Gömma nummerplåten...

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
letar nytt...
Satt och spanade in lite i annonserna, då jag får syn på en R1 -99 till salu.
Det lite ovanliga med denna var att han hade nån finess som hissade upp plåten eller nåt...

Nu ska jag inte störa säljaren med någon störig fråga, så jag frågar alla vänliga sporthojsmedlemmar där ute om det är någon som har en aning om hur man bygger en sån här på smidigast sätt?

Har tidigare funderat på någon torkarbladsmotor eller nåt så man bara kunde typ snurra på plåten men det bygget skulle se extremt fult ut tror jag.

Nån som har tips på nåt som ser lite snyggare / diskretare ut?
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
elmgren skrev:
Satt och spanade in lite i annonserna, då jag får syn på en R1 -99 till salu.
Det lite ovanliga med denna var att han hade nån finess som hissade upp plåten eller nåt...

Nu ska jag inte störa säljaren med någon störig fråga, så jag frågar alla vänliga sporthojsmedlemmar där ute om det är någon som har en aning om hur man bygger en sån här på smidigast sätt?

Har tidigare funderat på någon torkarbladsmotor eller nåt så man bara kunde typ snurra på plåten men det bygget skulle se extremt fult ut tror jag.

Nån som har tips på nåt som ser lite snyggare / diskretare ut?

Nån form av elfläkt motor eller varför inte rc bilsmotor, koppla så du kan få "back" och "framåt" på den,varför inte sätta motorn och axeln mitt bakom skylten lodrätt vinkel, o göra det snyggt så att axeln till elmotorn är själva fästpunkten för skylten o borde då inte synas alltförmycket o ge din hoj ett äckligt utseende? osv osv :yoparty

finns ju hur mycke varianter som helst man kan kirra om man nu känner för det o har lite konstruktiva ideer :fyllisar

men är nog inte så värst lagligt va? :fakta
Buse! :fatta!
 

Sharadkingboy

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Ort
vbg
Hoj
nada
annars kan

elmgren skrev:
Satt och spanade in lite i annonserna, då jag får syn på en R1 -99 till salu.
Det lite ovanliga med denna var att han hade nån finess som hissade upp plåten eller nåt...

Nu ska jag inte störa säljaren med någon störig fråga, så jag frågar alla vänliga sporthojsmedlemmar där ute om det är någon som har en aning om hur man bygger en sån här på smidigast sätt?

Har tidigare funderat på någon torkarbladsmotor eller nåt så man bara kunde typ snurra på plåten men det bygget skulle se extremt fult ut tror jag.

Nån som har tips på nåt som ser lite snyggare / diskretare ut?

Du ju alltid ta fiskelina, sätta på nederkanten, som då sedan fäster på ett ställe, så kan du ju bara hala upp den vid behov, kanske inte så sportigt, men def snyggt och enkelt
 

Sharadkingboy

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Ort
vbg
Hoj
nada
förresten

elmgren skrev:
Satt och spanade in lite i annonserna, då jag får syn på en R1 -99 till salu.
Det lite ovanliga med denna var att han hade nån finess som hissade upp plåten eller nåt...

Nu ska jag inte störa säljaren med någon störig fråga, så jag frågar alla vänliga sporthojsmedlemmar där ute om det är någon som har en aning om hur man bygger en sån här på smidigast sätt?

Har tidigare funderat på någon torkarbladsmotor eller nåt så man bara kunde typ snurra på plåten men det bygget skulle se extremt fult ut tror jag.

Nån som har tips på nåt som ser lite snyggare / diskretare ut?


En elfläktmotor eller torkarblad motor är väldigt krångligt, framförallt är ju en elfläkt motor rätt så stor, och likaså till torkarblad, men du skulle kunna ha ett servo, det ger ju små inpulser, så du måste ju ha en sådan som kan utjämna det och skicka inpulser, men det är nog det mest smidigaste, så har du ett långt stag som du fixar och det behöver ej synas, men varför inte ta bort plåten helt?! OM du nu ändå ska köra olagligt, så kan du ju ta en genomskinlig plexiglas bit, måla LÄTT med toningsfärg, så det täcker, sedan så fixar du små små små lysdioder och så sätter du det på baksidan, typ på en annan tunn plast skiva som du borrar hål efter var det ska vara, så har du en skylt som lyser tufft och så en liten brytare som stänger av när du inte vill att ngn ska se dig, och eftersom du har toningsfärg, så syns det inte heller genom mer än när du har den tänd, rätt tufft kan det nog bli?!
 

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
gävle suburbs
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
orkar inte ens läsa,,, allt men jag har kört utan plåt sen- 03 och det har funkat för mig iafa samma böter som me mini
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Har en hyfsad lösning på gång om du har en 02-03:as R1:a..
Från laglig till osynlig, hur? tja lite komponenter lite fix och sen så är det klart! :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Elantenn från bil samt några gångjärn eller glidskenor.

OBS!! Det är inte min hoj utan jag har hittat bilderna på nätet. Kommer ej ihåg vart.
 

Bifogat

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    28.7 KB · Visningar: 396
  • Image2.jpg
    Image2.jpg
    25.9 KB · Visningar: 386
  • Image3.jpg
    Image3.jpg
    27.1 KB · Visningar: 337
  • Image4.jpg
    Image4.jpg
    20.1 KB · Visningar: 405
  • Image5.jpg
    Image5.jpg
    23.5 KB · Visningar: 357
  • Image6.jpg
    Image6.jpg
    26.2 KB · Visningar: 360
Last edited:

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
letar nytt...
Nalken skrev:
Har en hyfsad lösning på gång om du har en 02-03:as R1:a..
Från laglig till osynlig, hur? tja lite komponenter lite fix och sen så är det klart! :)

Vill du dela med dej? :)
 

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
letar nytt...
Sharadkingboy skrev:
men varför inte ta bort plåten helt?!

Plåten sitter redan fast med grovt kardborreband så jag gör det inte egentligen bara för att plåten ska vara lätt att få bort.
Det är nog mer för att man har lite prylgalningsmani och gärna har grejer som inte så många andra har :tungan
 

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tierp
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
Det enklaste är väl ett gångjärn på skylten och en vajer av typ "chokemodell" från bil,göm reglaget innaför kåpan på lämpligt ställe.
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Kan man inte bara sätta på ett fjädrat gängjärn, leda in fartvinden framför skylten (kanske sker automatiskt) och så står skylten rakt ut när man kör. Går ju inte att läsa.

elmgren skrev:
Satt och spanade in lite i annonserna, då jag får syn på en R1 -99 till salu.
Det lite ovanliga med denna var att han hade nån finess som hissade upp plåten eller nåt...

Nu ska jag inte störa säljaren med någon störig fråga, så jag frågar alla vänliga sporthojsmedlemmar där ute om det är någon som har en aning om hur man bygger en sån här på smidigast sätt?

Har tidigare funderat på någon torkarbladsmotor eller nåt så man bara kunde typ snurra på plåten men det bygget skulle se extremt fult ut tror jag.

Nån som har tips på nåt som ser lite snyggare / diskretare ut?
 

Masterlord

Det man inte vet har man ingen aning om!
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Alingsås
Hoj
hojlös
sweborn skrev:
Kan man inte bara sätta på ett fjädrat gängjärn, leda in fartvinden framför skylten (kanske sker automatiskt) och så står skylten rakt ut när man kör. Går ju inte att läsa.
Tänkte precis detsamma men du hann före...

Man kan ju använda gångjärn, och sedan väga upp med vikter, så att skylten viker upp sig av fartvinden när man kör fortare än t.ex. 110. Då behöver man aldrig tänka på att manuellt "gömma" skylten.

Fast visst skulle det vara coolt med en elektrisk lösning... :D
 

byfånen

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Sthlm
Hoj
retta -02 SÅLD
Själv kör man redan med ett gångjärn på skylten, funkar inte riktigt klockrent. Skylten "fladdrar" mer än att ligga i 90 grader.
 

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
byfånen skrev:
Själv kör man redan med ett gångjärn på skylten, funkar inte riktigt klockrent. Skylten "fladdrar" mer än att ligga i 90 grader.
Går det inte att meka till nåt med magneter så att skylten "sugs" fast i dolt läge. Räcker sen att peta till den så trillar den ner.
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Masterlord skrev:
Tänkte precis detsamma men du hann före...

Man kan ju använda gångjärn, och sedan väga upp med vikter, så att skylten viker upp sig av fartvinden när man kör fortare än t.ex. 110. Då behöver man aldrig tänka på att manuellt "gömma" skylten.

Fast visst skulle det vara coolt med en elektrisk lösning... :D

En annan lösning jag funtat på för bil tidigare, men aldrig orkat ta i, är att använda "speed glass". Det finns ju svetshjälmar med ett glas som slår om till "svart" så fort en sensor träffas av ljus inom en viss våglängd. Ett sådant glas över nummerskylten vore perfekt. Det syns ju ingenting normalt sett. Det borde ju vara lätt som en plätt att se till att den där våglängden blir samma som hastighetkamerornas blixt ger ifrån sig :) samt installera en knapp för manuell styrning. Det svåra är dock att paketera det hela snyggt och vattentätt. Glaset tillverkas i Sverige, så det kan man nog få tag på i lagom dimension.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
sweborn skrev:
En annan lösning jag funtat på för bil tidigare, men aldrig orkat ta i, är att använda "speed glass". Det finns ju svetshjälmar med ett glas som slår om till "svart" så fort en sensor träffas av ljus inom en viss våglängd. Ett sådant glas över nummerskylten vore perfekt. Det syns ju ingenting normalt sett. Det borde ju vara lätt som en plätt att se till att den där våglängden blir samma som hastighetkamerornas blixt ger ifrån sig :) samt installera en knapp för manuell styrning. Det svåra är dock att paketera det hela snyggt och vattentätt. Glaset tillverkas i Sverige, så det kan man nog få tag på i lagom dimension.

Eller så har man ett lämpligt regnummer, typ FLG 123, tar tejp och gör om en bokstav till tex ett E i detta fall. Når dom blå ifrågasätter falskskyltningen så skyller man på de busiga barnen i området !!! Fungerar ??? Vet ej. Prova och hör av er hur det gick..... :hihi
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top