Göra eget helsystem!

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
tjenare! undrar om det går att få tag i ritningar med mått och hela köret på hellsystem från t.ex. Akrapovic, FMF, Pro Curcit osv för en KTM 450/525 SX/EXC/SMR ?
Stötte nämnligen på en kille som jobbade med att göra special tillverkade bil avgassystem för stcc eller vad det nu kallas....

Så nu tänkte vi göra ett litet försök i allafall och se hur det blir... det enda sok saknas är dock ritningarna!
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Ritning är ju fullkomligt onödigt då ett sådnt system bör byggas/måttas på plats. -Speciellt om det skall TIG svetsas då rören drar sig väldigt mycket åt alla möjliga håll.

Jag har svårt att se meningen med att bygga när det finns färdigt att köpa.
Det lär ju inte bli billigare att betala någon för att bygga ett.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag köpte för ett tag sedan programmet pipemax. I det kan du med hjälp av massor av fakta ifrån din motor utläsa vilka längder du skall ha på röret för att få det att fungera bäst inom det område du vill.
 

cykelfrek

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2009
Ort
motala
Hoj
69 hl500 kopia
sorry för lite tråd kapning men är på samma ämne..
Undrar om det är någon som har ritning beräkning program över megafon med slutkon?
ska tydligen vara den bästa "ljuddämparen" till enstånkor vid trimning..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
sorry för lite tråd kapning men är på samma ämne..
Undrar om det är någon som har ritning beräkning program över megafon med slutkon?
ska tydligen vara den bästa "ljuddämparen" till enstånkor vid trimning..

Passa dig for att bygga megafonsystem!! Jag la ner flera ar pa att testa ut megafoner!! Skitsvart att fa skiten att dra bra i hela registret. ex man kan fa lite mer drag an vanligt utvidgningsror i ett smalt register. Men i resten av regget har man forluster:gnissla Jag gav upp till slut och det var det basta jag gjort.

Nu bygger jag bara expanderande system.

Ritningar har jag inte .. Bara erfarenheter i skallen.

Om ni vill ha bra allroand effekt kopiera AKRA. Bara att mata pa ett ungerfar pa en cyckel...Ar faktist inte sa kannsligt pa nagra mm hit o dit. Vill man ha mer bottendra sa flyttar man bara den expanderande delen langre bakot helt enkelt. och vill man ha mer toppend flytta da fram dom expanderane roren. Akra har bra dim pa roren, dvs tillrackligt grova so det ar bara att flytta expanderingen fram eller bakot beronde pa onskat reg:tummenupp


Kor man dubbelror ut ur topp och vill ha mer bottenvrid,, da flyttar man kolectorn langre bakot ocksa. Dubbla krokar anda bak till dampare blir basta bottendra.

Slutdampare utgar jag alltid fran 50mm rakt ror inenom dampare. Mindre dim tappar man effekt pa helt enkelt. Och ju langre dampare dessto mer botten mellanreg. Och ju langre bakot man placerar damparen dessto battre botten o mellanreg. Jag har kommit fram till att basta placering ar sa langt bak som gar pga for ful placering . Aven min toktrimmade xr gar helt klart bast med dampare placerad langt bak, Klar korbaraste reg och effekten upplevs som battre da fast man far lite forlust pa toppvarv..
 

cykelfrek

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2009
Ort
motala
Hoj
69 hl500 kopia
Passa dig for att bygga megafonsystem!! Jag la ner flera ar pa att testa ut megafoner!! Skitsvart att fa skiten att dra bra i hela registret. ex man kan fa lite mer drag an vanligt utvidgningsror i ett smalt register. Men i resten av regget har man forluster:gnissla Jag gav upp till slut och det var det basta jag gjort.

Nu bygger jag bara expanderande system.

Ritningar har jag inte .. Bara erfarenheter i skallen.

Om ni vill ha bra allroand effekt kopiera AKRA. Bara att mata pa ett ungerfar pa en cyckel...Ar faktist inte sa kannsligt pa nagra mm hit o dit. Vill man ha mer bottendra sa flyttar man bara den expanderande delen langre bakot helt enkelt. och vill man ha mer toppend flytta da fram dom expanderane roren. Akra har bra dim pa roren, dvs tillrackligt grova so det ar bara att flytta expanderingen fram eller bakot beronde pa onskat reg:tummenupp


Kor man dubbelror ut ur topp och vill ha mer bottenvrid,, da flyttar man kolectorn langre bakot ocksa. Dubbla krokar anda bak till dampare blir basta bottendra.

Slutdampare utgar jag alltid fran 50mm rakt ror inenom dampare. Mindre dim tappar man effekt pa helt enkelt. Och ju langre dampare dessto mer botten mellanreg. Och ju langre bakot man placerar damparen dessto battre botten o mellanreg. Jag har kommit fram till att basta placering ar sa langt bak som gar pga for ful placering . Aven min toktrimmade xr gar helt klart bast med dampare placerad langt bak, Klar korbaraste reg och effekten upplevs som battre da fast man far lite forlust pa toppvarv..

boost måste ju vara samma som boost på soe....
jag är cykelfreak med hl500kopian på soe...

men om man nu verkligen vill ha en motkonsmegafon?? är ju så snyggt:)
och det går ju inte direkt att få tag på akra till xt500..
det ska tydligen finnas beräkningar i grahamsbell 4stroke performance tuning, men tyvär var det kapitlet bort taget i senaste utgåvan :huvet
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
boost måste ju vara samma som boost på soe....
jag är cykelfreak med hl500kopian på soe...

men om man nu verkligen vill ha en motkonsmegafon?? är ju så snyggt:)
och det går ju inte direkt att få tag på akra till xt500..
det ska tydligen finnas beräkningar i grahamsbell 4stroke performance tuning, men tyvär var det kapitlet bort taget i senaste utgåvan :huvet

Jo samma Boost :D

Ja just ...du bygger ju dirttrack da maste man ju ha megafon for stilens skull om inte annat:tummenupp
Jo jag byggde efter grahams . Och provade alla tankbara grader och revconer. Just for dirttrack ar det ju helbra dar man ligger inom nagra fa 1000v. Basta allroand matt pa megafonen for offroad gata och bus vart tillslut 15 till 18 grader grader . Detta raknat fran hedders dim till 10cm ytterdim just dar det gar over till revcona . Revconan har sedan brant vinkel ca 45gr tillbaka till utlopp in i dampare. 50mm till 70mm damparrors dim. OBS 70mm lever om fooor mycket!! Mattet fran utblasventil till start av megafon skulle jag ha satt till 85cm till 95cm pa en xt 500&600. Och 15 till 18 gr lutning till revcona. 45graders revcona till 60mm perforerat damparror. Bygger du efter detta drar maskinen riktigt bra fran ca 3000 tilll 6000v. Ju flackare vinkel pa megafonen desto langre korbart reg men viss forlust i pike effekt gamfort med brantare vinkel.
 

cykelfrek

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2009
Ort
motala
Hoj
69 hl500 kopia
Jo samma Boost :D

Ja just ...du bygger ju dirttrack da maste man ju ha megafon for stilens skull om inte annat:tummenupp
Jo jag byggde efter grahams . Och provade alla tankbara grader och revconer. Just for dirttrack ar det ju helbra dar man ligger inom nagra fa 1000v. Basta allroand matt pa megafonen for offroad gata och bus vart tillslut 15 till 18 grader grader . Detta raknat fran hedders dim till 10cm ytterdim just dar det gar over till revcona . Revconan har sedan brant vinkel ca 45gr tillbaka till utlopp in i dampare. 50mm till 70mm damparrors dim. OBS 70mm lever om fooor mycket!! Mattet fran utblasventil till start av megafon skulle jag ha satt till 85cm till 95cm pa en xt 500&600. Och 15 till 18 gr lutning till revcona. 45graders revcona till 60mm perforerat damparror. Bygger du efter detta drar maskinen riktigt bra fran ca 3000 tilll 6000v. Ju flackare vinkel pa megafonen desto langre korbart reg men viss forlust i pike effekt gamfort med brantare vinkel.

Ska i framtiden bygga dirttracker=) men är något år eller några år bort.
projektet på soe är en grussmiskar brötenduro leksak...
hm jag får rita en bild och ladda upp så du får se om jag har förståt måtten rätt.

topp effekt finns ju knappt ändå i xt drar från botten och hela vägen till topp men mest i botten o mellan=)
det finns inget bra sätt att dämpa ljudet i en megafon? jag lever enligt, ju mindre det låter desstå hårdare kan man köra utan att störa:yoparty

har du den boken med uträkningarna? du skulle inte kunna skanna in det?
 

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
jag kommer dölja ditt oväsen med min superenduro du kan vara lungn :)
vi kommer inte höras alls i skogen jag lovar, som två små viskningar om man står 1 kilometer bort om man har tur :)
bara bra det låter så folk hinner gömma sig, eller hämta hagel geväret :p
 

fredrik1

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2009
Ort
Stockholm
Hoj
XR650R/900SL/FXDWG
boost måste ju vara samma som boost på soe....
jag är cykelfreak med hl500kopian på soe...

men om man nu verkligen vill ha en motkonsmegafon?? är ju så snyggt:)
och det går ju inte direkt att få tag på akra till xt500..
det ska tydligen finnas beräkningar i grahamsbell 4stroke performance tuning, men tyvär var det kapitlet bort taget i senaste utgåvan :huvet

Skicka mig ett mail m din mail adress så kommer de sidorna. Har bara två i min gammelbok... //F
 

cykelfrek

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2009
Ort
motala
Hoj
69 hl500 kopia
Jo samma Boost :D

Ja just ...du bygger ju dirttrack da maste man ju ha megafon for stilens skull om inte annat:tummenupp
Jo jag byggde efter grahams . Och provade alla tankbara grader och revconer. Just for dirttrack ar det ju helbra dar man ligger inom nagra fa 1000v. Basta allroand matt pa megafonen for offroad gata och bus vart tillslut 15 till 18 grader grader . Detta raknat fran hedders dim till 10cm ytterdim just dar det gar over till revcona . Revconan har sedan brant vinkel ca 45gr tillbaka till utlopp in i dampare. 50mm till 70mm damparrors dim. OBS 70mm lever om fooor mycket!! Mattet fran utblasventil till start av megafon skulle jag ha satt till 85cm till 95cm pa en xt 500&600. Och 15 till 18 gr lutning till revcona. 45graders revcona till 60mm perforerat damparror. Bygger du efter detta drar maskinen riktigt bra fran ca 3000 tilll 6000v. Ju flackare vinkel pa megafonen desto langre korbart reg men viss forlust i pike effekt gamfort med brantare vinkel.

Då ska vi se om jag fattat det hela rätt och om någon lyckas tyda bilden..
img052.jpg


Går det att sätta ett perforerat rör in i megafonen typ halvägs för att störa ljudvågerna lite och dämpa ljudet eller förstör det hela syftet med megafonens effektförstärkning???
Ska man sätta en ljuddämpare efter "revcona" fattade inte riktigt det där med revcona till 60mm perforeratrör:confused:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Då ska vi se om jag fattat det hela rätt och om någon lyckas tyda bilden..
img052.jpg


Går det att sätta ett perforerat rör in i megafonen typ halvägs för att störa ljudvågerna lite och dämpa ljudet eller förstör det hela syftet med megafonens effektförstärkning???
Ska man sätta en ljuddämpare efter "revcona" fattade inte riktigt det där med revcona till 60mm perforeratrör:confused:

Bäst är megafon med motkona och sedan dämpare med perfrör efter det. Så att du inte stoppar in en dämpinsats i själva megafonen. Det kan funka bra, men då har man som helt förändrat megafonens egenskaper.

Jag byggde avgassystem med stepped headers, H-rör och megafoner till min hoj förra vintern. Finns i min byggtråd.

Hilsen
J
 

cykelfrek

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2009
Ort
motala
Hoj
69 hl500 kopia
Bäst är megafon med motkona och sedan dämpare med perfrör efter det. Så att du inte stoppar in en dämpinsats i själva megafonen. Det kan funka bra, men då har man som helt förändrat megafonens egenskaper.

Jag byggde avgassystem med stepped headers, H-rör och megafoner till min hoj förra vintern. Finns i min byggtråd.

Hilsen
J

hm får bygga en lite nätt sak att ha på när man kör och ta bort när man stanar:hihi som jag misstänkte att det skulle störa funktionen i megafonen..
synd att det ska vara så dyrt att testa i bromsbänk annars skulle man kunna svetsa några olika varianter och testa.
bygg tråd skall kollas..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok det sag bra ut ,fast jag reserverarr mig fran 15 till 18 graders mattet . Det ar over 10 ar sedan jag byggde., Men jag har kvar en meg i kallaren som jag vart nojd med i matt o dim.. Den passar aven din hoj i regget,, ev att du gor din meg i flackare grader eller satter den sa langt bak det gar for att fa ner dragregget. Aterkommer med , meggdim:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok det sag bra ut Det ar over 10 ar sedan jag byggde., Men jag har kvar en meg i kallaren som jag vart nojd med i matt o dim.. Den passar aven din hoj i regget,, ev att du gor din meg i flackare grader eller satter den sa langt bak det gar for att fa ner dragregget. Aterkommer med , meggdim:tummenupp

Har kommer en gammal meg fran moses tid... Den har ca 16 graders raknat fran vagg till vagg!! Dvs 8 grader fran mitten raknat. Den blir da ca 23 cm lang med 10cm storsta dim . 10 cm ytterdim ska du alltid ha. Bast i ditt fall ar att gora det perforerade roret hogst 50mm inv for att halla ljudet nere.

I ditt fall skulle jag rek att gora vikeln pa megeaf flackare typ 7 eller 6 grader fran mitten raknat . Eller om vi raknar i langd ca 25cm till 30 cm garna narmre 30 cm for da foljer meggen ditt register battre . Du kan med fordel bara plata in runt revconan och bakot som ljudamparholje da far du mesta mojliga volym pa ullburken :tummenupp
Du maste aven placera den skapligt langt bak . ca 90cm fran ventil raknat till borjan megg.
 

Bifogat

  • p1020054.jpg
    p1020054.jpg
    69.8 KB · Visningar: 57
  • p1020055.jpg
    p1020055.jpg
    61.6 KB · Visningar: 72

cykelfrek

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2009
Ort
motala
Hoj
69 hl500 kopia
Har kommer en gammal meg fran moses tid... Den har ca 16 graders raknat fran vagg till vagg!! Dvs 8 grader fran mitten raknat. Den blir da ca 23 cm lang med 10cm storsta dim . 10 cm ytterdim ska du alltid ha. Bast i ditt fall ar att gora det perforerade roret hogst 50mm inv for att halla ljudet nere.

I ditt fall skulle jag rek att gora vikeln pa megeaf flackare typ 7 eller 6 grader fran mitten raknat . Eller om vi raknar i langd ca 25cm till 30 cm garna narmre 30 cm for da foljer meggen ditt register battre . Du kan med fordel bara plata in runt revconan och bakot som ljudamparholje da far du mesta mojliga volym pa ullburken :tummenupp
Du maste aven placera den skapligt langt bak . ca 90cm fran ventil raknat till borjan megg.

så om jag drar ett streck igenom mitten som på min ritning och sen förlänger alla strecken genom mitten strecket så ska jag mäta vinklarna där?:S hm om man kör med längder blev det lättare:) fast vinkeln beror ju på vilken grovlek kröken är på om största måttet ska vara 10cm.... suck vad kompliserat allt ska vara=D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top