Göra rent skitiga händer efter meckande

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Hoj
Puch
Har oftast använt sån tvål med kulor i, det skrubbar hyffsat, men läste någonstans om kaffesump, så när ja va utan tvål så testade jag kaffesumpt och YES, fungerade precis lika bra som skrubbtvålen + att man blir len om händerna av kaffet :tummenupp
Nu är det inte så att jag sparar sopsäckar med kaffesump bara för att tvätta händerna, men det brukar alltid finnas kaffe å diskmedel nära garaget, och det fungerar.:brynad

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
de överlägset grymmaste ja har testat i tvålväg...
jag å en kompis hade stått å meckat med hans jävla epa i över ett dygn...
å vi va svartare än allt...
men bonden på gården lärde oss,
att yes diskmdel och två matskedar strösocker :)

har inte hittat nått som har vare bättre än de varken före eller efter
helt outstanding...

hade å hoppas du får händerna rena;)

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Ska testa ett eget recept som jag kom på nu när ni gav era tips, nästa gång ska jag nog testa salt/socker med matolja. vad tror ni om det?

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
jo jag har också lärt mig att lika löser lika därför jag tog till motorolja.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Biltemas handrengöring är som sagt klockren :tummenupp Men, ställ den INTE ovanpå badrumsskåpet med varm lampa i över sommarn, den kan surna då och den luktar inte viol och hallonsaft då :D

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Det här är bra tycker jag, har kört med det i många år.
kerodextuubit_p_0608_90a.jpg

totte_kott

Ser inget vidare ut.......genom fönstren
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
DR350S -91, XT1200Z -11
Använder CRC Super Hand Cleaner, skitbilligt på GEKÅS i Ullared

njelger

Guest
kaffesump, så när ja va utan tvål så testade jag kaffesumpt och YES, fungerade precis lika bra som skrubbtvålen + att man blir len om händerna av kaffet :tummenupp

Kaffesump är speciellt bra om man jobbat med t ex cement/betong då det fettar in händerna.

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Vanligt pulvertvättmedel som man tvättar kläder med tycker jag funkar skitbra för att få bort olja/smuts från händerna. Torkar säkert ut händerna men inget jag lider av eftersom det händer så sällan. :)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det absolut bästa om det är oljig smuts är att tvätta sig med typ barnängens babyolja. Matolja och liknande funkar lika bra att göra rent men risken att man sätter fettfläckar på tapeter och annat efteråt är lite större.

Att gnida med diverse andra rengöringsmedel är onödigt.
Att använda motorolja, avfettning, prickbort och liknande är förkastligt eftersom dom ju är cancerframkallande. Diskmedel och liknande må vara effektivt men det torkar ut händerna ganska bra och för mig som jobbar ganska mycket med papper så blir händerna tillräckligt torra ändå.

Dominator-Rocks

Guest
Biltemas med kulor i eller vanlig tvål men ni har missat det viktigaste ni måste ha en svamp :mattias

Fukta händerna/svampen och gnid svampen/händerna i tvål.

Sen gnor du händerna i svampen.

Skinande blanka nävar, skonsamt och effektivt :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Prova så får ni se, det funkar :nicka

509-211.jpg

Men som redan sagts, att smörja sig innan "meck" med vanlig handcreme eller kemisk handske är über.

Last edited:

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Hoj
D675R
Kör också med biltemas handrengöring funkar kanon, annars är ett tips att ta strösocker med tvålen när man skrubbar händerna, sockret funkar som skrubbmedel precis som tjejens dyra aprikoskräm för 300kr per dl ...

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Mille
Jag har nog prövat det mesta på marknaden, men inte hittat nåt bättre än vanligt maskintvättmedel!
Ännu bättre om man smörjer sig ordentligt innan mek med nåt vattenfast typ kerodex eller så.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Ja för man vill ju inte smörja in händerna med nåt innan meckande som ger en hala händer och kladdar ner hojjen och verktygen i onödan, så kallad kemisk hanske. men det kanske inte blir kladdigt av det :va

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
690 Enduro R -12
Man tar på sig sinna svindyra mekhandskar o sen försöker man ha dem på sig hela tiden o sen när man är klar så tar man bara av sig dem o om det behövs så tvättar man med kultvål. :)

Excalibur105

Ny medlem
Gick med
14 May 2007
Hoj
GSX1300R -08
Smörja in händerna med Travabon innan man sätter igång och skitar ner sig. Blir som ett skyddande lager och sen är det bara att skölja av. Jobbar med grafit på jobbet så jag får tvätta händerna flera ggr per dag, funkar skit bra!!!

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Kan låta lite fjantigt men fick höra för ett tag sen att diverse cancerframkallande oljor påverkar dig även fast du bara har det på händerna! Numer så är det engångshandskar som gäller för min del!

Alla kemikalier som kommer i kontakt med huden går ut i blodet.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring