Göra rent skitiga händer efter meckande

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Vill gärna ha tips på hur man på bästa sätt kan få rent händer efter en dags meckande. Vet att det finns nån sorts pasta att köpa men har testat det och tyckte inte det var tillräckligt bra.

Jag brukar hälla lite ren motorolja i handen och massera in, torkar med papper och upprepar det några ggr, efter det tvättar jag händerna med Yes och sen med tvål. Är antagligen inte bra men det fungerar riktigt bra, men känner att jag måste hitta nåt annat sätt då detta kan bli skadligt framöver.

Så fyll gärna på era tips :tummenupp

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag tvättar med sådan tvål som har kulor i sig. Brukar funka bra. Annars får man ta en borsta och skrubba med.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Kör med vanlig tvättmedel för kläder och sedan yes eller vanlig tvål efter det.
Kan behövas upprepas men man får bort allt.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Kan låta lite fjantigt men fick höra för ett tag sen att diverse cancerframkallande oljor påverkar dig även fast du bara har det på händerna! Numer så är det engångshandskar som gäller för min del!

zapesore

Medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Speed triple -01, XT 600 - 88
Om det sätter sig som i "rynkorna" så brukar jag ta en nagelfil samt tvål för att få bort det som sätter sig fast. Annars finns de som nån annan sa, en handrengöring med pulver i. Finns på biltema, vi använder den även efter handbollsträningar för att få bort klistret..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Smörj in händerna innan du skitar ner dig så sitter skiten inte så farligt sen.

Det finns tom fördiga produkter som brukar kallas "kemisk skyddshandske" att köpa och smörja in sig med.
Den bästa jag har provat fungerade så bra att det räckte med kallvatten/snö att gnugga händerna med så var man ren som en babyrumpa (inte en sån med illaluktande klägg då, utan en nytvättad)
Jag använde bara vanligt tvål och vatten när jag hade den.

Det finns en massa olika märken/tillverkare, så du får prova dig fram.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Testa matolja som du torkar av med papper följt av Yes. Funkar nog lika bra och borde vara bättre för händerna än mineralolja. Ett annat knep är att baka bullar och bjuda på på jobbet:rolleyes:

njelger

Guest
Jag tvättar allt med Lidl's våtservetter för barnstjärtar. :tummenupp

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Efter jobbet på fredag tvättar jag strumpor och diskar sa en bilverkstadsarbetande ungkarl till mig en gång.
När jag frågade varför svarade han: då syns det inte att jag jobbat hela veckan när jag går på krogen :)

Kemisk handske är inte fel, Fenom + flytande tvål efter det. Och nagelborste förstås!
Och handkräm efter det, Stokolan eller Helosan. Det finns inget som är så elakt mot händerna som täta tvättar :(

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Mac serien prick bort, funkar kalas :tummenupp

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Om det sätter sig som i "rynkorna" så brukar jag ta en nagelfil samt tvål för att få bort det som sätter sig fast. Annars finns de som nån annan sa, en handrengöring med pulver i. Finns på biltema, vi använder den även efter handbollsträningar för att få bort klistret..

Hoppas att du menar nagelborste! Det kan behövas ibland, nagelborste alltså. Annars så tycker jag att den gröna svarfegan fungerar bra och den gula smörjan som jag inte kommerihåg namn eller tillverkare på.

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Jag brukar köra med vanlig YES och vatten, ibland får man ta en tvättsvamp till hjälp. Någon enstaka gång har jag fått tvätta händerna i bensin för att få bort all skit:tungan

Som någon sa här över så är tätta tvättar av händerna inte bra, dem blir lätt uttorkade...(?)

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag blandar ut 5 delar vatten och 4 delar kaustiksoda och sen doppar jag ner händerna där i, efter några minuter så är det inte mycket (olja) kvar :tummenupp

:rolleyes: :gnissla

Seriöst, jag brukar köra med Biltemas pulver/krita-pasta/tvål samma som i inlägget ovan:tummenupp

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring