, det kan ju lätt bli "personangrepp", pga mina inlägg så ber jag om ursäkt, ingen nämd och ingen glömd!
Jag tycker som jag tycker och står för det, därmed inte sagt att jag inte accepterar andras åsikter oavsett om jag håller med dom eller inte.
Det behövs oliktänkande i samhället annars ballar det nog ur, politisk mångfald kan man kalla det.
Så sorry till dom som känner sig personligen påhoppade av mig eller blitt förbannade ang. mina inlägg, det kan ju bli rätt vasst ibland när man har "ångan" uppe.

...ja e en schysst snubbe annars......lovar! ;)
 
Last edited:

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
Dea;
Gått nån ball ledarskapskurs va?
"varan" "prisvärd"...ey, newsflash...."varan" är en människa, en person med ett liv utanför sitt arbete.
ALLA människor har olika förutsättningar för att klara av ett specifikt jobb, så är det alla kan inte vara bäst på allt.


Hur jag ser på arbete vet ni redan, lägger därför ned diskussionen kring att vara med i facket.

Men, att se någon fälla ovanstående kommentar är bara för jävla lågt. Har inte gått några balla ledarskapskurser. Jag jobbar 15 timmar om dagen, äger mitt företag, offrar nästan allt mitt privatliv. Det gör jag inte för att sådana som du skall "sitta och käfta med företagsledningen" (vilket tydligen är roligt?!). Gör ett bra jobb så får du bra betalt, svårare är det inte. Tro mig, det fungerar. Om företagsledningen är en fiende som har det så fruktansvärt bra så starta ett eget företag och bli företagsledningen.
Jag har valt att jobba som jag gör för att fixa det för mig. Sliter som en hund, men förhoppningsvis delar det ut så småningom.

Lev ditt liv, men sitt inte och tala nedvärderande om andra.

Avslutningsvis: en fundamental fråga som inte jag är den som skall svara på. Är det självklart att även fast man utför ett jobb olika bra så skall man ha lika lön?

/Andreas



Edit: Du hann gjuta lite olja på vattnet innan jag var klar. Det skall du ha kredit för.
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top