Går ur Facket!

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Lobo Gixxer skrev:
Chrille;
Valmers;
...duh!... igen......"kommunistfolksam"
Jo, du är elitist, du anser ju att man t.ex ska kunna löneförhandla själv och i undermening så är ju inte den som klarar av det inget värd, typ sköt dig själv å skit i andra filosofi.
Förmodar att du vet exakt vad du är värd och inte skulle ta ett jobb om du inte fick den betalning DU anser att du är värd, arbetsmarknaden för dig måste vara väldigt liten!?

Jag är inte Valmers men..

Klart att man ska kunna löneförhandla själv. Det är ju en marknad. Facket sänker ju lönerna många gånger. Har aldrig varit något problem för mig att landa långt över "fack-minimum". Vem säger att de andra ingenting är värda? Konstigt uttalande! Att sköta sig själv är det effektivaste sättet till produktivitet. Hur mycket skulle bli gjort i sammhället om alla jobbade för varandra? Det är kapitalism som leder till välstånd(pengar om det är det vi vill ha)Och det betyder inte att man "skiter" i andra. Facket har säkert gjort ett o annat bra men för mig suger det. Har aldrig varit med i o f s. Lustigt är också att man på arbetsplatser ofta blir mobbad av någon sovjet-nisse om man är fristående.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Facket var bra till vilsna själar för 100år sen. Precis som svenska kyrkan.
Nu kan folk tänka själva och då är det bara att avveckla dom eller låta dom som vill ha det betala för det.

Gå med i Alfa kassan eller vad den heter så är det lungt. Spara dom hundra lapparna facket kostar och lägg dom på hög istället.

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Ni som gått ut facket hoppas för er skull att ni betalar in till a-kassa i varje fall. Annars blir det tufft att leva på luft om man skulle bli arbetslös.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Marals76 skrev:
Ni som gått ut facket hoppas för er skull att ni betalar in till a-kassa i varje fall. Annars blir det tufft att leva på luft om man skulle bli arbetslös.

Så du lyssnar visst på mig ändå :)

Haha ;)

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
Helt Nytt
Ackord

Grabbarna på denna tråd har nog aldrig provat jobba på ackord så dom insett fördelarna. Arbetsledarna måste ta sitt ansvar och om dom inte gör det så får vi mer betalt. Jag höjer min års inkomst med ca 40 tusen varje år tack vare ackordet, det är bra om man sparar slantar till en hoj. En service teknikers lön baseras i SEF avtal på ackordssnitt. Mätavgiften är dessutom avdragsgill.

DB

skiieur...
Gick med
17 May 2003
Hoj
2009, KTM EXC 450
Chrille skrev:
Varför kan jag som SIFare går ur facket med hjälp av ett telefonsamtal?? (visst kommer det lokala ombudet och skäller men honom ber jag dra åt h-e för han kommer inte när vi behöver hjälp)

Skitsnack! SIF har 3 månaders uppsägningstid, har precis kommit ur skiten!

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
DB skrev:
Skitsnack! SIF har 3 månaders uppsägningstid, har precis kommit ur skiten!
Jo, men poängen är att du kan säga upp medlemskapet per telefon (med 3 månaders uppsägningstid), till skillnad från kommunistfacken, där det krävs ett par veckors heltidsarbete för att frigöra sig från tvångsanslutningen till sossepartiet (med 6 månaders uppsägningstid).

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
MHK skrev:
Nu Äntligen har jag gått ur, eller blev utesluten Men gött att man slipper dom nu! :blah

Har du skaffat betalningsanmärkning på köpet nu'rå?
Det kan ju vara en trist bieffekt av ditt handlande... :va

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
På verkstaden bredvid oss satt följande skylt uppsatt.

VARNING
Arbete utföres, socialdemokrater, fackrepresentanter och arbetsskygga individer föres i säkerhet.

I de fall facket varit inblandat i konflikter (i min närhet) har de inte varit till någon nytta, snarare tvärtom. Är inte med i facket och har inga planer på det.

Therudeboy

Guest
Jag har själv inte haft så stor nytta av facket, dom fackombuden på mitt förra jobb var väl mer eller mindre inkompitenta kändes de som. Men visst är det skönt nu att man är med när man får a-kassa men ett stort fel avd här har gjort är att inte skicka mig några inbetalningskort så det är ju bara att hoppas på att dom inte utesluter mig nu.

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
MHK skrev:
Låter kanon! Bra sagt! Ackord suger fett! :kocko

Ackord höjer lönen med runt 40-50:- i timmen på ett bra jobb.

Men, det krävs ju att alla jobbar efter bästa förmåga. Har man folk som går och drar benen efter sig och snackar för mycket i mobil är det förlust. Oftast just den "kategorin" som inte vill ha ackord på byggena heller...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Adrian_J skrev:
Ackord höjer lönen med runt 40-50:- i timmen på ett bra jobb.

Men, det krävs ju att alla jobbar efter bästa förmåga. Har man folk som går och drar benen efter sig och snackar för mycket i mobil är det förlust. Oftast just den "kategorin" som inte vill ha ackord på byggena heller...

Då får det vara jävligt bra! fast vågar man köra raka ackord så kan det ge en hel del. Tycker mest ackord leder till stress och osämja. Har träffat ackordsarbetare som är närmaste neurotiska, varenda sekund ska värderas i pengar. Trist när det går så långt....

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
Chris Ash skrev:
Då får det vara jävligt bra! fast vågar man köra raka ackord så kan det ge en hel del. Tycker mest ackord leder till stress och osämja. Har träffat ackordsarbetare som är närmaste neurotiska, varenda sekund ska värderas i pengar. Trist när det går så långt....

Nja, riktigt så är det inte. Det där med stress kommer nog oftast från dom som inte vill jobba, och arbetsgivarna. Men det finns ju alltid olika åsikter! Det gäller att vara ett lag där alla känner varandra, och där alla jobbar. Man behöver inte stressa eller jobba högre än i normal takt, bara man jobbar de timmar man ska, och framförallt får något gjort. Sen när det kommer tomtar som snackar i mobilen två timmar om dagen, går runt och snackar 1 timme, tar 30 min längre rast, går 10 min tidigare varje dags osv osv. Då fungerar det inte! Det drabbar ju övriga som får "jobba upp" hans del. Jobbar alla i normal takt 8 timmar är ackord väldigt bra för att tjäna pengar. Sen handlar det till stor del om planering också, och att ta betalt för allt som är extra och tillkommer.

Kollar man på de som går på fast timslön på byggena i sthlm brukar de ligga på 145:- ca. Ett bra ackordsjobb eller om vi jobbar efter bonussytem kommer vi upp i 170-180. Varav 130 är grundlön. Nu i lågkonuktur runt 160-165. Finns ju dom som kommer upp i summor runt 200 mätt i rakt ackord så det är ingen dum modell att jobba efter.

Last edited:

DB

skiieur...
Gick med
17 May 2003
Hoj
2009, KTM EXC 450
valmers skrev:
Jo, men poängen är att du kan säga upp medlemskapet per telefon (med 3 månaders uppsägningstid), till skillnad från kommunistfacken, där det krävs ett par veckors heltidsarbete för att frigöra sig från tvångsanslutningen till sossepartiet (med 6 månaders uppsägningstid).

Ja det är ju lite skillnad! Men går det verkligen på telefon? Jag fick skriva ett brev i alla fall!

Skit samma, kan inte vara roligt att hålla på och försöka ta sig ur i flera månader och sen ha 6 månaders uppsägningstid på det! Tror dom nånsin att man kommer att gå med igen?

Linkan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sätaekserr sjufemti
Steny skrev:
Grabbarna på denna tråd har nog aldrig provat jobba på ackord så dom insett fördelarna. Arbetsledarna måste ta sitt ansvar och om dom inte gör det så får vi mer betalt. Jag höjer min års inkomst med ca 40 tusen varje år tack vare ackordet, det är bra om man sparar slantar till en hoj. En service teknikers lön baseras i SEF avtal på ackordssnitt. Mätavgiften är dessutom avdragsgill.

Jorå jag har jobbat på ackord och jag har rättat till efter grabbar som har jobbat på ackord. Finns ett uttryck som heter fort o fel och det stämmer in ganska bra på ackord. Nu skall jag inte klanka ned på alla installationselektriker det är nog bara en bråkdel som går efter det epititet.

Du kan försöka mäta ett jobb när en maskin står stilla, t.ex en hyvellinje på ett sågverk eller en packmaskin på en godisfabrik. När man har letat fel där i 4 timmar och konstaterar att det är ett mek.fel. Hur får man ihop det ackordet?

Sen det där med 40kkr till om året så får du kvar av dem ca 18kkr när Ringholm har tagit sin beskärda del. Jag har jour var 8:e vecka istället och sopar in extra stålar på det (betalar enorma summor i skatt).
Tycker för övrigt att det är SKITTRIST att dra kabel, sen skiter jag i om jag tjänar 400kr/timmen för det jag vill ivarjefall inte göra det pga det är inte ett dugg utvecklande för mig. Man måste trivas på jobbet.
Förstår fortfarande inte varför en kille som inte går på ackord skall betala mätningsavgift. Jmf med målarna t.ex dem betalar mätningsavgiften när mäter aldrig annars.

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Linkan skrev:
Jorå jag har jobbat på ackord och jag har rättat till efter grabbar som har jobbat på ackord. Finns ett uttryck som heter fort o fel och det stämmer in ganska bra på ackord. Nu skall jag inte klanka ned på alla installationselektriker det är nog bara en bråkdel som går efter det epititet.

>>>kan hända alla ( fort å fel)<<<<

Du kan försöka mäta ett jobb när en maskin står stilla, t.ex en hyvellinje på ett sågverk eller en packmaskin på en godisfabrik. När man har letat fel där i 4 timmar och konstaterar att det är ett mek.fel. Hur får man ihop det ackordet?

>>>>Här i norra Sverige....så går elektrikerna på Industri på fast peng när det är drift (vid ombygnad kan det vara anorlunda)<<<<<

Sen det där med 40kkr till om året så får du kvar av dem ca 18kkr när Ringholm har tagit sin beskärda del. Jag har jour var 8:e vecka istället och sopar in extra stålar på det (betalar enorma summor i skatt).
Tycker för övrigt att det är SKITTRIST att dra kabel, sen skiter jag i om jag tjänar 400kr/timmen för det jag vill ivarjefall inte göra det pga det är inte ett dugg utvecklande för mig. Man måste trivas på jobbet.
Förstår fortfarande inte varför en kille som inte går på ackord skall betala mätningsavgift. Jmf med målarna t.ex dem betalar mätningsavgiften när mäter aldrig annars.

en som INTE jobbar som ordinare elektriker längre (men har jobbat massa på acord)

håller med att dra en kabel är skit (men gör det för en nog stor peng)

edit allt mellan >>> ..och...<<<< har jag åxå skrivit :)

Last edited:

Fantômas

I'm going as wide as I can
Gick med
8 Jun 2003
Hoj
KTM 990 Superduke
Nån kanske redan svarat detta ... orkade inte läsa igenom tråden pga en massa annat började diskuteras ...

Men ett tips som brukar fungera jäkligt bra ... speciellt i hantverkarfacken är att du säger att du ska bli egenföretagare.

Då får du inte lov att vara med och de utesluter dig ...

:hej

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
Fantômas skrev:
Nån kanske redan svarat detta ... orkade inte läsa igenom tråden pga en massa annat började diskuteras ...

Men ett tips som brukar fungera jäkligt bra ... speciellt i hantverkarfacken är att du säger att du ska bli egenföretagare.

Då får du inte lov att vara med och de utesluter dig ...

:hej

Det där stämmer ju nu inte helt. Är du elektriker och egen företagare så brukar man vara med i EIO eller SEF. De flesta väljer SEF då EIO kostar mycket mer (vad jag fått höra iaf). Facken är inte bara till för anställda utan även för företagare.

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Adrian_J skrev:
Det där stämmer ju nu inte helt. Är du elektriker och egen företagare så brukar man vara med i EIO eller SEF. De flesta väljer SEF då EIO kostar mycket mer (vad jag fått höra iaf). Facken är inte bara till för anställda utan även för företagare.

har varit med i SEF....det är DYRT...men tycker (tyckte) det var värt alla pengar

Tillskilnad mot metall ...komunal..Industri..du får inget för pengarna

pappers och transport har jag inte koll på

tycker INTE (tjänstemänn)((kvinnor)) ska var med i nån fackförening
dom har lix ingen hjälp därifrån(dvs får inte nåt för pengarna) iof kan jag ha fel!!

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
obruT skrev:
har varit med i SEF....det är DYRT...men tycker (tyckte) det var värt alla pengar

Tillskilnad mot metall ...komunal..Industri..du får inget för pengarna

pappers och transport har jag inte koll på

tycker INTE (tjänstemänn)((kvinnor)) ska var med i nån fackförening
dom har lix ingen hjälp därifrån(dvs får inte nåt för pengarna) iof kan jag ha fel!!

Men tycker fortfarande att SEF inte är på arbetarnas sida, utan ska vara krångliga. Inte villja sammarbeta och lösa saker o ting på smidigt sätt!

Tror fackens tid är förbi!

Varför skulel det annars vara så krångligt att gå ur m.m.?

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...