Går ur Facket!

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Ort
i söder
Hoj
*såld*
Sedan beror det på hur stort förtag man jobbar på med..

Klart jobbar man på ett storförtag med 5000 anställda så kan det vara bra att vara med man är en i mängden.


Men jobbar man på en liten firma på 20-30 man så kan man gott vara utan facket om man har bra kontakt med ledningen.

Så tycker jag!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
På mitt jobb så var ca 4 av 20 fackligt anslutna och ingen blev särbehandlad av arbetsgivaren för det. Facket var på och tjatade på att jag skulle gå med men när jag sa att inget negativt skulle påverka ENDAST mig så tyckte han att det var dålig stil att åka snålskjuts på de andra!
Vad fan menar han med det, när alla är jämställda, även de utanför facket, då är det väl et tecken att vi är på god väg eller?

Hursomhelst så tänker jag INTE gå med i något fack förrän den dag jag kan förlora pengar/jobb på att inte vara med där. För övrigt så skulle det ha varit transport som jag hade varit medlem i om de inte hade betett sig så klumpigt redan innan jag bestämde mig.
En tjej ville bli förflyttad men för att slippa bli uppsagd på en avdelning för att bli anställd på en annan så bad hon facket om hjälp men de tyckte att det föll utanför deras område så de ville itne hjälpa henne. Men arbetsgivaren tog tag i det hela och det löste sig. Och när tom arbetsgivaren tycker att facket kan ta sig i rö*en så är det tecken på att de är inkompetenta.
Gäller säkert inte alla fack, men ändå.....
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag e lite kluven.
Facket har aldrig hjälpt mig i nånting så jag tänker inte gå med. Fast om ingen alls längre kommer vara med så kommer ju facket att gå under och då plötsligt ¨så kanske man får köra glass från 9 på morgonen till 23 på kvällen som en normal dag....

Man får väl vara försiktig.

750RR
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag är med i agrifack och är väldigt nöjd hittills. Det är ett ganska litet förbund så man kan ringa och snacka med dom om man behöver hjälp med jobbansökan, löneförhandlingar eller annat. Sen letar de upp jobbannonser och lägger ut på hemsidan. Tidningen är riktigt bra den med tycker jag.

Visst har jag väl hört andra kalla dom för "fucking agrifuck" lite då och då, men det har mest rört småsaker.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Lobo Gixxer skrev:
...förhandla om sin egen lön...
Är annars det bästa sättet at få upp snittlönen för yrkeskategorin. Enskilda löneförhandlingar är en bra sak för de anställda. Det är alltid den som lyckas bäst i förhandlingarna som blir riktmärke för de övriga.

Facken la förresten av i slutet av 80-talet. De fick för sig att de på något sätt hade ansvar för rikets finanser - vilket är fel, de har bara ansvar för sina medlemmars bästa.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag är med i CF för ca 300 (?) i månaden. Tänkte gå ur i våras men nu finns en 6 månaders inkomstförsäkring som "ingår" - avgiften höjdes ca 30 kr/mån. För 80 kr/mån mer gäller inkomstförsäkringen totalt 12 månader . Därför stannade jag kvar. Sen får vi en rätt bra tidning, Ny Teknik. Jag räknar inte med att få så mycket hjälp kanske men inkomstförsäkring hade jag tänkt fixa privat i alla fall och nu blev det billigare.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
man ska inte luras att tro att facket inte alls behövs nånstans, skulle ingen vara med i det så kommer helt säkert vissa arbetsgivare så smått att försämra både det ena och det andra.
På småföretag kan det säkert gå utmärkt utan facket, a-kassan kan man ju vara med i ändå.
Tyvärr har väl facken tappat gnistan, det blir nästan så de sitter o jamsar med företagen och regeringen bara.
Jag är med i metall i vilket fall, har fått gå lite utbildningar o anat genom dem, men det var ju någar år sen, nu händer inte så mycket.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Lobo Gixxer skrev:
Lönehöjningar???
Jag håller med om att facket kan vara bra. Men inte alltid. I slutet av 80-talet började jag på ett företag här i Eskilstuna som maskinreparatör. Efter en månad ville min arbetsgivare höja min lön. Facket sade ifrån eftersom jag då skulle få mer pröjs än en okunnig lirare (tummen mitt i handen = inget bra om man ska kunna reparera _allt_ som kan gå sönder på en industri) som hade jobbat längre än jag.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Jag är medlem i Livs.. vi har fast avgift.. hade procentuell innan.. men det ändrade de sen.. helt klart bättre..
Nu får tiden så får du ju tillbaka lite av din fackavgift på skatten..

Jag har hemförsäkring genom facket... riktigt skönt att slippa ange nåt värde för ditt hem.. du betalar lika mycket oavsett hur mycket prylar du har hemma.
Erbjuder bättre ränta på banklån i föreningssparbanken
Betalade min arbetskamrats tandläkarkostnad när han råkande slå ut en tand under en innebandymatch efter jobbet (det var i gympasalen på jobbet det hände)

Men jag tycker nog att du ska tänka efter lite innan du skuttar ur..

Desto fler man är.. desto starkare blir man
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Lobo Gixxer skrev:
Nä svartlista dom icke fackanslutna, ta bort ALLA "privilegier" som deras polare jobbat fram till dom så får vi se hur kul dom tycker det är sen när dom inte får gå hem vid barnafödslar, begravningar, förhandla om sin egen lön, inte få nån övertidersättning, betala sina egna arbetskläder mm mm.
Lycka till i framtiden!

Absolut. Kan vi inte kalla vårt land Sovjetunionen också?

Lobo Gixxer skrev:
...förhandla om sin egen lön...

Det går alldeles utmärkt. Den som inte klarar det kan inte vara mycket att ha.

Chrille skrev:
Och varför kosta SIF mig drygt 200 i månaden när metallarna får blöda fram 500 på ungefär samma lön?!? Är metallarnas ombud inkompetenta eller bör organisationen ses över?? Något är mycket fel!

Partikassan ska ju ha sitt.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
För många år sedan jobbade jag på ett litet företag <10anst.
En morgon när jag som förste man kom till min arbetsplats. ser jag att det vid bossens/ägarens skrivbord sitter ett fetto på +150kg.
Jag säger ett försynt "hej", han hälsar överhuvudtaget inte utan vrålar bara "JAG ÄR FRÅN xxFACKET, NI HAR INGET AVTAL, VI KAN STÄNGA DET HÄR NÄR SOM HELST!!".
Han trodde tydligen att jag var bossen då jag kom först.
Hur han tagit sig in i företagets lokaler är mig fortfarande obekant, men sedan dess ogillar jag alla fackpampar..
Nu är jag med i SIF - ett piss-fack om du inte slickar rätt röv..
 
Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Tänk på att alla inte är så grymma som du kanske är på att snacka för sig. Jag var själv lite råare i tankegångarna när jag började jobba. Jag inser nu att alla inte behöver vara svinbra och dessutom låta alla veta det hela tiden för att ha en skälig lön.

valmers skrev:


Det går alldeles utmärkt. Den som inte klarar det kan inte vara mycket att ha.

 

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
Honda VFR800 -01
Flagga skrev:
Jo, det är lite orättvist. Metalls avgift baseras på % av lön, medan SIF har ett fast belopp. På min förra arbetsplats sa man att det berodde på gruvarbetarna som med sina höga löner tyckte att de hade råd. (Mycket snack...?)

Poängen med att avgiften baseras på % av lönen är ju att alla ska betala "lika" mycket, eller?

Har aldrig hört nån på jobbet( i gruvan) som tycker att fackavgiften är låg. Skulle gissa att det klagas lika mycket i gruvan som på andra ställen.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Har hört talas om det där, säkert bra för människor som inte kan föra sin egen talan...






(....oh yeah baby, come on and spank me, I'm waiting...) :whip
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Gå ur SEF du bara, svartfot. Du skriver väl inte ackord heller antar jag? Jävla glidare.
Vad tror du din nuvarande lön baseras på??? Inte fan är det din förmåga att föra din egen talan iaf,,,

Edit: Enda sättet att gå ur SEF (vilken avdelning du nu tillhör) är att sluta betala avgiften. Borde inte vara så svårt att räkna ut själv,,,
 
Last edited:

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Ort
i söder
Hoj
*såld*
John Holmes skrev:
Gå ur SEF du bara, svartfot. Du skriver väl inte ackord heller antar jag? Jävla glidare.
Vad tror du din nuvarande lön baseras på??? Inte fan är det din förmåga att föra din egen talan iaf,,,

Edit: Enda sättet att gå ur SEF (vilken avdelning du nu tillhör) är att sluta betala avgiften. Borde inte vara så svårt att räkna ut själv,,,


Jobbar som automationstekniker så det är ingen ackord här utan special jobb hela tiden.

Sluta betala avgiften är inte så lätt, den fullmakt som jag skrev på för att gå med gör att arbetsgivaren måste betala in fackavgift.

Den fullmakten hävs in förren jag har gått ur det vill säga om 6 månader.

Någon som har tips hur jag ska göra? Jobba svart?
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Oj oj oj, trampade jag på ömma tår nu......BRA!

Nu ska vi se......

Chrille;
Nej, givetvis ska vi inte tvinga någon att gå med i facket, men då ska man åxå vara beredd på att inte få ta del av det som facket jobbat/jobbar fram. Fel?!

out4speed;
Visst, det finns skitstövlar som inte borde sitta där dom sitter men dra inte alla över samma kam. Synd att du råkat ut för en/flera sådana personer. Men nu när du inte är fackansluten så har du väl inte blivit fråntagen fördelar som facket har jobbat fram?...eller?
Snålskjuts kallas det, å visst funkar det för dig så länge dom andra betalar för din del av kakan...

Dea;
Gått nån ball ledarskapskurs va?
"varan" "prisvärd"...ey, newsflash...."varan" är en människa, en person med ett liv utanför sitt arbete.
ALLA människor har olika förutsättningar för att klara av ett specifikt jobb, så är det alla kan inte vara bäst på allt.

MHK;
Nu e de ju såhär att alla har inte din tuffa inställning till jobb, "då ger jag fan i det jobbet"
Det finns en trygghet i att ha ett fast jobb och inte behöva vara orolig för att få kicken vilken dag som helst.Sen ska man ju gärna hitta ett nytt jobb asap, för att kunna leva ett drägligt liv.
Fast jobb idag är i regel en förutsättning för bl.a få lån så att man ev. kan skaffa sig ett hus eller dyl....t.ex en båge kanske.

Flagga;
Håller fullständig med, procentuell avgift suger, är själv förespråkare för en fast avgift.
...mmm, ibland e vi bra att ha, facket duger när det brinner i knutarna.'

Dee Cati;
Så när en Arbetsgivare tycker att facket suger, då är det rätt...eller?
Sen ang. din händelse...det finns som sagt arschlen inom ALLA yrkeskategorier....tillåme bland arbetsgivare, å givetvis tvärtom, det finns kanonfolk åxå...inom ALLA kategorier (nja, trafikpoliser kanske faller utanför... *ironi*)

Maveric 750RR;
Yepp, skaffa ögon i nacken.....rätt va de e så kanske det står en "pling pling" bil med ditt namn på utanför dörren... ;)

Valmers;
Åh en "elitist"...jaa, vad säger man....duh!!!

Kahobe;
Hmm, ser att detär många som grundar sitt medlemskap eller icke medlemskap på sina första intryck av facket.....tips, skaffa flera alla är inte puckon!

Så till sist, jag håller med i mångt å mycket t.ex vad gäller avgiften mm.
Själv är jag inte överens med många av dom "gamle" "fackpamparna" som jag anser har suttit alldeles för länge på sina poster och inkasserar en för mig alldeles för hög lön.
Nä, det behövs nytt yngre folk i facken, driftiga sådana med bestämda åsikter.Därmed inte sagt att man behöver ha samma/likadana åsikter om allt, alla kategorier behövs sen jobbar man fram det bästa av det.
Nytt folk föresten...det tycker jag behövs inom alla politiska kategorier idag, det börjar bli gammalt...riktigt gammalt i toppskiktet....med gamla värderingar ( dock är inte alla gamla värderingar kassa)


Fan jag skulle som sagt kunna hålla på hur länge som helst, men eftersom jag förmodar att Ni inte pallar läsa allt slutar jag nu för denna gång...
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
MHK skrev:
Sluta betala avgiften är inte så lätt, den fullmakt som jag skrev på för att gå med gör att arbetsgivaren måste betala in fackavgift.

Äh, det är ju bara att firman slutar dra det på din lön. Funkar det på vår paragrafridande firma så går det på din!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Lobo Gixxer skrev:
Oj oj oj, trampade jag på ömma tår nu......BRA!

Dee Cati;
Så när en Arbetsgivare tycker att facket suger, då är det rätt...eller?
Sen ang. din händelse...det finns som sagt arschlen inom ALLA yrkeskategorier....tillåme bland arbetsgivare, å givetvis tvärtom, det finns kanonfolk åxå...inom ALLA kategorier (nja, trafikpoliser kanske faller utanför... *ironi*)

Jag menar inte alla fackförbund/medlemmar suger för att arbetsgivaren tycker det, men på våran arbetsplats så har de mer stjälpt än att hjälpa. Jag kan dra flera historier men inte just nu. Men jag kan påpeka att vi hade ett samarbete med Ericson och som bekant så har de haft kraftiga nedskärningar och det var där som vårt fack inte ville arbeta ihop med ericsons fack och det slutade med en dålig lösning för båda parter, men mest för våran del.
Samtidigt så har jag bara erfarenhet av ett fackförbund, det finns ju så många fler och alla jobbar säkert olika på vissa nivåer och andra jobbar bättre än de andra, men det ser vi i alla situationer i dagens samhälle.

Och när det börjar likna samma nivå för alla anställda, även om endast en är medlem i facket, då tycker jag att det börjar luta åt rätt håll. För i en utopi så behövs väl inga fackförbund eller?
Hursomhelst så tycker jag att det är fel av facket att tycka illa om att jag drar samma fördelar som de andra anställda när jag själv inte är med och betalar till just dem. För de om några ska väl eftersträva den anställda/individens bästa?
Men det kanske är svårt att se för alla, och jag är jäkligt givmild och icke-egoist så därför ser jag deet som en självklarhet.

(Nu tycker säkert chrille och många fler att jag snackar skit om givmildhet och egoism när jag har sagt att jag mer än gärna jobbar svart men det får ni ta grabbar! :D )

Hursomhelst, ni gör säkert mer skada än nytta i de flesta fall så heder åt de fåtaliga!
 

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Ort
i söder
Hoj
*såld*
Lobo Gixxer skrev:
Oj oj oj, trampade jag på ömma tår nu......BRA!


MHK;
Nu e de ju såhär att alla har inte din tuffa inställning till jobb, "då ger jag fan i det jobbet"
Det finns en trygghet i att ha ett fast jobb och inte behöva vara orolig för att få kicken vilken dag som helst.Sen ska man ju gärna hitta ett nytt jobb asap, för att kunna leva ett drägligt liv.
Fast jobb idag är i regel en förutsättning för bl.a få lån så att man ev. kan skaffa sig ett hus eller dyl....t.ex en båge kanske.



Nä det kan jag hålla med om. Det är väl bara när man är ung som man resonera så kanske. Är ju ung o fri oc kan göra vad jag vill! :rock
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top